Optimate 4 dual of bmw lader

De prijs buiten beschouwing gelaten welke lader is het beste voor een r1200rt lc, de optimate 4 dual of de bmw lader ?
Of maakt het niet uit ?

Heb over deze keuze ook lang gedaan.
Welke de beste lader is weet ik niet, maar denk dat ze alle 2 goed zijn.

Op de vorige motor had ik een optimate 4 (geen canbus model) en was er best tevreden over. Deze lader staat altijd aan en bewaakt de batterij. Leds geven aan in welke laad cyclus de lader zich bevindt.

De bmw lader heeft daarentegen een duidelijk display. Na een batterij controlere/lading gaat hij uit (slaapstand) , een 24uur later gaat hij terug aan om de batterij te controleren/laden. Dit gaat zo door tot men hem van het net afhaalt.

Vanwege bovenstaande uitleg heb ik dat uiteindelijk gekozen voor de bmw lader.

Ik neem aan dat je deze BMW ladeRT bedoelt; _001
2015-11-26_00-34-46_01.jpg
Dat is een echte (meertraps) acculader, met een laadstroom van 2,5 ampère.

De Optimate 4 is een druppellader, met een maximale laadstroom van slechts 0,8 ampère, veel te laag om fatsoenlijk een accu volledig op en door te laden.

Als je regelmatig rijdt, zegge elke week of zo, kan je volstaan om een druppellader te gebruiken, dan kan je in ieder geval een paar keer starten. (als je accu nog een beetje fris-en-fruitig is).
Echter met de aankomende koude periode die al zo’n beetje begonnen is, krijgen accu’s het behoorlijk voor hun kiezen en kan je beter opteren voor een acculader, in plaats van een druppellader.
Bij koude neemt de startcapaciteit van een accu rapido terug, en dat kan een druppellader niet goed compenseren.

Je verlengt de levensduur van de accu aanzienlijk door een fatsoenlijke acculader in plaats een druppellader te gebruiken.

Een druppellader is prima om de “stille” verbruikers zoals alarm, eventuele can-bus e.d te compenseren.
Maar minder geschikt om een accu goed op lading te houden.

Het is hier al eens eerder beschreven;
Een goede lader moet een laadstroom kunnen leveren van 10% van je Ah-waarde van je accu.
Ik weet welke Ah-waarde de waterbuffel heeft, maar 19Ah is bij de voorgaande 1200RT’s de OEM standaard.
Dus een acculader die minstens 1,9 ampère kan leveren.

Ik heb een stopcontact (laten) monteren direct op de accu, gemonteerd in het rechter zijpaneeltje; en heb daarna een Ctec acculader gekocht. Nu werkt ook mijn 12v luchtpomp!

Ik gebruik al jarenlang de Optimate tijdens de winterstalling (ong 3 tot 4 mnd). Nimmer problemen ondervonden en uit zijn “winterslaap” startte hij ook zonder problemen. Hij heeft zelfs een “dode” accu weer zover op kunnen laden dat ik de motor weer kon starten. Duurde wel minimaal ong 24 uur.

Inderdaad, die bedoel ik.

Bedankt voor de info. Het is duidelijk :slight_smile:

doet deze lader het zelfde ?
https://www.conrad.nl/nl/h-tronic-al-300-pro-loodaccu-lader-2-v-6-v-12-v-loodzuur-loodgel-loodvlies-250338.html

Nee.
Dit is op zijn best een druppellader, max. 300 mA laadstroom. Zo te zien ook geen controle op laadtoestand van de accu, zal continu 300 mA willen geven. Denk ook dat de laadspanning (12V) te laag is.

Niet doen dus, beter een echte goede lader kopen.

Deze opmerking hangt aan elkaar van aannames.

Heb deze lader al een paar terug gekocht bij Louis in Duitsland. Doet het inderdaad niet via de CAN bus maar gebruik hem al sinds die tijd rechtstreeks op de accu (eerst op de accu van mijn motor maar nu op mijn oldtimer) en doet wat hij moet doen. Laadt ook met 13,8 Volt en regelt de stroom terug volgens de handleiding en laadt dus niet continue met 300 mA.

Die Conrad lader is een basis druppelladertje.
Het is een zogenoemde UI-lader, waarbij de laadtoestand (lees: interne weerstand van de accu) de laadstroom beïnvloed.
Het is geen meer-traps lader die de laadtoestand van de accu controleert, de laadtoestand beïnvloed de laadstroom en ultimo de laadspanning.
Ook mag deze lader niet gebruikt worden bij omgevingstemperaturen beneden de 10 graden. (!)

Bij een natte accu is dat druppelladertje redelijk prima te gebruiken om parasitaire gebruikers en verlies in de accu zelf, te compenseren.

Maar bij een moderne accu en met moderne elektronica raad ik een dergelijke lader toch echt af.

Met een goede acculader kan je daarentegen de levensduur van je accu zelfs aanzienlijk verlengen.
Met als groot voordeel dat je accu altijd volledig opgeladen is, dus geen risico dat je probeert te starten met een te lege accu.
Wat dan ook weer de levensduur van je accu aanzienlijk kan verkorten, elke keer weer. (permanente schade)

Natuurlijk kan ik niemand’s geldbuidel kijken, maar een goede acculader kost wat meer geld, je doet langer met je accu en qua stroom praat je over (letterlijk) een paar euro’s per maand.

PS: Optimate geeft zelf aan dat met de Optimate 4 het minimaal 48 uur duurt voordat de lader een accu geladen heeft.

Met de aankomende koude periode is het dus goed opletten dat je accu goed onder lading gehouden blijft.
Want dat is 1 ding waar alle accu’s heel slecht tegen kunnen, koude temperaturen, dan neemt de startcapaciteit sowieso al af.
Als je accu dan ook nog eens gedeeltelijk (te) leeg is, hoef je maar 1x proberen te starten en de schade kán al invloed hebben op de levensduur van je accu.
Daarom falen zoveel accu’s in voornamelijk de winterperiode.

Mijn antwoord op de vraag “Doet deze Conrad lader hetzelfde als de eerder genoemde BMW lader of Optimate 4?” blijkt dus wel degelijk correct, nl. “Nee”.

De rest van mijn antwoord waren inderdaad aannames, maar gezien de uitgebreide uitleg van onze accu- en lader specialist, niet zo heel ver bezijden de waarheid.

Inderdaad, de laadstroom is niet altijd constant, maar deels weer wel tijdens een deel van het laadproces;

Dit ladertje is een zogenoemde U/I-lader.
Daar is de hoofdfase van het laadproces een constante (!) stroom en een langzaam stijgende spanning die constant blijft na een bepaalde laadtijd.
Na het bereiken van de laadspanning, zakt de laadstroom verder af en wordt er met een geringe(re) stroom verder doorgeladen.
2015-11-28_17-01-23_01.jpg
Continue-werking op een lood-gel accu met een dergelijke lader/laad-principe wordt ten zeerste afgeraden.

De beste manier om je accu te laden is gewoon te gaan rijden (minimaal een uurtje). :wink:

Klopt niet. Volgens de handleiding (Duits en Nederlands) van H-tronic mag deze lader gebruikt worden tussen de min 25 en plus 45 graden Celsius.

Ben het trouwens met je opmerking helemaal eens dat een uurtje rijden (per maand) meer dan voldoende is.

Klopt niet.
Want hier staat weer wat anders; (pagina 2 en met name pagina 4)
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/250000-274999/250338-an-01-ml-Steckerlader_AL_300_Pro_de_en.pdf

Laten we het erop houden dat ik het een ongeschikte lader vindt, en ieder moet maar zijn eigen mening vormen.
We dwalen anders nog meer af.

Toch wel. Jij verwijst naar een handleiding uit 2001 terwijl ik verwijs naar de huidige handleiding (link is rechtstreeks naar de website van H-tronic) en deze handleiding stamt uit 2012.

Toch niet, want dat is de handleiding van de lader die Conrad levert.

Nou ja, dan raad ik iedereen aan om deze lader rechtstreeks bij H-tronic te kopen want dan kun je hem gebruiken vanaf -25 graden en niet bij Conrad. (Want ook op de papieren handleiding van de AL300 pro lader die ik bij Louis had gekocht in 2012 staat dat hij begint vanaf -25 graden.)

conclusie
dit goedkoop ladertje
https://www.conrad.nl/nl/h-tronic-al-30 … 50338.html
kan best op een accu van een r1100rt uit 2000 (die in de garage staat en waar het bar weinig onder de 10 graden komt)
zit niet veel elektronica op dat type motor
wel een sigaretten aansteker of canbus (hoop dat ik het de goede naam geef)waar hij op aangesloten kan worden
wel de accu klemmen vervangen door de juiste plug

De 1100RT heeft geen CAN-bus, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je kunt de lader dus ook gewoon met een BMW-plug via het standaard 12V stopcontact aansluiten.