Wat dacht je van carterontluchting welke normal gesproken gaat naat het inlaatspruitstuk of luchtfilter en dan via het inlaatspruitstuk en de toevallig openstaande inlaatklep zo bovenop de zuiger.
Dat is volgens mij toch wel een zeer grote verbinding.
Dat is een mogenlijkheid , moet alleen even kijken hoe deze bij een RT11xx loopt om precies correct te zijn maar dit is een mogenlijkheid.
Bij elke modern motor wordt dan de caterdamp weer opgezogen om te worden verbrand en dan als schonere uitlaatgas het milieu in te gaan.
Bij ouder motoren zie je nog wel een een pijpje uit de zijkant komen waar de caterontluchting dan op zit.
Dit kan ook een oorzaak zijn dat sommige ouderen motoren olie lekken omdat dan het filter in de carterontluchting verstopt zit en je een overdruk krijgt in je carter, en de druk moet toch ergens weg he.
Welke normale verbinding in een motorblok is zo groot dat daarna de olie uit het bougiegat komt druppelen? Als ligt hij een kwartier op zijn kant met draaiende motor dan zijn je lagers aarde kl te maar zoveel olie in de verbrandingskamer dat hij blokkeert? Hier moet iets anders aan de hand geweest zijn…[/quot
Ik kan me voorstellen dat olie eventueel via klepseals terug kan lopen als die slecht afdichten tot in de verbrandingskamer. Als je de motor lang genoeg hebt platliggen. En als je er dan de bougie uitdraait zal die olie er via het bougiegat uitkomen als je de motor met de startmotor een keer laat ronddraaien. Het lijkt mij dus heel goed mogelijk. Maar ik moet er wel bij zeggen dat bij mij motors meestal niet op zijn kant liggen. Als hij op zijn kant ligt komt er wel veel olie onder die klepdeksel hé . Ik heb wel klepgeleiders gezien die zo slecht waren dat je de klep behoorlijk kon bewegen in de geleider en dan dichten de klepseals ook niet meer af .
Die olie druppelde uit het bougiegat van de cilinder die omlaag had gewezen, en het gebeurde natuurlijk pas bij het uitdraaien van de bougie nadat de RT weer op zijn centrale standaard stond. En de bougie was zelf ook helmaal nat van de olie. Dus dat er olie in de verbrandingskamer was gelopen was wel duidelijk. De bougie van de andere cilinder was (uiteraard) droog. Even zonder bougies starten zorgt ervoor dat de olie uit de cilinder is. Na een paar seconden komt er alleen nog wat damp uit het bougiegat. Natte bougie droogmaken, en allebei er weer in, en dan gewoon starten.
Toen ik twee jaar eerder met de RT naar rechts omkukelde, was het precies andersom. Henk Luijten onze boswachter en Fred van Motoport Hillegom kwamen toen beiden door de telefoon tot de conclusie van er olie in de cilinder kon zijn gelopen en dat was ook zo. Mijn herhaalde doorstarten heeft toen het startmotorhuis gescheurd, doordat die startmoter probeerde tegen de vloeistof in de cilinder op te boxen, wat uiteraard onmogelijk bleek. De startmotor klikte wel maar draaide niet. Nu de tweede keer, enkele weken geleden in Schotland, probeerde ik te starten nadat de RT weer rechtop stond op zijn standaard. Ook nu een klik en verder niets. Maar ik was er nu op voorbereid en probeerde het niet langer dan een fractie van een seconde. Dus nu bleef alles heel. Afijn zie de start van deze draad.
Heel fijn dat enkelen van jullie me preciezer hebben kunnen uitleggen hoe dat nu kan, olie in de cilinder.
Overigens rookt mijn RT ook na lange tijd overhellen op de zijstandaard niet. Het is me althans nooit opgevallen, terwijl ik hem vaak wekenlang op zijn zijstandaard heb geparkeerd. Ik heb echter op USA sites wel degelijk gelezen dat een rokende cilinder na langere tijd hellen op de zijstandaard bij de boxer voor kan komen.
Theo, bedankt voor de toelichting, maar ik begrijp het nog steeds niet. Waarom verdween de olie niet gewoon door de uitlaatklep, en pas als de bougie wordt verwijderd. Wat maakt dat uit? Of zat er zoveel olie in de cilinder dat de krukas niet meer door het Bdp kwam (bovenste dooie punt)? Een beetje olie kan ik me voorstellen met bovenstaande uitleg, maar een cilinder vol met olie lijkt mij niet normaal, en zou mij toch erg ongerust maken.
Dat is vrij simpel Hans. En hangt er net vanaf in welke stand de zuiger staat en op welk moment hij zit. We krijgen namelijk eerst een inlaatslag dan compressie dan arbeid en dat de uitlaatslag. Dus als hij net met de compressieslag begint zijn beide kleppen gesloten hé. En dan gaat een dikke vloeistof er nog iets lastiger uit verbrandingsgassen. Wij troffen dat vroeger ook soms bij lekke koppakkingen als er water in zat in plaats van olie. Daar stopt die zuiger natuurlijk op met alle gevolgen die daarbij horen.
Als je kijkt hoe groot de zuiger en de verbrandingskamer zijn, dan moet er al aardig wat olie (of water) lekken voordat de motor niet meer door zijn compressieslag komt. Dan gaat het niet meer om een paar druppeltjes denk ik…
Dat klopt Hans maar zoiets zal ook alleen maar voorkomen als je al een slechte afdichting hebt. Dus slechte klepgeleiders en klepseals. En dan nog alleen als je de motor een tijd laat platliggen. En misschien wel zeer slechte zuigerveren ook. De ruimte tussen de kleppen en zuiger is ook vaak niet zo groot en vaak komt de klep al in een uitsparing van de zuiger bij volledige opening.
Dat de motor niet door zijn BDP kwam bij de startpoging was helder. Zoiets heet 'hydraulic lock" voor zover ik weet. Een klik en geen rotatie bij het starten. Met verwijderde bougies wel rotatie. En nadat de olie eruit was, was ook het starten geen problem.
Ik weet niet of allerlei klepgeleiders en zuigerveren bij mij versleten zijn. Vandaag onderweg naar Delft de 80000 gepasseerd. Ik merk er bij het rijden althans niets van, en de motor rookt niet en verbruikt niet of nauwelijks olie.
Ik begrijp wat je zegt Theo maar je motor moet dan al een behoorlijke tijd platliggen voordat er zoveel olie in de verbrandingskamer zou komen om een hydraulic lock te veroorzaken. En het moet toch langs zuigerveren of klepgeleiders naar binnen zijn gekomen. En daar gaat de olie niet echt vlot langs als alles goed afdicht zou ik denken.
Misschien heeft het ermee te maken dat de motor nog een paar seconden draait na het omvallen, voordat ik de “dodemansknop” kon bedienen om hem subiet uit te zetten?
Het kan iedereen gebeuren. In Schotland, in Selkirk onderweg naar de boot in Newcastle, 8 april 2015, smalle weg afgesloten. Ok, de RT heen en weer duwen om om te keren, daarbij al duwend omgekukeld met lopende motor, links deze keer. Gebeurde me twee jaar terug rechtsom. Van toen nu bewust: ogenblikkelijk motor uit via de noodschakelaar. Richtingwijzer was er helemaal af, inclusief kabels. Rechtop gezet, stekkers erin, richtingwijzer er met een tik op, en deed het. Even een korte startpoging. Startmotor draait niet! Vooral niet doorstarten, want dat kost je je startmotor, weet ik van de vorige keer. Wat is er aan de hand? Ik weet het: olie in de cilinder die omlaag lag na het vallen. En tegen olie in plaats van gas in de cilinder kan geen startmotor hydraulisch op. De vorige keer (twee jaar geleden), wel geprobeerd door te starten, dat ging toen ook niet, maar toch bleek het huis van de startmotor door de kracht ervan gescheurd. Dit ging me nu niet weer gebeuren! Ik wist nu onmiddellijk wat te doen: Bougies eruit. En ja hoor, de olie liep direct al langs de linker bougie op straat, die bougie was ook vet van de olie. Met bougies eruit op centrale standaard even flink starten tot de olie uit de cilinder is, en er nog alleen maar damp uit komt. Bougies erin, bougiekappen erop. Starten, de motor slaat direct aan. Wel veel rook door de olie, maar dat is na 3 km over. De gehele gebeurtenis kostte nu 10 minuten van de reis voor we weer verder konden. Had ik het niet geweten, dan was de startmotor waarschijnlijk doorgedraaid, en hadden we zeker de boot in Manchester niet gehaald. Wat te doen bij omkukelen is onvorstelbaar essentieel en zou iedere boxerbezitter moeten weten !
Bedankt voor de info. Heb het gelukkig (nog) niet meegemaakt. Moet ook bekennen dat deze procedure mij nieuw in deoren klinkt…nooit over nagedacht…maar ben blij dat ik deze logische opsomming heb gelezen!
Hier is nu het zo’n geweldig medium voor
Dank voor het delen van jou ervaring in deze. -top-
Een die ik hoop ik nooit ga meemaken, maar dit is een goede TIP waar je dan wat aan hebt.
Ciske antwoord op je vraag over hoe het kan dat er olie op de zuiger komt.
De zuigerveren zijn nooit helemaal 100% dicht daar waar de opening zit blijf je altijd een kleine opening houden en daar tussendoor kan er wat olie op de zuiger komen ook de boring van de cilinders en de zuiger ziin zo gemaakt dat wanneer de motor op bedrijfstemperatuur en alles is lekker warm dan is er pas een heel klein verschil in diameter van de zuiger en de cylinder.
Tevens is er de mogenlijkheid dat wanneer de motor in een positiestaat dat er een klep open staat en de motor ligt op zijn zijkant de olie via de klepgeleider ook op de bovenkant van de cylinder komt.
Maar dan moet de klepgeleider redelijk uitgesleten zijn en ook de afdichting op de klepsteel niet al te best meer zijn.
Misscchien herinner je nog wel van vroeger de oude bmw (auto’s) dat wanneer je er achter reedt dat er af en toe zo een mooi blauwe walm uit de uitlaat kwam.(het was een typische bmw kwaal toen)
Dit is gebeurt als je het gas dichtdraait en de klepsteelgeleiders van de inlaatkleppen versleten zijn.
de zuiger gaat dan vacuum opwekken en als de inlaatkleppen open gaan zuigt hij de olie vie de klepgeleiders zo in de cylinder en door de verbaranding krijg je dan zo een mooi blauwe walm uit de uitlaat.
Ook nog een mogenlijkheid is dat via de carterontluchting ik moet even kijken hoe deze precies loopt bij een Rt maar dan loopt de olie via de carterontluchting en het inlaatkanaal en dan moet de inlaatklep openstaat ook zo bovenop de zuiger.
Er zijn dus meerder mogenlijkhede waarop dit mogenlijk is.
Dus zou het kunnen zijn dat als de motor op de zijstandaard staat (door slijtage zijstandaard en mogelijk schuin wegdek extra schuin staat) er olie in de verbrandingskamer van de linker cilinder kan komen? Geloof er niets van.
Ik lees hier op dit forum regelmatig dat men door omstandigheden de motor niet meer recht kan houden en “gecontroleerd” moet laten gaan (wegleggen). Daarbij nog nooit gelezen dat men dan problemen had en moest handelen zoals topicstarter beschrijft.
Toch komt mij dit niet helemaal vreemd voor. Mijn oude R1100RT had nog wel eens de neiging tot roken als ik het beestje wat langer op de zijstandaard geparkeerd had laten staan. Dan praat ik wel over een week en niet over drie minuten. En platleggen is natuurlijk wel een extreme hoek…