Ik heb sinds oktober vorige jaar een R1200RT uit 2005 gekocht en sinds een tijdje hoorde ik een knak uit de linkerspeaker bij indraaien van het contactslot en sinds gisteren is de linkerspeaker ermee opgehouden. Ik heb de speaker getest door die op rechts te zetten, hij doet het gewoon, de bedrading is prima en de radio ook, allemaal gecheckt vandaag. Weet iemand hoe dit kan en wat hier aangedaan kan worden? dealer geeft aan om te door te meten, geen idee hoe dat moet en welke onderdelen en omdat bij de dealer te laten doen, is een dure grap, per uur en het kan een paar uur duren, gaven ze aan.
Heb ik inderdaad ook gehad. Bij mij lag het ook niet aan de speaker. Hoogstwaarschijnlijk was het bij mij de eindversterker. Schijnt vaker voor te komen. Heb destijds maar gekozen voor een alternatieve Bluetooth receiver waardoor ik via telefoon op stuur mooi spotify over de Bmw boxen kon sturen. Was een niet al te duur alternatief. Heb de radio nooit laten nakijken. Dus weet niet wat het uiteindelijk is geweest.
Ik had het, heel toevallig twee maanden geleden in de auto: radio gaf op één speaker een krakend geluid (alsof de kabel loszat), daarna kraakte hij ook terwijl de radio uit stond en op het einde gaf de hele radio geen geluid meer.
Na onderzoek bleek het aan vocht achter het dashboard te liggen en was de eindtrap eruit geklapt.
Deze eindtrap/eindversterker zit in de radio zelf en is tegenwoordig een aparte, maar vastgesoldeerde, versterkermodule die alleen vervangen kan worden door iemand met elektronicakennis en goed gereedschap (o.a. een de- en soldeerstation) aangezien zo’n module 20 of meer pennen heeft en goed gemonteerd moet zijn tegen het koellichaam achterop de radio.
autoradio_intern.jpg
Hierboven een plaatje van zo’n chip in een gemiddelde autoradio (dus niet specifiek jouw, of een andere BMW motor-, radio) en waar die chip ongeveer te vinden is.
Als je goed rond de chip in jouw radio kijkt en je ziet “Ontploffingsverschijnselen” (donkerbruine dampresten naast de pootjes, een krater in de chip, …), dan weet je zeker dat de eindtrap naar de eeuwige jachtvelden is.
De zin van reparatie hangt af van hoeveel de radio nog waard is (en hoe uniek hij is): ik heb mijn eigen (auto-) radio gewoon vervangen door een nieuwe van €75, omdat dat de snelste en eenvoudigste oplossing was.
Uiteindelijk heb ik mijn oude radio gerepareerd, gewoon omdat ik het kan en het blijft een aardige vingeroefening, maar ik heb hem verder nog niet getest en hij ligt nu in de kast.
Toch zelf proberen?
Maak je radio open en onthoudt (maak notities en/of foto’s) hoe hij uit elkaar gaat, zodat je hem later weer in elkaar kunt zetten
Stel vast waar de versterkermodule zit: hij zit tegen een koellichaam geschroefd/met een U-vormige veer vast, met daartussen witte warmtegeleidende pasta
Probeer uit te vinden wat voor letters en cijfers er op de module staan (het onderdeelnummer)
Mocht deze code niet meer te lezen zijn (door schade), dan zul je op zoek moeten naar een schema van desbetreffende radio (Google is your friend)
Zoek vervolgens deze code op internet op (met Google)
Er zouden datasheets tussen de resultaten moeten komen met als omschrijving iets van “Audio power amplifier” of iets dergelijks
Bestel deze chip ergens bij een betrouwbare leverancier (Farnell, RS Components, DigiKey, Conrad?, etc.) en wacht tot deze binnen is
Knip (of als je een desoldeerstation hebt: desoldeer) de oude chip van de printplaat en verwijder eventuele draadresten van de oude chip
Vergewis je er van dat alle gaatjes in de print open zijn (er moet ruim licht doorheen kunnen schijnen, door alle 20+ gaten!)
Zorg dat alle pennen van de chip uitgelijnd zijn en probeer de chip in één keer door de print te steken
Past het niet in één keer: richt de pennen opnieuw uit, net zolang totdat het precies past.
Soldeer eerst twee schuin uiterst tegenover elkaar staande pennen vast
Controleer nogmaals of de chip helemaal goed en strak tegen de printplaat aanzit (en corrigeer nu het nog kan).
Soldeer alle pennen vast (volg een tutorial op YouTube als je niet weet hoe je goed moet solderen)
Maak de oppervlakten van zowel het koellichaam als de chip goed schoon en smeer een beetje warmtegeleidende pasta op het raakvlak van de chip (niet teveel: minder is beter, maar het moet wel mooi vlak zijn en het geheel helemaal dekken)
Zet nu alles in elkaar (eerst chip tegen het koellichaam) en zorg dat je geen schroefjes overhoudt (volg je notities/foto’s uit stap 1).
Het is nu duimen bij elkaar, aansluiten en uitproberen
In de eindtrap van mijn autoradio was een soldering losgetrild. Kon ik zelf niet zien of meten, maar ben blij met een kundige schoonzoon op dat gebied. Werkt dus weer zoals het hoort
heb je de kabels/ander uitgang (links) gecontroleerd. Weet niet op het makkelijk kan maar gewoon de kabel links en recht op de radio omdraaien? Weet je in ieder geval 99% zeker dat het de kabel niet is.
Ik zou zeggen dat je dan ergens een slecht contact hebt.
Door de mechanische trillingen die je fiets maakt bij het gasgeven trilt ergens iets (dat eigenlijk vast moet zitten) gezellig mee.
Als je nu alleen het contact aanzet, zodat de radio werkt, maar niet de motor draait, dan kun je dmv met de hand (of de achterkant van een schroevendraaier oid) tikken op de radio en de bedrading misschien achterhalen waar het probleem zit.
Ik zie totaal geen andere relatie tussen een draaiende motor en een radio die uitvalt, dan trillingen.
Treedt het op bij een bepaald toerental of is het over de gehele linie?
Je kunt het heel eenvoudig testen natuurlijk (op twee manieren zelfs):
Neem een multimeter en meet je boordspanning: deze zou (ongeveer) tussen 12V en 14V moeten blijven liggen, ongeacht het toerental.
Koppel spanningskabels van de radio los, sluit deze aan op een laboratoriumvoeding en stel de spanning in op 12V en zet deze langzaam hoger (niet boven een volt of 16 á 18) en kijk of je radio uitvalt.
Sorry ik heb geen 1200, maar die zou in de buurt van (of op) de gelijkspanning generator moeten zitten, lijkt mij.
Maar met een eenvoudige zoektocht vind je hier toch al een boel onderwerpen die je wellicht kunnen helpen.
Ik heb de accu getest en spanning komt dan uit op ongeveer 14 volt.
Ik heb de meter op de uiteinde van de radio aangesloten, hij geeft 6,5 aan en als ik gas geef dan gaat hij naar 4,5 en dan valt de radio dus uit.
waar zal het aan liggen?