POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

POLL: wie doet het zelf of wie laat het doen?

  • Ik doe groot onderhoud
  • Ik doe klein onderhoud
  • Ik laat het aan een vakman over
0 voters

Tja, wat is groot en wat is klein? Voor het reguliere onderhoud gaat’ie naar beun de vakman, zowat bij mij om de hoek. Afstellen is niet mijn ‘ding’. Ergens heeft een ABS-sensor last van vochtindringing bij harde regenval. Ik ben een ‘goedweerrijder’ dus dat gebeurt me niet vaak en resetten kan ik zelf. Ook dank dit RT-forum en het wph de hallgevers(plaat) zelf vervangen alsook enkele weken geleden de rechterveerpootkeerring. Geen speciaal gereedschap aangeschaft, maar prakkiseren komt van armelui, dus zelf wat provisorisch in elkaar geknutseld en met wat overig gereedschap en bewaarde ‘rommel’ een terugslagtuig voor dat laatste (hardnekkige kreng) gefabriekt. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik hulp had van een handige schoonzoon, zelf motorrijder én monteur. Maar remvloeistof vervangen mag de beun. Ik zorg wel zelf voor onderdelen. De tupperware heb ik er al een paar keer van af gehad.
Algemeen kijk ik eerst (middels forum en wph) of ik ergens zelf aan durf te beginnen.

We zijn eigenlijk wel benieuwd welke forumleden zelf sleutelen.
Zijn het grote projecten of doe je alleen klein onderhoud. Of heb je zoiets van: dat laat ik graag aan een vakman over.

TOELICHTING POLL:

  1. Groot onderhoud: motor helemaal uit elkaar om bijvoorbeeld versnellingsbakreparaties uit te voeren of de koppeling te vervangen enz.
  2. Klein onderhoud: zelf olie verversen, bougies vervangen, elektrische probleempjes verhelpen enz.
  3. Spreekt voor zichzelf.

Dus doe eens mee aan deze Poll.
Uiteraard word je hier ook van harte uitgenodigd om e.e.a. hierover te vertellen.

Bij mij is het altijd opnieuw een afweging. Als je eenmalig speciaal gereedschap moet aanschaffen kan een reparatie duur uitvallen. Maar soms is het waard in verband met arbeidsloonkosten om toch het gereedschap aan te schaffen. Als ik al het speciaal gereedschap had deed ik gewoon het meeste zelf.

Bij mijn vorige motor (R80RT) deed ik alles zelf.
Nu bij mijn R850RT enkel het kleine onderhoud. Van de elektronica ben ik niet op de hoogte; maar een lampje, oliefilter, olie, benzinefilter of remmen vervangen geeft geen probleem.

Alle elektronica en gerelateerde projecten doe ik zelf, als het kan.
(lees: als de tupperware er niet af hoeft, die drempel heb ik nog niet genomen :$ )

Terwijl ik in het verleden mijn H.nda XL250 helemaal zelf gereviseerd en onderhouden had, maar dat stelde weinig voor toen, vond ik. _001
Bepaalde gereedschappen heb ik wel, zoals diagnose, voelermaten, taper tools, vacuümmeter, etc.

Het reguliere onderhoud laat ik aan Kenny over, voor sommige zaken heb je ook een kennersblik nodig. Denk ik.

Al het kleine onderhoud zelf, zeg maar onderhoud “light”. Voor de rest gaat de -1200- naar de vakman: heb ik gewoon te weinig verstand van, niet het juiste gereedschap en niet de plek.
Voordat de motor naar de garage moet/mag haal ik zelf eerst al het overbodige eraf. Kan ik ook eens op een kale motor rijden.
Overigens is de tupperware eraf halen de eerste keer even zoeken waar alle schroefjes zitten, maar daarna is het goed te doen. Je komt dan in ieder geval een stuk beter bij alle onderdelen.

Het grote onderhoud laat ik doen.
Het kleine onderhoud doe ik zelf, maar ja wat is klein?
Meestal houdt klein bij mij op als er speciaal gereedschap nodig is en electronicakasten.

Van de winter pel ik de motor een beetje kaal en ga alles schoonmaken.
Merk wel dat ik vroeger veel meer zelf deed maar toen kon je ook veel meer met wat gereedschap.
Neem alleen al het inleren van bepaalde accessoires. Hoe ga je dit zelf doen?

Bij de -1100- laat ik het over aan een vakman en dat is simpelweg een keuze uit gemak en een stukje zekerheid. De BMW is voor mij een heel prettig vervoersmiddel en die moet gewoon rijden en niet door mijn geknutsel stil komen te staan. De motor uit elkaar halen (op het motorische gedeelte na…) is geen probleem, dezelfde stappen terug resulteert meestal :blush: in een complete motor.

Het is heel anders met mijn andere motor, de Yamaha XS750. Die haal ik gerust compleet uit elkaar voor het onderhoud en wordt dan weer met een beetje hulp rijdend in elkaar gezet. Het verschil is uiteraard wel dat de xs750 weken stil kan staan zonder dat ik daar hinder van heb. Een ander punt is de complexiteit, bij de japanner kan ik overal bij zonder rubberen armen :smiley: en heb ik aan het werkplaatshandboek genoeg.

Als ik naar het motorische gedeelte kijk van de BMW dan denk ik hetzelfde als ik tegenwoordig de motorklep van de auto open doe… yep er zit een motor in :laughing:

Vroeger bij de Honda’s deed ik bijna alles zelf (behalve afstelling v/d motor). Ik merk dat het met de -1100- wel is veranderd.

Tegenwoordig gebruik ik de motor veel meer als voorheen en ik wil ook tijd met mijn gezin wil doorbrengen. De drang om een zaterdag of een weekend sleutelen is niet echt meer aanwezig (ik ga liever met de kleine, moeders en de hond naar het strand). Daarbij is mijn spaarvarken iets gevulder geworden en kan ik het mij ook permiteren om de motor bij de dealer of bij Kenny onder te brengen.

Neemt niet weg dat ik vorige week een bobbel op mijn band kreeg, ik heb de band dezelfde dag nog vervangen (eeuwige dank aan Kenny) Het (de)monteren doe ik dan zelf.

Kort samengevat, als het moet of ik heb tijd doe ik het kleine onderhoud zelf, anders breng ik de motor weg naar de experts wat het gezin een goed gevoel geeft.

Groet,
Arjan

Ik werkte vroeger in de techniek dus groot onderhoud zou, theoretisch, geen al te grote problemen mogen opleveren. Mijn gereedschapkist is meer dan behoorlijk gevuld 8)_ en mijn laatste aankoop is een GS-911 _005

Maar ik heb klein onderhoud gestemd omdat ik simpelweg niet de ruimte heb om mijn RT helemaal uit elkaar te halen. Maar techniek heeft nog steeds mijn warme belangstelling.

[groet]

Frans

Ik heb gekozen voor de optie ik laat het over aan…
Echter daarbij een aantekening:
Ik heb zelf geen ruimte om te sleutelen, mijn brommert staat altijd buiten. Ik doe het grote onderhoud bij een medebiker die er veel verstand van heeft en de ruimte er voor heeft. Kleine dingetjes die “even” buiten gedaan kunnen worden doe ik wel zelf.
Rob

Aangezien ik er niet zo veel verstand van heb de RT techniek breng ik hem lekker naar Kenny. En dat bevalt me prima. _004

De RT is gisteren verwend door Kenny met een 100.000 beurt en heeft mooie staalommantelde remleidingen gekregen (remt trouwens voelbaar nauwkeuriger!). En als ik zie met hoeveel liefde, geduld en vakmanschap Kenny dat allemaal doet _004 , dan pieker ik er niet over om zelf te gaan prutsen.

[groet]

Bert M.

Beetje ruzie met de mogelijkheden:
heb voor optie 1 gekozen, in principe doe ik alles zelf omdat ik het zonde vindt anderen ergens voor betalen als ik het zelf ook kan, gelukkig lukt dat ook meestal wel, mag ook wel met mijn achtergrond.
Jammer dat dan optie 3 ineens ‘vakman’ genoemd wordt, er zijn genoeg thuis-sleutelaars die door achtergrond of ervaring zeker ‘vakman’ genoemd mogen worden, optie 3 kan dan beter ‘volledig uitbesteden’ genoemd worden. _004

p.s.: er zijn genoeg vakmannen die nog niet mogen wijzen naar mijn motor, maar dat is een ander verhaal _002

Probeer zoveel mogelijk zelf te doen, met dit forum bij de hand en ruimte om het te doen kom je heel ver.

Ik zit ietsjes boven nr 2- doe basic servicing plus volledig remsysteem onderhoud en ben berijd om meer te leren. Als ik het kan, doe it het graag- maar ik vind nu dat ik weinig tijd heb voor weekeindjes in mijn garage…

Ik heb mijn R1100RT voor het grote onderhoud naar Oscar Motorservice gebracht. Simpel omdat ik er de tijd en zeker niet de kennis voor heb om dit soort specifieke zaken, koppeling vervangen, gasklephuis vervangen, zelf te doen. Aangezien ik er elke dag op rij voor het woon-werk verkeer moet hij het gewoon doen. Het laatsteonderhoud kostte een klap geld maar als ik er nu weer op rij begrijp ik de BMW kreet " freude am fahren" een stuk beter

Vroeger bij de crossmotor (Honda CR250) deed ik alles zelf, maar hier heb ik er geen verstand van en “durf” er eigenlijk niet zelf aan te beginnen. Meer uit angst van iets fout te doen bij de beauty. Ik zou het wel graag leren want zoals ik het nu ervaar is de eerste BMW die we nu hebben meteen een liefde voor het leven geworden Big RT Smile

Ik deed onderhoud aan motoren en auto altijd zelf.
Afgelopen jaar heb ik mijn -1100- naar een specialist gebracht omdat ik dacht dat die hem beter zou kunnen afstellen dan dat ik zelf kan.
Ik heb daar dingen gezien waarbij mij de tranen in de ogen sprongen _002
Bijvoorbeeld het afstellen (synchroonstellen) terwijl de recyclizer er nog tussen zat.
En zo nog wel een paar dingen die ik hier niet zal noemen.
Tevens had ik beslist niet het idee dat hij beter was afgesteld dan toen ik het zelf had gedaan.
Inmiddels heb ik zijn foutjes weer hersteld en rij ik weer met plezier.

Mijn conclusie is dus dat ik in principe alles zelf doe _004

In principe laat ik het aan de vakman/dealer over. Maar regelmatig repareer ik ook zelf of monteer ik accessoires.Is afhankelijk van tijd en zin en weer. Want om de motor in de garage te krijgen ben ik ff zoet. Dus doe ik het buiten onder de pergola…
Eenvoudige onderdelen maken is wegens draaibank en freesbank geen probleem. Lassen of hard/zacht solderen hoort daar ook bij.
Grootste probleem is het juiste materiaal op de kop tikken.
Vind het ook leuk om anderen te helpen, maar ik ben geen echte monteur.