POLL: Blijf jij nog RT rijden?

Ook ik blijf mijn RT trouw. Het was en is mijn droommotor en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Nu heb ik al wel vaker begrepen dat alles aan zo’n BMW kapot kan behalve zijn imago dus ik wacht het maar af maar zoals ik het nu kan bekijken zou dit wel eens mijn laatste motor kunnen zijn. Maar zeg nooit “nooit”.

Ik kan alle ja-argumenten alleen maar ondersteunen. Het is mijn 1e motor überhaupt en dat zal nog wel even zo blijven. Met nét 50.000 km op de telleRT tegen 6.000 km/jaar moet dat kunnen lukken, als ik sommige km-standen zie. En zolang mijn eega als duo ook nog eens regelmatig in slaap dommelt… .

…en daar heb je nu een duo intercom en Metallica voor… :smiley:

Ik zou best een andere motorfiets willen, maar wat dan :confused::

Sinds 4 jaar heb ik een R1100RT, als ik vergelijk wat ik aan kosten heb qua onderhoud en reparaties vergeleken met mijn vorige motor (XJ 900), dan word ik niet echt vrolijk. _002
De B van BMW staat vast niet voor betrouwbaar.
Als je wat wilt sleutelen aan je RT, moet eerst de tupperware eraf, dat red ik inmiddels binnen 20 minuten. Oefening baart kunst.

Het rijden op een RT vergt, bij mij, toch wel wat gewenning. Betekent niet dat ik het slecht vind, maar de vanzelfsprekendheid waarmee ik met een willekeurige japanse fiets wegrijd, heb ik niet na een paar weken RT-loos te zijn geweest.
Na een ½ uurtje ben ik overigens wel weer helemaal thuis op de RT.

Zo goed als het ding stuurt en remt, zul je bij weinig andere motorfietsen kunnen vinden.
De RT is nou niet echt een PK kanon, maar tot aan de in Nederland toegestane maximum snelheden (en iets daarboven ook nog wel) kun je prima meekomen met de vermogende sportfietsen.
En zolang er maar bochten in de weg liggen, moeten zij maar mee zien te komen. :laughing:

Ik heb de afgelopen weken met de ZR7-S van mijn vrouw mogen rijden en dat is geen straf, een soepele 4 cylinder, met een fantastisch schakelende bak, een actieve zithouding en een nuttige rpm van 2500 tot 9500. Ook de ergonomie laat weinig te wensen over.
Al met al een “lichte” motor die zich gewillig in de bochten laat leggen, lekker accelereert en ook nog goed smoelt.

Waarom dan toch RT (blijven) rijden?

Even mijn – en + tegenover elkaar:

Ziet er niet uit (sorry mede RT-forum leden, ieder zijn eigen smaak)
Motorblok lijkt wel een oude diesel (gaat wel vooruit maar is niet echt spannend)
Bediening versnellingsbak :$ ……(schakelen zonder kraken heb ik net onder de knie)
Ergonomie is afwijkend van andere motoren (ik ben er nog niet uit of dat negatief is)
Voordat je wat kunt sleutelen moet de hele kuip eraf

+++
Windbescherming
Handvat verwarming
ABS
Motorblok (Nm direct voorhanden)
Ergonomie (als je er eenmaal aan gewend bent is het handig…denk ik)

Ik weet het even niet meer, vind ik de RT wel zo goed, dat ik er weer een zou kopen als deze definitief de geest geeft?
Ik heb wel gemerkt dat het comfort in combinatie met het makkelijke rijden van de RT bijna niet te vinden is, een Pan European bijvoorbeeld vind ik maar een log ding vergeleken bij de lichtvoetige RT. Hoewel een V4 blok wel erg leuk is.
Een Honda VFR1200 dan maar? Iets te sportief ……en meer dan iets te duur voor mij.

Tjonge het is wel een lang verhaal geworden en dat allemaal om tot de conclusie te komen dat ik voorlopig toch mijn R1100RT maar trouw moet blijven….

of misschien toch K1200GT?

Dan ruil je hem in tegen een R1100R. Dan heb je geen probleem met tupperware .Ik moet eerlijk zeggen ik heb nog nooit geen probleemloze motor gehad. Ook die XJ 900 heeft zijn probleempjes al zijn ze best wel betrouwbaar die Yamaha’s. Als ik met de mijne veel problemen zou krijgen dan ging hij er waarschijnlijk ook uit.
Maar mijn motor doet het behoorlijk goed dus ze zijn niet allemaal zo slecht als jij denkt. Heel belangrijk is dat je weet wat je koopt. Er zijn veel gebruikte motoren die slecht onderhouden zijn dus er blijft altijd een risico.

Ton _004

Ik heb “anders” gestemd, dus even toelichten…Ik heb namelijk al een paar maanden last van mijn linkerarm waardoor ik niet lekker meer motor kan rijden, maar hem wegdoen denk ik voorlopig niet aan want hij “eet geen brood” zal ik maar zeggen en ik verwacht dat het met mijn arm wel weer goed komt, ik heb er therapie voor dus moet ik het zo nu en dan proberen, toch, want, het bloed kruipt…enz. Dus eigenlijk had ik gewoon, ja, bevalt me goed, moeten stemmen. En ik zou ook wel een R1200RT willen, maar ja dan moet ik toch nog even verder sparen.

_001 _004 Big RT Smile

Ook ik wil eigenlijk wel overstappen naar een 1150, maar om 2 redenen zal dat effe niet gaan:

1. Zonder werk is de inkomstenpot aanmerkelijk kleiner geworden dus zal ik het zuiniger aan moeten doen en mijn 1100 zo lang mogelijk proberen te behouden, en
  2. Mijn 1100 rijdt echt fijn en heeft nooit problemen ondanks de 90 k die zij er nu op heeft zitten

Dus ik blijf bij hetzelfde.

Groet Bart

…en daar heb je nu een duo intercom en Metallica voor… :smiley:[/quote]

@Berrybeer:
De teamset van Cardo ligt al zowat 1 jaar te wachten op inbouw in de Schubert C2. De redenen: De C2 bijna compleet ontkleden en weer fatsoenlijk herbouwd te krijgen vond ik eng, dus weer snel in z’n oorspronkelijke vorm teruggebracht. Mét Cardo passen de helmen niet meer in de zij/topkoffer. Ben ook bang mijn rust te verliezen, afgeleid te worden wat eega allemaal onderweg ziet en 't commentaar op verkeersregelsovertredende handelingen :unamused: . En doe mij maar de Bolero Big RT Smile !!
Alleen :frowning: dat madammeke Zumo 660 nu niet in mijn oren kan fluisteren welke ôtrit ik moet nemen, maar daarvoor zit ik wel zowat recht in d’r beeld :laughing: en dat werkt ook prima.
Tot zover offtopic.
Mijn duttende eega betekent voor ons dus dat de brommeRT voor haar (en mijn) gevoel smooth rijdt. Mét alle nukken (lees: het eigen karakter) van de boxeRT.

Groet,

Henk

Natuurlijk blijf ik ook RT rijden. (Tjsa wat moet ik anders als BMW RT Forum beheerder _001 )
Geloof me, ik was voordien nooit zo merkgebonden met zowel motor als auto. Ik kocht wat me op dat moment aanstond.
Mijn streven is wel, zodra het budget het toelaat, een -1200- aan te schaffen. Maar soms kriebelt het wel eens om weer iets geheel anders te hebben . . . . een HD bijvoorbeeld . . . . :O :laughing:

Heb anders geantwoord.

Voorlopig rijd ik zeker mijn RT nog. Hij bevalt goed en rijd heerlijk. Maar ik gok dat de volgende de luxe versie van de 6 cilinder wordt.

Groetjes Maarten

Ik antwoordde dat ik wel nog een tijdje blijf rijden…

Maar dat is om budgettaire redenen… De ABS op m’n -1100- is stuk, iets met de zuigers, en ik vernam in de werkplaats dat het te vervangen stuk alleen al 1500 EURO zou gaan kosten zonder werk. Ik rijd dus zonder ABS verder. Mocht m’n financiële toestand het toelaten zou ik waarschijnlijk uitkijken om op een nieuwere versie maar nog steeds RT rond te toeren. Hoewel ik de DUU misschien wel even zou testen mocht de lotto in mijn voordeel beslissen Big RT Smile

Huh, is er al een nieuwer type dan?

R1100RT → R1150RT of → R1200RT.
Dus ja, er is een nieuwer versie, of type.

Of wat accurater; model RT. :wink:

Was toevallig van de week aan het browsen op de site van Herrn BMW en zag toen de foto’s van een nieuwe kleurstelling R1200RT. Mocht ik nou de staatsloterij winnen dan kom ik toch in de verleiding om deze erbij te kopen:

Wat een schitterende motor is dit zeg…

@Dave, die is idd bijna mooier dan eentje in Osta-Grau Matt…

mijn -1100- blijf ik voorlopig rijden. heb tijdens een beurt van de dealer een 1200 gs meegekregen _004 en toen ik mijn eigen -1100- weer terug kreeg wist ik het zeker. het blijft mijn motor. _005

In maart krijg ik mijn 2e nieuwe RT geleverd in de nieuwe blauwe kleur. Waarom weer een R1200RT. Omdat ik op mijn vorige 11.000 heerlijke km heb gereden in ca 1 1/2 jaar. Deze laatste hoop ik langer te houden. Voorheen een R1150RS gehad waarop ik 39.000km heb gereden. En daarmee schaar ik mij onder de boxer fans.

De enige reparaties die ik aan mijn 14-jaar en 97000 km oude 1100RT heb gehad zijn 2 schakelaartjes (zijstandaard en koppeling) die ik zelf heb vervangen. Ook het onderhoud altijd zelf gedaan. Het enige waarvoor ik de motor wegbracht was voor nieuwe banden. Dus ik klaag niet over bedrijfszekerheid. Begon in 1959 met …hands Zündapp 175, daarna Express 175, NSU Max, Puch 250 dubbelzuiger en Jawa Californian. Nu al weer 30 jaar BMW boxers, en blijf daarbij.

groeten Dick

ik ga ook nog even door op de RT en zeg nooit nooit :wink:
(er rijden momenteel wel heel erg veel Charley Boorman look-a-likes rond)
Big RT Smile

Twee weken geleden voor 2 dagen mogen proefrijden op een 1600gt als mogelijke vervanger voor m’n 1200rt. Na twee dagen was ik genezen. Niks voor mij een 1600. Alles wat hem apart maakt is voor de toeschouwers en om plezier te hebben van het blok moet je flink gas geven, anders merk je weinig tot niets van de sensatie. Daarnaast was ik koud, moe en had ik last van zadelpijn. Op m’n RT heb ik van al die dingen geen last. Ik heb daarom een nieuwe RT besteld. Deze keer met radio ( voor de lange saaie snelweg ritten) ook ik blijf voorlopig RT tijden :smiley: gelukkig!