POLL . . . . welk zadel?

Welk zadel heb jij?

• Ik heb een standaard BMW zadel
  • Ik heb een after market cq aangepast zadel
0 voters

Ik was in totaal 220 Euro kwijt waarvan 70 Euro voor het verhogen. En dan was het nog wat extra omdat ik de rode bies erin liet maken. Dus verhogen antislipmateriaal op voor en achterzadel en bies op voorste zadel.

Naast kuipruiten zijn zadels op dit forum veel besproken onderwerpen, want het lijkt wel of hier iedereen een ander zadel wil cq heeft.
De één zit prima op een standaard zadel van BMW maar de ander houdt het er geen uur op uit. Allemaal zeer persoonlijk.
De after market biedt natuurlijk, al dan niet voor veel geld, oplossingen.
Comfortzadels zijn er in vele merken: Yves Moillo, Corbin, Bagster, Top Sellerie, BMW comfort zadel, Wunderlich, Baehr, Sergant, Kahedo enz . . .
Bedrijven als Tijger Leathers passen originele zadels aan waardoor de kosten wellicht wat lager zullen zijn.

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Doe dus mee aan de “grote zadelpoll” en vertel . . . .

Ik heb een standaard zadel, maar wel laten verstevigen door Tiger Leathers. _004 Ben er erg content mee. Wel zit ik soms te overwegen om een wat breder zadel te kopen, of om te laten bouwen. _001

Op mijn vorige RT had ik een BEAHR zadel, erg veel plezier van gehad.

Op mijn -1150- had ik het zadel laten opknappen door Tiger Leathers (nieuw schuim + design overtrek). Helaas te kort er op gereden om iets te zeggen over de levensduur, maar het comfort was vele malen beter dan het glad geworden en te zachte originele zadel.
Nu heb ik op de -1200- nog het originele zadel, maar overweeg sterk om in ieder geval de vulling te laten vervangen door TigerLeathers. Dan kan ik de vorm iets laten aanpassen en een steviger schuim kiezen voor weinig geld. Als ook de overtrek aan vervanging toe is klop ik ook weer bij hun aan.

Ik heb ‘standaard’ ingevuld. Aanvulling: bij echt lange ritten gaat er een schapenvachtje overheen.
vakantiezetel.jpg

Zowel op de R1100RT als op de K1600GT werd mijn derrière uiterst onrustig van ritten van meer dan een uur op het standaard zadel. Bij toeval liep ik op marktplaats tegen een gebruikt Corbin zadel aan en dat bleek voor mijn achterste een zeer adequate oplossing. Vorig jaar heb ik een duurtest met dit zadel gedaan en na 1005 kilometer op één dag vond ik het wel genoeg… Door deze ervaring heb ik na enkele lange ritten op de K1600GT, waarbij ik wederom een ernstig geteisterd zitvlak ervoer, een nieuw Corbin zadel aangeschaft. Dit bevalt weer heel erg goed. Het oorspronkelijke zadel ligt schoon en droog op de berging en gaat er weer op als de GT in andere handen over gaat. Verbouwen vind ik zelf geen optie, omdat ik een motor graag weer zo standaard mogelijk inruil of verkoop. Zeker omdat een zadel erg persoonlijk is. Ook after market zadels waarbij je het originele zadel dient in te sturen, zie ik daarom voor mijzelf niet als optie.

Tot mijn grote verbazing heb ik vastgesteld dat mijn nieuwste aanwinst voor erbij, de F650GS van alle BMW’s toch echt het prettigste af-fabriek zadel heeft. Dit is het verlaagde zadel en is daarmee een stuk harder dan de andere

[groet]

Bert M

Aftermaket. Sergant zadel :slight_smile:

Ik heb after market gestemd want ik heb een BMW comfortzadel gekocht nadat het zadel (Bagster) wat er op zat toen ik de motor kocht mij niet beviel.
Het comfort zadel van BMW bevalt mij prima en zit erg goed, voor mij althans. Het enige nadeel vind ik dat je het niet kan kopen zonder verwarming waardoor het in verhouding erg duur is, en aangezien er geen verwarming op mijn motor zit heb ik dat eigenlijk niet nodig, maar ja misschien toch eens aan laten sluiten want Niels (collega Kenny) zegt dat dit redelijk eenvoudig kan.

De overige GS-sen, zo ook die van mij, hebben idd prima standaard zadels . . . . :wink:

Op dit moment heb ik een comfortzadel van BMW. Prima zadel, met voor mij als prettige bijkomstigheid dat ik veel beter bij de grond kan. Door mijn postuur - zeg maar gewoon te stevig - wil ik wel minimaal om de twee uur even ‘vertreden’. Sinds ik motor rijd, drink ik ook meer koffie :wink:.

Voor het comfortzadel had ik een Corbin. Zeer stevig zadel met een prettige zit. Echter ik kon slecht bij de grond en door de vormgeving meer last van binnenkant van mijn benen. Deze Corbin is overigens te koop!

Standaardzadel van de R1200RT 2009 is waardeloos (althans voor mijn postuur). [groet]

BMW comfortzadel met verwarming. Had ik geweten dat ik me er zo gelukkig ging op voelen had ik het al jaren eerder gedaan. Kan beter aan de grond met men korte beentjes (gemiddeld zijn we in B wat kleiner van gestalte dan in het lange wapper land lol). Kan weer men normale motorlaarzen dragen ipv de verhoogde en dus weer meer gevoel met bijremmen.

Standaard, bevalt goed.

Kahedo/touratech, verhoogde versie met verwarming.

Gr. v Ciske

Ik heb zowel de BMW standaard zadel, de BMW Comfort zadel, alsook de Corbin.
De standaard 1200RT zadel vond ik redelijk maar niet echt top.
De BMW Comfort zadel vond ik al een hele verbetering en gezien de prijs prima.
De Corbin zit weer wat beter maar is belachelijk duur, naast mij gekende op- en aanmerkingen over het mechanisme en de kwaliteiten daarvan. :$

Een bestaand zadel laten om/verbouwen heeft als voordeel dat je, met de expertise van de zadelombouwer, het zadel kunt krijgen zoals jij dat wilt.

PS: Puur ter informatie, de BMW Comfort zadel in de verlaagde uitvoering komt zonder zadelverwarming.
Een zadel, ongeacht uitvoering maar mét zadelverwarming “ligt” beter in de 2ehands markt. :wink:

Corbin.
Door de breedte van het zadel heb je wat meer lengte nodig om met de voetjes bij de grond te komen.
Maar tis een zetel, heerlijk gewoon!

p.s. nog niet op foto te zien :slight_smile:

Standaardzadel, maar wel serieus onder handen genomen door Tiger Leathers. Van redelijk zadel tot heerlijk zadel geworden!

Ik heb het BMW Standaardzadel…

…op zolder gelegd en rij nu met het BMW Comfortzadel :mrgreen:
Dus after market gestemd.

Het standaard zadel vind ik net iets te smal. Bovendien zit ik meer op de smalle achterrand (overgang naar buddyseat).

Mijn zadel is aangepast bij Tijger Leathers. waarbij men een steviger schuim gebruikt heeft en het zadel iets vlakker gemaakt hebben. Tevens een stroever materiaal zodat je niet meer constant naar voren schuift. Mijn BMW F650 van 98 had ook dit probleem en tevens een vrij dunne schuimlaag waardoor ook de motortrillingen duidelijk voelbaar werden boven de 120km.
Ik ben nu behoorlijk tevreden en zelfs met mijn slechte rug is 1000km geen probleem. Met het standaard zadel was 200km al teveel. Het fijne bij Tijger Leathers vind ik dat je precies kan aangeven wat je wil met je zadel. Dus beetje hoger of lager vlakker of wat je maar wenst. Of een mooi biesje erop.

Wat hebben jullie betaald bij tijger leathers voor Julie zadel aan te passen? Ben ook aan het twijfelen tussen wunderlich zadel en tijger leathers.

Ongeveer € 70, inclusief een nieuw zadeldek. Je kan ze altijd bellen voor een indicatie. Voordeel van Tiger Leathers is is dat het maatwerk is. Ze blijven net zolang het zadel aanpassen totdat je tevreden bent.