Nette R1200RT van na 2010 kopen?

Zoals in mijn nieuwe leden post al staat ben ik eindelijk gaan rijden en voel ik een goede klik met een: https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=16633
IK heb een beperkt budget van rond 7500 euro
Wat ik zoek, natuurlijk in goede staat, normale gebruikssporen natuurlijk wel OK?

  • R1200RT ( 1250 mag ook;)) maar zeker geen model van voor 2010


  • max iets van 80.000 km op de teller


  • top en zij koffers/list]
  • Wel te berijden met 2 personen.
  • aantoonbare onderhoudshistorie, of minimaal uitgebreiddde aankoopkeuring
  • goed werkende ABS
  • Graag met opties als handvat/zadel verwarming en Cruisecontrol
  • denk dat zaken als ruit verstelling, alarm en ESA redelijk standaard zijn?
    Is dit een haalbare wens of moet ik dan echt mijn voorwaarden gaan bijstellen?

Ik lees dat je voorkeur voor een 2010 en later model o.a. is ingegeven door de wijze van richting aangeven.

De enige reden dat BMW is overgegaan op de Japanse manier van richting aangeven en beëindigen is ingegeven door de voortdurende stroom van kritiek in de reviews door motorjournalisten bij de geteste BMW modellen. Op een BMW wordt traditioneel richting aangegeven met drie knoppen, die op twee stuurhelften gemonteerd zijn. Eigenlijk geven alle overige merken richting aan met een gecombineerde drieknopfunctie die links op het stuur is gemonteerd.

Er is geen intuitiever manier van richting aangeven dan de traditionele BMW wijze met de drie knoppen. Naast mijn BMW heb ik nog wel eens een andere brommerd , met de gecombineerde knop links op het stuur, en dat is - met een beetje kou en dus met dikke handschoenen aan - vooral gepriegel.

De traditionele BMW wijze van richting aangeven is wel even wennen en daar hebben motorjournalisten nu eenmaal geen tijd voor. Ze zijn gewend om richting aan te geven met de gecombineerde drieknopsfunctie links op het stuur en dat geldt ook voor nieuwe BMW rijders - nieuwe klanten dus - die voor het eerst op een BMW (proef) rijden. Bovendien moet er ook een kritische noot in het verslag en daar komt de manier van richting geven nog wel eens voor in aanmerking. Het is makkelijk scoren en papegaaien, onbekend maakt ook hier onbemind.

Laat je vooral niet leiden door je eerste onwennige ervaringen met de drie knoppen van BMW, daar wen je zo aan.
Gezien je budget en gestelde randvoorwaarden maak je het meeste kans op een pre-2010 model, al weet je het nooit wat je tegenkomt.

Hoe dan ook, succes met de aankoop van een BMW, ongeacht de wijze van richting aangeven.
Er zijn belangrijker zaken om op te letten.

Ik kan je bovenstaande uitleg/reactie volledig onderschrijven fransgabler! _004

Dan voor de reacties over het rchting aangeven.
Ik heb een paar ritten gemaakt op verschillende versies.
De laatste rit was op een R1200RT van 2011 en die beviel me het beste.
Die richtingaanwijzers van het 2009 vond ik zelf echt irritant en kostte me gewoon steeds weer aandacht, die besteed ik liever aan het verkeer.
IK ben ondertussen ook aan het zoeken en heb wel al eea in de handel gevonden bij dealers/motorzaken, dat geeft denk ik wel het voordeel van garantie.

Hier ook alleen maar Japanners gereden tot twee jaar terug en toen moest ik ook even wennen.
Na een paar dagen weet je niet beter en wil je ook niet meer anders: ik vind het nu een hele fijne manier van richting aangeven.

Veel wijsheid toegewenst! _004

Mijn vriend wil zijn mooie en dealeronderhouden R1200RT (gaan) verkopen.
De motor voldoet volledig (en/of nog meer) aan jouw wensen.
Maar, €7500,00, nee dat gaat het helaas niet worden.
Dus vwb die voorwaarde zal je deze moeten bijstellen.
De RT is van april 2012, kleur Fluid Grey, 35.200 km op de teller, banden 5000km en schadevrij.
Hij wilt er €9000,00 voor hebben. Mocht je belangstelling hebben, dan hoor ik het wel.

DE MOTOR IS INMIDDELS VERKOCHT.

helaas dat geld kan ik echt niet vrij maken.
Dus dat gaat hem niet worden
Ik kan misschien een paar honderd omhoog maar daar eindigt het ook zo 'n beetje
Voor die prijs kan ik ook madellen van 2013 kopen zie ik
bijvoorbeeld deze https://www.motoroccasion.nl/motoren/bmw-r-1200-rt-m1381790.html
of
https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-bmw/m1636218054-bmw-r-1200-rt-dohc-r1200rt-verlaagd-bj-2013.html?previousPage=lr

of ee mooie uit 2011 https://www.motoroccasion.nl/motoren/bmw-r-1200-rt-abs-esa-asc-m1383413.html
en dan krijg ik er ook garantie op.

Oke, succes met een goede keuze maken en de koop ervan.

PS

  1. Volgens de beschrijving is de 1e volgens mij niet “Full Option” en lijkt mij ook niet direct “een plaatje”. Gezien de km-stand en als ik de foto’s eens goed bekijk, cardanhuis, uitlaatsysteem, velgen, verschillende bouten en nog meer, dan begrijp ik de bijbehorende prijs ook wel.

  2. De 2e, houdt er rekening mee dat deze van fabriekswege is verlaagd. Ik weet niet hoe groot jij bent.

  3. De 3e, deze ziet er best wel goed uit maar zie ik daar een Italiaans-talig ??? instructieboekje?

Mijn vriend wil zijn mooie en dealeronderhouden R1200RT (gaan) verkopen.

De RT is van april 2012, kleur Fluid Grey, 35.200 km op de teller, banden 5000km en schadevrij.
Hij wilt er €9000,00 voor hebben.

Misschien de moeite waard er een linkje aan te wijden als je vriend zover is?

Een “goed verstaander heeft maar een half woord nodig”. _004

DE MOTOR IS INMIDDELS VERKOCHT.

Die 3e ziet er best wel goed uit, sterker nog deze ís goed! Er zit een Italiaans boekje bij, ja dat wel… Deze motor is in het jaar 2016 geimporteerd door AMC motoren, te Lemelerveld, met een stand rond de 16.000 km. AMC is gespecialiseerd in het importeren van nette Italiaanse motoren.
Ik kan het weten, want de 47.000 km die met deze motor gereden zijn na 2016 heb ik gereden Big RT Smile .
Nu de trotse bezitter van een Carbonzwarte R1250RT… uit de UK… Enig -puntje van deze motor, waar ik na de koop achter kwam… BMW heeft (nog) geen software om de milenteller om te zetten naar kilometers. Hopelijk komt dat nog _001

Rendert,

Omzetten van mijlen naar km is gewoon mogelijk.

@RendeRT Wel grappig.
Is wel een mooie aanbeveling, helaas moet ik dan toch proberen mijn budget op te hogen.
Aan de andere kant ziet het er naatr uit dat ik de komende maand helemaal geen motor kan gaan kopen met de maatregelen die ze willen gaan afkondigen.
Juist nu ik de ontspanning van rijden juist heel hard nodig heb ivm de scheidingsstress

@ Edward 1968: Ik wilde dat het waar was. De BMW is al bij twee bmw-dealers geweest, die het geprobeerd hebben, maar bij beiden lukte het niet. Beide dealers zouden het aankaarten bij BMW-Nederland. Maar mogelijk heb jij een andere optie? In dat geval graag een PB-tje/mailtje om on-topic te blijven.
Overigens is de wijzerplaat van de snelheidsmeter al wel vervangen door kilometer-wijzerplaat.

Mocht Edward1968 de oplossing hebben voor een omzetting van mijlen naar kilometers, dan graag even elders een nieuw topic aanmaken op ons forum. Dan staat ook dat hier weer geregistreerd en dus vindbaar! _004


Heb er nu 2 bij een motorzaak op het oog, nog binnen mijn budget .
Één uit 2013 en één uit 2010 Vegelijkbare km stand <80.000 en meeste opties zijn ok gelijk, alleen geen alarm en een wat kleinere topkoffer.
Die uit 2010 is volledig traceerbaar en bij dealer onderhouden
die uit 2013 heeft volgens de uitlezing netjes de beurten gehad allen niet traceerbaar verder, geen dealer maar wel goede zaak.
Beide ook met 6 maanden garantie, dus ook als ik nu in de winter weinig zou rijden blijft er genoeg over in voorjaar/begin zomer

Kwam ook een 90th versie tegen full options en volgens zeggen goed onderhouden bij particulier, maar niet traceerbaar dus ben ik wel wat huiverig voor. verkoopt motor omdat hij moet verhuizen en geen garage geeft zegt hij. Maar wel net groot onderhoud van ca 1000 euro gedaan? Beetje vaag denk ik

Een alarm is, als je er echt eentje wilt hebben, altijd achteraf nog in te bouwen (eventueel een aftermarket type), topkoffers bestaan er in allerlei soorten en maten; ook aftermarket zijn deze te krijgen in de vorm die jij wilt.

Dat zou voor mij, bij vergelijkbare fietsen, niet echt een doorslaggevende factor zijn.

Traceerbaar (is dat met of zonder onderhoudsboekjes erbij?) of dealeronderhouden?
Het zal wel een persoonlijk iets zijn: ik zou echt pas een oordeel vellen na een proefrit en niet op basis van papieren (wel leuk om in overweging te nemen, maar niet cruciaal): historie en kilometerstanden zijn te vervalsen en dat gebeurt helaas ook vaker dan je denkt.

Soms kan het raar lopen: begin 2019 heb ik €2000 uitgegeven aan een beurt voor mijn R1100RT en een jaar (en zo’n 2500km) later verkocht ik mijn fiets voor €1250 omdat ik een 1150 van een forumlid kon overnemen.

Het is dus niet onmogelijk, maar het is wel zaak om je voelsprieten uit te steken als je naar een fiets gaat kijken en laat je onderbuikgevoel ook meespreken in je besluit.

Waardevolle (en ook kritische) TIPS.

Ik zou sowieso een aankoopkeuring, dus voordat je over gaat tot een (eventuele) aankoop, laten doen door een onafhankelijke gerenommeerde motorzaak. Dat kost je op voorhand een relatief klein bedrag aan keuringskosten. Maar een veelvoud (en een bak aan ellende) mocht je met een aankoop een spreekwoordelijke kat in de zak hebben gekocht.

Ps. Ik heb dit topic even verplaatst naar R . . . RT kopen ja of nee? :wink:

@ EileRT ,
Het ziet er naar uit dat ik dan toch een voorkeur heb om bij een gerenommeerde motor zaak te koen. en dan met liefst 6 maanden garabtie. Dan weet ik ook waar ik kan aankloppen zeker als er ook nog BOVAG bij staat denk ik.

Dat onderhoud bij die prive aanbieder was heel erg kort geleden <500km
Die prive persoon speelt gewoon een spelletje om de prijst op te drijven, bij mijn eerste blijk van intresse had hij zgn een koper die ruim boven zijn prijs had geboden. De volgende dag was het niets geworden en kon je bieden vanaf veel hogere prijs.
Bood hem mij daarna aan voor zijn eerste prijs mits ik wel heel snel besliste.
Mijn alarm antennes wilden niet stil worden dus ik zag daar vanaf.

Er zijn echt een aantal onafhankelijke bedrijven die een motorkeuring kunnen doen. Erik van Lent is bijvoorbeeld zo’n bedrijf. Maar zoals gezegd er zijn meerdere in NLD.

Zelfs met de Bovag garantie die je noemt kun je ook hierover met een dealer gesteggel krijgen. Het kan zelfs zo zijn dat er na dat half jaar garantie toch verborgen gebreken te voorschijn komen. Deze kunnen zichtbaar of niet zichtbaar zijn. Bij een onafhankelijke keuring komen dergelijke gebreken aan het licht. En ja, dealers verschillen (helaas) van elkaar. Dat is het enige wat ik erover wil zeggen. En nee, we noemen hier geen namen. Maar ik loop lang genoeg mee om dat te weten en ken helaas mensen die bij dealers een motor hebben gekocht en daar achteraf heel veel spijt van hebben gehad.

Overigens kun je ook prima een goede motor van een particulier kopen.

Als je het (met wie dan ook) niet vertrouwd en/of men laat geen aankoop keuring toe, dan moet je er in mijn optiek per definitie vanaf zien.

Verder moet je gewoon ook je eigen keuze maken en speelt ook je gevoel een rol. Naast de hier verworven info (hoop ik dan).