http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-32-automerken-hebben-de-minste-problemen-68005
Mooi onderzoek, maar wel uit de Us of A. Een heleboel Europese mekren zoals bijv. Franse merken vind je daar niet op, en ook bepaalde modellen zijn daar anders, of kennen we hier niet. Toch wel een interessante lijst, denk ik, omdat bijna alle automerken tegenwoordig wereldwijd produceren en onder de motorkap alle autos hetzelfde zijn.
Zou er ook een Europese " j.d. powers" zijn?
Het onderzoek is ook klachten per 100 auto’s. Daar gaat het volgens mee een beetje mank want de eerste 2 merken die bovenaan staan zijn voornamelijk merken die veel stilstaan. Veel interessanter zou het worden wanneer ook het aantal gereden km meegenomen zouden worden.
Veel klachten bij auto’s hebben weinig met het aantal gereden kilometers te maken. Bij Mercedes hadden we veel kleine problemen met elektronica ook bij hele lage kilometerstanden. Bij veel auto’s zijn er tegenwoordig weinig mechanische storingen maar wel een simpel ding zoals een relais dat gewoon kapot gaat . Of dingen zoals elektrische ramen startbeveiligingen. Er zitten zoveel gadgets op die vaak heel vroeg sneuvelen omdat er goedkope toeleveranciers gebruikt worden. Of simpelweg omdat het niet voldoende getest is voordat men het in gebruik nam.
Bij onze zoektocht tot op heden zijn er momenteel nog 2 serieuze kandidaten:
Ford Tourneo Connect van 2014 met 7000km, 1,6l diesel (90pk), directiewagen met nog 4j garantie (of 100000km)
Skoda Yeti van 2012 met 41000km, 2.0 diesel met 140pk (en 4x4), uit de hand, dus zonder garantie…
Ik ben wel een beetje ford minded, maar ook de yeti is een verdekt opgestelde vw. Succes met je keuze en ik ben benieuwd wat het wordt!
Je komt er vast wel uit. Ik denk telkens terug aan die tijd dat geen hond de Skoda wilde. Een slechte naam raak je niet gauw kwijt in de autowereld. En tja 4x4 heb je normaal ook weinig aan tenzij je verwacht dikwijls vast te zitten. Maar Skoda is een stuk beter geworden. Maar ook wel een auto die gebruikt vast moeilijk te verkopen is . Je zoektocht naar betrouwbare auto’s is zeker afgelopen
Ik ken beide auto´s niet, maar ongezien durf ik je wel advies te geven.
Koop de jongste met de minste kilometers en de meeste garantie. Logisch toch?
Zo, er kan een slotje op dit draadje
Mja, was het maar zo logisch…
Na de testritten zegt het hart de Yeti, maar de ratio zegt de Tourneo. In ieder geval moeten we nog wachten tot morgen om te weten of de huidige eigenaar van de Yeti akkoord gaat met ons voorstel. Is dit niet het geval, dan wordt het uiteraard simpel en gaan we voor de Ford.
Als bij toeval vond ik vandaag dit draadje terug. Het is uiteindelijk de Yeti geworden en nu 2 jaar later hebben we daar nog geen seconde spijt van gehad! [emoji6]
M-O-N-D-E-O…
Daar zij een vertrouwd auto.
Wat ik mis in de postings is wat voor budget je hebt.
Dat maakt veel verschil.
Kijk- mijn eerste auto in NL- mk1 Twingo. Kost 1400. Bijna elke jaar daarna tussen de 500 tot 1000 euros ingegooid in onderhoud en APK.
Vervangen voor Mazda Premacy. Kost 8000. Halve de kms van de Twingo. Na twee jaren begon de kosten te oplopen. Roest, carosserie, remmen,…
Een modern auto vinden dat heeft meer baggage ruimte dan de Premacy, meer cabineruimte, hogere instap/zithouding, maar liefst 4wd, niet meer benzine verbruik en goed voor afstand… dat was moeilijk te vinden!
We hadden voor een mk2 Honda CRV geimporteerde vanuit Duitsland met 30duizand kms op de teller. Zomer en winter velg sets, dakdragers, rubber baggageruimte mat, vloor mats, dak spoiler (onmisbaar!)- 15.000 euros. Onder Honda warranty voor 3 jaaren betekend dat alle remmen, schuiven en versleten carosserie opganginen waren vervangen als standard in de deal.
De 2e variant CRV blijkt de meest vertrouwbaar van de 3 hooft model varianten (nieuwste weer met elektrische problemen), en heeft niet te veel overbodig elektonica.
Beetje saai, maar wij zijn heel blij tot nu toe.
Dus het vraag blijft- wat zoek je echt in een auto en wat ben je bereid ervoor te betaalen?
Japachap,
Bedankt voor je post, maar zoals te lezen in mijn post werd er reeds een oplossing gevonden [emoji6]
Er zijn natuurlijk meerdere goede auto’s, maar wil je iets wat echt lang mee gaat, moet je een Volvo met de 5 cilinder motor pakken, diesel of benzine maakt niet uit.
Ik kocht ze vroeger met 3 ton erop, reed ze moeiteloos naar de 5 ton en verkocht ze dan weer met erg weinig afschrijving en kocht weer een andere met 3 ton erop. Gewoon op tijd zijn beurtjes en je rijdt relatief goedkoop een erg goede / veilige auto.
+1[emoji106]
Hartelijke groet,
Nico
al 12 jaar een touran FSI, dus voor de TFSI, nu naar de 3 ton, met alleen de beurten en Apk’s.
1 keer pas een nieuwe bobine, maar daar malen we niet om.
mijn volgende wordt een Mazda, ik hou niet van downsizen, een 1200 met 2 turbo’s, en Mazda heeft een zuinige 2 liter zij noemen het rightsizen.
Aangezien ik het wat beu ben van gemiddeld om de 3 jaar te veranderen van wagen en daar onze Ford Mondeo meer dan waarschijnlijk deze avond zijn laatste kaarsje heeft uitgeblazen zijn we op zoek naar een wagen die eigenlijk niet kapot te krijgen is. Het moet niet de nieuwste zijn, wel de betrouwbaarste voor een betaalbare prijs.
Zijn er hier die niet enkel van motoren verstand hebben, maar ook op het vlak van auto’s? Tips zijn zeker welkom; zelf zien we door de bomen het bos niet meer. Misschien nog enkele nuttige weetjes: we rijden zo’n 30 000 km per jaar, vonden de ruimte van de mondeo de max (maar het mag eventueel iets kleiner, met uitzondering van een stadswagentje) en zouden graag 1x per maand een ongeremde aanhangwagen met mtm 750kg kunnen trekken.
Alvast bedankt voor de hulp!
Als je geen bezwaar tegen een oudere Audi hebt, die 1.9 TDI’s zijn heel goed.
In aanschaf (nieuw) wat duurder, maar je staat er minder vaak mee in de garage bij normaal onderhoud.
Toyota
Tja, de auto die echt niet kapot te krijgen is moet nog uitgevonden worden, volgens mij
De vraag is natuurlijk wat verwacht je van een auto? Ik weet niet hoe “oud” jij je auto’s normaliter koopt, zullen geen nieuwe zijn zo te lezen. Als ik een goedkoop, oud barrel koop, mag ik natuurlijk minder verwachten van de levensduur dan een splinternieuwe wagen.
Als voorbeeld (maar anderen zullen ongetwijfeld tegenvoorbeelden hebben): Ik kocht acht jaar geleden een Citroën Picasso met 60.000 km op de teller. Dit voorjaar ingeruild met 220.000 km. Behoudens regulier onderhoud en één keer een kapotte uitlaat, geen enkel probleem mee gehad, terwijl Citroëns nu eenmaal niet bekend staan om hun betrouwbaarheid. En naar mijn gevoel was de auto zeker niet “op”.
Dus, de verwachte levensduur van een (2e hands) wagen hangt sterk af van de staat waarin je hem koopt, het onderhoud dat eraan gebeurt is en dat je nog laat doen, rijstijl etc. etc. 30.000 km is natuurlijk niet uitzonderlijk veel, moderne auto’s (en zeker diesels) moeten zeker een 300.000 km (en misschien nog wel meer) mee kunnen gaan. Dus met jouw gebruik minstens een jaar of tien.
En ja, in alle overzichten die gemaakt worden, staat Toyota meestal bovenaan in de lijst van meest betrouwbare merken. Echter, zie ook mijn voorbeeld…
Kunnen ook kapot, maar eerlijk is eerlijk; zijn het meest betrouwbaar gebleken.