POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

IS DE ABS POMP VAN JE RT WEL EENS DEFECT GERAAKT?

• Ja - 1 keer
  • Ja - meer dan 1 keer
  • Nee (gelukkig niet)
0 voters

De tekst van dit onderwerp zegt het al.
Er zijn hier op het forum, maar ook op onze Facebookgroep >>, al zoveel meldingen van defecte ABS pompen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Of krijg ik een verkeerd beeld en valt allemaal het wel mee?
Het is mij iig nog niet overkomen en gaat me nu ook niet meer gebeuren :wink: .
Doe altijd mee aan de poll, ook al is je antwoord ā€œneeā€ . . . .

En vertel ook eens door wie je het hebt laten repareren en wat de kosten en je ervaringen waren.

PS het vermaledijde Tapatalk biedt geen mogelijkheid om aan de poll deel te nemen . . . :roll:

Ik zal de aftrap maar doen . . . al ƩƩn keer heeft mijn ABS pomp/module het begeven. Ik hoop dat het ook meteen de laatste keer is. Kosten voor de revisie van de ABS-2 module inclusief uit- en inbouwen was in 2014: 953,07 euro bij MSA.

Ze hebben mij twee jaar garantie gegeven op de module. Ik heb uit voorzorg stalen remleidingen laten monteren omdat bij rubberen remleidingen door veroudering van binnenuit rubberen deeltjes kunnen loslaten. Deze gaan vervolgens ā€œeen eigen leven leidenā€ in de peperdure module en deze kan dan vervolgens weer de geest geven. Het jaarlijks spoelen van het gehele ABS remsysteem geeft geen garanties, maar reduceert de kans op een defect aan de module wel aanzienlijk.

Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze POLL . . .

[groet]

Eilert

Niet op mijn r1100rt en tot op heden niet op mijn r1200rt.
Zou graag een stem in bregen op nee maar zie zo op de smartphone geen box om aan te vinken.

Groeten Gert.

Aa. Na het versturen van dit bericht komt hij naar voren.
:smiley:
Stem verstuurd.

Niet op mijn R1100RS, R1100RT en niet op mijn huidige R1200RT.

Zie helaas geen Nee-box.

Tapatalk : geen poll opties
Browser: wel poll opties

Anders ik wel, Eilert. Laten we afwachten en zie of het probleem echt groot is.

Jawel, bij mij op mijn R1200RT 2007. Kaduuk. Heeft te maken met de electromotor op de ABS pomp die het dan begeeft. (koolborstels)
Eerst zelf geprobeerd te herstellen door een (klein) gaatje in de zijkant te boren en WD40 tegen de koolborstels te spuiten. Hielp even en toch weer stuk. [emoji26]
Heb toen voor €220,- een tweedehands R1200RT ABS-unit gekocht en zelf ingebouwd.
Loopt nu al weer 2 jaar als een zonnetje.[emoji4]

Zowel met m’n voormalige R1100RT als m’n huidige R1200RT geen problemen gehad.
Mag van mij zo blijven :smiley:

Hartelijke groet,

Nico

Hallo allen
Mijn r1150rt Bj 2003heb ik pas een jaar nog geen problemen tot nu
Wel mijn abs gespoeld deze winter

Gr Martin

de r1100rt van bouwjaar 2000 nu ongeveer 1,5 jaar in bezit nog nergens last van

Interessant.

Het zou wel goed zijn bij de Poll de leeftijd weer te geven?
Ik heb mijn RT 3 weken ,maar de ABS doet het nog, telt dat? :slight_smile:

Serieuzer antwoord: mijn R1150RT uit 2002 heeft nog nooit ABS problemen gehad voor zover ik weet, volgens de vorige eigenaar, en volgens het garage logboek wat erbij zat…
Dus ik neem maar aan dat dat klopt.

vanaf juli (eind) vorig jaar in mijn bezit. Kameraad heeft hem wel moeten laten repareren bij Kenny

Moet er geen onderscheid gemaakt worden tussen de ABS-systemen en de I-ABS (= met de rembekrachtiger), is technische een compleet anders systeem en als we dat op ƩƩn hoop gooien hebben we weer geen duideljkheid (garbage in = garbage out -naughty- )

Ik heb met beide systemen gereden, 1 x R1100RT 100k: geen problemen, 2 x R1150RT: 220k: geen problemen.

Nog navraag gedaan bij het Duitse revisiebedrijf of een midlife-revisie nut had: Nee, als het werkt lekker laten zitten, ok dan. :mrgreen:

Mijn eerste R1200RT, bouwjaar 2005, heeft geen problemen gegeven. Ieder jaar het systeem doorspoelen en vullen met nieuwe remvloeistof, kan heel veel leed voorkomen. Mijn tweede (en tevens voorlopig laatste) R1200RT, bouwjaar 2011, schijnt niet of minder gevoelig te zijn voor storingen. Ik wacht het af

Pfff, had toch wel moeite om ā€œneeā€ in te vullen :nerd: . Men moet de goden niet verzoeken nietwaar? Maar wat een geruststelling toen ik de uitkomst zag… :smiley:. Zowel eerst met de -1100- als thans met de -1200- (2009) niet. Het zijn dan ook niet direct de ā€˜probleem’-modellen.

Wat ik toch belangrijk bij ABS problemen vind- is de pomp als allerelaatst controleren.
Soms zijn de defect meldingen door vastzittende remhendelschakelaars, defect remlampen, slecht bedrading of stekkers… het kan ook van te dun remblokken, te weinig remolie… maar ook dingen zo als defect ABS wielzenders (of afstelling daarvan)- of zelfs een beschadigd wiel zender schijf (encoder schijf) !
De pompen hebben een slecht imago gekregen, maar ik geloof dat dit niet helemaal terecht is. Het is heel makkelijk voor dealers naar die te verwijzen, maar soms kan een grondig doorzoek van de hele systeem veel euros bespaaren…

Naast hetgeen Baird noemt lijkt het me interessant te weten van de personen waarvan de unit wel gefaalt heeft, of die units wel volgens voorschrift onderhouden zijn.
En dan bedoel ik echt volgens voorschrift, ik wil niet weten hoeveel mensen denken dat onderhoud volgens voorschrift gebeurd is, terwijl er niks aan gedaan is…

Dat komt een beetje overeen met wat japachap noemt…

Anyway, tot nog toe is het dus best een behoorlijke uitval te noemen volgens de cijfers van de Poll.

In deze POLL heb ik aangeven dat mijn ABS module de geest heeft gegeven. Sinds de aankoop van mijn RT in 2012 laat ik de motor jaarlijks onderhouden (en dus ook het gehele ABS remsysteem spoelen) bij MSA. In 2014 kwam het defect aan het ABS. Echter, toen ik de motor kocht van een particulier had deze in vier jaar geen onderhoud gehad. De RT had zeer weinig gereden en had bij aankoop een zeer lage kilometerstand (22K). Ik heb deze particulier 1000 euro minder geboden dan de vraagprijs vanwege de storing aan het ABS. Dat heeft hij geaccepteerd. Na aankoop heb ik bij MSA de motor een zgn. 0-beurt laten geven, nieuwe banden, VStream ruit en Hyperpro vering. Gelukkig kon het ABS toen ā€œgeresetā€ worden en was de module (nog) niet defect en deze heeft het dus nog twee jaren gedaan.

Conclusie:

De motor heeft bij de vorige eigenaar te lang stilgestaan en in vier jaar geen enkel onderhoud gehad. De schade aan de module is toen ontstaan. Dit is ook de mening van Kenny Simon van MSA. Het is terecht dat ik 1000 euro minder heb betaald dan gevraagd en uiteindelijk was de betaalde prijs voor mijn RT, een redelijke prijs. Die bijna 1000 euro heb ik dus geinvesteerd in de revisie.

[groet]

Eilert

Goedenavond.
Mijn BMW R1150 RT Twin Spark is van BJ 2003 heb tot nu toe viermaal het hele systeem door gespoeld,en nog nooit problemen gehad.
Gr-Kees.

De frequentie van spoelen door jou is leuk voor de statistiek maar gezien de geringe kosten en weinig moeite van een jaarlijkse spoelbeurt zou ik het wat vaker doen _004

Gelukkig nog geen problemen met de ABS
Heb dezer rt ook pas sinds december 2016
Er zat wel een onderhoud historie bij waarin het spoelen altijd is meegenomen

Deze winter ook zelf alles gespoeld.