Hoe hoog waren jouw verkeersboetes dit jaar? (2014)
0
< 50
50 - 100
100 - 200
200 - 300
300 - 400
400 - 500
500 >
0voters
De meeste boetebedragen blijven gelijk.
Slechts bij hogere snelheidsovertredingen gaat de boete een paar euro omhoog.
Wel gaat een aantal overtredingen naar het strafrecht en wordt opgenomen in het strafblad.
Dit in verband met een hogere boete bij recidive of mogelijk ontzegging van de rijbevoegdheid.
Bij voorbeeld: over de vluchtstrook rijden, rood kruis negeren, voetganger of gehandicapten-karretje op een zebrapad niet voor laten gaan, blinden of slecht ter been zijnde personen niet voor laten gaan, inhalen op of vlak voor een zebrapad.
Het zou goed nieuws zijn wanneer de boetenbedragen voor verkeersovertredingen eens meer in relatie worden gebracht met de boetes die voor andere overtredingen worden uitgeschreven. Zo werd er door een rechtbank een boete van €90,- opgelegd terwijl het afplakken van het eu symbool op het kenteken “beloond” wordt met €147,- .
Een verkeersboetes is primair bedoeld om het ongewenste verkeersgedrag (in de toekomst) te voorkomen en niet om de schatkist bij te vullen.
Ik voel wel met Martin mee …en dat kan geen jeugdig enthousiasme van mijn kant zijn
Kreeg dit jaar een bekeuring van 25€ voor een overtreding in Duitsland, en die heeft me meer aan het denken gezet dan de 237€ in Nederland (voor het inhalen over een doorgetrokken streep). De Nederlandse boete helpt om compliment gedrag te vertonen (externe motivator), de Duitse bekeuring helpt me het zelf beter te willen doen …
Daar heb ik sterke twijfel over. Nadat ik eens las dat een korpschef op zijn donder kreeg omdat er te weinig inkomsten binnen waren gekomen uit verkeersboetes, ben ik er wel degelijk van overtuigd dat het ook wel degelijk de bedoeling is dat de kas gespekt wordt.
De administratiekosten zijn er in ieder geval wel degelijk om de schatkist te vullen: die zijn “uitgevonden” om gratis schoolboeken te kunnen bekostigen (wat op zich natuurlijk een mooie besteding is ) Heb het net nog even nagekeken: in 2013 heeft het CJIB bijna 50 miljoen aan administratiekosten geïnd, terwijl hun kosten - zijnde het door TNT laten uitprinten & verzenden van de boetes - slechts een goeie 4 ton kostte . TNT rekende het CJIB toen net geen 7 Eurocent per boete…
Uitgangspunt van Martin7007 is correct. De uitvinding van de boete was een paar honderd jaar geleden inderdaad niet bedoeld om de schatkist te spekken, maar om ongewenst gedrag te ontmoedigen. Maar zoals Bob Dylan destijds al vaststelde: Times are a changin’ …
Al duurt het jaar nog maar twee dagen, ik heb gelukkig dit jaar geen betaalde waarschuwing ontvangen :mrgreen: .
Ik krijg inderdaad het gevoel dat “flits” boetes in Nederland voornamelijk er zijn om de schatkist aan te vullen. Deze wekken bij mij alleen een zucht (tot betaling) op.
Afgelopen zomer ben ik een keer aangehouden door een agent. Ik reed op de café-racer van mijn broertje (300cc) en hij attendeerde mij op drie puntjes; mijn legerkisten, het zeer zwarte pak in de nacht en mijn achterlamp. De achterlamp was inderdaad niet goed zichtbaar, dus deze is daarna aangepast. Hoewel ik geen boete heb gehad ben ik wel hierover gelijk gaan nadenken, de lamp en schoeisel aangepast en als ik denk dat ik later thuiskom neem ik altijd mijn fluo vest mee (rijd er zowiezo altijd in de winter mee).
Zou ook wat moois zijn als de boetes NOG hoger zouden worden. Ik vind de hoogte van de meeste boetes volkomen buiten proportie. Daardoor lijkt het erg op pot spekken.
In Finland zijn de boetes inkomensafhankelijk, bijv, 1 promille van je salaris. Misschien werkt het dan meer preventief? In ieder geval lijkt het me eerlijker…
Naar het zich nu laat aanzien, heb ik dit jaar met 17k motorkilometers en 45k autokilometers, de staatskas via het CJIB eindelijk eens een keer niet gespekt!
Verkoop de huid van de beer niet voordat het kalf verdronken is.
(Of zo iets.)
Het jaar is nog niet voorbij.
@ HansD.
Inkomensafhankelijke boetes komen in meer landen voor.
Maar dat geldt niet voor alle boetes, alleen voor boetes in bepaalde categorieën overtredingen.
Wat heet buiten proporties?
Voor Nederlandse boetes geldt het maximale opbrengst principe.
Hoge boetes, maar net niet hoog genoeg dat men zich (meer) aan de regels houdt.
In Noorwegen kost door rood rijden omgerekend zo’n 900 euri.
Denk je dat er nog iemand is die (bewust) door rood rijdt?
Oeps nooit geweten dat dit daar zo duur was. Maar ik heb inderdaad in Noorwegen meer mensen door rood zien rijden dan hier in Frankrijk of in Nederland. Heb er een jaartje lang mogen rond toeren voor de baas en dat door rood rijden viel mij erg op toen.
Oeps dit jaar een boete gekregen op de rondweg van Parijs.
Reed wat kilometers te hard door dat ik net wat lastige auto’s in haalde.
Koste mij € 35,00 de vorige was alweer ruim 30 jaar geleden.
Vanaf 1 januari 2015 worden ernstige overtredingen niet meer alleen afgedaan met een boete. maar komen voor de rechter Je krijgt dan een strafblad. Die blijft 5 jaar bestaan. Dit houd ook in dat mensen die een bewijs van goed gedrag nodig hebben voor hun werk, deze niet zullen krijgen gedurende die 5 jaar. Het zou dus zomaar kunnen dat iemand door een ernstige verkeersovertreding, ook nog eens zijn baan kwijt raakt.
Dat is nu ook al zo, als er sprake is van een strafbeschikking of rechterlijk vonnis.
Bij:
Niet voldoende afstand houden (bumperkleven)
Vmax overschrijding die buiten de wet Mulder valt.
Daar komen nu de nieuwe overtredingen bij.
Of het hebben van een strafblad gevolgen kan hebben voor je baan, dat hangt af van het soort baan. Bij een VOG wordt altijd gekeken naar het doel waarvoor die verklaring wordt verstrekt.
Ik zie ook hier mensen pleiten voor inkomens afhankelijke boetes. Is dat dan bruto inkomens afhankelijk of netto. En maakt je aftrekbare hypotheelrente dan dat je boete hoger wordt?
Zullen we dan ook maar het brood bij de bakker inkomens afhankelijk maken?
Nog los van de oneerlijkheid omdat hiermee de parttimer met hoog uur inkomen “beloond” wordt omdat ie wel een laag jaarinkomen heeft.
Evenals de directeur aandeelhouder die gewoon zichzelf geen loon uitkeert (of tegenwoordig het laagst mogelijke dat de fiscus toelaatbaar acht).
Er is maar 1 straf voor alle mensen gelijk. Vrijheidsstraf ofwel een x aantal uur dienstverlening. Waarbij die X dan wel afgeleid van het aantal uur zou moeten zijn die je in een week tot eigen beschikking hebt.
Dus 168 minus aantal contract uren (gewerkte uren) minus standaard slaapuren (stel 56 per week) als reken basis voor de straf toe meting.
Heb er dan geen bezwaar tegen als je die dienstverlening afkoopbaar maakt tegen aantal straf uur keer je netto uurloon.