Nee, mijn 1100rt heeft niet de neiging te transformeren in een van de welbekende trilapparaten om af te slanken! Of wat anders…
Sinds een paar weken trilt mijn 1100rt licht bij circa 3000 tpm en stevig bij 5500/6000 tpm. 140 km/u rijden wordt een martelgang; de hele motor trilt en ik ben bang dat m’n vullingen eruit trillen!
Zonder gein, waar moet ik het eerst naar kijken?
Als ik bij 140 km/u het gas loslaat is het trillen weg. Het ligt dus niet aan wiellagers of onjuist uitgebalanceerde banden.
Ik heb overigens al een afspraak met mijn dealer gemaakt om de gasschuiven te synchroniseren. Zou dat de oplossing (kunnen) zijn?
S.IT!
Het trillen van mijn R1100rt is in volle hevigheid terug! Boven de 5000tpm krijg je een gratis tril-behandeling over je hele lijf! Vandaag de motor op de Dynojet-bank van Ruud Fredriks in Goes gehad. Ook hij constateerde een onbalans in het blok. Overigens bleek het oude beestje 92 pk te leveren. En de vermogenskromme zag eruit om U tegen te zeggen. Ruud adviseerde toch de motor bij de dealer goed te laten synchroniseren. Maar als de gaskleppen al gesynchroniseerd zijn, wat blijft er dan nog over om te synchroniseren???
Wie heeft er nu nog goede tips?? Ik weet het effe niet meer.
Have a nice BMW-day! )Alhoewel dat met dat trillen een stuk minder aangenaam is!)
WernerB
Da’s balen. Trad het plotseling op? Heb je mischien zelf iets gedaan, kuipdeel verwijders oid? Kan zijn dat de gaskabel uit het tonnetje is geschoten, of valse lucht bij de inlaten. Loopt het over het hele toerenbereik beroerd? Het is wat moeilijk om op afstand iets te beoordelen. Het kan dat de synchronisatie verloopt, maar zo snel? Borgmoer gaskabel niet goed vastgezet? De vacuummeter er op en je weet snel meer, even met remmenreiniger op je inlaten (voetpakkingen) en op die manier testen op valse lucht. De vacuumdopjes zitten er nog op?
Maar als het voorheen goed liep na het afstellen moet het nu weer lukken. er van uit gaande dat er mechanisch niks mis is. Kleppen gesteld? Boxers, en met name die van ons , zijn daar erg gevoelig voor. Dat moet eigenlijk ook eerst voordat je gaat synchroniseren.
en wat ik weer mis in bovengenoemd lijstje is het grove zand dat in de pullies kan waaien tijdens het rijden waardoor de gaskabel aan een kant een iets langere weg moet afleggen en precies genoeg is om een perfect gesynchroniseerde motor van het ene moment op het andere in een dikke vibrator kan veranderen. Goed kijken en schoonmaken met de beruchte haak van de tandarts, naspoelen met remreiniger zodat het absoluut vetvrij is zodat er geen nieuw zand aan blijft plakken. zie bij mijn modificaties de aluminium kapjes over de pullies. http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=2532
Het trillen begint bij 4000 toeren en heeft z’n hoogtepunt!? bij circa 6000 toeren. Vanaf dat moment is het rijden niet leuk meer!
Ruud Fredriks heeft op genoemde punten reeds gekeken, maar niets opmerkelijks geconstateerd.
Baird’s optie zal ik komende week eens goed bekijken. Eerst de trouwdag van onze jongste zoon door zien te komen.
Ik herken het probleem. Ook mijn motor trilt hevig vanaf 4 a 4,5 duizend toeren. Ik heb het dan niet over het karakteristieke trillen die elke boxer schijnt te hebben. Het gewoon is echt niet leuk meer. De lijst die jij hebt hebt afgewerkt was ik ook al nagelopen. Goed klepppen stellen en synchroniseren helpt…voor ongeveer 200 km. Daarna begint de ellende weer _003 . Ik heb mijn brommer vaker zonder kuipdelen in de garage staan dan met. Inmiddels ben ik zover dat ik erover nadenk om de 1100 te verkopen. Jammer, want hij heeft nog maar 15000 km gereden en is nagenoeg nieuw.
Ik kan me niet voorstellen dat de gestelde kleppen zo snel verlopen, maar de synchronisatie schroeven wel. Ik van de week mijn R1100RT en de GS van mijn buurman opnieuw gesynchroniseerd. Zijn stelschroeven waren zwaarder te verdraaien dan die van mij. Hij loopt weer super en die van mijn buurman ook. Handig zo’n Twinmax.
Ik kijk hoe het gaat de komende paar honderd KMm, als het weer veranderd sync ik opnieuw en dan merk ik de stand van de stelschroef.
Vraag eens hoe ze gesynced hebben. Eerst stationair, dan met zo’n 2500 RPM en dan weer stationair? Is de borgmoer van de gaskabel bij de rechter cylinder wel goed vastgezet?
De kleppen stonden uiteraard nog goed maar de meetwaarden van het vacuum was een drama. Het synchroniseren heb ik met een ouderwetse kwikkolom gedaan. Zowel stationair als in deellast stond het spatzuiver. Ik vond wel dat de stelschroeven erg gemakkelijk te verdraaien waren. Nou ja, ik wacht nu op mijn bestelling van een twinmax en ga het dan nog maar eens proberen.
Vorige week heb ik de punten die Bert opnoemde, gecheckt. Geen onrechtmatigheden kunnen ontdekken. Bij een kennis gekeken naar de stationair afstelling/synchronisatie, maar die was door Kenny reeds goed onder handen genomen. Niets op aan te merken dus.
De banden (Zie: Mijn 1100rt trilt weer/banden) waren al eerder als mede-boosdoeners ontdekt: De BT021’s die er nu onder liggen (Kenny had ook al opgemerkt dat het voor een 1100rt niet de eerste keuze is) beginnen nu al te cuppen. Nog maar 3000km mee gereden! M.n. de voorband laat het overduidelijk zien.
Met Bridgestone is al overleg geweest. We zullen zien. (Trillingsproblemen doen zich voor sinds die BT021’s eronder liggen)
Echter, rond de 3200tpm (ongeacht de versnelling) is er duidelijk sprake van een cadans in de trilling: paar seconden wel/paar seconden niets/dan weer even wel, enz. Dit lijkt me los te staan van de hoogfrequent trilling die ik heb in mijn handvatten als ik 120 km/uur rijd en sneller waardoor de trilling in de handvatten alleen maar toeneemt.
Intussen is ook balhoofdlager en wiellager gecheckt. Geen problemen!
Ik ga steeds meer vermoeden dat een combinatie van motortrillingen en bandentrilling elkaar in negatieve zin versterken.
Bij mijn R 1100Rt Bj 1999 moest ik ook meerdere keren per jaar deelast bijstellen(synchroniseren) nu bij mijn R1150RT Twinspark Bj 2003 verloopt de deellast nauwlijks stationair stel ik wel twee keer per jaar,maar waarom dit sneller verloopt dan bij een RT1100RT zou ik niet weten.
ik zou ook niet weten of de synchronisatie bij een 1100rt eerder verloopt dan bij een 1150rt. Heb met een 1150 geen ervaring.
Mijn 1100rt heeft nog geen lambdasonde en dus geschiedt de CO-afstelling met het bekende potmetertje. Is afgelopen week bij de Knalpot bekeken en afstelling bleek in orde.
Ik ga ook maar eens de aanschaf van een Twinmax overwegen.
Weet echter niet of ik zelf de afstelling beter voor elkaar kan krijgen dan onze huis-tovenaar Kenny.
Misschien ook maar eens langzamerhand een jongere RT overwegen…
Wat ik zou doen als de stationair schroeven te licht draaien is de o-ringen van de bypass-schroeven vervangen, blijkbaar vervormd of versleten, met nieuwe blijven ze dan staan in de afgestelde stand en ze kunnen niet meer lekken wat ook de afstelling verknald. Verder kun je kijken of de gaskabels, pullies en gasklepasjes soepel bewegen, als daar weerstand op zit krijg je het nooit goed, blijft altijd wel weer ergens hangen. Ook moet gekeken worden dat de gaskleppen bij warme motor, stationair draaiend echt op hun aanslagschroefjes staan als met de by-pass schroeven het stationair afgesteld wordt, ze mogen absoluut niet aan de kabels ‘hangen’! Als het stuur van links naar rechts gedraaid wordt mag het stationair niet veranderen, anders klopt er iets niet met de loop van de gaskabels. Dit moet maar weer eens een item op een TechDag zijn, het is dus meer dan een paar slangetjes aansluiten en aan wat schroefjes draaien!!
Wat betreft het trillen van de handvatten: mijn oplossing is extra gewichten monteren aan de uiteinden van de stuurhelften, zie http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=2532 een van de foto’s. Zelfs op mijn ‘nieuwe’ R1150RT die uitstekend afgesteld staat en prima loopt heb ik ze toch weer opgezet. We moeten onderscheid maken tussen het trillen van het blok en het trillen van de handvatten!
Voor wat betreft de banden, er is genoeg geschreven over de Bridgestones, ik heb er op mijn R1100RT destijds genoeg ellende mee gehad, gewoon de Dunlop Sportmax Roadsmart er op en rijden!
Hoi Bert,
Dank (wederom) voor je uitgebreide info. Ik moet melden dat ik al je opgesomde mogelijkheden al heb bekeken maar dat ik de o-ringen bij de stelschroeven nog niet heb gecontroleerd. Zal dat dus nog eens even doen.
Vwb stuurgewichten: die hangen er bij mij ook al aan!
Het enige wat me nu nog rest is een van de forumleden zo gek krijgen dat hij/zij eens even een proefrit maakt op mijn brommeRT om te kijken of die misschien wat hulp/advies kan geven. Ik loop inmiddels aardig vast!
Dus: is er iemand in de buurt van Tholen die eens een proefrit wil/kan/durft te maken op mijn 1100rt? Ik houd me aanbevolen!
Ik heb het verhaal eens doorgelezen en wat mij opvalt is dat je zelf zegt dat na het synchroniseren het probleem direct weg is geweest.
daarna lees ik iets met je banden als je probleem bij je banden ligt kan het syncroniseren het dan niet de oorzaak zijn maar je klacht was toen wel direct weg.
Dus dan blijf ik er bij dat daar de oorzaak . nu zou ik het nog een keer controleren om de te kijken of het inderdaad verlopen zou zijn als dat het geval is is er iets aan de hand .
En blijf bij 1 persoon die je motor na kijkt anders kom je ook niet stap gewijs verder.
Bij Kenny is de motor perfekt afgesteld! Dat werd onomstotelijk ook door mijn bevriende Japanner-dealer met een kwikkolom geconstateerd! Daar is dus niets aan gedaan! Wel merkte ikzelf op dat het verdraaien van de stelschroeven wel heeeeel gemakkelijk gaat, waardoor ook ontregeling wat gemakkelijker kan plaatsvinden. En dat zal door motortrillingen wel in de hand gewerkt worden.
Vraagje: worden die stelschroeven “afgeremd” in het verdraaien door rubber o-ringen?
Ik speur er lustig verder op los en ben dan gelijk van de straat…
Het probleem zit niet in de BBAS schroeven of in de O ringen. Deze zijn tijdens de afstelling gereinigd en de integriteit van de ringen zijn in orde. Voor de duidelijkheid deze schroeven zijn uitsluitend voor het afstellen van de lage torental range. Dat ze uit zichzelf verdraaien lijkt mij heel sterk. De mid-range en hoger torental is afgesteld bij de gaskabels. Deze zoals weer herbevestigd door jouw japanner specialist is volgens de metingen ook in orde. Naar mijn mening moeten andere mogelijkheden 1 voor 1 uitgesloten worden.
Ik heb een RT’s gehad met losse frame bouten, cardan naaldlagers die aan gort waren, losse achterbrug lagers gezien een een heleboel voorwiel lagers moeten vervangen. Allemaal dingen die trillingen zou kunnen veroorzaken. Soms met een nieuwe voorband is het probleem uit de wereld geholpen .
Hoi Kenny,
Dat jij uitstekend werk hebt geleverd was mij allang duidelijk!
Vanmiddag van Bridgestone vernomen dat ze bereid zijn mijn slechte ervaringen met mijn voorband BT021 serieus te bekijken. Mijn kennis (en dus tevens die Japanner-dealer) wil ik dan zover krijgen dat hij er een BT023 omlegt. Weet echter niet of dat wat goedmaakt in combinatie met de BT021 achterband die er achter nog steeds om ligt. Een tip van een collega BMW-rijder was om als voorband een BT020 te nemen. Is dat een goede tip of moet ik voor een BT023 gaan?
De volgende keer als ik bij je kom lijkt het me dus zinvol dat je de lagers van voorwiel/achterkant en cardan eens bekijkt. Ik denk dat jij daarover veel helderheid kan verschaffen.