POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

tja, in het algemeen laat ik alles Kenny doen (ik heb er eigenlijk geen plaats voor). Maar toen ik zoveel problemen had heb ik mijn koppeling zelf vervangen (en laten uitbalanceren).

Dus eigenlijk altijd naar Kenny behalve voor kleine dingetjes en andere grapsjes zoals extra licht, en andere grapjes waar ik mee bezig ben.

Dingen die een relatie hebben tot mijn veiligheid laat ik altijd doen

Hans

Ik laat alles doen, en daarom ging ik vandaag naar Kenny om een afspraak te maken, heeft hij direct even tijd om een kleine beurt te doen, en gelijk ook nieuwe remblokjes dus weer helemaal happy, bedankt Kenny.

Verstuurd van mijn V370 met Tapatalk

Zo technisch ben ik geloof ik niet, dus ik breng 'm altijd naar de dealeRT. Ik zou het misschien wel kunnen, maar ik heb er weinig verstand van en ik heb het gereedschap er niet voor. Hij moet het gewoon doen en daar ben ik niet zo zeker van als ik zelf onderhoud ga plegen :open_mouth:

Ik laat het aan een vakman over en voor mijn -1100- is dat Kenny van MSA. Met veel plezier rijd ik vanuit het Noorden des lands naar Den Dolder en in de toekomst naar Ede. Met een goed en vertrouwd gevoel rijd ik weer terug naar huis!

Ik wil eigenlijk 2 opties selecteren maar dat kan niet.

Wanneer je veel kilometer draait op je motor dan vind ik dat je je motor degelijk moet onderhouden.Gewoon eigen veiligheid. Vandaar dat ik naar Kenny ga. (de vakman dus) Maar als Kenny op vakantie is…zelf maar de handen uit de mouwen steken.

Zo heb ik zelf al (met het zweet op de rug) eens een accu vervangen (hele tupperware eraf) en als laatste project mijn gebroken middenstandaard laten lassen en weer gemonteerd.

Een leuke bijkomstigheid is dat je steeds meer inzicht krijgt in je eigen motorfiets.
Maar veiligheid staat bovenaan mijn lijst dus Kenny…de volgende keer weer bij jou…

Groet,
Hans

Een paar dagen geleden een nieuw item op ons forum gezet: wie leert me kleppen stellen en synchroniseren? Nou, de reacties spreken voor zich.
In principe wordt bij mij bijna alles gedaan door Kenny. Alleen de laatste keer, omdat Amersfoort voor mij niet echt naast de deur is, is de olieverversing uitgevoerd door een bevriende Niet-BMW-dealer. Dat geldt ook voor bandenwissel. Om de doodsimpele reden dat hij praktisch bij mij om de hoek zit en ook Therese haar motor bij hem in onderhoud heeft. Voorts is klantgerichtheid hem op het lijf geschreven. We zullen geen namen noemen, hè, Leon de Jonge Motoren?!

Maar ondanks mijn grote vertrouwen in Kenny, zou ik best meer zelf willen kunnen. Ik deed dat vroeger ook aan mijn CB250, CB450 Black Bomber, R69s, R60/5, R75/5, maar na de MotoGuzzi Californian, K75, R1100rt en nu de 1200rt niet meer.
Dus ik heb ingevuld: overlaten aan de vakman! Maar in de nabije toekomst wil ik graag meer zelf doen. Mijn garage is groot zat, maar helaas niet verwarmd. Echter, het echte grote onderhoud laat ik ook in de toekomst, graag uitvoeren door de echte vakman. Ook al gaat die nog verder van mijn woonplaats werken dan nu het geval is…( hè, Kenny…)

Have a nice BMW-day!
WernerB

Olie- oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen doe ik zelf. Klein klusje. Je hebt alleen een speciale oliefiltersleutel nodig. Ik bestel mijn onderhoudspullen bij http://www.on2wheels.nl/contents/nl/d2463_BMW_onderdelen.html
Speciaal voor BMW. Als je 4 liter Motorex boxerolie koopt krijg je gratis een oliefilter of een oliefiltersleutel naar keuze. Moet wel zeggen dat ik een garage heb. Als ik voor de deur op straat moet gaan liggen om onderhoud te doen, zou ik de motor ook wegbrengen.

Ik doe alles zelf.

Het groot onderhoud doe zelf.

Mijn autotechnische opleiding gebruik die nu alleen nog voor de hobby. 8)_
Naast een garage een heftafel en speciale gereedschappen heb ik bijna alles om het zelf te kunnen doen. :slight_smile:
Ook wel voor/met anderen maar dan als assistent.
In een soort workshop heb ik al een paar BMW rijders het kleppenstellen en synchroniseren uitgelegd. Waarbij zij zelf de uitvoering gedaan hebben.
Ook de Poly-Vsnaar, filters, olieën en remvloeistof verversen e.d heb ik hen samen met mij laten doen.

Nog geen dealer nodig gehad. :slight_smile:

Rob

Als hoofdwerktuigkundige op een baggerschip heb ik de technische kennis wel in huis :$ .
Echter als ik met verlof ben wil ik graag wat andere dingen doen dan sleutelen, zoals rijden met de -1200- .
Dus gaat de RT naar de BMW dealeRT, waar hij op dit moment staat voor een beurt terwijl ik 4 week aan boord zit. Was geen probleem om hem daar 4 week te stallen zodat zij rustig hun werk kunnen doen. Hoef ik hem niet te missen als ik met verlof ben.

Het enige waar ik een uitzondering voor maak is onze kever uit 73. Ook een boxer tenslotte :smiley:

[groet] Johan

Ik doe alles zelf omdat het sleutelen zelf voor mij ook genieten is! _004

Doe een en ander zelf . Maar gezien ik de hele dag zelf sleutel heb ik in mijn vrije tijd weinig zin om zelf aan de motor te gaan prutsen . Ik repareer af en toe auto’s als beun de haas . Met dit verdiende geld ga ik naar de dealer . Luxe probleem of lui ? Als ik zelf olie vv , kleppen stel en banden leg , wat moet ik dan bij de dealer of universele garage ? Vragen met rode oren of ze de remvloeistof vervangen en het cardan vv ? Moet binnenkort naar de dealer voor een 30dznd beurt , afhankelijk van de prijs ga ik overwegen om naar Jensen te Nijmegen te gaan in het vervolg ipv Mofra . Een setje remblokken steken of banden leggen doe ik zelf . Alhoewel ik de banden de laatste keren bij een bedrijfje heb laten doen voor een bodemprijs . ( J&B motors te Wernhout ). In principe doe ik het ook omdat ik zelf druk bezig ben met de boot en het bijkomende werk aan de motor hiervan ect . Vind het fijn om zo nu en dan op de motor te gaan toeren ipv te sleutelen . Begrijp mensen absoluut die het erg leuk vinden om zelf te sleutelen en ook nog eens geld besparen en zo andere dingen met het geld kunnen doen .

Kortom : het meeste laat ik dus doen , ondanks dat ik zelf van oorsprong als techneut werkzaam was voor 25 jaar in de automotive .

voor mijn eigen veiligheid laat ik het sleutelen en het onderhoud mooi aan een vakman over! _004 Big RT Smile

Heb bepaald geen linkerhanden en wat ik zelf kan doen doe ik ook.
Helaas is de ontwikkeling zodanig dat je steeds vaker geavanceerde apparatuur en gereedschappen nodig bent om klusjes te klaren en daar ligt de grens waar het voor mij ophoudt.
Dus mijn stem luidt: doe een beetje zelf en knorr doet de rest… :laughing:

Eerst even gelukkig nieuwjaar voor iedereen.

Ik ben best wel heel technisch, sleutel graag, en heb bergen gereedschap, waaronder ook veel speciaal spul.
Daarbij heb ik net de Haynes van dutchmidiman kunnen overnemen (nogmaals dank daarvoor), en staat me niets meer in de weg om alles zelf te doen
Motivatie daarachter is enerzijds uiteraard de bak met geld die in mijn beurs blijft, maar anderzijds ook de onachtzaamheid van anderen (zoals ook te lezen in andere reacties), simpelweg omdat dit niet hun motor is maar hun werk, en daar laten we allemaal wel eens een steekje vallen.
Voorlopig is nog even niets nodig, maar er staat wel een ander sleutelproject op m’n oprit: De Tigra (1.4, 2000) van mijn zoon heeft een lekkende koppakking (en dat bij nog geen 110 dkm), en ook dat pakken we zelf aan. Als er iemand een Haynes heeft liggen van deze auto, houdt ik me graag aanbevolen.

Groet, Aad

dingen zoals een wiel demonteren om naar de bandenboer te brengen vallen voor mij niet echt onder sleutelen. Voor beurten gaat ie naar Jensen in Nijmegen.
Heb wel laatst de brandstofstrip gerepareerd omdat Jensen niet geloofde in de truc met de piezo-aansteker. (werkte geweldig, hij doet het nog steeds. Zo goed dat ik de tank leeg durf te rijden tot de boordcomputer 30 km rest aangaf. Er ging 28 ! liter in).

Als het even kan doe ik al het onderhoud allemaal zelf.
behalve die verd :open_mouth: benzine sensor kon ik niet inleren.
want zelf sleutelen scheelt aardig in de portemonnee en ik zeg in dit geval niet: “dat houd je van de straat” want dat is juist wat ik wel wil, met de RT op de straat.
toen ik voor het eerst aan de RT begon dacht ik als ik een GL1000 volledig uit elkaar kan halen en zonder onderdelen over te houden _004 , hem weer werkend in elkaar kan zetten, behalve die kromme kleppen die er uit moest, dan is zo’n RT toch ook geen probleem?
en als ik speciaal gereedschap nodig heb maak ik het indien mogelijk zelf.

Helaas heb ik niet echt voldoende ruimte om de RT volledig uit elkaar te halen. Dus tot op heden blijf ik van motorblok en rijdend gedeelte af en beperk ik me tot de Tupperware en de daaraan gekoppelde accessoires.
Verder gaat de RT voor alle zaken naar Molenaar.

Tot nu toe alles nog zelf kunnen doen.
Ik denk dat het bij groot onderhoud behoord, dit is bij de R1150RT nog wel te doen,alleen als de motor of aandrijving gereviseerd zou moeten worden is dat in mijn werkruimte geen optie.
Als er erg veel speciaal gereedschap nodig zou zijn is het de overweging, om wel of niet te gaan of laten repareren.
Ik vind het bij mijn hobby van motorrijden horen, om zoveel als mogelijk is zelf het onderhoud te doen.
Gelukkig hèb ik daar de tijd voor (gepensioneerd),en het spaart nogalwat eurootjes uit.
Met de juiste informatie is verantwoord onderhoud goed te doen.
Bij de motoren waar veel elektronica systemen met CanBus zal uitleesaparatuur en ervaring een belangrijke factor zijn, om alles zelf te doen. :unamused:

Ik vind het gewoon leuk om aan mijn motor te werken. Bovendien weet ik dan ook precies hoe e.e.a. weer gemaakt is.
Mijn auto breng ik altijd naar de garage, daar heb ik geen lol in om die te onderhouden.
Maar mijn R1100RT, ik denk dat ik een beetje verliefd ben op mijn RT.
Vandaag nog even een nieuwe remschijf achter geplaatst en als alles gedaan is, dan voel ik gewoon dat zij dat waardeert.

hartelijke groet,
Henk