Onregelmatig stationair

Mijn -1200- loopt van het begin af aan niet heel mooi stationair.

Stappenmotoren zijn al gekalibreerd via GS-911, dat gaf al snel verbetering want ze stonden niet heel netjes meer (helaas van korte duur).

Bougies en luchtfilter vervangen en daarna gesynchroniseerd, ik tank Ultimate 98.

Het komt de ene keer meer voor dan de andere keer maar met name bij het remmen en het vasthouden van de rem (pomp draait) bij het verkeerslicht, hij staat dan te schudden en te hakkelen, dit wordt weer minder als ik de rem loslaat en neemt weer toe bij het remmen.
Remvloeistof is ververst en de waarden van de pomp zijn uitgelezen en allemaal ok (weerstand of zoiets :confused: )

Onder de 2000 tpm is er ook niet heel lekker mee te rijden zonder dat je de aandrijflijn hoort protesteren, alles erboven niets op aan te merken maar dat schijnt normaal te zijn.

Het is enkel en allen het stationair waar ik me aan erger, soms lijkt het of ie een klapje overslaat.

Het lijkt mij dat je RT je smekend vraagt om eens perfect te worden afgesteld en gesynchroniseerd door een BMW specialist. Kijk eens op de forumindex bij onze banners . . . daar staan er drie waaruit je kunt kiezen! _004

Zou dat het zijn?

Wat kan een specialist meer dan wat er al gedaan is, sta daar wel voor open dus ben erg benieuwd!

Zijn de kleppen al eens een keer gesteld, wat dat kan ik niet in je verhaal lezen.

In mijn bezit niet, bij de vorige eigenaar volgens het boekje onderhouden.

Op het gehoor klinkt het prima, vaak is het goed te horen of er gesteld moet worden (spreek uit algemene ervaring), neem aan dat dit bij een BMW boxer niet anders is.

Er zijn motorzaken die zich specialist noemen, maar ik weet uit ervaring dat je echt verstand/gevoel moet hebben van/voor onze BMW boxers om dergelijke “problemen” te tackelen.

Sinds ik mijn RT door de echte specialist laat onderhouden herken ik niet jouw probleem. Ook mijn RT liep destijds zeer onregelmatig (ook stationair) direct na aankoop. En ja, wat was ik blij dat ik destijds, inmiddels ook door periodiek goed onderhoud, dit alles verholpen was. En echt waar, totaal geen last van KFR (en dat zonder recyclizer).

Ja dat is zeker zo…

Bij welke kenner kom jij dan?

Halve land ervoor afrijden gaat mij ook wat ver maar wil dit probleem wel getackled hebben, liefst op korte termijn.

We hebben hier een dealer in de buurt, MR maar voel me daar nooit echt welkom.

MSA te Ede (voorheen te Den Dolder)

Ik rijd van Drachten naar Ede; 170 km heen en dus ook (met plezier) 170 km terug . . . als (vaste) klant kan ik daar altijd op zeer korte termijn geholpen worden. En ja, dat is mij ook wat waard . . .

Tja, bij zo’n motorzaak zou ik niet terugkomen. Bij MSA ben ik te allen tijde welkom.

Edit: hiermee wil ik niet suggereren dat MSA de enige goede motorzaak is. Zoals gezegd er zijn er meer. Voor mij geldt i.i.g. dat als ik ergens goed en dus vakkundig word geholpen, ik daar terugkom. En dat is niet alleen het geval als het gaat om service en onderhoud aan mijn RT.

Even los van het stationaire lopen, rijden met 2000 toeren is echt niet goed voor je motorblok (met name big end lagers) en je aandrijflijn (primaire as spiebanen, kruiskoppelingen etc).

Stationair zou de twee-pitter goed moeten kunnen lopen. Ik sluit mij dan ook zeker aan bij het advies van EileRT. Zoek een goede specialist die het leuk vindt om een boxer perfect af te stellen. Ik heb ook puike ervaringen met MSA en onze andere forum-sponsoren Ottenhof en BMWerkplaats schijnen ook prima werk te leveren.

Klinkt goed! Al zijn het wel sponsoren van dit forum, niet echt objectief he… :mrgreen:

Grapje natuurlijk!

Ik reed hiervoor een ST1300, die kon ik in de 5e versnelling onder 2000 tpm heel prima rijden, gaf geen krimp!

Is natuurlijk niet te vergelijken met een boxertwin en ik heb mijn rijstijl al aangepast naar later opschakelen en eerder terug, was even een beetje wennen.

Kleppen stellen is met een warme motor geen optie volgens mij, al wil dit per fabrikant nog wel eens variëren.

Wat MR betreft, het is een merkdealer dus neem aan dat ze wel verstand van zaken hebben, daar heb ik verder geen ervaring mee, het gaat om de eerste indruk, beetje stug en heb er het idee dat als je er met minimaal 20k binnenstapt ze je wel prima te woord staan.

Inderdaad zijn het sponsoren, maar daaruit blijkt al dat ze een “boxer-hart” hebben… Voor wat betreft de Merkdealer. Tja, die hebben standaardtijden voor werkzaamheden en de monteurs worden geacht binnen die uren te blijven. Net zo lang “pielen” totdat de motor echt goed loopt, is er dus echt niet bij.

Dat de ST1300 met 2000 toeren goed rijdt geloof ik direct: daar is het een vier-pitter voor. Heb zelf twee jaar met een BMW 6-in-lijn gereden en die pakte zelfs vanaf 1000 toeren fantastisch op. Wat dat betreft zijn de twee cilinder boxers net verwende ouwe wijven: je moet het precies goed doen, want anders worden ze nukkig. En dat geldt dus zeker ook voor het onderhoud. Het is even wennen, maar dat gaat vanzelf… Succes ermee! _004

Ja, daar heb je inderdaad een punt…dealers ook wel stealers genoemd, ik ben er niet kapot van…

Ik kon de ST ook helemaal tot stationair afknijpen, dat ging nóg beter na het monteren van een aangepaste brandstofdrukregelaar, je begrijpt dat ik dan ook ontzettend moest wennen toen ik voor het eerst op een boxer stapte een aantal jaren geleden…beviel zo slecht dat ik hem toen heb laten staan en er ff niet meer aan moest denken en lekker op mijn Honda door bleef tuffen.

Toch bleef het trekken en nadat ik van alle kanten gerustgesteld was dat het allemaal zo hoorde durfde ik de stap pas te nemen :mrgreen:

Wat me nog het beste bevalt is zijn stabiliteit, ook bij knoepertharde wind geeft ie geen krimp, dat was bij de ST wel even anders…in vakjargon een ‘waaibak’.

Als hij volgens het boekje onderhouden is, had je hem ook niet hoeven te synchroniseren. Eerst doe je normaal kleppen stellen, bij koud motorblok en dan synchroniseren bij warm motorblok. Heb de kleppen van mijn boxer al diverse keren gesteld, maar horen of deze niet meer goed stonden, die gave heb ik niet, misschien als ze alle 8 niet meer goed staan dan wel.

Hij stond nog synchroon, had beter kunnen schrijven synchroon controleren.

Stationairregeling was wel verlopen en is opnieuw gekalibreerd.

Klepspeling checken is wel aan de buurt nu, teller staat op 57500 en als dat koud moet dan gaat dat niet in 1 dag lukken mocht ik het bij een van de genoemde specialisten laten doen maar zou dit het liefste zelf doen.

Heb er wel ervaring mee maar dan enkel op het gebied van zware diesels.

Ik zou toch overwegen om bij MSA of een andere specialist te gaan informeren. Besef wel dat een 2 cilinder veel gauwer last heeft van onregelmatig lopen als er iets niet goed afgesteld is. Bij 4-6-8 cilinders merk je dat veel minder. En de boxers houden inderdaad van toeren maken. Schakelen onder 2500 - 3000 toeren vinden ze niet fijn. Ik meende dat in Zeeland ook een specialist zat, kom niet zo op de naam. Even de zoekfunctie gebruiken en dan kun je ook hem vinden.

Groeten Ben1100RT

Ik zal ze vd week eens bellen, kijken of ze nog tips hebben (anders dan langskomen :mrgreen: ).

Website ziet er iig erg vertrouwenwekkend uit _004

Het vreemde is, de ene keer loopt ie keurig netjes en de ander keer staat ie te hakkelen.

Pinbobine vervangen. Kom maar langs, heb er een liggen om mee te proberen.

Bedankt voor je aanbod!

Welke van de 4 is dan de vraag :open_mouth:

Weet niet of de 1200 er 2 of 4 heeft of net als de 1150 maar 2 en de 2 secundaire een gezamenlijke…Dan nog zijn het er maar 4, dus stuk voor stuk even uitwisselen totdat de rotte er uit is. :smiley:

Die heeft er idd 4, weer je zeker dat dit een mogelijke oorzaak kan zijn?

Toen ie aan de GS-911 hing kwamen er geen noemenswaardige afwijkingen aan het licht.