Ben even aan het kijken bij motorenwebshop (Quispel) voor de onderdelen van een kleine beurt (R1200RT) enige onderdelen die ik daarvoor nodig heb is blijkbaar Motorolie, een olierijker, aluminium ring voor de aftapping en twee o-ringen voor de kleppendeksels.
Waar zijn die o-ringen voor?
Zomaar even een plaatje van OEM parts genomen. Zo te zien zijn het de ringen die zitten tussen de cilinderkop en je kleppendeksel. Nummer 4 op het plaatjen toont de O-ring en de pakking van het deksel.
Niet dat ik je Quispel wil afraden, integendeel . Maar in Hunsel zit de Hobbyist waar men ook zeer kundig is v.w.b. BMW en meestal het spul voorradig hebben. Dat is wellicht iets dichterbij.
Als je je deze zaken afvraagt, vraag ik me af of het verstandig en veilig is om zelf onderhoud aan je motor te doen …
Begin eens met een werkplaats handboek te downloaden en dat door te bladeren op zoek naar info wat er komt kijken bij een kleine beurt …
Bedankt voor het advies, maar dat vind ik zo zwart-wit. Als je niet weet wat er allemaal moet gebeuren bij een kleine beurt kun je het het beste maar niet zelf doen. Iedereen moet het leren toch? En daar heb je o.a. een forum voor, toch?
Niet bij iedere morotfiets moet iedere 10000 km de klepspeling gecontroleerd worden, Dus het is niet iets dat algemeen kennis is en voor iedere motor hetzelfde.
Of weet jij exact alle werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden bij een kleine beurt? En wist je die ook al toen je je eerste RT kocht?
BTW, werkplaatshandboek heb ik. Goede tip. Zal eens kijken of het daar allemaal in staat
Je kan nu wel pinnig lopen doen tegen Baird maar als ik tot mijn verbazing lees dat je wel een handboek hebt, dan zou ik daar toch eerst in kijken voordat je vragen stelt of iemand de les leest.
Als je namelijk het handboek had opengeslagen, dan had je op een van de eerste pagina’s een keurig schema gezien waar aan de hand van kilometrage en tijd het gewenste onderhoud vermeld staat.
Bedenk dat mensen op dit forum altijd klaar staan om vragen te beantwoorden maar ook zorgen te uiten of voor een goedbedoeld advies.
het is wel zo, al heb ja al veel ervaring in de motoren qwa sleutelen en onderhoud en zo , de bmw boxer motor is toch net even iets anders vind ik
olie wissels zijn vergelijkbaar als andere motoren maar dan weer het oliepijl checken is dan toch weer net iets anders weer bv. …
ik heb ook bijna heel het handboek is snel doorbladert dat is wel een goed punt om dat even te doen zeker als je onderhoud zelf wilt doen
en dit forum ook is goed doorspitten hier haal je ook veel uit, maar het kost wel even tijd…
Zie nu dat ik een werkplaatshandbowk van de 1150 heb, mijn voroge motor
Ik snap best dat mesnen behulpzaam willen zijn, maar om dan maar direct te zeggen dat je misschien iets moet laten omdat je iets niet weet vind ik dan weer net de andere kant. Helemaal als het om een vraag gaat welke zaken moeten gebeuren. Het is niet alsof ik vraag hoe je de koppeling moet vervangen.
Ik ga eens een werkplaatshandboek regelen.
Reden trouwens dat ik vraag is omdat we in maart een sleutel-treffen hebben van motor-forum.nl. En daar wil ik aan meedoen. Maar dan moet ik natuurlijk wel met de juiste spullen aankomen
Vind het trouwens wel vreemd dat ze bij het onderhoudspakket geen pakkingen van de kleppendeksels zelf meeleveren. Ik weet wel dat ze niet altijd vervangen hoeven te worden, maar je zult toch maar een pakking beschadigen tijden het (de)monteren. zo stevig zijn die dingen nu ook weer niet.
Je zal mijn reactie niet leuk vinden, maar ik ben het wel eens met Baird. Je wilt immers met onderhoud de levensduur van je motor (onderhoud) en jezelf (veiligheid) verlengen.
Nu lees ik dat je naar een treffen gaat rijden om je kleppen te stellen. Ik hoop dat je de motor op een aanhanger meeneemt, want kleppen stellen dient met een koude motor te gebeuren.
Heb met mijn vorige motor een keer op zaterdagmorgen bij Quispel gezeten voor een kleine beurt. Het duurde allemaal wat langer, want klepspeling controleren moet met een afgekoelde motor. Al met al duurde het volgens mij 2,5 uur. Dus blijkbaar kan de motor genoeg afkoelen binnen die tijd om kleppen te stellen
En als blijkt dat het niet kan dan gaan we daar alleen de vloeistoffen vervangen.
Volgens mijn informatie geeft BMW een maximum motor-temperatuur van 30 graden aan om kleppen te stellen. Of je dit gaat halen in de tijd die je voorhanden hebt, ik weet het niet. Tevens weet ik niet of je een oil-head 1200, of een DOHC 1200 hebt, de laatste (twee bouten op het kleppendeksel) heeft namelijk geen stelboutjes, maar shims. Dan wordt het echt een probleem als de speling niet juist is en je staat op een verre locatie.
Mocht je een oilhead hebben, dan is het raadzaam om ook de axiale speling van de tuimelaar te controleren. Volgens BMW mag deze tot 0.40 mm zijn, maar dan maakt de motor een herrie. Zelf houd ik als maximum 0.10 mm aan.
Ook is het een beetje jammer dat olie verversen en kleppen stellen gescheiden wordt. Je wilt immers met het olie verversen zoveel mogelijk oude olie verwijderen voordat er nieuwe ingaan. Nou blijft er geen liter achter in het kleppendeksel, maar (grove schatting) een kwart liter denk ik toch wel. Om die reden ben ik er niet vies van om de motor warm te rijden, olie af te tappen, olie filter te verwijderen en een nacht te laten uitlekken. Volgende dag klepdeksels los te nemen en speling controleren. Maar iedere monteur heeft zijn of haar eigen gedachte hierover.
Het is een oilhead. Bedankt voor de nuttige info. Dat van die 30 graden is een goede tip
Misschien maar even buiten laten afkoelen tegen die tijd op dat sleutel treffen
Bij een kleine beurt hoef je de kleppen niet te stellen…en eigenlijk is het geen kleppen stellen, maar kijken of de tolerantie niet te groot is zodat de kleppen moeten worden gesteld…
Dus…bij een kleine beurt alleen olie en olie filter vervangen… elke 10.000 km en een algehele inspectie doen… remvloeistof peil controleren, werkt de verlichting goed…speling op balhoofd, banden spanning…enz enz…
Bij een grote beurt ga je olie vervangen met oliefilter, bougies, luchtfilter, cardanolie, kleppen controleren en weer een algehele inspectie doen enz. enz.
Ik begrijp dat dit verwarrend is voor je. Morgen zal ik een onderhouds-schema voor jouw motor posten. Mijn inziens dient bij jouw motor bij zowel klein als groot onderhoud de klepspeling gecontroleerd te worden. Tevens een afbeelding van de opgegeven klepspeling waar je kan zien dat er geen tolerantie van toepassing is. Gewoon een vaste waarde.
In de bijlage een excel-bestand met het onderhoudsschema voor een R1200RT uit 2009. Wellicht heb je daar iets aan. Onderhoudsschema_R1200RT_2009.zip (8.84 KB)