linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

slecht kabeltje, slechte verbinding.

6.5 wat, peren of Volt? :$
En op welk “Uiteinde van de radio”, van de kabel vlak voordat het de radio ingaat?

Als je Volt bedoelt en de spanningsaansluiting van de radio, dan klopt dat niet, dat moet namelijk dezelfde 14 Volt zijn als de rest van de boordspanning.

Zorg dat je je meter op gelijkspanning zet (dus V= / VDC en niet V~ / VAC) in het bereik van 20V of 200V en aansluit op de rode en zwarte draden die de radio ingaan (met de radio afgekoppeld), dus niet ten opzichte van het frame van je fiets.
De waarde die je daar meet moet (ongeveer) gelijk zijn aan de boordspanning.

Wanneer dat klopt dan kun je hetzelfde doen met de radio aangesloten (het is onhandiger om dan bij de kabel te komen, maar wees creatief).
Als de spanning dan toch weer lager is dan de 14V boordspanning, dan is er iets niet goed in je radio.

Midar,

Je hebt dus nu een indicatie waar het misgaat, nu nog het slechte contact vinden…

Makkie :slight_smile:

Henk7777

Heren,

Zonder jullie was motorrijden een stuk moeilijker. Jullie zijn fantastisch. Ik ga hem zo weer openmaken en kijken hoe en wat
en trouwens, zwart en rood heb ik niet gezien, wel blauw en bruin en daar heb ik dus op gemeten… als je naar het onderstaande schema kijkt welke punten zijn het?

usbd.jpg
Radio R1200RT stekker.jpg

Ik heb de spanning gemeten met en zonder de radio de spanning blijft op 14 volt inderdaad, en toch valt uit :imp:

Tussen pennen 5 en 15 moet boordspanning staan als het contact aan staat en op 9 en 15 staat als het goed is continu de boordspanning.
Je zou, om als test te proberen, direct een draadje buitenom kunnen leggen tussen de pluspool van de accu en pennen 5 en 9 (dus beiden): de radio zou dan altijd aan moeten zijn, ook met contact uit.

Als hij dan ook aanblijft bij het maken van toeren, dan is er iets mis met je bedrading.
Haal in dat geval eerst de “Buitenom-draad” naar de ene pen los (bijvoorbeeld pin 9), valt hij dan weer uit, dan zit er in die draad een breuk, probeer hetzelfde met de draad naar pin 5.

Als het niet de spanning is en niet eventuele trillingen, dan weet ik het ook even niet meer. :frowning:
Je kent niet toevallig iemand die ook een radio op z’n fiets heeft zeker, dan zou je ze even om kunnen wisselen om dingen uit te sluiten.

De bekabeling is goed hoor, dat had ik al eerder getest. Hij deed het hier voor prima, maar dan alleen aan een kant, ik heb die eindversterker vervangen en sindsdien heb ik dit probleem, Ik denk dat die nieuwe versterker gewoon kapot is, want nogmaals, hij valt uit alleen bij gas geven anders blijf hij gewoon aan en de radio blijft ook aan, alleen het geluid valt dan uit. Als het de bekabeling was, dan zou de radio helemaal uit vallen. Ik ken niemand met dezelfde radio helaas

misschien is die versterker niet voor niets kapot gegaan. Misschien (ook) nog een andere probleem? Elco die langzaam uitdroogt of zo?

wat is elco? nee die versterker gaat vaak stuk bij dat model radio’s
.

Een ELektrolytische COndensator: die buisvormige onderdelen die op de printplaat zitten.

Als ze kapot zijn (of gaan lekken), dan zie je dat aan hun bolle kop of een scheurtje daarin. :bulb:

…hoeft niet altijd duidelijk te zien zijn. Heb al vaker producten (video recorders (ja vroeger), sat receivers, versterkers etc) gerepareerd waar niets aan te zien was. Je merkt vaak dat ie het dan net niet doet of uitvalt.