POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Het jaarlijks spoelen lijkt mij niet eens het belangrijkste. Wat veel belangrijker is blijft het tijdig vervangen van de remslangen en regelmatig je ABS een keertje echt laten werken. . Ik kijk regelmatig bij de BMW dealers naar die remslangen en het lijkt erop alsof dealers ze niet op tijd vervangen. Zelfs niet bij hun motoren die tweedehands verkocht worden. Neemt niet weg dat ik mijn remvloeistof ook regelmatig ververs maar hij komt er behoorlijk zuiver uit. Maar als je blijft door rijden met die oude remslangen dan zie je die remvloeistof snel verouderen.

Wat vreemd dat op deze poll de remolie, remslangen en het spoelen als oorzaak van de ABS perikelen gegeven wordt. En dit terwijl de fout van een eventueel ABS pomp probleem (knipperend lampje), bij de oudere modellen (2005-2009), toch echt bij de… electromotor op de ABS pomp ligt. Hiervan zijn duidelijke ABS revisiefilmpjes op YouTube te vinden.
Zoals eerder gezegd: ik heb hier ook mee geëxperimenteerd en de pomp ten slotte maar zelf vervangen.

Het is niet vreemd . . . het een kwestie van oorzaak - gevolg.

Het vervangen van oude rubberen remleidingen van het ABS remsysteem door nieuwe (stalen) remleidingen, het jaarlijks doorspoelen, het regelmatig rijden en het zo af en toe aanspreken van het ABS op een rustig verlaten weggetje is belangrijk.

Bovenstaande is het “medicijn” waar de ABS pomp/module bij blijft werken (en niemand geeft je garanties)! :wink:

[groet]

Eilert

OK. Maar graag zie ik dan de relatie remolie - koolborstels uitgelegd.[emoji15]

Het probleem waar jij het over hebt is de opvolger van de rempomp waar in dit draadje over gesproken wordt.

Er zijn twee verschillende problemen met het ABS op de 1150RT & 1200RT:

• 1150RT & 1200RT tot 2007 zit de I-ABS (bekrachtigde) pomp. Qua problemen, lees dit draadje.
  • 1200RT na 2007 heeft de I-ABS2 pomp. Bij deze is een veel voorkomend probleem de koolborsteltjes die inslijten.

Op de 1200RT na 2007 is er dus geen relatie tussen de remolie en de falende pompen. Dit is puur en alleen een elektrisch probleem.

Bij de nog oudere ABS systemen, zoals op de R1100RT is geen elektromotor aanwezig. Hier geldt wel degelijk dat regelmatig spoelen helpt bij het voorkomen van problemen. Bij het iABS op de R1150RT en de R1200RT kunnen er dus meerdere oorzaken zijn. Er zit m.i. geen relatie tussen de koolborstel problemen en de vloeistof circuit problemen.

Hartelijke groet,

Nico

Jij bent dan ook al bezig met wat voor mij de nieuwe modellen zijn.

Hallo RT liefhebbers,

ik heb sinds afgelopen december mijn eerste RT, een R1100 RT uit 1997. Dit is niet mijn eerste BMW, maar wel de eerste met ABS.
Omdat ik zo veel als mogelijk onderhoud zelf wil doen, ben ik tot nu toe erg goed geholpen door dit forum, super gewoon.

Maar, mijn vraag nu gaat over het ‘doorspoelen’ van het ABS-systeem; kan ik dat ook zelf doen, of is dit toch wel werk voor een ervaren monteur???
En als ik het zelf kan, hoe moet ik dat dan doen? Is daar ook speciaal gereedschap voor nodig??

Verder heb ik afgelopen weekend op een R1150RT van een vriend van mij gereden en mij viel op dat ik steeds bij het remmen een pomp hoor lopen. Ik neem aan dat dit de ABS-pomp dan is. Echter, op mijn 1100 hoor ik deze nooit, helemaal niets zelfs. Welke situatie is dan nu de juiste: die van mijn 1100RT of van de 1150RT? Moet ik me zorgen gaan maken, of mijn vriend???

Nee dat hoef je niet bij de 1100 hoot je niets omdat er geen rem bekrachtiging op zit welke je bij de 1150 wel moet horen zoek verder eens op het forum met de zoekfunctie. Staat vast wel iets over opgeschreven

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Beste Cabroof,

Je komt hier als nieuw lid op ons forum en wij stellen het zeer op prijs als je je even voorstelt: http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewforum.php?f=43. _004

Je heb veel vragen over de verschillende ABS remsystemen. Zoals Gurbe terecht aangeeft; gebruik de zoekfunctie. Je zal heel veel info vinden. Je kunt, wanneer er er niet uitkomt, beter even een topic aanmaken en dan je vraag stellen. Nu val je wel heel letterlijk met de deur in huis in een POLL . . . :$

[groet]

Eilert
Moderator

ow, sorriiieeehhh! _001
Ga ik meteen doen! :nerd:
Is gebeurd! _004

En nog bedankt voor het antwoord! -top-

Ik heb een R1100RT uit 1999 met 95000 km op de teller. Mijn abs doet het niet. Ik hoor het relais wel tikken als ik m start. Zodra ik de abs schakelaar een paar seconden bedien stopt het tikken. De lampjes van de abs doen het niet . Ik denk dat de vorige eigenaar wel klaar was met het geknipper van de lampjes

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Toch vreemd dat je navraag doet bij bepaalde bedrijven mbt. defecte ABS en revisie, ze schijnbaar rijen hebben staan. Maar in deze poll ben ik zeker met Eilert de enige die er problemen mee heeft?
Ex-BMW dealer wil hem liever niet repareren omdat de revisie door RH vaker storingen geeft waardoor ze de klant weer op kosten moeten jagen van het uit- en inbouwen.
Maar prijzen lopen flink uiteen, van 2000 Euro voor een nieuwe pomp van BMW met 2 jaar garantie (ook uit- inbouw) tot revisie in eigen land voor zo’n 1000 Euro, revisie door RH (die claimt de enige te zijn die dit doen) van ruim 900 Euro (via dealer) exclusief kosten in-uitbouwen.

Dealer geeft ook aan dat sinds model 2007 het probleem opgelost lijkt, mocht dat niet zo zijn is het enkel maar een kostenpost van vervangen door dikkere koolborstels van zo’n 500 Euro.

Blijf het vreemd vinden dat je op een BMW motor je ABS regelmatig moet laten ingrijpen. In je auto gebruik je dit ook vaak niet en toch blijft dat systeem wel gewoon werken zonder dat je deze elk jaar de remvloeistoffen laat vervangen (ruim 200 Euro bij de dealer… zei iemand dat dit weinig was)…

Van mij -1150- uit 2001 had de pompmodule het na 80000 km begeven, kort nadat ik de motor gekocht had, was door de vorige eigenaar dealer onderhouden.al met al erg prijzig. totale kosten 2144 euro waarvan 1659 euro voor de pomp module, 68 euro voor 2 nieuwe remleidingen en 38 euro voor een nieuwe remslang 28 euro voor het uitlezen. rest kleinmateraal en arbeidskosten.de foutmelding die werd weergeven met het uitlezen dat er een constante remdruk op de voorste remklauwen was.

nu gelukkig 5 jaar geen problemen gehad.

met vriendelijk groet Hugo

toen ik mijn -1150- van 2001 kocht (in 2010), was dat mét defecte ABS-pomp. Een 2e hands pomp aangeschaft en die vakkundig in laten zetten door de dealer. Maarrr… na 2 jaar begaf die het ook :cry: Dus toen alsnog een nieuwe aangeschaft. Deze ABS-pomp doet het tot nu toe goed. _004

[groet]

JoJo

Na een periode van een knipperend ABS-lampje wanneer de motor van de -1150- even had uitgestaan, dacht ik er van af te zijn… Het lampje knipperde niet toen ik de pont op reed. Had het lampje maar wel gebrand. Ik kon niet niet meer remmen en knalde tegen de slagboom van de veerboot… Gelukkig geen visuele schade, maar de ophanging van de koplamp is op sommige plaatsen afgebroken.
Ik was er in ieder geval klaar mee! :imp: Een reparatie van €1000,- voor een motor van 15 jaar oud vond ik niet op z’n plaats. Rij nu 3/4 jaar zonder en dat bevalt prima. Ik moest er in het begin wel weer erg aan wennen, maar vind het inmiddels prima rijden. Het is ook nog een stuk lichter! Scheelt toch gauw 5kg! :laughing:

Mijn 1200 rt VAN 2007 heeft vorig jaar een gereviseerde abs pomp gekregen bij een kilometer stand van 85450 km, na een toertocht van ongeveer 200 kilometer pomp weer stuk, kan gebeuren . Pomp is onder garantie vervangen, goed opgelost. Revisie pomp is ingebouwd door officele BMW dealer.
Nu na 13 maanden waarvan de 4 maand in de winterstalling, brand ABS lamp weer en ABS werkt weer niet. Denk dat pomp weer de boosdoener is. WORDT ER NU WEL EEN BEETJE MOEDELOOS VAN. Al met al is het een elektrisch probleem. Aan dat gedeelte valt niets te onderhouden.
Het is gewoon een kwalitietsprobleem bij BMW. BMW ONWAARDIG :imp: :imp:

Gerard

Ik rij op een R1200 Rt van 2006 kilometerstand van 32000 en heb vorig jaar de ellende gehad met de abs, de module is gereviseerd en ik was iets van €1100,- kwijt had de massel dat ik de motor voor €6000,- had gekocht van een collega op het werk na drie maanden rijden ging het lampje knipperen met uitval van de bekrachtiging de ene keer deed deze het wel de andere keer ineens niet wat tot gevaarlijke situaties leed. Ik heb de motor naar Gerjo de Jong gebracht en heb hem naast de grote beurt meteen de abs laten herstellen tot op heden klop klop geen ellende meer gehad vindt het wel een schande van BMW dat men dit durft te verkopen, maar hou de fiets wel rijd te lekker :slight_smile: of toch maar weer terug naar de K100 :wink:

Vandaag contact gehad met Bmw dealer in enschede, betreffende tweede revisie abs pomp stuk. Weer drie opties, nieuwe pomp, weer revisie pomp (geen vertrouwen meer in, het blijft behelpen) of doorrijden zonder ABS. Dealer heeft mij altijd goed geholpen, maar adviseert een nieuwe pomp. Ze willen ook nog wel met de prijs wat doen. Ik heb geen zin om her en der door Nederland te zoeken voor een goedkope revisie van de pomp. Dus het wordt optie nieuwe pomp of doorrijden. Wordt vervolgd Big RT Smile

Op de poll hebben 87 leden gereageerd . . .
Bij 16 respondenten is de pomp 1x uitgevallen en bij 5 zelfs 2x of meer.

RESUMEREND . . .
BIJNA EEN KWART VAN DE DEELNEMERS HEEFT MET ABS UITVAL TE MAKEN GEHAD.