Tnx. Ze zijn nu zichtbaar.
Deze bevestiging zou niet mijn keuze zijn omdat de Sumo voor het TFT scherm komt. Maar misschien valt dat mee als je op de motor zit.
Ik heb via mijn dealer vernomen dat er inmiddels een houder voor de Zumo XT is, welke boven/achter het TFT scherm geplaatst wordt waardoor de Zumo net boven het TFT scherm komt te zitten. Dit is eigenlijk dezelfde stand als zoals Navigator zat. Het enige wat ik (nog) niet weet is of de Zumo Lock er nog bij past vanwege de onderste stand van het windscherm. Deze oplossing wordt kennelijk ook door de politie op dit model motoren gebruikt.
Mijn dealer gaat deze voor mij bestellen en bij de aflevering wordt deze meteen gemonteerd en de Zumo aangesloten.
Ik ga de komende vier dagen toeren en ga dan ervaren hoe de BMW Connected app werkt in combinatie met de recente TFT software.
Natuurlijk heb ik al een paar ritten gedaan. Geen problemen ervaren daarbij.
Maar ik heb voordat ik de RT aanschafte alleen ervaring met Garmin navigators.
Het belangrijkste zal dus zijn om te gaan vertomtommen. ![]()
![]()
De afgelopen vier dagen zo’n 1100 kilometer getoerd met gebruik van de BMW Connected app in combinatie met het TFT scherm.
En de ervaring is gewoon goed. Er is (bijna) helemaal niks mis gegaan.
Koppelen van de iPhone en de App is steeds probleemloos gegaan. En het duurt beslist niet te lang voordat de verbindingen tot stand komen. Binnen een minuut is alles in paraatheid. Maar als je moet wachten is een minuut niet kort. De oplossing is voor mij heel simpel. Ik kom bij de motor aan schakel het contact in en zorg dat de app op de iPhone actief is. Daarna doe ik de overige voorbereidingen om weg te rijden, zoals verwijderen slot, helm op enz.
Voordat ik m’n handschoenen aantrek, zijn de verbindingen tot stand gekomen.
Er is wel één irritant ding. Een enkele keer start de kaartmodus niet meteen (zichtbaar op het tft-scherm door het knipperende kaartmodussymbool) en moest ik op het scherm van de iPhone klikken om dat in orde te krijgen. Dat is jammer maar voor mij niet meer dan jammer.
De combinatie telefoneren en navigeren is ook okay. En tijdens een telefoongesprek komen route aanwijzingen gewoon door. Het telefoongesprek wordt er niet door onderbroken. Dat heeft dan ook weer het nadeel dat je twee stemmen door elkaar kan hebben.
Telefoneren heeft wel invloed op de weergave van het TFT scherm. Het scherm wordt voor tweederde gevuld met de gegevens van de telefoon en de kaart wordt verkleind getoond op eenderde aan de rechterkant van het TFT scherm. Aan het eind van het gesprek wordt dat niet herstelt.
Om niet door het menu te hoeven scrollen heb ik onder een favoriet knop gezet. Een druk op de knop zorgt er dan voor dat het scherm weer terug in de navigatiemodus komt.
Onder een andere favoriet knop zit de telefoon. Ook om te voorkomen dat ik door het menu moet scrollen om te kunnen telefoneren.
Ik vind het wel vervelend dat je in de navigator “herberekenen” niet uit kan zetten en dat de oorspronkelijke track niet in beeld kan brengen. Daar was/ben ik als Garmin adept eigenlijk wel heel er aan gehecht.
Echter het systeem werkt zo comfortabel dat ik op dat punt best wel wil vertomtommen ![]()
Kan je wel naar die track/route navigeren?
En dan bedoel ik niet tijdens de rit, want dan navigeer je naar het volgende routepunt, meen ik.
Maar als je van de route afgeweken bent. De boel heb uitgeschakeld en nadien weer terug naar de route wil.
Dat heb ik nog wel eens bij een overnachting die niet precies op de route ligt.
Hoe was het tijdens je ritten gesteld met de accu van je telefoon?
Past jouw iphone in het vakje onderaan op het dashboard en kan deze draadloos opladen?
Mijn eigen telefoon (Oppo A72) past niet in het vakje met aangesloten USB laadkabel, en ondersteunt ook geen draadloos opladen.
Van de week had die 50% van zijn best wel grote accu capaciteit gebruikt op 3 uurtjes rijden.
Heb als truc de telefoon en een powerbank als extra capaciteit in mijn mini tanktasje zitten.
Maar je ervaring met het niet uitschakelbare automatisch herberekenen is herkenbaar.
Goedemorgen,
Ben ook eigenaar geworden van een blauwe 2021 model
Heb op het forum gezocht maar kon mij probleem niet zogauw vinden.
Als ik via de app navigeer dan slaat ie na een paar minuten uit. Ik denk dat mijn s21 ultra in de standby gaat.
Als ik mij tomtom go aanzet blijft mijn Samsung gewoon aan. Iemand een idee hoe ik dat kan veranderen voor de bmw app?
Bedankt
Jan
Ik heb nu van tracks gereden omdat ik niet alleen was.
Maar we zijn van de route afgeweken om te tanken. (met een nieuwe route naar het tankstation gereden)
Na het tanken de route weer gestart en daarbij gekozen voor de optie .
Daarmee wordt je naar het dichtstbijzijnde punt op de route gebracht.

Ik heb een iPhone XR die past goed in het vakje. (waar die opgeladen wordt)
Aan het eind van de rit was de accu steeds 100% geladen.
Dat is dan zelfs beter dan bij de Navigator/Garmin!
Thx.
Kan je op het scherm ook info met betrekking tot flitspalen krijgen?
Reed gisteren een stuk door Vlaanderen en daar stikt het inmiddels van de trajectcontroles.
Mijn Garmin blééf piepen.
Nope dat gaat niet.
Kan je op het scherm ook info met betrekking tot flitspalen krijgen?
Reed gisteren een stuk door Vlaanderen en daar stikt het inmiddels van de trajectcontroles.
Mijn Garmin blééf piepen.
Beter een preventieve piep, dan post naderhand! ![]()
Heb ergens gelezen (bron ben ik even kwijt) dat de reden waarom het niet in de app zit dat het in sommige landen niet toegestaan is om flitspaal en andere controle data weer te geven op je navigatie systeem.
Hoewel dus niet van toepassing voor Belgie en Nederland, is de hele functionaliteit er maar uit gelaten.
Gelukkig is wel de plaatselijk toegestane snelheid zichtbaar op je dashboard als je de app gekoppeld hebt.
(Maar is ook lastig als je snelheidsmeter zo’n 9% afwijkt net als bij mij
, en nee, volgens de dealer is hier niets aan bij te stellen, valt nog binnen de toegestane wettelijke marge van min.3 en max. 10%
Dus toch maar een losse Zumo of TT erbij plaatsen?)
Hmmmm, dan word ik toch weer iets minder enthousiast.
Te langzaam rijden is ook weer zo wat.
Of kan je Filtsmeister mee laten lopen en die info in je oortje krijgen?