Omgekukeld met R1100RT, weet wat je (niet) moet doen !!

Mijn schoonvader zijn R1100RT heeft dit bij langer op de zijstandaard ook. Niet heel vreemd nee.

Het fenomeen van olie in de cilinder via klepgeleider en zuigerveer is mij bekend. Met name motoren die er al enige kilometers op hebben zitten laten die blauwe walm zien. Topicstarter echter maakt melding van olie die uit het bougiegat stroomt! Ik neem aan dat hij zijn boxer geen weken achtereen op een oor heeft laten liggen maar meteen na het omvallen weer overeind heeft gezet. Onder die omstandigheid kan ik me niets voorstellen bij zoveel olie die, in dit geval langs de zuigerveren, in de verbrandingsruimte stroomt. Als dat zo snel kan gaan bij zijn boxer vraag ik me af hoeveel compressie dat ding nog heeft en hoe hoog het olieverbruik is.

Gr v Ciske

De olie kan ook via de klepgeleider naar binnen komen. En normaal zal de verbrandingsdruk de zuigerveren ook beter laten afdichten dan bij een motor die niet draait.

Blij dat erop dit Forum mensen met technische kennis zijn.
Met heel veel belangstelling lees ik dan ook de vele onderwerpen.
Lampje verwisselen, olie bijvullen en tanken, dat lukt wel.
Voor de rest de ANWB en mijn motordealer, Premium motors in Apeldoorn.

Weet iemand wat je wel moet doen. Ik lees op het forum wel aantal draadjes over een omgevallen / omgelegde motor.

Zelf gebeurde het mij afgelopen zondag bij het opbokken in de garage van mij R1100RT. Had het mezelf te moeilijk gemaakt door te dicht bij de muur te gaan staan. Kon de motor niet meer houden en moest deze dus ook “laten gaan” en zo goed en kwaad mogelijk neerleggen.
Kon de motor gelukkig wel weer overeind krijgen. Had daar wel eens iets over gelezen en dat lukte. Toen durfde ik bijna niet te gaan kijken, maar ik zie weinig bijzonderheden. Denk toch met name op de cilinder(daar zit beschermer op) terecht gekomen en wellicht iets op de rechterspiegel. Ik had overigens de zijkoffers er niet op zitten. Was dus enorm schrikken en balen, maar lijkt allemaal achteraf mee te vallen.

Maar concreet:
wat wel te doen of nog specifiek naar kijken als je motor weer rechtstaat? (in mijn geval draaide de motor niet RT omging.)
Ik lees in dit draadje wel over een heleboel handelingen, die Theo beschrijft, maar neem aan dat iedere situatie anders is?

groeten
Gerard

zie begin van dit onderwerp!!!

Zonder te twijfelen aan de beschrijving van starter van dit draadje wat er bij hem gebeurd is vraag ik me dan toch af waarom de GS’ers onder ons die het terrein nog wel eens in gaan en helemaal Ewan McGregor en Charlie Boorman van Long Way Round/Down dit niet hoeven te doen als ze weer eens onderuit gaan in het veld. Daarnaast hebben mijn boxers in de loop der jaren allemaal wel eens op hun kant gelegen en heb ik die zonder afbrekende startmotoren altijd weer gewoon kunnen starten. Ik denk dat met de motor van schrijver iets bijzonders aan de hand is en stel dat we dus van de uitzondering geen regel moeten maken: ligt hij plat dan gewoon weer overeind zetten, even het stof van je lijf afkloppen en vooral gewoon starten. :mrgreen:

Ik heb ook tot 2x toe met toentertijd mijn 1100RT op mijn kant gelegen, gelukkig (of: doordat te) lage snelheid.
Het was een kwestie van het stof en de schaamte van mij afschudden, motor oppikken en ik kon de motor gewoon starten. _001
En dat was niet altijd gelijk. Maar misschien heb ik geluk gehad. Ik had toentertijd de passagierszadel voor mijn beschermengeltje. _001

Wat betreft Ewan & Charlie;
Ook zij hebben menig keer op hun kant gelegen, waarbij soms de grootste uitdaging de afgebroken delen waren.
A clean GS is a dirty shame.JPG

Waar het om gaat is natuurlijk hoelang je de motor plat laat liggen. Als je hem vrijwel meteen rechtzet is er geen probleem met olie in de verbrandingskamer.

Welke normale verbinding in een motorblok is zo groot dat daarna de olie uit het bougiegat komt druppelen? Als ligt hij een kwartier op zijn kant met draaiende motor dan zijn je lagers aarde kl :imp: te maar zoveel olie in de verbrandingskamer dat hij blokkeert? Hier moet iets anders aan de hand geweest zijn…