Zoals in het voorstel gedeelte staat heb ik een paar dagen terug een R1200RT gekocht van 2013.
Volgens mij is dit een van de laatste van een hele partij ex-lease politie BMW’s die op de BCA markt/veiling aangeboden zijn.
De afgelopen weken heb ik al meerdere RT’s op de veiling voorbij zien komen en op de fotos van de site kon je op de achtergrond allemaal andere RT’s zien staan.
Degene die ik gekocht heb is van 10-2013 en heeft onlangs in juli nog de laatste onderhoudsbeurt gehad bij 105.000km. Bij 90.000 is oa de koppeling e.d. al vervangen, de km stand is nu 110.000km
Kopen op een veilingsite is natuurlijk altijd een gok omdat je (in dit geval) niet kan testen, proefrijden etc dus je moet afgaan op de beperkte fotos, aangeleverde documentatie en omschrijving. In dit geval was dat voor mij voldoende en overtuigend genoeg om de gok te wagen dus na een in eerste instantie provisioneel bod (dat betekent dat ik lager geboden had dan de leasemaatschappij/verkoper voor ogen had) werd mij de verkoop gegund. Na de betaling en de afhandeling is het nu afwachten tot hij daadwerkelijk op de stoep afgeleverd wordt en dan kan het genieten (hopelijk) beginnen.
Ik heb bijna alle ombouw verhalen hier op het forum al doorgelezen dus weet een beetje wat me te wachten staat zodra hij binnen is.
Ondertussen ben ik me aan het verdiepen wat ik allemaal nodig heb aan onderdelen voor ombouw naar 2-zits uitvoering. De koffers vind ik op zich nog wel gaan en omdat ze wat smaller zijn denk ik wat praktischer tussen de files door (denk ik).
De blauwe lampen aan de voorkant zijn verwijderd en daar zal dus iets van een afdekkapje voor in de plaats moeten komen.
Verder kan ik nog niet goed ontdekken wat er nog meer anders is of aangepast of verwijderd kan worden.
De komende tijd zal ik hier de voortgang van het hele project posten en sta natuurlijk altijd open voor tips of aanbevelingen.
Helemaal TOP natuurlijk dat ervaringsdeskundigen vragen beantwoorden. Uiteraard hoop ik van harte dat dit zal gebeuren in dit publieke deel van het en niet via PB. Zo komen er wellicht nieuwe tips en tops aan het licht.
Inmiddels een online VIN check gedaan (zie voor link andere topic in algemeen) en voor zover ik nu weet zijn de volgende opties geleverd:
Q359A Package, authorities order
Q430A Safety Package
X107A Official vehicle pack radio test for ABS
X176A Short 1st gear
X369A Official vehicle package
X386A Operating instructions, Dutch
X461A Total elimination of interferences
X519A Heated handlebar grips
X530A RDC
X537A Additional battery
X539A On-board computer
X570A Light switch-off
X573A Rear fog light
X585A Alternate conversion ratio
X642A Single seat with 2-way radio module
X650A ASC
X651A Mudguard rear
X660A Case, painted w/ mount, official vehicle
X666A Fire extinguisher with mount
X672A Protection bar, front, official vehicle
X674A Rear safety bar
X998A Dummy-SALAPA
Van een aantal dingen kan ik wel bedenken wat het is maar sommige ook totaal niet.
Ik neem aan dat ‘official vehicle’ betekent dat het een overheidsmodel is.
Vandaag overigens even kort bericht van HSC gehad op mijn vraag of ze iets van historie hadden en dit was het antwoord:
Geachte heer,
Bedankt voor u bericht.
De motoren worden door het hele land onderhouden bij de BMW dealer en de administratie hiervan is bij Volkswagen lease.
Wij kunnen niet zien wat de onderhoudt historie is van de motoren, dit kan alleen via de lease maatschappij.
Voor onderdelen wil ik u verwijzen naar de lokale dealer bij u in de buurt. Wij bouwen de motoren niet om, de “overheid” koffers en mobilofoondeksel komen nieuw af fabriek op de motoren
Vandaar dat wij geen gebruikte of nieuwe onderdelen op voorraad hebben.
Ik denk dat, als je een avondje gaat Googlen met “BMW” en de optie code, je een heel eind komt; een hoop laat zich in ieder geval wel raden (als je een beetje Engels kunt).
Mijn poging:
Q359A Overheidsbestelling-pakket
Q430A Veiligheidspakket
X107A Overheidsvoertuig radio test voor ABS (controle die erop toeziet dat radio niet stoort op de ABS)
X176A Korte eerste versnelling
X369A Overheidsvoertuig pakket
X386A Gebruikshandleiding, Nederlandstalig
X461A Totale storingsongevoeligheid (pakket die er voor zorgt dat voertuig ongevoelig is voor radio stoorsignalen)
X519A Verwarmde handvatten
X530A RDC (bandenspanning sensoren)
X537A Extra accu
X539A Boordcomputer
X570A Optie om lichten volledig uit te schakelen, ook bij contact aan
X573A Achter mistlicht
X585A Aangepaste versnellingsbak verhoudingen
X642A Enkele zit met 2-weg radio module
X650A ASC (“Automatische Stabiliteits Controle”)
X651A Achterspatbord
X660A Koffer, geverfd met ophangbeugel, overheidsvoertuig
X666A Brandblusser met ophangbeugel
X672A Veiligheidsbeugel, voor, overheidsvoertuig (bij de cilinders)
X674A Veiligheidsbeugel, achter (bij de zijkoffers)
X998A Dummy-SALAPA (verpakkingsmiddelen voor het transporteren van voertuig)
In deze context betekent “Official” inderdaad “Overheid”.
Ja gevonden !
Gelijk maar even wat spullen verwijderd om onder het zadel te kijken: zoals verwacht een aantal bundels afgeknipte bedrading.
Maar wat is dat zwarte kastje in het midden, lijkt een soort versterker van iets ?
Starten doet hij (nog) niet want de accu is te zwak, staat maar 11V op en zodra ik wil starten klik-klik-klik en zakt de spanning naar onder 10V dus daar moet een nieuw accu in !
Komt een slappe accu trouwens vaak voor bij dit type BMW want ik vond deze externe ‘start-hulp’ die naar de accu lijkt te gaan ?
Dat is een signaalversterker voor de ta-tu (sirene) en speaker (afkomstig van de radio).
In de bijlage een handleiding van een soortgelijke (type 520 ipv type 620 die jij hebt).
Normaal niet, maar die politiefietsen hebben nogal zwaar te lijden tijdens gebruik en als ze de accu niet losgekoppeld hebben na het gebruik en daarna een tijdje in opslag laten staan, dan loopt hij vanzelf langzaam leeg.
Die starthulp is er voor bedoeld om een gestrande motoragent (die bijvoorbeeld bij assistentie z’n lichten aan heeft laten staan terwijl de motor niet draaide) weer eenvoudig op weg te helpen zonder z’n zadel helemaal los te hoeven halen. sondersignalverstaerker-typ-520.pdf (460 KB)
Ok duidelijk maar maar moet/kan/mag ik daar nog iets mee of kan dat ‘gewoon’ verwijderd worden ?
Ondertussen de accu een beetje opgeladen en ja hoor nu start hij wel. Een rustige roffel, prima geluidje
Wat doet/deed trouwens die 2e accu want ik meet daarover een andere spanning dan degene die onder het zadel zit ?
Zo aan de maat te zien lijkt het wel dezelfde accu als de hoofdaccu en deze had een iets hogere spanning en ziet er ook wat nieuwer uit.
Dus misschien kan ik die beter eruit halen en als hoofdaccu gaan gebruiken.
In principe kun je er niets mee; omdat jij als burger zo’n ding gewoon mag bezitten hebben ze hem er lekker in laten zitten.
Maar je kunt hem gewoon verwijderen hoor; als het goed is zit de kabel nergens meer aan vast (behalve aan de accu misschien, maar meer niet).
Als je eerst de grote connector loshaalt en kijkt of alles het nog doet, dan weet je genoeg.
Waar de tweede accu voor is weet ik niet, zou ik even het schema moeten kijken.
Wat doet/deed trouwens die 2e accu want ik meet daarover een andere spanning dan degene die onder het zadel zit ?
Zo aan de maat te zien lijkt het wel dezelfde accu als de hoofdaccu en deze had een iets hogere spanning en ziet er ook wat nieuwer uit.
Dus misschien kan ik die beter eruit halen en als hoofdaccu gaan gebruiken.
[/quote]
Ik heb nu alle niet-standaard bedrading verwijderd, niks losgeknipt maar alles wat los hing verwijderd.
De kabel naar de extra accu gaat bij het balhoofd de originele hoofdkabelboom in.
Er zaten twee afgeknipte plus en min kabels van een paar cm lang op de extra accu.
De voeding van de extra bedrading (dat hele spul wat onder het zadel zit/zat) zat met een extra kabel op de standaard accu.
Dus ik vraag me af waarvoor nu die extra accu gebruikt wordt. Hij zit of kan nog worden aangesloten maar als ik dat doe meet ik op beide accus een andere spanning. Dat betekent dat ze dus niet parallel geschakeld zijn. Of zit er ergens een relais die hem bij of af schakelt ?
In de Haynes manual kan ik niks terugvinden over een optionele extra accu.
De tweede accu is inderdaad bedoeld voor alle extra accessoires. Deze zitten in een gescheiden circuit, zodat de startaccu niet leeggetrokken kan worden door de extra’s op de overheidsfiets. Dit kun je vergelijken met de huishoudaccu in een camper (voor zover je hiermee bekend bent).
Ja dat eerste ga ik ook van uit want er zaten een paar afgeknipte draden op de accupolen van bedrading die waarschijnlijk door HSC is aangebracht.
Maar wat nu nog is aangesloten is volgens mij origineel door BMW zo geleverd maar waar komt dat dan nu nog op uit ? Zit er nog ergens een mogelijkheid om daar iets op aan te sluiten ? Een huishoudaccu wordt meestal geladen door een relais als de hoofdaccu vol is, werkt dat met deze extra accu ook zo ?
Voorlopig ga ik de 2e accu niet terugplaatsen maar zal de aansluitingen netjes aftapen met een krimpkous en ze onder de accubak/radiobak wegwerken. De radiobak kan ik dan als opbergvakje gaan gebruiken Ik zag ergens dat je daar een inzetmandje of iets voor kan kopen.
Vanmiddag eerst meer eens een paar liter Dasty bij de Wibra halen om alles waar je nu goed bij komt zonder tupperware mooi schoon te maken.
Daarna kan de opbouw weer beginnen. De achterste zijdelen waar de gaten inzitten van de kofferbeugels en 'start-hulp’kan ik of laten repareren/dichtlassen en opnieuw laten spuiten of proberen een andere setje voor zien te kopen.
Hoe heb jij dat gat achter/onder de radiokoffer(buddyzit) dichtgemaakt Nico of valt dat helemaal weg onder het zadel ?
Het gat wat ontstaat bij het verwijderen van de radiokoffer wordt opgevuld door een originele bagagedrager (waar een BMW topkoffer op past) te monteren. Af en toe staat er één op marktplaats. Kost dan rond de 350 euro.