Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ben voornemens mijn 2020 RT in te ruilen op een nieuwe 2022 RT met groot TFT scherm.
Heb begrepen dat er nog wat problemen zijn/waren met dit scherm.
Het zou regelmatig op zwart gaan en/of het signaal tussen de telefoon en het scherm zou regelmatig wegvallen waarna eea weer opnieuw opgestart zou moeten worden.
Verder zou het vakje waarin de telefoon opgeladen kan worden te klein zijn voor een Iphone 12 Pro.
Wie weet er meer?

Ik heb een nieuwe 1250 RT een paar maanden geleden aangeschaft. Dat het “scherm op zwart gaat” is teveel gezegd.
Men bedoeldt dat het navigatie gedeelte op zwart gaat. De rest van het scherm blijft prima werken. Ik heb ook met mijn iPhone12 pro
geprobeerd met de BMW app te navigeren maar ondervond ook dit probleem. Om te navigeren moet je zowel bluetooth verbinding hebben
als ook wifi verbinden ( om de kaarten zichtbaar te maken). Juist dat wifi connectie faalt waardoor je geen kaart meer ziet. Ik heb ondertussen
wel een update gehad maar verder niet meer geprobeerd. Het hele manier van werken vind ik niet prettig . Ik heb een aparte Garmin gekocht.
Mijn iPhone 12 Pro past prima in het telefoon vakje (zelfs met een dun hoesje). Om goed op te laden moet hem wel goed erin doen. Met de onderkant naar binnen schuiven. Doe je dat andersom dan laad hij niet goed op.
Maar laat je dit niet tegenhouden om deze motor te kopen. Het is een GEWELDIGE motor! ( vind ik dan :slight_smile: )

groetjes
Barney

Dank je wel voor je reactie Barney, ik ben vandaag bij de dealer geweest om eea te laten uitleggen.
Het is idd een heel mooi scherm, en mijn IPhone 12 Pro paste in het vak maar alleen zonder de hoes.
Ik begreep dat je wel genoeg vrije GB’s op je telefoon moest hebben want West-Europa besloeg ongeveer 40 GB.
Het koppelen tussen de RT en de telefoon verliep vlot maar naar de helm was een probleem dat men niet opgelost kreeg.
Nu heb ik een SENA SC1A, dus zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, maar was het dus wel.
Wat ook vervelend was is het wegvallen van de navigatie op het moment dat er bv. een telefoontje “binnen komt”, aan de kant stoppen zou dan de enige optie zijn (tenzij je natuurlijk nog de nodige snelwegkilometers moet maken)
En het feit dat je een minuut op 7 bezig bent voordat de navigatie opgestart is…
Ik heb ook een Zümo XT die ik zou kunnen gebruiken maar het is toch van de zotte dat dit niet fatsoenlijk geregeld is op een motor die €29.500,- kost!
Ik blijf nog even twijfelen ben ik bang, het feit dat er ook geen demo aanwezig was voor een proefrit heeft ook niet echt geholpen.
Hoe werkt dat nieuwe remsysteem in de praktijk, merk je het goed als je remt om bv. te keren op een smalle weg?
Ik bedoel, met mijn huidige 1250RT is dat geen probleem maar de 1150RT met dit systeem had ik na 3 maanden alweer ingeruild!

Goedendag,

Zo heb ik ook begrepen bij het huidige RT model, dat je de verlichting niet onder het rijden kan aanpassen aan plotselinge weers- of verkeeromstandigheden.

Dus als je op de autobaan zit en het gaat ineens hard regen dan wil je graag beter zichtbaar worden.
Maar dan schijnt het niet mogelijk te zijn om te veranderen van lichtsterkte en zou je eerst moeten stoppen om e.e.a. in te stellen.

Het is niet mijn ervaring want ik heb de 2020 1250RT, dus zonder beeldscherm, maar hoorde dit van een collega RT-rijder met de laatste uitvoering
Hij heeft hiervan melding gemaakt bij BMW Nederland.

[groet] Hans Beijersbergen

Dat zou natuurlijk helemaal triest zijn!

Wat bedoel je precies met verlichting aanpassen?
Voor zover ik weet heb je ook op deze motor enkel groot licht of gedimd groot licht. Ik heb ook nergens iets gelezen over het aanpassen van lichtsterkte van je koplamp.
Wat wil je dan aanpassen om beter zichtbaar te zijn?
Of bedoel je de lichtsterkte van het TFT scherm!

Ik heb vandaag een offerte gehad voor de inruil maar zit inderdaad ook nog met dat probleem van de navigatie. Voor de rest een prima motorfiets. IK had hem vorig jaar al willen hebben maar toen waren er leveringsproblemen voor een paar opties die ik wilde. Deze zijn nu kennelijk opgelost. Nu moet ik alleen nog voor elkaar krijgen dat de motor met sleutel geleverd wordt in plaats van Key-less. Maar wel met alle andere opties er op! En dat schijn nu weer een probleem te zijn.

Heb gisteren vernomen dat op de politie RT’s een extra beugel komt boven het TFT scherm zodat ze hun eigen navigatiesysteem kunnen gebruiken.
Ik werk op mijn andere motoren met de Zümo XT, prima toestel dat ik/je dan tijdelijk zou kunnen gebruiken.
Het is alleen de vraag wanneer de beugel gaat komen.
Voor de rest lees je in diverse motormedia dat ze bij BMW aan het werken zijn aan een nieuwe 1300 0f 1350 boxermotor.
Deze zal in eerste instantie gebruikt gaan worden in de GS om wat meer tegenwicht te bieden aan allroad’s met meer pk’s, denk aan de Ducati en de KTM. Deze motor gaat dan uiteraard ook gebruikt worden voor de RT.
De verwachting is dat deze gepresenteerd gaat worden later dit jaar, als dat het geval is zal er een grote update gaan plaatsvinden en dan zal zeker ook de problemen van het TFT scherm aangepakt worden denk ik.

Wat wil je dan aanpassen om beter zichtbaar te zijn?
Of bedoel je de lichtsterkte van het TFT scherm!

Het gaat om de koplamp verlichting.

Nog even navraag gedaan wat gevoelig is want de persoon die het probleem had en eigenaar van de RT was is onlangs overleden.
Zijn motormaatje schrijft:

Zijn RT had geen aparte knop om het dimlicht aan te zetten als de verlichting op automatisch stond.
Bij zijn motor moest je dan stoppen en bij de instellingen in de weer gaan.
Daar mopperde hij over en heeft hierover overleg met BMW gehad maar werd daar niet wijzer van.
Mijn nieuwe GS heeft de knop overigens wel weer.

Ik hoop dat dit wat duidelijk geeft.

Heb gisteren vernomen dat op de politie RT’s een extra beugel komt boven het TFT scherm zodat ze hun eigen navigatiesysteem kunnen gebruiken.

Als iemand hiervan weet dan is het de firma Huijsmans Service Center in Nieuw Vennep zij doen alle overheidsmotoren en geven ook wel advies aan particulieren.

-groet- Hans Beijersbergen.

Bestaan er nog geen after-market navigatiesteunen voor de 1250RT? (zoals bijvoorbeeld voor de 1200RT: https://www.motorenwebshop.nl/webshop/telefonie-navigatie-motorenwebshop/navigatie-intercom/navigatie-montagesteun-r1200rt/)

Vandaag over de GPS contact gehad met Simako in Elst. Zij wisten mij te vertellen dat Huisman inderdaad de beugel al kan leveren. Zij hadden inmiddels een paar motorfietsen met deze beugel voorzien van een externe GPS. Dit zou in ieder geval kunnen voor zowel de Zumo XT als de BMW Navigator.

En inderdaad, het handmatig omschakelen van de automatische dag-rij verlichting naar gedimd groot licht kan enkel bij stilstand. Dit is een ingebouwde veiligheid volgens BMW. Maar . . .
Normaal gesproken zou de verlichting automatisch overschakelen bij verslechterde zichtomstandigheden.

Op mijn huidige R1250RT kun je dit inderdaad nog met een knopje regelen, maar tot nu toe is dit bij mij niet nodig geweest. Hij schakelde elke keer netje over als het nodig was. Daarnaast, als de motorfiets van de aangeboden breedstralers voorzien is, is de zichtbaarheid naar mijn idee wat dat betreft wel gewaarborgd. Ook al zou de dag-rij verlichting niet direct overschakelen.

Maar het is misschien wel een puntje.

Als de lichtsensor van mijn RT (een LC uit 2014) als referentie moet dienen: die is vrij pessimistisch ingesteld, dus die zet het dimlicht al aan op een grauwe namiddag zoals gisteren.

Bij mij is het niet anders en ik heb een RT uit 2019. Ik verwacht dan ook niet dat ik, (ook bij de nieuwe motor) onder het rijden zelf moet omschakelen.
Daarnaast neem ik ook de Led verstralers zodat ik zeker weet dat de motorfiets opvalt. Met name in het donker geven die net iets meer verlichting op de weg. En die zijn wel handmatig in en uit te schakelen onder het rijden.
Ik heb nog geen idee van de lichtopbrengst van de koplamp maar die zal niet veel meer zijn als bij mijn huidige, dus dan zijn de verstralers een welkome uitbreiding. Maar misschien dat iemand met het nieuwe model met de adaptieve koplamp hier meer over kan zeggen.

Graag weer on topic over de problemen met een groot TFT scherm. Bedankt. _004

Dat met het aantal GB valt erg mee hoor.
Heel Europa is ongeveer 20GB. Maar je kunt alle landen afzonderlijk downloaden zodat je beduidend minder ruimte nodig hebt. Nederland is bijvoorbeeld 567Mb en België 263MB, Duitsland is wel wat groter 1,77GB.
IMG_0674.jpeg

Maar de grotere landen zijn dan weer opgedeeld zodat je alleen die gedeeltes kunt laden die nodig zijn. Duitsland is bv in 5 delen opgesplitst; Frankrijk in 5 en het verenigd Koninkrijk bv in 4 delen.
En als je ergens bent en WiFi hebt, dan kun je ook gewoon de kaarten die je niet hebt laden.

Je geeft aan een Garmin gekocht te hebben, hoe heb je deze gemonteerd?
Ik heb zelf nog een Zümo XT die ik gebruik voor mijn andere motoren.
Bij mij is het probleem niet de routes, dat lukt wel, maar ik krijg geen gesproken aanwijzingen van het TFT scherm tenzij…
Ik aan het bellen ben, dan komen ze wel door…
Geen idee waar dat aan ligt, dealer weet het ook (nog) niet.

__Hoi allen, sinds het aanmelden en voostellen hier alleen maar meegelezen, en rijden is ook nog niet zo veel van gekomen (ben een redelijke mooi weer rijder, en wintertijd is nou niet iets om de grenzen van je nieuwe motor op te gaan zoeken :nerd: )

Ben wel in de weer geweest om naast de mogelijkheden van het TFT scherm ook een plekje te zoeken voor mijn oude vertrouwde Zumo 660 en wil dit even delen als reactie op de andere vraag om een Zumo XT te monteren.

Zoals ik van meerderen lees hier, heb ook ik toch enkele problemen ondervonden hier met de connectiviteit zoals wegvallen wifi deel van de verbinding zodat net je navi schermpje op zwart gaat als je in een vreemde stad de route naar je bestemming aan het rijden bent… :frowning:

Het grootste nadeel in mijn geval is echter dat je herberekenen niet kan uitschakelen. Zeker met het oog op de tocht naar Ierland die geplanned staat met mijn collega pensionados, is het zaak om allemaal dezelfde route voor je neus te hebben op een schermpje, maakt niet uit welk systeem als t maar hetzelfde is…

Om die reden heb ik mijn ouwe vertrouwde Zumo “makkelijk” afneembaar gemaakt.
Heb als 1e de kabel van de houder voorzien van een stekker die ik in de normale 12v socket kan doen.
Daarnaast via Amazon (kon ze bij Wunderlich niet vinden voor een RT) een (wat zij noemen) mobiele telefoon verlengstuk geplaatst op de stuurhelft.
Daarna de Zumo houder met een middellange knijper gemonteerd op een RAM tough claw.

Na nog wat finetunen zit de Zumo nou voor mij op een bruikbare plek op het stuur (trillen valt mee, stuuruitslag op de uiteinden even in de gaten houden, klittebandje om het kabeltje), en ben in ieder geval voorbereid om het ding te kunnen gebruiken op vakantie.
Als het uiteindelijk niet nodig blijkt doordat de connectiviteit wel in orde is voor me, dan is met 10 sec. het hele setje in een koffer gedaan.

Weet niet of het lukt maar zal trachten wat fotos hierbij te plaatsen.


https://www.dropbox.com/s/pymt1rbj13fu2wj/Foto%2011-01-2022%2013%2049%2054.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/90vri9wg6e8wnb0/Foto%2011-01-2022%2013%2048%2015.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/q1mndsoxv58yt45/Foto%2011-01-2022%2013%2047%2040.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/nabm3gmmpuxfpfy/Foto%2011-01-2022%2013%2045%2020.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/j7fa0vrppbwb5yc/Foto%2011-01-2022%2013%2045%2008.jpg?dl=0

Kan het zijn dat je linkjes hebt geplaatst naar foto’s op een ander forum?
Ik kan ze namelijk niet zien.

Klopt, zal even een ander plekje moeten zoeken om ze te plaatsen.
(Ben ook zo’n deels digitaal gehandicapte op leeftijd, dus mogelijk even geduld :cry: )

Er zouden via de linkjes een paar gedeelde plaatjes zichtbaar moeten zijn, indien niet zichtbaar laat maar weten, dan puzzel ik verder :$