R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom

Hallo Forummers,

Nieuw op het forum en even voorstellen: Rob, 59 jaar oud. Ooit een R75/5 gehad. Maar dat is jaren geleden.

Van een kennis kreeg ik een R850RT blok. Plus draadboom plus computer. Of ik die aan de praat wilde maken. Dat is een leuke uitdaging. Uiteindelijk komt het blok in een 2CV.

Een schema op internet gevonden. Dat wijst aardig zichzelf. Op dit moment één vraag: er zit een motronic coding plug in. Wat is dat precies?

Vriendelijke groet,
Rob

Bepaald welke motor-mapping er gebruikt wordt, zoek daar maar eens op. Zoek ook op LGB en LPB, Little Green Bastard en Little Pink Bastard. Voorlopig lekker laten zitten en rijden.

Heb ooit eens onderdelen van Belg overgenomen die een R1150 in een Eend ging inbouwen, de wielen en zo had hij niet meer nodig …

Leesvoer: https://www.bmwsporttouring.com/topic/65807-coding-plugs-for-r1100-r1150-decoded/

Hi Rob,

En nog eens de diverse stekkers en toepassingen in de bijlage. Zo te zien kun je het 850 blok naar 25kW brengen.
Voor het echte 2CV gevoel :smiley:

Groet, Dick
Codierstecker.pdf (22.9 KB)

Dag Rob, van harte welkom op dit prachtige forum!!! _004 Heel veel succes met je project en veel plezier met het forum.

dank voor de vriendelijke en behulpzame reacties.

code-plug verhaal is helemaal duidelijk.
verder begrijp ik: geen kat gebruiken = CO2 potmeter installeren.

even kijken wat waar moet.

Woensdag karretje lassen en eens kijken wat er verder moet.

2 vragen:
-de benzinepomp kan natuurlijk standaard BMW zijn, maar wat mij betreft mag dat ook een andere worden. Weet iemand de druk hiervan?
-bij het blok zit een olieleiding die aan de linkerkant van het blok zou kunnen. ik zie niet hoe die gemonteerd wordt. Onder de cylinder door naar voren of achter de cylinder naar boven?

Groetjes, Rob

Naar voor dus:
P1020809_LI.jpg

het lijkt er op dat ik de verkeerde koeler en leiding heb:

Gr Rob

Neen, het is wel degelijk de juiste.
Links onderin het blok wordt de leiding vastgemaakt met een banjobout en twee afdichtingen; de twee “bevestigingsstukje” op het bleke deel van de leiding worden vooraan vastgeschroefd op linkerzijde van e dynamodragerplaat, en het bovenste deel van de leiding, dat wat dus vastgedraaid wordt aan de koeler, hoort eveneens aan de linkerzijde van de koeler terecht te komen. Voor alle duidelijkheid : links is dus steeds vanop zitpositie motor.
In bijlage een misschien iets duidelijker foto
Boxerblok.JPG

ah, helder. ik kon me niet voorstellen dat de koeler zo hoog kwam te zitten. Ik zal daar andere leidingen/slangen moeten maken: de oliekoeler komt midden voor het blok.

Beugeltje gemaakt voor de computer. Karretje gelast en draadboom uitgezocht. Heel doosje draadwerk over.

dit blijft er in zitten.

De volgende zaken mis ik:
bougies
bobine
bougiekabels
oliefilter (zit er wel in, maar een nieuwe)
slang naar oliekoeler rechts
2 ringen voor montage op blok van leiding naar oliekoeler links
olie temp sensor
olie druk sensor (edit: zie net een plaatje dat die strak onder de cilinder zit, die heb ik al)
luchttemp sensor
CO2 potmeter
brandstofleidingen. Ik denk dat ik langere nodig heb dan de originele. Is die aansluiting een standaard maat?
de relais; de sockets zijn leeg

Volgende stap is ook al weer klaar: : de dikke plus en min nog aanpassen. Klein dashbordje maken, ecu los en dan kan de spanning er op. Eens kijken of er spanning staat op de juiste plekken (en alle minnen goed zitten)

Nu heeft de BMW 2 bobine’s en 1 stuurdraad. Dan vonken beide cilinders tegelijk. maar staat dan de ene in de werkslag en de andere in de inlaatslag? Bij de eend-boxer werkt dat zo. Dit is van belang bij de aanschaf van een toerenteller

En om te starten en even te lopen heb ik de oliekoeler toch niet nodig? kan ik de ingaande en uitgaande slang met elkaar verbinden?

DGroet, Rob

hij loopt:


https://youtu.be/JuhHKRnzYfs

Verder met oliekoeler en draadboom fatsoeneren. Voor de motronic plug komen er drie zekeringen. Dan blijft de mapping instelbaar.

Gr Rob

Met mijn volumedraaiknop weliswaar op minimum : respect!

Mooi werk. _004

blok en bak aan elkaar.
De draadboom moet nog netjes gemaakt.

Vraagje: het vliegwiel zit aan de krukas met 5 M11 12.9 bouten. Daar heb ik langere voor besteld zodat de afstandsbus en het 2cv vliegwiel er aan kunnen.
Kan iemand in de manual kijken wat het aanhaalmoment is van deze bouten?

Vriendelijke groet,
Rob

P1050420.JPG

Dank. Bouten zijn nog niet binnen

Gr Rob

update:

blok en bak aan elkaar. De afstandsbus die we gemaakt hebben om het 2cv vliegwiel in de juiste positie te krijgen was te kort waardoor het tandwiel van de startmotor niet in de starterkrans kwam. Bus verlengd.
De koppen van de M11 bouten (kopbouten van een ouderwetse volkswagenbus) zouden de koppelingsplaat raken: 1.5 mm afgedraaid.
De startmotor trok het moeizaam, na montage van 25 mm2 kabels ging dat een heel stuk beter.

In deze video zie je dat het blok loopt en start met de 2cv startmotor.
https://youtu.be/5Up1zVG5nT8

Nog een filmpje:
https://youtube.com/shorts/8IEP53ikNgI?feature=share

Naast de computer zit een schakelaar om het blok in 25 of 54 kw mode te zetten.
Wel jammer dat de computer stroomloos moet voor deze omschakeling, dat knopje was wel leuk op het dash geweest.

Groet, Rob

Fantastisch dergelijke sleutelprojecten te zien via YT . . . mooi Rob _004 _004

@Rob, als de computer even stroomloos moet zijn om te kunnen switchen tussen de twee vermogens, is er dan geen vertragend relais te bedenken? Geen idee hoeveel “denktijd” de computer nodig heeft maar als dat 1 of 2 seconden is … kan er een leuk knopje op het dashboard!

en kijk:
https://youtu.be/l07UdUWZtE4

https://youtu.be/bJAwMPHAARo

Wielspin in 1, 2 en 3 bij het optrekken.

Gr Rob