Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Elke auto kan kapot dus goed onderhoud is altijd belangrijk. Toyota is betrouwbaar al geld dat ook niet meer voor alle types van Toyota. De kleinste zijn een stuk minder betrouwbaar. De Toyota Corolla is al sinds ik begon te werken aan auto’s al betrouwbaar.
De Mercedes 190D die ik hierboven tegen kom was motorisch en qua aandrijfgedeelte heel betrouwbaar al waren de vele kleine achter vering links slecht gemaakt. Ik moet zeggen dat ik met mijn Hyundai 's ook nooit problemen heb gehad. Mazda is ook zeer goed overigens. Nissan is sinds het samen is gegaan met Renault slechter geworden. Honda is ook betrouwbaar al waren ze dat vroeger zeker niet. De meeste Duitse auto’s vind ik helaas nu voort wat minder betrouwbaar maar dat zal komen omdat veel Bosch/Siemens spul nu voort uit Italië komt. Kia en Hyundai zijn bijna gelijkwaardig in kwaliteit. BMW auto’s is een beetje hetzelfde verhaal als de motoren. Je betaald veel maar toch regelmatig storingen die je niet verwacht voor die prijsklasse.

Alvast bedankt voor de vele reacties. Intussen kijken we ook naar de zogenaamde ‘Ludospaces’ (Berlingo en consoorten). Iemand die daar ervaringen mee heeft?

Als je vaak in de garage wil zijn moet je een Berlingo of Partner kopen :cry:

Als je vaak in de garage wil zijn moet je een Berlingo of Partner kopen :cry:[/quote

En zo is het maar net

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben al 10 jaar tevreden Multipla-bestuurder, eerst 150.000 km op gas, en nu ruim 100.000 km op diesel.
Eerlijk is eerlijk, de Multipla heeft niet het degelijke gevoel van een Mercedes, maar daar is de prijs dan ook naar.
En de dieselmotor die erin zit is bijna niet te kloppen in levensduur, de Alfa van mijn schoonvader heeft de 5 ton ruim overschreden met deze motor.
Je moet wel kunnen leven met italiaanse techniek, en soms gaat er wel eens iets stuk (bijv. de schakelaar van het achterklepslot), maar laten staan heeft ie me nog nooit.
Daarbij de betekenis van FIAT: Fuer Italiaener Ausreichende Technik, dat zegt toch genoeg, je hoeft niet de schoonheidsprijs te verdienen om goed te zijn in datgene waarvoor je gemaakt bent.

Zet dit verhaal dan af tegen de 2ehands prijzen, en het wordt een serieuze kandidaat.

Groet, Aad

Good for you Aad! Ik heb ooit een nieuwe Fiat Panda gekocht die in herfst en winter onoverkomenlijke startproblemen had. Ook na het 10e garagebezoek wist men dit niet op te lossen. Ondanks dat de Panda een heerlijk wagentje was ben ik dan klaar met zo’n auto en zo’n merk.

Big RT Smile Hans we hebben het hier ook over auto’s Big RT Smile just kiddin’ …

Ook pas die documentaire op Discovery gezien, gewoon de oude F1 raceafdeling een tijdje open doen en 500 LFA’s bouwen _004

Over de F1 het volgende, had het ook niet meer paraat maar even zoeken en:
Yamaha produced Formula One engines from 1989 to 1997, initially for the Zakspeed team, in 1991 for the Brabham BT60Y, in 1992 for the Jordan 192, from 1993 to 1996 for Tyrrell, and in 1997 for the Arrows A18. These never won a race, but drivers including Damon Hill, Ukyo Katayama, Mark Blundell and Andrea de Cesaris scored some acceptable results with them.

Je had toen een reclame “Met de FIAT Panda blijf je altijd lachen”; nu dus weer Big RT Smile

Een Subaru zou ik voor gaan.
Lastig te vinden op de gebruikte markt vanwege de kleine aantallen en de grote tevredenheid van berijders. Zeker de moeite waard binnen jouw zoekcriteria.
Je moet wel van de afwijkende techniek houden.

gr v Ciske die ook in z’n auto een boxermotor heeft.

Uit onderzoek(55K deelnemers ADAC 2006) is gebleken dat de Subaru rijder de meest tevreden autorijder is qua betrouwbaarheid. Vlak erachter Mazda, Toyota, Honda, Daihatsu.

fyi.gr. Joop

We zitten nu wel in 2014 hé. Maar de Subaru is inderdaad ook een zeer betrouwbare auto.

De enige echte onverslijtbare auto:

De Borgward Isabella!!

Deze auto was onverwoestbaar, waardoor de fabriek helaas failliet ging.
Jammer, want het is echt een prachtauto, en niet zo groot als een Mondeo.

Voila…intussen van garage naar garage gereden en prijzen laten maken. Wat er momenteel nog in de running zit:

Citroën Berlingo en Ford Tourneo.

De citroën is nieuw (stockwagen); de Ford is een directiewagen en 850 euro duurder dan de Citroën. Vandaag met de Berlingo een uitgebreide testrit gedaan en dat beviel eigenlijk zeer goed. Komende zaterdag doen we hetzelfde met de Ford.

De garantie op beide wagens is als volgt geregeld:
Citroën: De termijn van de afbetaling (max. 5j) en max. 200 000 km; hetzelfde geldt inzake bijstand.
Ford: 5j en max. 100 000km; levenslange bijstand.

Zo zijn jullie alvast op de hoogte :wink:

Uiteindelijk maakt iedereen een keus. Ik keek ook vaak naar de Renault Kangoo en de Citroen Berlingo. En praktisch was hij ook. Maar voor dat geld was er veel te koop dus ik liet beide staan en koos iets anders. Ieder zijn smaak en succes met je keuze.

Veel succes met je keuze. Ik kan je selectie niet helemaal rijmen met je eisenpakket. Ik dacht dat je op zoek was naar de betrouwbaarste auto?

Helemaal mee eens! Vroeger toen ik als broekie nog bijverdiende in het weekeinde op de taxi hadden we zelfs van dit soort auto’s met 7 tot 8 ton op de teller staan.

De opvolgers de c klasse gaat gemiddeld ook er lang mee. Pa heeft er een gehad tot 360.000 km, maar let wel op wat je koopt en hoe het eruit ziet.

Succes!

+1:

Gezien de vraagstelling die je hier loslaat kom je met heel iets anders thuis dan dat je eigenlijk wilt, laat je niet veel verblinden door mooie verhalen van verkopers en garanties die ze afgeven: na een paar jaar zijn die niets meer waard. Ga op zijn minst een keer rijden in een Toyota en Subaru die ook aan je eisenpakket voldoen en maak dan de afweging. Ik ga hier geen college Beslissingsmanagement geven maar hier komen emoties naar voren die de ratio in de weg staan, sterkte met je keuze.

Tsja, ieder zijn meug. Zelf rij ik in een Volvo S70 op lpg met meer dan 4 ton op de klok. Roest niet en heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Puur objectief gezien ben ik het helemaal eens met Bert - Subaru en Toyota zijn het minst reparatie gevoelig.

gr. Dick