OnRoute motorkaart van het padje af

Vandaag, op vakantie in Twente, een heerlijk tochtje gereden. Gestart even buiten Rossum richting Giethoorn . En voor de rest laat ik het over aan de OnRoute motorkaart. Na plm. 2,5 km stuurt de motorkaart mij een voor motoren afgesloten weg in. Geen probleem, ik heb vakantie per slot van rekening. Even omrijden en na een herberekening weer in de goede richting. Genietend van de omgeving en het mooie weer moet ik een doodlopende weg in. En deze weg liep echt dood. Er was geen andere optie dan omkeren. En zo te zien was deze weg al een tijdje volledig afgesloten.
Het (geleende) kaartje is van recente datum. Kennelijk zit er toch een behoorlijke vertraging in de update en de feitelijke situatie. Maar voor de rest was het weer puur genieten van de mooie weggetjes.

[groet]

Dat zijn ook zo’n beetje mijn ervaringen, ook de OnRoute Motorkaart is niet geheel vrij van fouten.
Heb in den beginne daar wel eens melding van gemaakt, maar weet niet of daar wat mee gedaan kan worden door OnRoute (= WayPoint)

Want in de basis maakt WayPoint die kaarten natuurlijk niet zelf, de vector- en evaluatie-informatie (et al) wordt ingekocht bij 1 van de enkele kaartfabrikanten.
De 2 grootste waren/zijn NavTeq en TeleAtlas.
(zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/NAVTEQ & https://nl.wikipedia.org/wiki/Tele_Atlas
En wordt door WayPoint hun eigen “sausje” over die kaarten heen gedaan, zoals “gewicht” van de wegen (lees: voorkeuren), algoritmes en dergelijke.

Er zit bij elke kaart-fabrikant een behoorlijke vertraging, lijkt het wel.
Bij ons dorp is een afrit van de A1 als sinds 31 mei 2013 (!) permanent dicht en nog altijd zal je Garmin je proberen die afrit op te sturen. :frowning:

PS: Je had toch wel softe-punten op je route he? :wink: :laughing:

De motorkaart is gebaseerd op teleatlas (= TomTom). Het ‘sausje’ wordt er overheen gelegd door Routeyou.

Je zou de situatie ter plekke eens kunnen bekijken op http://www.routeyou.com/nl-nl/route/planner/3/motorrouteplanner of https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/

Ik kan me ook wel voorstellen dat een ‘update’ niet jaarlijks nodig is. Immers aan toeristische routes wordt doorgaans weinig “aan de weg” getimmerd. Dat in tegenstelling tot de rest van het wegennet.

[groet]

Klopt, meestal in het onderliggende wegennet zijn het vaak met name snelheids- of voorrangswijzigingen, gesloten-verklaringen e.d.

Maar er zijn zeker ook uitzonderingen;
Zoals in mijn specifieke geval is er een afrit afgesloten komende van de A1 Amsterdam (sinds 2013), is daardoor een doorgaande weg vanuit het dorp richting de stad, een gesloten-verklaring (en is een busbaan geworden) en is er een parallelweg langs de snelweg daarentegen aangelegd.

Vanaf de A28 (beide richtingen) is de afrit ook flink gewijzigd en doorgetrokken als een 2-tal kruispunten én ook aangesloten op (doorgetrokken) die eerder genoemde parallelweg.

Kortom, ansicht best wel behoorlijke wijzigingen.
En vooralsnog niet “gedekt” door alle route-kaarten.
Zo te zien wel door de door MrGPS aangehaalde TomTom kaart, netjes! _004

BTW, degene die bij mij op bezoek komen moet ik vrijwel altijd van tevoren nauwkeurige route-instructies geven want de navigatie stuurt je het verkeerde plein op.

En het Klaverblad wordt in 2019 op de schop genomen, dus dat zal ook invloed gaan hebben op de route-kaarten. :$
Dus kom je naar Hoevelaken (en omgeving), staar niet blind op je navigatie en kijk goed naar de borden!

Salient detail;
De “grootste” kaartmaker, G00gle Earth, geeft satelliet-informatie van 2009, G00gle Streetview zal ook niet helemaal up-to-date zijn, verwacht ik.

De grootste uitdaging is volgens mij dat ze de meetwagens moeten rondsturen, en daarbij sommige kleinere plaatsen wat laat in de wachtlijst staan.
Althans, zo lijkt het.

Bijkomend probleem bij een product als de motorkaart is dat die je leidt over juist de kleinste wegen (waar dus ook veel minder verkeer komt). Daarbij zal de controle en gebruikersfeedback dus ook minder zijn => meer kans op fouten.

Valt onder de ‘fact of life’. Gewoon onderweg nu en dan gezond verstand gebruiken.

Overigens kun je imho met de motor prima over een busbaan :wink:

Eerlijk gezegd, het boeit mij voor geen enkele kilometer of een motorkaart echt goed up-to-date is.
Daarom kocht ik met een Grote Glimlach de overjarige OnRoute motorkaarten voor een prikje toentertijd.
(20 euro om precies te zijn, ik heb het net ff nagezien)

Daardoor kom je af-en-toe op de meest mooie plekken die je mogelijkerwijs achter MapSource/BaseKramp net gemist zou kunnen hebben.

De OnRoute motorkaarten zijn voor mij echt een top-product, ik gebruik het ter ondersteuning en volg de richting waar de neus naar wijst.

En die “fouten” neem ik voor lief, ik volg Hans z’n softe-punten en het kwam vooralsnog altijd helemaal goed. _004

Natuurlijk neemt dat niet weg dat als je een route rijdt, de kaart in principe op orden moet zijn.
En is het m.i altijd zinvol wel melding te maken bij een leverancier als er iets mis is met de route-kaart.

Ik vind het product maar zo zo.
Zeker in Nederland. Vorig jaar een route laten maken van Biddinghuizen terug naar Rotterdam.
Leidt ie je dwars door Hilversum en Bussum. Echt nix aan. Te veel woonwijken gezien.

En ja, ik weet het. De meest recente versie zou dat beter doen. Zeggen ze.
Maar ik heb geen zin om nog geld aan uit geven aan de update.

Welke MotorKaart-versie heb je gebruikt dan en op welke Garmin? _001

2013/2014 op een Navigator V

Thanks!

Kan je dan ook binnen BaseCamp kijken welke versie van 2013/2014 het is en welke regio(s).
Het is of de Benelux of DACH of beide.
Daar staat tevens ook de versie-nummer aangegeven. (2.x en het gaat mij om die x)

Dit staat op de website van Onroute Motorkaart:

“Het kan voorkomen dat de kaart fouten bevat. Bijvoorbeeld doordat er nieuwe wegen zijn gekomen of doordat sommige wegen niet toegankelijk zijn voor motorrijders. Geef op die momenten het gezond verstand de voorrang en kies een andere weg. Het toestel zal vanzelf herberekenen en een alternatieve mooie route aanbieden”.

[groet]

Big RT Smile

Prima antwoord wat mij betreft, en dat geldt natuurlijk voor elke navigatie en elke kaart. :wink:

Edoch, WayPoint heeft enkele updates uitgebracht voor de OnRoute motorkaarten, die mogelijkerwijs iets aan verbetering van het gebruikte algoritme verbeterd hebben?

In den beginne had ik vergelijkbare problemen (bij een veel oudere versie weliswaar) en met een update bemerkte ik wel verbeteringen.

In het navigatieloze tijdperk sprak mijn vader eens de volgende woorden: 'het is maar goed dat we verkeerd gereden zijn, anders waren we hier nooit geweest".

[groet]

Wijze woorden!
En een waarheid als een Friese Roodbont.

Echt, ik heb nog nooit behoefte gehad om een geplande route te rijden, ik rijdt het avontuur tegemoet (of zoiets). :wink:
Maar ik ben een rare, ik weet het.

Het was een 100% Fries _004

Naam Versie Status Geïnstalleerde locatie
“OnRoute Motorkaart MidEU” “0.00” “Ontgrendeld” “/volumes/no name/garmin”

Instellen op ‘vermijd tolwegen’ dat vergroot de weerstand van de bebouwde kom en N-wegen.

OK thanx voor de tip !

Ok, dan moet je ff in het toestel zelf kijken, onder “Kaarten”.
Als het goed is zie je per geïnstalleerde kaart naast naam/segmenten ook een versie-nummer aangegeven staan.
Dat zou op z’n minst versie 2.12 moeten staan, staat daar versie 2.10 moet je ff de update van OnRoute downloaden en installeren.