R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom

Je kan toch niet anders dan daar ook vrolijk van worden. _004

Echt een super leuk project!
Moet een stuk vlotter rijden dan het deed.
Ik heb wel eens nagedacht over een 1200 in m’n vw t2 busje.

net een compleet RT1100 blok en framedeel gekocht, nu mét papieren. Kan het eendje ook door de RDW goedgekeurd worden.

eerst aan de praat maken, dan in een 2cv.

Verslag volgt

Gr Rob

Haha, fantastisch!

Bij Sparrow in het VK verkopen ze al jaren een complete ‘adapterset’ om een BMW-boxer aan een 2CV-bak te bouwen; begrijp ik dat je alles zelf hebt gemaakt?

Klopt maar Sparrow levert dat niet meer. Ik heb kontakt met ze gehad.
En een adapterplaat in handen gehad die zij gemaakt hebben. We hebben alle onderdelen verder zelf gemaakt

Volgende avontuur; volgende vraag.
de 1100 heeft ABS. Dat gaat er allemaal af. Nu is mijn vraag: hoe werken ABS en ECU samen? Moet de ABS groen licht geven aan de ecu om te mogen rijden?

Groet, Rob

Nou, de 1100 draait op de startmotor, geeft oliedruk en bij een beetje remmenreiniger zegt ie broem.
zo’n 2e keer gaat toch wel sneller.
Nu heb ik geen brandstofrail maar die komt er aan. Dan eens echt starten

Echt ontbreekt de CO2 pometer. Die worden wel aangeboden maar zijn niet goedkoop. op youtube filmpjes zie ik dat het gewoon lineaire potmeters zijn van 1 kOhm.

https://www.munichmotorcycles.com.au/product/co-potentiometer/

2 vragen:
iemand ervaring met zelfbouw?
Zijn alle C02 potmeters hetzelfde (RT, GS, 850. 1100)???
Of is er iemand in de buurt van zwolle met zo’n ding in zijn BMW waar ik even een ohm meter aan mag hangen
En nog een derde vraag: de unit met de hall sensors zat er los bij. Die is nu gemonteerd en werkt: de benzinepomp wordt geschakeld. De merktekens op het vliegwiel heb ik gevonden. Hoe stel ik dat plaatje met sensors nu af?

Hetzelfde geld voor het tussenkabeltje om hem regelmatiger te laten lopen. is er iemand met zo’n kabeltje in de buurt? Even nameten voor de waardes.

Groetjes, Rob

Potmeter heb ik voor je, neem maar contact op als je interesse hebt.

Vandaag een tussenkabeltje doorgemeten. het is een weerstand van 15kOhm in serie met de luchttempmeter. Dat wordt een oplossing van 10 cent.

CO2 potmeter is onderweg hier naar toe

Wordt vervolgt…

Gr Rob

wat meetwaarden:
lucht temperatuur meter:
-5 gr 8000 ohm
3 gr 4600 ohm
20 gr 2280 ohm
Met een weerstand van 15000 ohm in serie denkt de ecu dus dat het serieus koud is

De CO2 potmeter is een 10 slagenpotmeter van 1000 ohm.
Je kan dus ook deze er in zetten:
https://www.elektronicacatalogus.nl/LOW-COST-10-SLAGEN-POTENTIOMETER-1K-(K001HPL)?gclid=CjwKCAiArNOeBhAHEiwAze_nKJYOy03Zy_J2OXMqFvuPzfSP-1dZPxjhqlM_GuIzRyocPvTZnbUeFhoCbH4QAvD_BwE
Of onder de euro:
https://campaign.aliexpress.com/wow/gcp/tesla-pc-new/index?UTABTest=aliabtest344316_486351&_randl_currency=EUR&_randl_shipto=NL&src=google&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&albagn=888888&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&albcp=19207420692&albag=&trgt=&crea=nl4000419926292&netw=x&device=c&albpg=&albpd=nl4000419926292&gclid=CjwKCAiArNOeBhAHEiwAze_nKCIrmWcqCHEMuZEtw6l1r16s56e-NgmpYY_kpwAt9WI0Y4Ca6UmHUxoCNj8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&aff_fcid=43407c6f6b604929baec99e591fc279c-1674937493593-01477-UneMJZVf&aff_fsk=UneMJZVf&aff_platform=aaf&sk=UneMJZVf&aff_trace_key=43407c6f6b604929baec99e591fc279c-1674937493593-01477-UneMJZVf&terminal_id=294a68caab86485295e9e66d7e427f16&wh_weex=true&wx_navbar_hidden=true&wx_navbar_transparent=true&ignoreNavigationBar=true&wx_statusbar_hidden=true&bt_src=ppc_direct_lp&scenario=pcBridgePPC&productId=4000419926292&OLP=1084300508_f_group2&o_s_id=1084300508

Morgen benzinepomp er in en testen
edit: hij doet ut;
https://youtube.com/shorts/I-lXOImq39Y?feature=share

Gr Rob

handig stukje op dit forum over over uitlezen ecu:

https://youtube.com/shorts/Vy9F9PyGnOM?feature=share
1224: fout luchttempsensor.

Ga een klein kastje maken wat vast onder de motorkap komt met het ledje er in.

Groet Rob

Forummers,

op de 1100 ook een testkastje gemaakt.
Die loopt erg beroerd en geeft foutcode 1133. Dat is Hall sensor 2.
Welke is nummer 2? De onderste of de bovenste?

Ik zie ze op alie-express voor redelijke bedragen. En op het forum lees ik dat ze vaak stuk gaan. maar beide vervangen?

Gr Rob

Nu heb ikzelf (nog) geen problemen gehad met de Hall-sensoren op mijn fietsen, maar ik begreep eerder dat het niet de sensoren zelf zijn, maar de bekabeling naar de sensoren toe: deze schijnen bij oudere uitvoeringen uit te drogen/te smelten door de hoge temperatuur waarbinnen ze zich bevinden: ik heb gelezen van succesvolle operaties waar mensen de kabels vernieuwden door kabels met teflonisolatie.

Als hetgeen ik denk correct is (defect gaan door te hoge temperaturen), weet ik niet of het wijs is om nieuwe sensoren bij Ali te halen want mijn vermoeden is dat deze gebruik maken van goedkope isolatie (misschien zelfs wel nog slechter dan de oorspronkelijk van Herr BMW) en dat mag je de gehele exercitie over twee, drie jaar weer uitvoeren.

Maar… dit zijn mijn twee centen… :wink:

Even een wat late reactie: forumlid Freek C uit Sommelsdijk schijnt ze uitstekend te kunnen maken. Daar hebben al heel wat forumleden de hallgever laten repareren.

Groeten Ben1200RT -1200-

met een setje nieuwe van Freek loopt het blok zoals het hoort.

Het ging zo:
Slecht lopen en foutcode Hall-sensor.
sensorplaat gedemonteerd en draden losgehaald, ingekort, vastgesoldeerd.
Slecht lopen en foutcode Hall-sensor
Gereviseerde Hall sensor plaat van Freek; slecht lopen maar geen foutcode meer.
Kleppen gesteld, synchronisatie gesteld, CO2 potmeter in het midden gezet
Loopt als een trein.
ledje geeft nu code 1111. En die kan ik niet vinden in de lijstjes

Nu wachten op het alu om nieuwe adaperplaten te maken.

Groet, Rob

Fout 1111 is noodloop, veroorzaakt door foutieve instelling van CO-potmeter. Instelling is nu “onrealistisch laag/arm”, motor gaat daardoor in noodloop. Door noodloop wordt ontsteking later gezet en CO naar +4 procent.

hoi Rob, Bijgaand foto van mijn BMW1100 project voor in een Panhard PL17

20200913_160637 verkleind.jpg
foto2.jpg

CO2 aangepast: code 4444. Geen fouten

Peusjoost: mooi project. Ga je volgen!

Gr Rob

Leuke filmpjes op Youtube Rob! _004
https://youtu.be/l07UdUWZtE4

Forummers,

het volgende project is binnen: een 2CV waar al een 1100S in zit. Oliekoeler, uitlaat, helemaal klaar.
Alleen de draadboom nog niet.

Nu is de pinout van de ecu van de S anders. Ik kan wel een schema vinden, maar daar staat nummering van de pinnetjes niet op.
Iemand een schema van een 1100S?

de versie zonder pinnummers:

groet, Rob

Een cd gekocht met de schema’s van alle bmw motorfietsen. Dus ook de pinout van de 1100S.

Woensdag eens kijken of ie starten wil.

Groet, Rob