die van mij in ieder geval niet
maarja dat is ook een R1100RT :mrgreen: :mrgreen:
Het kan inderdaad aan een lichamelijke “afwijking” liggen. Ik merk bij mezelf dat ik de neiging heb om niet helemaal recht te zitten, waardoor het lijkt dat de motor naar één kant hangt. Oorzaak is dat mijn knieën niet helemaal gelijk in de kuip vallen. Net alsof m’n ene bovenbeen net iets langer is dan de andere, wat ik verder overigens nooit ergens aan merk. Als ik iets ga verzitten is het gevoelsmatige hangen weer over.
Hartelijke groet,
Nico
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Er is geen probleem omdat je motor maar een klein beetje naar links trekt en dit afhankelijk is van onder andere de weg de hoeveel brandstof en de inhoud van de koffers. Als je het stuur vasthoud balanceer je niet alleen met je lichaam maar ook met je stuur. Als je het loslaat wat op zich al niet echt een goed idee is dan balanceer je de motor vooral met je bovenlichaam. En dat is net weer even anders. Als de bandenslijtage vrij normaal is zou ik me geen zorgen maken. Bij elke motor voelt dat in balans houden weer net iets anders. Sommige motoren willen niks liever dan een rechte lijn volgen en andere zijn vrij losjes in het stuur en gevoelig voor de belading van de motor.
Groet Ton
Mijn vorige, een ST1300, liep altijd als op rails bij handjes los.
Of ik nou alles in de rechter of de linker koffer propte, maakte niets uit.
Tank zit ook exact in het midden en bestaat uit 2 delen, grootste hoeveelheid brandstof bevindt zich extreem laag in het frame en de rest in de zichtbare tank.
Hij had ook een erg laag zwaartepunt.
Mijn rug heeft een hele lichte afwijking (scoliose), misschien komt het daar wel door :mrgreen:
Voor mij hebben de rug afwijkingen net zoals scoliose wel effect tijdens het motorrijden daar kan ik over meepraten. Daarom ga ik liever door rechter bochten dan werkt de rug niet tegen. Na lange ritten over minder goede wegen zit ik dan ook echt niet recht op de motor. Maar ja dat is maar één van mijn rug probleempjes. Gewoon rijden en niet teveel over nadenken.
Bij mij ook, maar niet in het bochtengedrag, heeft wel invloed op hoelang ik het uithoudt, soms 1,5 uur achter elkaar en soms moet ik na een uur al even stoppen.
Gisteren en vandaag bezig geweest met mn R1150RT projectje (remleidingen vervangen en spoelen iABS) en daarvoor moest de tank eraf.
Nou had ik de dag ervoor toevallig net getankt, dus zat de tank nokvol benzine.
Bij het lichten van de tank merkte ik een best groot verschil in gewicht tussen links en rechts.
Ik had eigenlijk nooit verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, opmerkelijk gewoon ![]()
Nou neigt mijn motor ook wat naar rechts met handen los, wat het toch zou kunnen verklaren.
Ik heb ook het idee dat door de constructie van de tank dat extra gewicht vrij ver naar onder, naar voren en naar rechts zit tov het midden.
Dit kan idd best wel net zo’n effect hebben alsof je jezelf naar rechts verplaatst.
Ik zou dat gewicht wel eens willen compenseren met gewichten in de radiobak/handschoenenvakje links, om
zo te kijken of dat licht naar rechts neigen dan weg gaat.
Weet iemand toevallig wat de inhoud links is en de inhoud rechts is bij volle tank, want dan
kan ik het gewicht precies bepalen (benzine weegt ongeveer 700 gram/liter)?

Het gewichtsverschil hoeft niet veel te betekenen. Je hebt nu alleen de tank in je handen maar je weet niet hoe de het gewicht van de motor buiten de tank om al verdeelt is. Door het camber van de weg zijn voertuigen in Nederland vaak meer geneigd om naar rechts te haan bij loslaten van het stuur.Degene die op de motor zit houd de motor toch al in balans tijdens het rijden tenminste als het gewichtsverschil niet te groot is . Ik kon dus wel merken toen ik een keer met een grote auto accu in mijn zijkoffer reed. Zelfs al is het gewicht dus helemaal in balans dan wil dat nog niet zeggen dat je motor rechtuit rijd bij het stuur loslaten.
@Ton1959 ; Ja daar heb jij dan weer gelijk in. De gewichtsverdeling van de motor zonder tank kan ook anders zijn idd.
Blijft mij toch intrigeren, vooral omdat al mijn vorige motoren dit niet hadden.
(Honda NightHawk 750SC, Yamaha TDM 900, Yamaha Fazer FZ6, K1200R, R1200GS 2009, R1200GS DOHC 2012)
En het verhaal van de bolling van de weg gaat bij mij ook niet op want als ik links ga rijden, loopt ie ook naar rechts
Mijn voorband (BT023) is nu 4000km oud en begint al slijtage te vertonen (cuppen).
Aan de achterband zie ik normaal slijtagepatroon.
Bij mijn laatste GS deed ik ongeveer 12000 met voor en achterband (Metzeler Tourance).
Dat ga ik op de RT niet halen zo, vooral voor niet.
Hmmm ![]()
Ik ga toch nog eens langs bij Reco en kijken wat hij ervan zegt.
Ik wil gewoon weten waardoor het komt :mrgreen:
En dat een 1200RT dit doet naar links is ook niet normaal lijkt mij, daar moet mi een oorzaak voor
aan te wijzen zijn.
Ligt bij jou R1150RT standaard ook nog die ring /spacer tussen de bevestiging van het achterwiel? Ik ben benieuwd of de wielen in lijn staan. Er is al wel eerder of dit gewichtsverschil gesproken op het forum maar ik weet niet of er een duidelijke oplossing is gekomen of een oorzaak.
Jep, bij mij zit er een hele dunne ring tussen.
Ik kwam ook nog een oud draadje tegen waarin ook de tankbalans als oorzaak wordt aangegeven http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?t=127
En hier gaat het er ook over maar dan over de stand van het voorwiel tov het achterwiel.
Volgens mij staan deze ook niet precies in lijn (Ga ik zaterdag eens meten)
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/67233/BMW-trekt-naar-rechts-1.html
En hier hebben ze het weer over de balans van de tank en dat dit te compenseren is door extra gewicht in de radiobak te stoppen.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=114
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe dat bij de R1200RT dan is want daar is de tank wel aardig symetrisch.
Dus dan kan daar de oorzaak ergens anders zitten. Staan daar de wielen wel in lijn of is hier ook sprake
van verschil voor tov achter. ![]()

En controleer dan ook eens de speling op achterwiel /wielophanging en dergelijke. Ik weet niet of er bij de montage van het voorwiel nog iets fout kan gaan waardoor het wiel niet de juiste positie kan hebben in de voorvork. Deed de motor het ook al met de vorige banden trouwens?
Ik heb mn motor pas sinds juni en heb toen meteen andere banden erop laten leggen. Dus heb geen
ervaring met de vorige banden, die overigens helemaal op waren (dot 2009).
Dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Het naar rechts neigen ging mij pas daarna opvallen.
Maar ja na de bandenwissel ben ik er ook pas meer mee gaan rijden. ![]()
Op zowel voor als achterwiel heb ik geen speling kunnen ontdekken.
Misschien maar eens met wat extra gewicht in de radiobak gaan proberen.
Stuk lood en wat sloten. Bij elkaar 5,8kg.
Staat ongeveer gelijk aan 8,2 liter benzine
Kijken wat dat doet.
Komt ook voor bij andere motoren kennelijk zoals de Triumph Tiger http://www.tiger-explorer.nl/index.php?topic=483.0

Toch nog even de uitslag van het rijden met extra gewicht in de radiobak.
Vanmorgen de tank volgegooid met benzine en de radiobak extra beladen met het stuk lood en de sloten.
Total extra gewicht 5,8kg, zoveel mogelijk links naar voren en onderin.
In de linker zijkoffer de regenbroek en in de rechter zijkoffer . . . je raad het al . . . de regenjas.
In de topkoffer wat extra handschoenen en m’n broodtrommeltje.
Zo op pad gegaan en op verschillende wegen met verschillende windrichtingen gereden.
In alle gevallen blijft de motor op dezelfde wijze naar rechts neigen op moment je de handen los van het
stuur hebt (met cc erop). Ook verschillende snelheden geprobeerd, maar dat maakt eigenlijk niks uit.
Ook nog eens goed gelet op de houding op de motor. Ik zit vanwege dat naar rechts neigen automatisch
een beetje naar links op de motor. Als je vanuit die positie in een rechte lijn kijkt over de tank naar het
midden van het balhoofd, dan kun je zien dat de motor heel gering naar rechts overhelt.
Wanneer ik met de cc erop op constante snelheid rij en laat mijn handen los gaat hij meteen naar rechts.
Zodra ik met mijn linker vinger heel licht tegen mijn linker handlebar naar voren duw (echt maar minimaal) dan
merk je dat de motor meteen rechtop komt en niet meer naar rechts neigt.
Ik heb ook het gevoel wanneer dat beetje eruit zo zijn ik wel echt recht op de motor zou zitten.
Daarnaast heb ik toch sterk de indruk dat het naar rechts neigen van mijn RT niet door de tankbalans wordt veroorzaakt,
maar door een probleem met de uitlijning of wielen zelf.
Kan zijn dat de stand van het achterwiel tov voorwiel hier debet aan is of er toch iets is met het balhoofd c.q. voorpoten en niet
helemaal lekker zit of afgesteld staat of dat toch het balanceerlood wat allemaal aan de linkerkant zit zorgt voor dit fenomeen.
Ik geloof niet dat het de banden zijn eerlijk gezegd.
Dus dat is heel interessant m.i. en zou iets moeten kunnen zeggen over wat hier mis is.
Mijn motor neigt naar rechts, maar als ik heel minimaal tegen mijn linker handlebar naar voren duw of kleine beetje de rechter handlebar
naar achteren trek, wat zoveel wil zeggen iets naar rechts sturen,
de motor zich naar links opricht en rechtop en dus perfect rechtdoor gaat.
Dus bij het sturen naar rechts gaat hij eerst een klein beetje naar links en dan naar rechts is eigenlijk mijn conclusie. ![]()
Ik ben niet technisch genoeg dit verder te onderbouwen, maar ik denk toch dat het iets te maken heeft met de stand van
het achterwiel t.o.v. het voorwiel wat niet in lijn staat.
Ook een nogal grappige discussie hierover bij onze zuiderburen http://forum.bmw-mc-vl.be/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=6867
RT = Rechts Trekken
LT = Links Trekken
GS = Geheel Krom
K = Krom
R = Recht
:mrgreen: