Licht naar links trekken R1200RT

Ik heb zojuist ook de Gaffelbrug onder (4 bouten) eens losgedraaid. Toen de voorkant
een paar keer in de veren geduwd en daarna de Gaffelbrug weer vastgezet.
Dit om uit te sluiten dat er spanning zit in de voorpoten.
Morgen weer ff proefrijden en kijken wat dat doet 8)_

@Bennos :
Dezelfde methode kun je ook eenvoudig uitproberen bij je R1200RT.
De gaffelbrug van een R1200RT ziet er wel iets anders uit maar principe is hetzelfde.
4 bouten los in de veren drukken een paar keer en gaffelbrug weer vastzetten.
Misschien dat het nog wat uitmaakt.

De mijne ligt momenteel hélèmaal uit elkaar vanwege een schuiver waarbij de linker kop in elkaar gedrukt is.

Alles intern kapot aan de linkerkant, tot distributieketting aan toe…blok moest gesplitst worden om alles te herstellen en staat nu weer in elkaar.

Nu weer opbouwen, gek genoeg is geen van de kuipdelen beschadigd geraakt, enkel de linker koffer heeft fikse schuifschade en het achterframe is krom.

Kunnen we mooi meenemen als we toch bezig zijn _004

Moet dan toch een aardige schuiveRT zijn geweest, dunkt me :O . En er blijkbaar gelukkig zelf zonder kleerscheuren er vanaf gekomen…of…?

Dat was een beste schuiveRT ja…

Op een rotonde, binnenste baan ineens de voorkant kwijt (wegdek m.i. niet best, gemeente denkt daar anders over), rijbaanscheiding lanceerde de fiets dmv de linker cilinderkop.

Ik lag al en schoof richting berm, RT stuiterde nog ff door…

Had wat fikse blauwe plekken maar verder niets, RT kon afgevoerd worden naar de werkplaats van zeer gewaardeerd Pan-forumlid en tevens -1200- rijder, die hem nu weer stukje bij beetje aan het opbouwen is.

Tot nu toe tikken we de 2000 euri aan.

[quote=Baird post_id=143997 time=1503261127 user_id=1385]
Waarom die 1200 dan naar links gaat blijft nog even een raadsel, zou een beetje met gewichten spelen in de koffers
[/quote]

Wellicht model voor de Engelse markt? :wink:

Vandaag woon/werk gedaan onder wisselende omstandigheden met cc erop.
Het naar rechts neigen is idd iets minder geworden door de actie met het loshalen van de gaffelbrug.
Dus de methode van een paar keer in de veren drukken en en als laatste de gaffelbrug vastzetten
is wel degelijk van invloed op de stand van de voorpoten/voorwiel.
Het naar rechts neigen is minder geworden maar helaas nog niet weg.
We moeten het waarschijnlijk toch zoeken in de uitlijning van de wielen.
Vraag mij af of ook het achterwiel hierbij nog een rol speelt. Is deze ook uit te lijnen ???

Nog eens diverse zaken nagelezen en een verschil ontdekt tussen wat RealOEM zegt en de montagehandleiding van het voorwiel bij aflevering door BMW.
In de BMW aflever handleiding staat er bij de voorwielmontage een ‘Afstandbus’ genoemd. Deze staat in z’n geheel niet bij de onderdelen
op RealOEM. Ook op mijn RT ontbreekt deze afstandsbus/ring.
Als ik nu de stand bekijk van de remklauwen tov de remschijf L/R, zie ik dat aan de rechterzijde dat het midden van de remklauw
precies op het middel van de remschijf uitkomt. Maar als ik links kijk zie ik dat het midden van de linker remklauw 2 - 2,5mm naar rechts uitkomt
tov het midden van de remschijf.
Dus alsof er 2 - 2,5mm opvulling mist tussen de tachoaandrijving en de linker voorpoot, waardoor de remklauw wel precies op het midden van de remschijf zou uitkomen.
Maar wat is nou waar De montage handleiding van BMW, waar gesproken wordt over een afstandbus of realOEM waar deze bus niet opstaat.
Als ik de mijn motor bekijk zou ik zeggen dat er een kleine opvulling nodig is om de remklauw precies op het midden van de remschijf te krijgen.
Daarmee zou de montagehandleiding van BMW de juiste weergave zijn.

Je kunt ook lezen dat na het vastzetten van de as de veren een paar keer krachtig ingedrukt moeten worden,
voordat je de 2 klembouten vastzet.

Iemand hier die toevallig weet hoe dat zit met die afstandbus ? :unamused:
Montage_Voorwiel_2017-11-04_0-56-57.jpg
VoorwielOnderdelen_RealOEM_2017-11-04_1-00-05.jpg

Wordt wel verwarrend zo…ging in eerste instantie over een -1200-

Volgens mij beoordeel je de tekening verkeerd, de bus zit aan de rechterkant van het wiel en links de tacho-aandrijving (bij motoren zonder zit daar ook een afstandsbus, de 1200 bijvoorbeeld).

De bus die jij bedoelt is op de 2e tekening nr. 9.

Zonder bus monteren is onmogelijk, dan knalt je wiel alle kanten op.

@Bennos: Je hebt gelijk idd 8)_ , ze bedoelen de rechterbus op tekening 1.
Beetje lastig te zien maar kan ook bijna niet anders tov tekening 2.

@Bennos: Hoe gaat het trouwens met je en je motor. Wil het een beetje lukken met de reparatie?

Big RT Smile

Leuk dat je het vraagt!

De blokhelften staan weer in elkaar, alle pakkingen zijn/worden vernieuwd, ook de ringetjes.

Dan gaat de bak er weer aan en daarna het frame en de rest.

Leuk om te zien hoe alles nog in werkelijk perfecte staat is na 12 jaar en 57K, de hoonsporen staan er nog in, de lagerschalen zijn nauwelijks aangetast en nergens een spoortje van vervuiling te bekennen.

Dat ie goed onderhouden was en nooit een spatje pekel heeft gezien wist ik al, maar dat alles nog werkelijk als nieuw zou zijn had ik niet verwacht.

Helaas heeft Boonstra een zuiger en kop gestuurd met detonatieschade of iets soortgelijks (putjes in zuiger en kop), is een setje met nog maar 11k ervaring dus dat was even goed ruk zeg maar…nu maar wachten wat ik ervoor terug krijg.

Het gaat z’n gangetje dus!

Het blijft wel belangrijk om bij de montage van het voorwiel alles in de goed volgorde vast te zetten.

Goed te horen dat er voortgang in zit _004
Ja, 57K is helemaal niks voor boxers mits regelmatig z’n beurtjes gehad natuurlijk :smiley:
Dan zul je op termijn wel weer kunnen gaan genieten van je RT, zolang het weer het toelaat.
Alles bij elkaar toch wel veel schade met zo’n schuiver, maar gelukkig mankeer je zelf niets.
Materiaal kan altijd vervangen of gerepareerd worden.
Ik ben straks ook wel benieuwd hoe hij geworden is en of er nog wat veranderd is aan dat naar links neigen.

Ik hoop dat ie eind van de maand weer in elkaar staat…misschien uitloop naar half december.

Zal weinig gereden worden, heeft nooit een spatje pekel gezien en dat wil ik zo houden.

Kijk nu al uit naar komend voorjaar :mrgreen:

Tegen die tijd zullen de blauwe plekken ook wel donkerder verkleurd en/of helemaal verdwenen zijn :wink: . Gelukkig dat je het er zelf i.i.g. niet slecht van af hebt gebracht.
Rotondes vind ik ook verraderlijke objecten, vooral de wat krappere versies. Mijn ervaring is dat er veel op blijft liggen c.q. ingereden wordt en op de bitumen versies nogal gauw spoorvorming optreedt. Warme zomerse dagen zijn daar vaak debet aan. Ik heb ze met andere ogen leren zien dan alleen maar leuk ‘speeltuig’ voor de motor.

Overigens kan het in de komende maanden best nog mooi weer zijn om ff te genieten op onze tweewielers. Ben ook benieuwd of het gezegde van een grootheid op voetbalgebied bewaarheid wordt: “ieder nadeel hep ze voordeel”.

Die zijn allang weg hoor…is al ruim 6 weken geleden, die deuk in het ego zit er nog.

Die rotonde is niet best en heb de gemeente aansprakelijk gesteld, gemeenten hebben nogal goede juridische afdelingen dus de eerste afwijzing is al binnen.

We knokken gewoon verder…

Vraagje…mijn -1200- loopt wat naar links als ik mijn handen loslaat, ik kan dit opvangen door wat tegen te gaan hangen, het is dus niet dat ie meteen linksaf slaat.

Heb het e.e.a. over dit fenomeen gelezen bij de R11XX, maar die heb ik dus niet…zelf ben ik er niet mee bekend want kom van een rijdend betonblok af (Pan 1300), het wat beweeglijkere is voor mij dus helemaal nieuw.

Motor is bij mijn weten vrij van schade (ook geen sporen van), nieuwe banden en goed op spanning.

Hoort dit zo?

Een aantal K1600 fietsen schijnt het ook te hebben gehad (zelf overigens nooit iets van gemerkt). Sommigen stelden destijds dat het met de aandrijflijn te maken had en anderen bleken de ervaring met name te hebben na het monteren van niet-gehomologeerde banden. Het is altijd een mysterie gebleven. Ik heb wat oplossingen op het wereldwijde web gezien waarbij er wat vulplaatjes in de voorwielophanging werden geplaatst, maar dat leidde er toe dat bij rechtuit rijden het stuur een graadje of drie verdraaid stond. Lijkt mij een heel slecht plan om daarmee te gaan rijden. Van de R1200RT heb ik er verder nooit iets over gehoord.

je schrijft dat je het met tegenhangen kunt opvangen
heb je wat gewicht in de linker zij koffer zitten ???
zit je wel recht op de motor ???
misschien raar maar zit de brandstof tank vol en heb je er dan ook last van ???
is hij goed gesynchroniseerd misschien trekt de linkerkant wat harder als de rechterkant van de boxer ??

Bij mij is de rechter koffer altijd gevuld met kleding en de linker koffer leeg (kan de helm mooi in, of mijn tas), dat geeft al een klein effect naar rechts (maar niet storend). Iets anders zitten vangt dit al op. Ik kan overigens gewoon met losse handen rijden.

Het geeft aan dat het heel gevoelig is.

Eric

Ik weet wel dat het grootste gedeelte van de tank links zit…

Zonder koffers doet ie het ook dus daar ligt het niet aan, het is niet heel veel maar het is er wel.

Synchroniseren heeft volgens mij alleen effect op stationairloop en niet onder last, maar het moet nog gebeuren hoor.