En dat er geen markering op zit, zegt ook nog niet zo veel, want de poep wout heeft ook burger R1200RT’s rondrijden met een leuk uitklapbaar goodie in de zijkoffer (een lichtbakje: “VOLG POLITIE”).
Extra zichtbaar zijn en gezien worden zijn 2 verschillende dingen.
Ik kan er als motorrijder niet voor zorgen dat ik daadwerkelijk gezien wordt. Op de extra zichtbaarheid heb ik echter wel invloed. Vandaar dat ik niet alleen een fluor gele helm draag maar ook een fluor gele jas die tevens voldoet aan de EN 471. Deze norm gaat naast de kleur ook om de aanwezigheid van reflecterend materiaal. Daarnaast moet je er tijdens het rijden vanuit blijven gaan dat je niet gezien wordt tot het tegendeel ( niet wetenschappelijk, maar door waarnemen) bewezen is.
Wanneer ik zelf aan het verkeer deelneem vallen mij de motorrijders in fluorkleuren eerder op, kan alleen maar hopen dat het voor andere verkeersdeelnemers net zo geldt.
Als mensen in gedachte ergens mee bezig zijn kunnen ze soms wel in een bepaalde richting kijken maar inderdaad toch niks waarnemen. En net tijdens die momenten gaat het volgens mij vaak fout. En dan maakt het helemaal niks uit wat je draagt. Het is dan maar hopen dat die ander niet tegelijk zo’n zelfde moment heeft en nog wel op tijd uitwijkt. Ik heb het idee dat mensen vaak die momenten hebben van afwezigheid. Ik kom er in ieder geval regelmatig tegen.
Een fluor gele jas valt ook alleen maar op als het donker weer is of tegen een donkere achtergrond.
Bij felle zon valt hij juist niet op, dan valt juist weer een donkere jas op (hoeft niet perse zwart te zijn)
Wel fluor/niet fluor maakt weinig uit als… zie commentaar hierboven van ton1959 waar ik mij volledig in kan vinden
En voor de rest zul je zelf goed moeten opletten waarbij je ook eens naar je eigen positie op de weg moet kijken.
En voor de rest zul je zelf goed moeten opletten waarbij je ook eens naar je eigen positie op de weg moet kijken.[/quote]
Ik vind vooral dat laatste veel belangrijker dan de kleur van de jas ; je eigen plaats op de weg bepaald voor een groot gedeelte of de automobilist jou ziet of gezien heeft en voorkomt tevens het verkeerd aansnijden en inschatten van ( onoverzichtelijke) bochten waardoor tegenliggers geraakt worden of een bocht niet wordt gehaald.
Ik vind het prima als iedereen in een gele jas of helm rond gaat rijden zolang het maar niet verplicht wordt.
Ik vind die fluor gele jas ook geen gek idee hoor. Maar als je er mee rijd zal je misschien ook gemakkelijker denken dat ze je vast wel gezien hebben. En ik ga er vaak vanuit dat ze me niet gezien hebben. Als ik al het gevoel heb dat die ander iets stoms gaat goed ben ik al op mijn hoede. Als ik weer eens zo’n vrachtauto chauffeur zie die regelmatig met zijn vrachtauto gedeeltelijk op de vluchtstrook zit wil ik er snel voorbij.
En je ziet vaak van die mensen die totaal niet met het verkeer bezig zijn maar met hun telefoon of degene die naast ze zit. Dan heb je weinig aan opvallend zijn. In dat geval zou het wel handig zijn als je dan even op het open uitlaat systeem a la Harley kan over gaan. Je schrikt meteen wakker als ze langskomen. Maar ja het schrik effect kan ook in je nadeel werken.Als ik oudere mensen zie rijden met 85 km per uur over de snelweg of 30 op de ringbanen dan kan je er bijna op wachten dat er iets fout gaat.