Helaas moet ook ik eraan geloven.
Het vervangen van het binnenste lager van het cardanhuis.
In eerste instantie ging het goed.
Oke het onderste scharnierlager was kurkdroog en behoorlijk geroest maar met hulp van wat wd 40 en geduld loopt dat weer als een zonnetje.
Ook het verwijderen van de remschijf en de as van het huis was geen probleem
Maar toen…
Die spline waar de schijf op zit en waar dus het wiel mee vast zit.
Geen beweging in te krijgen.
Uiteraard de borgring losgemaakt.
Poelietrekker erbij, warm gestookt. geen beweging in te krijgen.
Zie ik iets van een pennetje over het hoofd of zo?
Kruipolie, WD 40,
laten schrikken,
Zelfs grof geweld hielp niet.
Ik ben een soort van wanhopig.
Help.
Ik ga er een nachtje over slapen en morgen nog een poging doen.
Lukt dat niet dan ga ik maar te einde raad op zoek naar een gebruikt cardanhuis
Nou Ome Noot,
Ik moest laatst ook iets losbikken van mijn BMW.
Ben een dag bezig geweest en toe is het wel gelukt.
Door warm stoken en tegelijkertijd kracht uitoefenen.
Zo deed ik dat Ome Noot.
Nou mannen het is gelukt hoor.
Vanmorgen gebeld met Motorparts Online. Werd prima geholpen.
Telefoontje naar Doornekamp en daar exact hetzelfde.
Kostte me een ritje naar Hoevelaken, maar ik het er wel een prima Final Drive aan overgehouden.
Alles lekker schoongemaakt en de lagertjes in het vet gezet.
220 cc verse olie erin.
Alles volgens het juiste koppel vastgezet.
Gereden met de motor en man wat een weelde.
Dus eind goed al goed en 350 euro lichter
Ennnn jawel hoor.
Nieuw probleem dient zich aan.
Na het plaatsen van een cardan van een R1200R heb ik het volgende probleem.
Na 300 meter gaat mijn ABS lampje knipperen met een rood driehoekje.
Dan valt langzaam de versnellingsindicatie weg en komt de teller niet boven de 60 tot 65 kilometer per uur.
Gisterenavond nog de Duonix eraan gehangen en de storingen ui de computer gehaald. OP hoop van zegen
Vandaag gebeld met Boornekamp met de vaag wat het zou kunnen zijn.
Schijnt volgens hun te kunnen liggen aan de sensor die dus RT is en niet R.
Zit er dus stiekum toch een verschil in de cardan’s
Dus nog wat bedrijven gebeld als MT in Barendrecht.
Aardige gasten, maar denken mij een beetje teveel aan geld verdienen.
Breng em maar effe langs. Ja doei, Ik heb haar op mijn rug hoor, geen geld.
De monteur van Cama wist mij te vertellen dat ik de ABS effe opnieuw moest inleren. Jaaa tuurlijk
Dan de zoektocht naar een abs sensor van een 1200 R.Jaaaa tuurlijk
Dan mijn vraag.
Weet iemand een oplossing voor dit probleem of heeft toevallig een abs sensor liggen die ik over kan nemen tegen een redelijk bedrag?
Er zat toch een sensor in de oude cardan, Ome Noot?
Zet U die toch over.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een goede sensor in de schuur hebben leggen, Ome Noot.
De sensor van de R en RT zijn gelijk. De eindaandrijving echter niet, waarschijnlijk heb je nu een verkeerde overbrengingsverhouding gemonteerd. Dit met alle gevolgen van dien.
Dan denk ik, Ome Noot, dat die opmerking over het inleren van het ABS zo gek nog niet is.
Andere overbrenging, is andere waarden, Ome Noot.
Dan is nu de vraag, hoe doe je dat?
Inleren van een ABS? Misschien spreken wij over twee verschillende dingen, maar ik heb het nog nooit gedaan of meegemaakt.
Het is namelijk zeer ongebruikelijk dat een sensor ingeleerd dient te worden. Een sensor geeft alleen informatie aan de ECU, niets meer, niets minder.
In de ECU staat dat de motor een R1200RT is, met een bepaalde eindaandrijving en wielomtrek. Aan de hand van deze informatie wordt de snelheidsmeter en ABS aangestuurd. Deze waarde is te wijzigen naar een R1200R, moet je alleen zorgen dat de rest van de variabelen ook overeenkomen.
Nou weer een update.
Eergisteren de R cardan teruggebracht naar Doornekamp.
Was geen probleem. Kreeg keurig mijn centjes terug.
Gisteren naar Roggel gereden voor weer en ander cardan.
Gisterenavond geplaatst met de ABS sensor die er in zat.
Vanochtend verder opgebouwd
Probleem 1. Stekker pastte niet. Sjongejonge.
Netjes de oude stekker aan het draadje gemonteerd en de computer eraan gehangen
Nou,
Stukje rijden en weer blijft de ABS knipperen. Ik word er doodmoe van.
De snelheidsmeter doet nou helemaal niks
Vanmiddag de computer er weer aanhangen om nogmaals te kijken wat ik nou fout doe.
Als het eigen achterwiel er weer in zit maakt het toch niet uit hoe de overbrenging van de cardan is, de motor zal wat andere toeren draaien bij een gegeven snelheid, het achterwiel(=aantal pulsen) blijft gelijk bij de gegeven snelheid …
Toeval bestaat: mogelijk heb je er een heel ander probleem bij gekregen, door Edward de boel eens laten uitlezen …
Nou, Ome Noot, das mooi pech hebben.
Wat Bert zegt, zit wel wat in.
ABS sensor zit op het wiel als ik me niet vergist.
Nog maar eens goed alles doormeten, Ome Noot.
Succes!
Jullie zullen me vast een vervelend ventje gaan vinden , maar ik post mijn ervaringen zodat een ander er ook van kan leren.
Een zoekactie op het internet nar het item “Defecte kilometerteller R1200 RT” kwam ik op het motorforum terecht, gewoon een algemeen forum.
Ik denk dat ik uiteindelijk de oplossing daar gevonden heb.
Let op…
Het Cardan van het R-type werkte niet omdat er een andere eindoverbrenging in zit.
Dus terug gebracht.
Het cardan wat ik afgelopen week in Roggel heb opgehaald bij Beerens heeft naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een ABS type 2 sensor.
Dit verklaart dan voor mij ook dat de stekker niet paste en ik bijna ten einde raad de stekkers heb omgezet.
Met als gevolgd dat het nog steeds storingen geeft.
Ik kan de storing resetten tot ik een ons weeg, maar dat helpt geen hol, ja hooguit dat ik lekker af ben gevallen hahaha
Morgen, maandag 4 september, dus maar weer de uitlaat en het achterwiel verwijderen en de oude sensor van het type 1 plaatsen. ( als het past natuurlijk)
Dus vroeg uit de veren en wederom proberen de storing op te lossen.
Het moet toch een keer gaan lukken.
We krijgen schitterend weer.
Ik wil gewoon op de motor naar mijn werk.
Nou Noot , zoveel wind tegen hebben we met de Pan nooit gehad .
Als vervelend ken ik je niet , wel direct en gezellig , dus ik zie ook geen reden dat anderen je vervelend zouden vinden.
Ik hoop dat je heel dichtbij een oplossing bent .
Zoals je schrijft “we leren hier met ons allen veel over uitwisselbaarheid van delen” , jammer daarbij is wel dat jij in deze de klos bent .
Nogmaals , ik hoop dat je morgen de juiste oplossing hebt.
Arno, ik snap dat dit allemaal uitermate frustrerend voor je is, maar ik ben er van overtuigd dat je deze klus gaat klaren. Zo’n handige Harry als jij gaat dit fixen!
Nou we zijn weer een stukkie verder.
Oude ABS sensor teruggeplaatst.
Ik denk laat ik voor de zekerheid eens effe doormeten.
Contact aan.
Stekker voorste ABS sensor losgehaald, Led lampje erop. Ja hij brandt
Stekker achterste ABS sensor losgehaald. led lampje erop. Niks.
Ik heb effe geen idee waar ik het nu moet zoeken
Nou Noot , ik heb ook even zitten zoeken , maar kan daarover niets vinden.
Kun je misschien stroomopwaarts meten tot waar je wel spanning op de voeding van de sensor hebt ?
Ik meen ook eens gelezen te hebben over het doorslijten van kabel-isolatie wanneer deze niet helemaal juist gemonteerd is .
Heb je de kabel goed bekeken ?