R1100RS 'Doornroosje' sleutel topic

Afgelopen weekeinde heb ik een R1100RS gekocht die niet meer loopt, al vier jaar niet meer. De vorige eigenaar is er mee gestrand, heeft de machine door de ANWB thuis laten brengen en buiten onder een foudraal gestoken om haar pas vier jaar later te verkopen. Dat is ook wel te zien, veel roest en verdroogde leidingen, ook de banden hebben het zwaar gehad, die zijn keihard. Het plan is om het beestje rijdend te krijgen, ze hoeft niet meer naar nieuwstaat, maar er moet wel veilig en betrouwbaar op gereden kunnen worden.

De R1100 is uit 1994 met minder dan 70.000 kilometers, handvatverwarming; ABS; hoog MRA windscherm en een kofferset. Het originele gereedschapssetje zit er ook nog bij, maar de onderhoudshistorie is verder niet bekend. Ik betaalde er € 650,00 voor inclusief sloten en een complete motoruitrusting voor twee.

Zo staat ze er nu bij (de kuipdelen links en rechts had ik al verwijderd, maar die zitten er natuurlijk ook bij).

De injectie doet het, alleen lijkt er geen vonk te zijn op beide bougies. Ik zal de bougies en de bougiekabels maar vervangen en wellicht moet ook de bobine er aan geloven. Ik heb de motor op het contact gezet en het wiel gedraaid, de Hall gever werk in ieder geval voldoende dat de motronic weet dat er brandstof bij moet.

De vier jaar stilstand hebben Doornroosje geen goed gedaan, veel corrosie, ook de kleppendeksels kunnen wat liefde gebruiken.

De rempomp is gaan lekken en dat heeft zijn sporen na gelaten. Er zijn mensen die remvloeistof gebruiken als verfafbijt, snap je waarom?

Het is eerst zaak hem weer aan het lopen te krijgen en als dat lukt worden andere elementen aangepakt zoals de remmen, de uitlaat (roestig van binnen…!) en alle items van een grote beurt. Ik ben zo overmoedig geweest om met een nieuwe accu ook alle spullen voor de grote beurt te bestellen. Ik hoop trouwens dat de ABS pomp alles heeft overleefd, maar ik houd mijn hart vast.

Wat sleutelen betreft ben ik een amateur, dus ik houd mij aanbevolen voor tips, adviezen en kritiek.

Dat is een mooie uitdaging, Maître!

Maar zo te lezen heb je én de benodigde kennis, én de benodigde spullen/ruimte!

[groet]

Bert M

Volgens mij ben jij de prins die Doornroosje wakker kust . . . en dus weer laat rijden! Big RT Smile

Ik ben geen sleutelaar maar zal dit draadje met meer dan gewone belangstelling volgen . . . veel succes! _004

Maar eens begonnen met de Hallgever te demonteren, tank eraf, poelie cover eraf en @FreekC gemaild voor een gepimpte versie. Morgen zal hij wel in de bus liggen, maar dan is Doornroosje in iedergeval al klaar voor montage.

Tankje is er af, meteen de vier jaar oude brandstof afgetapt, die kan weg.

Hier achter woont de Hallgever…

En daar is 'ie dan. Toch wel wat corrosie her en der. De motor heeft vier jaar buiten gestaan zonder de zwarte beltcover, het is de schroef- en boutkoppen wel aan te zien.

Klaar voor de nieuwe Hallgever…

De isolatie is best netjes, zeker niet zo vergaan als op allerlei foto’s op internet wel is te zien. Ik vraag me af of deze Hallgever schuldig is aan de storing, vervangen is natuurlijk altijd goed, gezien de storingsgevoeligheid van deze unit.

Morgen komen de nieuwe accu en filters (Bolski Motoren) en de nieuwe Hallgever van Freek, die me een handige installatie instructie mailde. Mooi hoor! _004

Ik zag net trouwens dat er een speciale sectie is voor sleuteltopics, als de moderator wil, kan hij het topic wat mij betreft verplaatsen.

Bij deze geregeld!
[groet]
Bert M
Moderator

Ambitieus project, veel succes!

Pittig sleutelproject, maar wel erg leuk. Bedankt voor het delen _004

Nieuwe accu en filters zijn er, dit weekeinde wel druk met andere dingen, misschien nog ergens een verloren uurtje om wat te sleutelen…?

FreekC heeft mooi werk geleverd, snel ook!

Kijk…het begin is er :mrgreen:

Brandstoffilter vervangen uit 2001

Nieuwe hallgever van FreekC er in en ze startte vrijwel direct! Respect hoor, na vier jaar stilstand. Rest nog een fikse onderhoudssessie, maar lopen doet ze Big RT Smile

Nog dank aan Freek voor de uitstekende ondersteuning bij het plaatsen en het doormeten.

Mooi zo! Heb je een filmpje? Zitten er nog meer klussen aan te komen?

Kan wel een filmpje schieten, misschien wel leuk. De rempomp voor moet vervangen of gereviseerd worden, ABS moet gespoeld worden (ben benieuwd…), grote beurt afmaken, nieuwe banden, peertje koplamp vervangen en wat ik verder nog tegen kom. Daarna nog wat cosmetische zaken, klepdeksels, lakschade tank, roestige boutjes…

Je weet duidelijk waar je het over hebt, maar misschien mag ik je een paar tips geven met betrekking tot de kosten.

Banden zijn bij een motorzaak €177 voor een setje. Ik heb €70 voor een setje betaald, bij een bedrijf voor tweedehands motorbanden in Duitsland. Er zat nog 90% profiel op. Er zijn mensen die nieuwe banden willen. Maar ik vind €107 voor 10% profiel erg veel.

Dit is het bedrijf: http://www.gebrauchte-motorradreifen.de/index.php?site=suche&search=

Motorolie is ook erg duur. 4 liter 15W50 kost in Nederland (castrol) €70. In Duitsland is het veel goedkoper. Ik koop het altijd bij motoroel100.de, en hier kost het €23 voor 4 liter. (castrol)

http://www.motoroel100.de/epages/62593035.sf/de_DE/?ObjectID=40599611

De juiste olie voor de transmissie is 80W90, ook dit is erg goedkoop in Duitsland. Maar ik ken de merken niet die ze daar verkopen. Ik gebruik zelf Kroon olie. ter referentie: €7,50 voor 4 liter.

http://www.motoroel100.de/epages/62593035.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62593035/Products/"Mannol%2080W-90%20UNIVERSAL%20Getriebeöl%204L"

(koop deze niet, want is GL-4, je hebt GL-5 nodig)

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb met betrekking van de kosten.

Bedankt, dat zijn sympathieke prijzen! Ik probeer te besparen waar het kan, maar banden mogen van mij gewoon nieuw zijn. Enkel het profiel zegt ook weer niet zo veel, de banden die er nu op zitten hebben ook nog voldoende profiel, maar ze zijn oud en knetterhard. Als je het omslaat per gereden kilometer is het nu ook weer niet zoveel meer.

Ja tuurlijk, dat snap ik. De banden die ik daar besteld heb, die waren ongeveer drie jaar oud. Maar ik rijd ze zo snel op (veel km), dat ik niet de kosten voor nieuwe wil maken.

De Castrol kan je in Nederland ook vrij goedkoop vinden. Vergeet niet de extra verzendkosten als het vanuit Duitsland naar Nederland moet komen. Voor de versnellingsbak kan je het best de Castrol MTX hebben. 75W140. Dan schakelt de motor een stuk beter en die kan ook in de cardan. Castrol is in ieder geval een goede olie al gebruik ik nu al weer jaren in het blok de Motorex 15W50 boxer. Maar dan betaal je iets meer maar de boxer houd wel van die Motorex.

Google leerde mij dat de olievoordeelshop.nl in mijn eigen Elst is gevestigd, anders bestel ik regelmatig olie bij olietekoop.nl prima bedrijf.

Morgen gaat het zadel naar de bekleder, de rubber remleidingen gaan naar de hobbyist. Die maken gevlochten remleidingen op maat en dat lijkt me een zinnige upgrade.

In Nijmegen zit een bedrijf dat straalt, verzinkt en poedercoat (http://www.ntznijmegen.nl/), zij doen dat ook voor particulieren. Ik ga daar eens langs met mijn kleppendeksels en een hand roestige boutjes.

Morgen komen de nieuwe remblokken, v-snaar, accuriem en benzine leidingen. Kunnen we weer aan de slag!

Olietekoop is inderdaad goed. Ik ben benieuwd wat het poedercoaten gaat kosten van de klepdeksels. Ik ga dat ook nog eens laten doen bij mijn motor. De gevlochten remleidingen zijn wel fijn ja ik kocht ze in Engeland bij Motorworks. Die hebben trouwens heel veel spulletjes.

Mooie suggesties!

Laat je plaatjes zien van het resultaat? Koop je ook nog tweedehands kappen om de beschadigde te vervangen?