Oplossing KFR Recyclizer

Hallo Jos,

Wie overtuigd me op technische gronden?

Ik denk niemand, het makkelijkst is om te roepen het is niet origineel dus niet doen Big RT Smile

Als je heel veel info wilt:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=22568&highlight=recyclizer" onclick="window.open(this.href);return false;

Aangezien je uit Spaubeek komt kun je bij mij een draadje lenen en testrijden _004

Groet, Bert

Vanmorgen mijn motor opgehaald bij m’n monteur(was helaas niet eerder mogelijk) na een grote beurt. Hierbij is ook de Recyclizer geplaatst.
Op de weg terug naar huis is me opgevallen dat de motor feller en het KFR een stuk minder is, helemaal weg is het jammer genoeg niet. _002
Het stuk wat ik er nu mee gereden heb, ca. 25 km, is te kort om een goed oordeel te vormen. Hoe dan ook, hij is er weer klaar voor.

_oo_
[groet]

Hub

Beste motorvrienden, na al jullie reacties doorgelezen te hebben ben ook ik ervoor gezwicht. Of te wel ook ik heb me er ook één besteld… Ik heb alleen niet aangegeven dat het voor een 1150RT moet zijn, heb op de internetsite gekozen voor de plug voor een R1150. Dit is bij jullie neem ik aan toch ook zo geweest? Graag verneem ik jullie reactie.

R1150 is de goede keuze Big RT Smile

Groet, Bert

Dank voor je snelle reactie Bert _004

A.s. zaterdag ga ik hem er eventjes opzetten

Als ik via een draad met schakelaar de recyclizer by-pass kan ik hem onder het rijden aan- en uitschakelen en dan eens beter kijken of en wat hij doet op mijn R1150RT 2003 TwinSpark. Tijdens file rijden aan zetten, op de snelweg gewoon uitzetten als voorbeeld. Nu merk ik erg weinig behalve een wat hoger gebruik.

Wie roept er wat?

Ik vermoed en verwacht dat zo’n “gesimuleerde” temperatuursval in kort tijdbestek voor de Motronic geen directe aanleiding is de instellingen te veranderen, maar dat pas na verloop van tijd zal doen? _001

Er zal een bepaalde bandbreedte zijn waarna de Motronic het ziet als een significante temperatuurswisseling, en dus aanpassing gaat doen.

Daarnaast is de Motronic van de R1100RT “slechts” MA 2.2, terwijl de R850RT en R1150RT MA 2.4
(lees: bij de R850RT en de R1150RT kan je ook dynamische waardes (real-time) uitlezen, helaas bij de R1100RT helemaal niet.)

Of de daadwerkelijk temperatuur ligt dichtbij wat de Recylce, ehm, Rebicle, ehm, Recyclizer simuleert. _001

As ik jou goed begrijp zal er pas effect zijn van uit- aan schakelen als ook het contact een keer uit gezet is en dus de Mot. opnieuw begint, dus schakelen terwijl de motor nog draait zou geen zin hebben?

Is het dan niet zo dat als hij wisselt van closed-loop naar open-loop hij gewoon naar de waarden van de sensoren kijkt en met die waarden verder gaat rekenen?

Dat van die bandbreedte snap ik niet, iedereen kan toch op een willekeurig moment de Rec. er in of er uit halen en verder rijden.

Ehm ja, want als je de afbeelding ff bekijkt op de link die ik eerder gaf;
http://www.ebbo.org/resistor_tuning.php

Ik weet niet hoe je de Reclyclizert-bypass doet?

Wat je moet doen (voor een “goede” vergelijking) is de functie van de Reclyclizer overbruggen, niet onderbreken.
Oftewel, zie afbeelding, je dient de weerstand van de Reclyclizer te kortsluiten, dus een schakelaar over de weerstand zelf.

Dus eerst met een ohm meter meten tussen welke twee pinnen aan elk uiteinde de weerstand exact zit, en dus ook de twee pinnen zullen zijn die de schakelaar moet overbruggen.

Want het onderbreken van de Reclyclizer met een schakelaar schakelt niet alleen deze unit uit, maar ook de aanwezige NTC in je luchtfilterhuis.
Dat is namelijk exact hetzelfde alsof je de stekker van de NTC weerstand in je luchtfilter los haalt, wat de Motronic zal signaleren en waarschijnlijk zal oordelen als een te grote temperatuurswijziging en niet gelijk op zal reageren _001

In motor-sturing wordt er vaak rekening gehouden met temperatuurbereik versus gewenste aansturing.
Zoiets als:
10 t/m 20 graden Celsius → + 10%
21 t/m 30 graden Celsius → + 15%
31 t/m 40 graden Celsius → + 20%
etc.

En niet:
10 graden Celcius → +1%
11 graden Celcius → +2%
12 graden Celsius → +3%
etc.

Je krijgt anders heel veel schakelmomenten en een “zenuwachtige” aansturing, als om 1 of andere reden de temperatuur even een paar graden verandert.

Als een berijder besluit de Recyclizer er uit te halen, zal hij/zij dat doen terwijl de motor niet loopt, en zeer waarschijnlijk ook als het contact uit staat.
Zodra de motor gestart wordt, wordt de waarde (temperatuur) in de luchtfilter kamer (opnieuw) weer gelezen, met of zonder Recyclizer, door de Motronic.
Want deze sensor zit direct aangesloten op de Motronic.

Als je het zou willen testen met een schakelaar, etc, zou je dat moeten doen met een fiets waar het probleem echt merkbaar aanwezig, de Recyclizer dit ook oplost, en dan testen met en zonder schakelaar.
Dan weet je hoe snel en direct de Motronic er op reageert.

Met een by-pass bedoel ik de schakeling zoals jij omschrijft, dus zeer zeker niet gewoon onderbreken.

Ik wil uitvlooien wat dat ding nou eigenlijk doet op mijn fiets, bij fietsen waar KFR duidelijk aanwezig is, is de werking reeds aangetoont, ga ik niet aankomen.

Ik wil dus testen onder de moeilijke omstandigheden zoals file rijden (doe ik elke dag) maar dan wel elke keer onder de zelfde omstandigheden met en zonder Rec., vandaar het idee van de by-pass schakelaar.

De vraag is nu: Kan de Motronic dat aan onder het rijden. Ik rij in Oostenrijk toch van de hete zon een koude tunnel dan moet hij toch aanpassen??

Wat betreft de temperatuur;
Howel ik vermoed dat de Motronic het wel aan kan, vraag ik mij af in hoeverre het realistisch is danwel hoe (en of) de Motronic er op zal reageren als de “temperatuur” (de werking van de Recyclizer dus) plotseling “heel veel” verandert.

Immers, de luchttemperatuur in de werkelijke wereld verandert nimmer snel, het is een glooiende lijn.

Ik denk dat het systeem vrij snel regelt. Zie uitleg vanaf het GS forum:
Overigens zal als je de stekker eruit trekt de motronic dit niet meten in temperatuur, maar als zijnde een afwezigheid van een waarde(signaal) en hij zal in een soort noodloop gaan. (je blijft rijden, maar echt lekker gaat het niet en in de benzinetank zie je een draaikolkje) Houd er rekening mee dat de motronic waarschijnlijk foutcodes kan gaan genereren als je middels een schakelaar oid om wil schakelen. Er zijn ook instelbare Recyclizers te koop, daarmee zou je beter kunnen simuleren.

Hethart van het systeem is de Motronic computer. Deze interpreteert allesensoren en bepaalt hiermee de hoeveelheid brandstof die ingespotenword. Ook regelt de Motronic het ontstekingstijdstip en hij zet debrandstof pomp aan.

Ditalles doet hij doormiddel van een “map” Je kunt een map het bestevergelijken met een 3D grafiek. De computer kan hierin opzoeken hoeveelbenzine hij moet inspuiten bij toerental “A”, lucht temperatuur"B",Olie temperatuur “C” en gasstand"D" en welk ontstekingstijdstip hetbeste is voor deze omstandigheden.

Decomputer heeft meerdere Maps, welke er gebruikt wordt is afhankelijkvan de gebruikte code plug in de zekeringskast. Hierdoor kan BMW ééntype Motronic gebruiken voor verschillende landen (lees verschillendemilieu eisen) en motor uitvoeringen (met of zonder katalysator)De maps zitten opgeslagen in een geheugenchip (Eprom variant). Bij hetzogenaamde ChipTunen wordt deze geheugenchip vervangen.De computer wordt rechtstreeks gevoed vanuit de accu en krijgt zijn"aan/uit" signaal via het contact.

Lucht temperatuur sensor
Nooit meer raden, deze meet de lucht temperatuur!De computer gebruikt dit om de hoeveelheid lucht te berekenen wat naar de cilinder gaat.

Methoeveelheid bedoelen we hier het gewicht van de lucht en niet hetvolume! Al zouden we op Volume regelen (zoals carburateurs doen) zoudenwe de motor steeds opnieuw moeten afstellen als de buitenluchttemperatuur drastisch veranderde of als we op een andere hoogte gaanrijden. (herinner je je brommer nog? Die op een koude winterdag harderging als op een hete zomerdag)

Dus metde gegevens van de temp sensor en de opening van de gasklep kan decomputer de KG’s lucht berekenen die de cilinder instroomt

Als deze sensor uitvalt, zal de computer de motor (te)rijk lopen. (nood programma)

My Lord, Larry!

Ik ben hier terecht gekomen in een chirurgische discussie over bypass-operaties van motronics van met de recyclizer uitgeruste voorheen aan kfr lijdende rt’s.
Snappu 'm nog?
:confused::

Gelukkig had ik 'm al besteld, anders was ik misschien alsnog afgehaakt.
Net binnengekregen en meteen geïnstalleerd.
Morgen gaan we er een mooie rit mee maken.
Kijken wattie doet!

Klinkt erger dan het is, laat je niet afschrikken. Big RT Smile

Als blijkt dat iets werkt willen we hier wel eens een stapje verder gaan om dingen aan te tonen met feiten en bij de opmerkingen die gemaakt worden het onderscheid proberen te krijgen tussen "ik denk dat het " , "volgens mij is " en "ik heb gehoord dat als " terug te brengen naar aantoonbare stellingen met onderbouwde argumenten. Dus een testopstelling van het een of ander kan dan best leuk zijn. _004

Doen de gebruikers van de KFR Recyclizer nog even mee aan de poll, bovenaan deze pagina?

En Jos???
Gaan wij er een bestellen als de poll een positieve uitkomst geeft?

DAAROM deze poll. _004

Ja als beheerders kunnen jullie natuurlijk niet achter blijven… :slight_smile: :slight_smile:

Ga er vandaag voor het eerst mee rijden (lekkere rit van Arnhem naar Hoorn) en zal daarna mijn deskundige :laughing: mening geven!
En natuurlijk de poll invullen!