Onregelmatig stationair

Zou heel knap zijn van de GS-911 als die een rotte bobine kan aanwijzen, als hij dat kan dan bouw ik een GS-911 permanent in mijn dashboard.

Na al hetgeen er al gedaan is aan afstellen en checken is mijn volgende stap de bobines controleren/uitwisselen. Aangezien ze ongeveer € 100 per stuk kosten zou ik het eerst eens uitproberen door er per keer eentje te wisselen. Zorg voor het juiste tool http://www.wunderlich.de/shop/en/wunderlich-spark-plug-tool-21560-000-1.html om de bobine te verwijderen anders sloop je hem.

Hmm okay, in de automotive branche is het heel normaal dat zoiets kan dus ging er min of meer vanuit dat dit hier ook het geval zou zijn.

Heb inmiddels een lijntje uitgezet naar MSA, ikzelf ben morgen in de gelegenheid maar moet nog reactie krijgen (dicht gisteren).

Wil er vanaf want erger me er kapot aan :smiling_imp:

Zojuist gebeld door MSA, had ik niet verwacht zo snel _004

Kan helaas niet morgen terecht maar wordt volgende week donderdag.

Kenny vroeg wel naar de vorige eigenaar en of ik er contact mee had, schrok ik wel een beetje van eerlijk gezegd…maar icm de vraag hoe lang ie het al doet klonk het wel weer logisch.

Ik hoop dat ze iets kunnen vinden en dat het niet gruwelijk in de papieren gaat lopen, hij doet het namelijk lang niet altijd, verder loopt ie als een trein en het verbruik is keurig netjes te noemen, tot op heden (1400Km) nog geen olieverbruik kunnen bespeuren.

Ik zal morgen de TPS eens resetten/inleren zoals omschreven, op US fora komt exact mijn probleem herhaaldelijk aan de orde met dit als oplossing.

Mij lijkt het stug maar baat het niet dat schaadt het niet, ik vind namelijk ook dat ie laat oppakt, moet eerst een stukje verdraaien voordat ie oppakt, speling op de kabels is minimaal maar niet te strak.

Als je nu een concrete afspraak hebt gemaakt met MSA, zou ik even zelf niet meer experimenteren. Als je nu iets aan het probleem wijzigt (of toevoegt) ben je nog verder van huis.

Zit wat in ja…

Maar zou een DIY klus als deze zoveel impact op een probleem hebben dan? Ik bedoel, als er iets kapot is verhelp je het hier iig niet mee.

Stel dat ik het ermee oplos (zal wel niet), dan scheelt me dat mooi een hele dag + de Euri’s, maar dat is hoe ik het bekijk, woon niet om de hoek.

Gashandel/TPS inleren via zekering 30 sec los/vast kan geen kwaad, wel heeft de motor daarna enige kilometers nodig om andere zaken weer te registreren en opslaan, gewoon een mooi ritje van een half uur maken.

Ben benieuwd: wat het ook uiteindelijk is willen we graag weten en meld dat hier. _004

R1200RT heeft geen zekeringen…ja, elektronische :mrgreen:

Dus zekeringetje trekken gaat nie lukken nie, wordt accu los.

… En dan ga je dus (misschien) alle oorspronkelijke foutcodes wissen, die het zoeken volgende week (misschien) gemakkelijker zouden maken? Lijkt jullie dat handig?

Volgens mij wis je er niets mee, toen ik hem net had heb ik mijn tracker geïnstalleerd en is de accu los geweest.

2 weken later aan de GS-911 kwamen er oude fouten uitrollen, geen heel belangrijke overigens want geen MIL lampje gegenereerd maar ze waren wel onthouden en konden middels eerder genoemd apparaat verwijderd worden.

Als er echt iets mis is dan staat er zo weer een nieuwe in, en ik neem aan dat dit bij een RT niet anders is dan bij ieder ander computergestuurd voertuig (mijn roots liggen in de auto/truckbranche, langggg geleden), ik spreek enigszins uit ervaring.

Vandaag het tps trucje gedaan, merk in stationair geen enkel verschil, wel in reactie op het gas, iets sneller.

Koud start, loopt perfect rond maar zodra ie begint met verarmen van het mengsel en dat is al vrij snel, begint de ellende, staat ie werkelijk waar te schudden op zn middenbok (heb er filmpje van).
Als ie op bedrijfstemperatuur is draait ie weer redelijk netjes maar zeker niet zoals het hoort.

Wijst volgens mijn logica en ooit opgedane kennis op een rotte bobine…

Yep!

En ik denk zelf 1 van de hoofdbobines.

Snelle check: trek om de beurt 1 bobine los en start de motor en op naar de volgende. Die welke geen verschil geeft is de boosdoener.

Hartelijke groet,

Nico

Gedaan, merk bij lostrekken weinig verschil, wel iets maar niet noemenswaardig of zo.

Als ik er 2 per kant doe gaat ie echt tuffen en zodra ik er dan weer 1 vastklik, maakt niet uit welke is dat tuffen over.

Lastig zoekertje.

Wat doen die onderste bougies nou eigenlijk?

Vonken die constant mee tegelijk met de ‘hoofd’ bougies of springen ze alleen maar bij als er detonatie wordt gesignaleerd?

Bij het lostrekken van de middelste bobine liep ie eigenlijk min of meer hetzelfde maar hoor wel iets van verschil, pas toen ik de onderste ook lostrok leek het wel een oude 1 cilinder 2-takt diesel :mrgreen:

Toen ik de middelste weer vastklikte liep ie weer ‘normaal’, dus hij doet wel iets…maar of het voldoende is…

Iemand?

Vanmiddag nog een keer geprobeerd vanaf koude start, toen ik de rechter bobine lostrok sloeg ie na 3 tellen af…kan ik dan concluderen dat de onderste zijn beste tijd heeft gehad?

Je omschrijft het allemaal een beetje verwarrend: Middelste, onderste of gewoon bobine. Voor zover ik weet vonken beide bobines aan één kant tegelijkertijd, Nico zei het al: als er niks veranderd bij degene die je lostrekt heb je de rotte te pakken. Als je met een plat schroeverdraaiertje de laagspanning- en signaal kabel los klikt kun je tijdens het draaien makkelijk alle bobines even per stuk uitschakelen. Doe dit bij warme motor, als een bobine koud is wil het het wel doen, warm niet meer.

Sorry voor de verwarring…

Ik hoor bij elke kabel die ik lostrek wel iets van verschil maar niet echt noemenswaardig en dat makt het erg lastig.

Als je twee bougies per kant hebt zal je vrij weinig of niks merken als één van de twee niet werkt bij stationair draaien of bij een lichte belasting. De twee bougies zitten erin om te zorgen voor een betere verbranding van het mengsel. Ze vonken natuurlijk tegelijk maar het mengsel word ook door die ene toch wel ontstoken. Een goede motorzaak moet dat probleem snel opgelost hebben. Als ze een scoop hebben zal alles ook al sneller te zien zijn op het scoopbeeld.