De ABS-pomp van mijn 2007 RT is in 2015 via MSA rereviseerd geworden.
Tot op heden geen klachten over de ABS van mijn 1200RT uit 2010 met 79000km. (Afkloppen ) ![]()
Net een andere ABS pomp moeten monteren op mijn RS uit 93. Heb daarvoor 3 jaar probleemloos kunnen rijden. Na het spoelen is het misgegaan, Paar x extra spoelen heeft ook niet geholpen. Toch vuil losgekomen vermoed ik. Nu pomp van K 1100 erop met de elektronica van de R. Werkt weer top allemaal.
1200RT(-P), 2009 gekocht met 117k erop, bij 119k ABS storing “ABS storing druk sensor achter circuit”. Vervolgens bij MotoPort in combinatie met achterwielflens terugroep actie BMW nieuwe ABS pomp laten monteren in combinatie met grote beurt. ABS pomp alleen ging al richting de €1200. Nu 2 jaar verder met 150k erop geen problemen meer gehad. [emoji1303]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Helaas de poll nu positief moeten invullen. Met 112.000 op de teller ABS in storing en had nog gehoopt op een sensor, helaas ![]()
DealeRT heeft de pomp vervangen. Daar nagenoeg tegelijker tijd ook de tank meting het had begeven die ook maar laten vervangen…
DealeRT heeft nog wel “netjes” gebeld of i.p.v. repareren inruilen geen betere optie was. Hhmmmm, repareren is toch goedkoper en het nog waard.
Nu eerst maar weer genieten van de
en niet meer aan de rekening denken ![]()
Johan
Ook ik heb helaas mijn stem moeten veranderen van een NEE in een JA.
Zonder aanwijsbare reden afgelopen weekend in onuitwisbare storing 7 gevallen. Kilometerstand: 160000…
Bij toeval vond ik op MP een vervangende pomp/besturingsunit, met ‘werkingsgarantie’ voor naar mijn mening een nette prijs (€125).
Dit is de sleutelklus voor oktober (heb helaas komende tijd weinig tijd), kunst afgekeken bij IllinoisBMWriders (https://www.youtube.com/watch?v=R5xWPB_gvFY)
Fingers crossed ![]()
hoi allemaal
Ook ikzelf moest nu na 120000 mijn abs pomp laten reviseren.
Er was geen ontkomen aan maar deze r1200rt uit 2007 full options is
nog zeker de moeite waard voor mij.
Deze reparatie tot volle tevredenheid laten doen bi RECO motoren in Breda
mede door de redelijk prijs.
motorgroet Ger
Het blijft gelukkig nog steeds een nee. Alleen regelmatig problemen, nou ja problemen, bij het starten als de motor een weekje heeft stilgestaan. Waarschijnlijk te weinig spanning waardoor beide abs lampjes gaan knipperen. Een klein stukje rijden, opnieuw starten en het is meestal verholpen.
Wel ieder jaar remvloeistof verversen en doorspoelen. En inmiddels op advies van de bmw dealer stalen(?) remleidingen gemonteerd.
Bijna 2 jaar geleden was mijn ABS-pomp defect. Storingsmeldingen, ABS lampje knipperen (op verschillende manieren) en op gegeven moment wegvallen van bekrachtiging. Via MSA revisie van de pomp. Een maand geleden werd ik verrast door opnieuw foutmeldingen en paar weken later weer wegvallen bekrachtiging. Langs MSA, pomp door hen uitgebouwd en opgestuurd naar revisiebedrijf. Vandaag lon ik hem weer ophalen . Het revisiebrdrijf had alles wat aan de pomp vervangen kon worden vervangen en MSA had alles weer gemonteerd. Totale kosten … niets, nada, noppes
Top MSA!.
Na aanleiding van een eerder bericht op 11 mei 2017, 20:12 met als laatste woorden wordt vervolg. Hier dan het vervolg. Na een jaar met een niet werkende ABS pomp rond gereden te hebben op een
uit 2007, twee weken geleden besloten reparatie van ABS zelf ter hand te nemen. Het probleem is bekent, de koolborstels in de elektromotor van de ABS pomp. Dus pomp gedemonteerd en elektromotor verwijderd en los gehaald. En inderdaad de koolborsten bleken vast te zitten. Koolborstels weer gangbaar gemaakt door borstel geleiding opnieuw uit te richten, deze waren enig sinds vervormd waardoor borstels bleven steken. (eerste beste boormachine heeft betere koolborstel geleiders) Elektromotor en pomp weer gemonteerd, geheel van nieuwe rem olie voorzien en een test rit gemaakt van 270 kilometer zonder ABS problemen.
Kosten: twee avonden demontage en montage en een busje remolie a 10 euro.
Inmiddels heeft de pomp het dus begeven, zie ook mijn andere draadjes.
2002, 50.000km op de teller, iABS pomp heeft het begeven nadat ik zelf de remleidingen heb vervangen.
Zoals velen ben ook ik het slachtoffer van een kapotte ABS Modulator type 2 op mijn BMW R1200RT van 2007.
Ik vind 800,= tot 900,= € veel geld voor m’n hobby, mede omdat ik al een peperdure Schubert C4 met communicatie heb aangeschaft in 2017.
Na het bekijken van 4 you tube filmpjes heb ik de kerst vakantie gebruikt om de reparatie van de vast zittende koolborstels toch maar zelf te
gaan uitvoeren.
De operatie is geslaagd, en de patiënt is weer springlevend
. Proefrit gemaakt en het ABS lampje gaat weer netjes uit.
De komende dagen nog even de remolie vervangen en plaatwerk monteren en poetsen, en dan met een sip gezicht
gaan zitten wachten op beter weer.
Tja, ik heb ook ja moeten invullen; de mijne is zelfs voor de 2e keer kaduuk.
Mijn 1150Rt is uit 2001 en ik heb hem in 2009 gekocht met 27.000km op de teller. Altijd laten onderhouden door Motoport Den Bosch. In 2014 (77.000km) is na een periode van storingen de ABS-modulator vervangen. Afgelopen vrijdag (100.000km) gingen tijdens de rit opeens de ABS-lampjes knipperen. Na de lunchpauze deed alles het weer maar na 30km was het opnieuw raak. Onderweg aangeklopt bij Motoport Hoogezand voor ruwe inschatting: de pomp werkt, waarschijnlijk is er een sensor kapot. Later die dag bij Motoport Den Bosch laten doormeten: het achterremcircuit werkt niet en heeft veel te veel druk. Voor een 2nd opinion naar Mofra in Rijen maar zij kwamen tot dezelfde conclusie: 19,4bar voor en 79,6bar achter.
Het systeem is jaarlijks doorgespoeld maar de laatste twee beurten door een bekwame monteur (want goedkoper dan Motoport Den Bosch). Gevolg: MP kan (begrijpelijk) geen garantie meer leveren. €1900 (of iets meer) voor een nieuwe, exclusief montage. En hij rijdt zo lekker …
Na doorlezen van de forumberichten denk ik dat ik twee dingen fout heb gedaan: ik heb de motor wel eens gereinigd met een hogedruk spuit, en ik heb nog nooit op een stil weggetje de ABS getart. Toch blijft het allemaal zuur. Ik heb een revisiebedrijf gevonden in Breda (RECO motorservice) dat voor €1300 de klus klaart (uitbouwen-revisie-inbouwen). Ik heb ook de oude pomp nog en wil kijken wat ik daarmee kan. Ik heb vroeger veel gesleuteld en ben niet bang voor elektronica. En ik heb nu de tijd.
Maar als iemand nog een nuttige tip heeft: ik houd me aanbevolen.
Quispel in Deurne. Doet zelf ook de revisie en is vele, vele, malen goedkoper. Betrouwbaar adres
Peter
Hm, Quispel vele malen goedkoper? Nou nee. Ook zij reviseren niet zelf maar sturen hem op naar dat bewuste adres in Duitsland, net als een handvol andere bedrijven die ik gebeld heb (Jonkers in Vlijmen, Jensen in Nijmegen, Reco in Breda). Vervolgens krijg je wèl 2 jaar garantie op een gereviseerde pomp.
Overigens een prima bedrijf, Quispel, en betrouwbaar. Ik heb daar uiteindelijk mijn motor ingeruild voor een jonger exemplaar uit 2004.
Klopt toch echt niet. Als ze kunnen repareren ze inmiddels zelf.
Peter
Hm. Ik heb nog eens navraag gedaan bij Quispel. We hebben allebei gelijk.
De oude ABS-pompen uit bv de 1150RT’s die ABS combineren met bekrachtiging worden wel degelijk opgestuurd naar dat ene bedrijf in Duitsland (RH Electronics). Daar worden betreffende onderdelen vervangen door betere exemplaren zodat je er ook 2 jaar garantie op krijgt. Bij MP (waar ze werken volgens BMW-richtlijnen) wordt de hele pomp vervangen door een nieuwe die dus ook weer de bekende aangeboren zwakheden heeft.
Vanaf 2007 heeft BMW de combinatie ABS en bekrachtiging losgelaten dus de ABS-pomp van die motoren - ter herkennen aan de vierkante ipv rechthoekige sleuven in de sensorkrans - worden wèl bij Quispel gereviseerd.
heb mn rt1200 net terug , Abs gereviseerd via MSA. Sja kleine 1300, maar met de remmen, geen gedoe. moet goed zijn. en ook de 2 jaar garantie idd.
jongens doen het netjes,
Aart-Jan
Mijn ABS pomp is ook in het verleden gereviseerd. Ik heb de stukken hiervan bij de motor gekregen toen ik deze kocht en heb ook nog contact gehad met de motordealer en de bevestiging gekregen. Op mijn vorige RT met bij 100k. op de teller heb ik geen problemen gehad. Waarschijnlijk is het bij mijn huidige RT gebeurd omdat deze slecht 33k. in 14 jaar had gereden.
Dát is inderdaad het essentiële punt. RT’s met zeer weinig km’s hebben en krijgen doorgaans problemen met de ABS pomp vanwege het lange stilstaan en dus eigenaren die denken dat door de weinig gereden kilometers de onderhoudsbeurt wel weer een jaartje opgeschoven kan worden. RT’s die regelmatig rijden en dus veel meer kilometers maken, missen deze (jaarlijkse) onderhoudsbeurt niet. Daarbij wordt het gehele remsysteem inclusief ABS pomp gespoeld. Gevolg: zorgeloos doorrijden met een werkende pomp. Of je moet (alsnog) pech hebben . . .