Poetsen en schoonmaken

Dank je Viaantje voor je goeie bedoelingen. Maar ik ben niet zo zeer op zoek naar algemene filmpjes over mensen die hun motor schoonmaken, maar meer naar ervaringen van mede BMW rijders met het onderhoud wan de diverse onderdelen van de BMW fiets. Zie mijn originele post.

zilvergrijs gespoten onderdelen: gewoon wassen en verder niets aan doen
cilinders: idem
chroom of RVS delen: goede chroompoets of Peek

Je kunt de gelakte delen ook in de autowas zetten, of inspuiten met WD40 of Teflon/vloeibare vaseline zodat je vuil er gemakkelijk af kunt halen.
Maar op YT vindt je de meeste tips, kost even tijd om te zien wat van je gading is.

Of op Meguiars.nl, staat een stappenplan hoe je je auto/motor dient te behandelen.

Hm, ik zag laatst ook op de lak van de triangel van de voorwielophanging wat witte spikkeltjes, leek wel kalk aanslag of zo. Is geen pekel want ik rijd nooit 's winters.
Iemand een idee hoe ik dit het best te lijf zou kunnen gaan?

Ik begin altijd gewoon met de normale poetsmiddelen die je ook voor de rest van de lak van de motor gebruikt. Werkt dat niet dan doet commandant wonderen. De groene bus. Niet te lang poetsen en daarna weer met de gewone poets /was erover heen.

Hallo Ton, bedankt voor de tip met Commandant (groene bus). Ik heb het geprobeerd meer helaas: geen resultaat.
Wordt wel steeds nieuwsgieriger wat die spikkels nou zijn. Ik heb dit al eens eerder gezien toen ik naar een occasion R1150 GS ging kijken bij een dealer. Maar die had het veel erger, was 1 van de redenen om hem te laten staan. Toen ik de mijne kocht, nu ong. 8 maanden geleden, had hij dit nog helemaal niet. Nu na een winterperiode in een goed geventileerde, onverwarmde schuur komt dit opeens opzetten.
Zal er een paar fotos bij doen. Is niet heel scherp (want van heel dichtbij) maar laat toch wel goed zien wat ik bedoel.
SAM_2283.JPG
SAM_2281.JPG

Deze witte spatjes, je ziet ze ook wel eens op de zijkant van een auto, zouden afkomstig kunnen zijn van wegenverf.
Probeer het eens met wasbenzine of met de oplosvrije Motorreiniger MV-40.

Dag Jos, Ik kan het eens proberen met wasbenzine o.i.d.
Maar wat je op de foto ziet is het scharnierpunt boven het blok van de triangel. Als het verfspikkels van de weg zouden zijn zou je dit toch eerder op de velgen verwachten?

Ik zal vanavond nog eens een duidelijker foto proberen te maken.

Wasbenzine, even laten weken. Gewoon proberen. Als je maar geen agressieve oplosmiddelen middelen gebruikt.
Het wiel zorgt dat spatten rond gaan vliegen en komen dan ook niet direct op de velg.
succes . . .

Ha Jos, bij deze de beloofde foto’s, deze zijn een stuk duidelijker, ik ben er eindelijk achter hoe mijn camera werkt! :mrgreen:
De spikkeltjes zijn trouwens meer zichtbaar dan voelbaar, voelt gewoon glad aan. Lijkt wel of het van binnenuit komt.
Dus wegenverf ???
SAM_2294.JPG
SAM_2291.JPG

Misschien moet eens een bezoekje brengen aan een autospuiterij? Wellicht weten zij wat het is en hoe het behandeld dient te worden. Werkte wasbenzine niet?

Kan het geen oxidatie zijn van het blanke alu?

Ik denk niet dat het aluminium is maar ik kan me vergissen . Zijn er geen spettertjes van remvloeistof op gevallen? Zet daar maar eens een magneet op. Volgens mij zit hij meteen vast.

Hmm, wasbenzine heeft helaas niet geholpen. De triangel is volgens mij van gelakt staal. De magneet heeft er een grote aantrekkingskracht op.
Ik zou niet weten hoe op die plek, onder de tank, spettertjes remvloeistof zouden kunnen komen. Zoals gezegd, na de winterstop waren ze er opeens, ik ben niet met remvloeistof in de weer geweest.

Als het boven op de lak zit zou je nog kunnen proberen of je het er heel voorzichtig af kunt krabben met bijvoorbeeld een heel smalle schroevendraaier of het puntje van een stainle mes.


Groet
Cees

Ik blijf toch denken aan iets van remvloeistof of misschien wel accuzuur wat erop is gevallen. Misschien uit de ontluchting van de accu tijdens het verwijderen van de accu voor de winterstop? En dan is gewoon de blanke laklaag aangetast.

De accu laat ik zitten tijdens de winterstop: je moet de halve fiets uit elkaar slopen om de accu te kunnen demonteren. Ik laad de accu gewoon met een druppellader met de accu op z’n plaats.
Wel heb ik vrij kort na aanschaf de accu moeten vervangen. Zit nu een gel-accu in. Ik zal het eens checken maar volgens mij zit dat slangetje rechts en veel meer naar achter.
Ik dacht dat dit slangetje alleen was om gas uit te laten, geen zuur toch?
Als de spikkels eventueel toch door accuzuur veroorzaakt zou zijn dan is er ook gelijk niets meer aan te doen.
Remvloeistof blijft me onwaarschijnlijk lijken: dan zou het toch eerder op de gespoten afdekkapjes van de oliekoelers moeten zitten.

tja, een 14 jaar oude motorfiets met een paar witte, al dan niet ingevreten, spikkeltjes… Ik denk dat de meeste genoemde oplossingen erger zijn dan de kwaal. Zoals iemand hier op het forum als eens opmerkte:

Als je jouw droomfiets echt in showroom conditie wil houden, kun je 'm daar het beste gewoon laten staan. Scheelt ook een hoop geld!

Ga lekker rijden, dan zie je die spikkels ook niet!

[groet]

Bert M

Inderdaad, het slangetje is hoofdzakelijk het afvoeren van de gassen die vrijkomen bij laden van de accu (het zogenoemde knalgas).
Maar het is ook een overloop, want accuzuur is behoorlijk agressief goedje.

Terug naar je onderwerp;
Zo te zien op de foto’s zijn het spetters, “nette” ronde druppeltjes.
Het zal dus in mijn “Sherlock”-visie niet gebeurd zijn onder het rijden, want dan zou er door de rijwind sommige druppeltjes ook lang gerekte sporen vormen. Denk ik.
Heb je (voorzichtig) al met je nagel gevoelt of deze witte plekjes er op of in liggen? Oftewel of het “ingevreten” is.

Toen je de accu verwisselde, heb je toen ook onderin de accubak gekeken naar de toestand van die bodem daar?
Als een loodzuuraccu daar flink geeft staan “koken”, is het niet ondenkbaar dat desondanks accuzuur langs de dopjes uiteindelijk ontsnapt is (zeker als het overloop-slangetje door eventueel straatvuil verstopt is/was) en dus op de bodem van de accubak neerslaat. Daar zal het water uiteindelijk verdampen maar de troep die in accuzuur zit, neerslaan als een witte troep. Als er dan water bij komt, bijvoorbeeld van wassen van de motor, rijden op de weg al dan niet meer regen/nat wegdek, gaat die accuzuur “vrolijk” wederom zijn schadelijke werk doen.
Dat kan je proberen te voorkomen door de accubak, als deze er “gehavend” uit ziet, met (gedoseerd) veelvuldig water en borstel goed schoon te maken. En daarna rondom met veelvuldig water goed naspoelen, ook de onderkant van de motor.

Als je bij het wisselen van de loodzuuraccu wat accuzuur gemorst is, is het ook niet ondenkbaar dat die “waterdruppels” (want zo ziet accuzuur er in 1e instantie uit, als “gewoon” water) na het opdrogen dergelijke sporen nalaat.

Je zou eventueel kunnen overwegen naar een autoschade-herstel bedrijf te gaan, die hebben vaak veel kennis en ervaring met lakken en schades daaraan, of zij nog tips voor het schoonmaken hebben. Mits het niet ingevreten is.

Het kan ook zijn, thinking way out of the box, dat je motor ergens geparkeerd gestaan heeft naast iemand die vrolijk met velgen-reiniger aan de slag gegaan is, terwijl jou motor er naast stond.

Maar anders zal je het moeten accepteren en vooral snelheid houden, dan zie je het niet zo. :wink:

…ik zou al blij zijn als ik wat spikkels zie door het vuil heen :slight_smile: (dat zegt helaas wat over mijn poets kwaliteit :frowning: )