Het is absoluut een mentaliteitsprobleem, het is tegenwoordig een ik-maatschappij, dat kan je dagelijks merken, ook in het verkeer.
“ik” heb haast, dus “ik” mag dan door rood rijden, voorrang afdwingen, andere verkeersdeelnemers corrigeren (lees: afstraffen) als ze iets fout doen, inhalen op plekken waar het eigenlijk niet kan of verstandig is, want “ik” heb haast.
Ben het met je eens dat niet alles in regels gedaan moet worden, maar het is mijn mening dat we doorgeslagen zijn, alles moet maar kunnen.
Mentaliteit begint bij de opvoeding, en daar kan je m.i. niet vroeg genoeg mee beginnen, want ouders hebben daar de primaire verantwoordelijkheid voor.
En daarop mag en moet je ouders op aanspreken, want jeugdigen zoeken altijd de grenzen op. Dat zit in hun aard en dat moet je tijdig bij- en aansturen, anders verlies je die generatie voor altijd in verantwoordelijk gedrag.
Want we zijn allemaal jong geweest en hebben ook de grenzen verkent totdat je realiseerde dat het eigenlijk niet goed was, en je letterlijk en figuurlijk een tikkie gas terugnam.
En de enige manier om de jongeren hierop aan te spreken is door hard te zijn, zeer hard en zeer confronterend.
Of dat met slechts een bekeuring te corrigeren valt, twijfel ik ook over, maar je moet m.i. grenzen trekken wat de maatschappij nog als acceptabel ziet, en vooral, wat niet.
Wat mij betreft rode-licht camera’s op elk verkeerslicht, want dan merk je dat men zich wel aan de snelheid houdt en tijdig stopt.
Daarom motto van de week: hoor je een sirene, reduceer je snelheid, kijk en luister goed waar het voorrangsvoertuig vandaan komt, maak oogcontact en geef voldoende ruimte. Sta je voor een rood stoplicht en zit een voorrangsvoertuig achter je rij dan iets verder door en wijk uit, maak vrij baan.
Ga zeker niet bot op je rem staan of als een idioot doorscheuren omdat een voorrangsvoertuig achter je zit. Duik zeker ook niet zomaar de berm in, en als je gaat uitwijken, gebruik je knipperlichten. Zoek gelegenheid om uit te wijken, en doe dat doordacht.
En voor de jeugdigen, rij niet achter een voorrangsvoertuig aan, is n0t c00l en nog gevaarlijk ook, hij is goed getraind, jij zeker niet. 
Nu gaat Rijkswaterstaat nog meer weginspecteurs op de motor de weg op gaat sturen, het experiment wat al weer een tijdje loopt is geslaagd, maar ik hou mijn hart vast hoe het overige verkeer op dergelijke verkeersridders gaat reageren.
Maar goed, dit specifieke onderwerp gaat over iemand van hogere leeftijd die wellicht in paniek geraakt was, en niet goed heeft opgelet, helaas.
En een Motorambulance-rijder die er hopelijk weer helemaal bovenop komt, want die zijn vaak letterlijk levensreddend bezig.