In- en uitvoegen op snelweg

Wat is de correcte manier om dit te doen? Je bij een punt op de de snelweg net voor en afrit om af te gaan en ander verkeer willen de snelweg op.
Dus iedereen zit elkaar even in de weg.

Volgens mij moet het invoegende verkeer voorrang geven aan het verkeer dat op de snelweg rijdt.

Inderdaad, invoegend verkeer moet voorrang verlenen aan verkeer dat al op de snelweg rijdt (ongeacht of dat verkeer daar blijft rijden, of wil uitvoegen). Vooral niet gaan afremmen o.i.d, daarmee creëer je juist een verwarrende situatie!

Zo heb ik het althans ook geleerd. Valt me op dat invoegend verkeer het anders heeft geleerd. :wink:
Door de wendbaarheid en de snelheid vind ik het op de motor prettiger in- en uitvoegen dan met de auto.

Een portie gezond verstand is ook nooit weg. Voorrang hebben en claimen is vaak niet de beste oplossing

Mijn dank voor de verhelderende reacties _004
Ik ben blij dat ik het nu voor 100% weet.
Ik had mijn rijbewijs lang geleden uit de VS overgezet naar een NL type en heb nooit de volle lessen hier gehad.
Het gaat al 26 jaar gelukkig goed zonder enkel incident maar heb ik vaak over dit punt mijn twijfels gehad (nu verledentijd) :smiley:

gr,
Kenny

Bij tegelijk in- en uitvoegend verkeer is het prettig om zover mogelijk voor het zgn. weefvlak de snelheid van de voertuigen zo veel mogelijk aan elkaar aan te passen. Komt feitelijk hier op neer: kies twee voertuigen waar je jezelf tussen wil “schroeven” en laat jouw snelheid zo goed mogelijk matchen met die van die twee anderen. Mocht een van de anderen in jouw baan willen invoegen is er niets aan de hand zolang er maar ruimte voor je en achter je is.

Als iedereen dit met evenveel discipline doet, is de voorrangsvraag minder relevant en hoeft niemand in de buurt van zijn/haar remmen te komen en stroomt het verkeer optimaal door. Helaas leert de praktijk dat er nog steeds voldoende egotrippers / suïcidalen / blinde vinken & zondagsrijders zijn, die dit principe keer op keer verknallen, met ongelukken en files tot gevolg. En dan komt het vraagstuk van voorrang aan de orde. En ik denk dat Wil gelijk heeft.

[groet]

Bert M

Waarom ga je niet een theoriecursus doen bij een rijschool, of een boekje kopen? Ook de regels in Nederland zijn de laatste jaren wat veranderd. Ik zie soms verkeersborden die ook voor mij nieuw zijn. :smiley: Toen mijn zoon rijles nam ben ik ook maar eens proefexamens theorie gaan doen. Dat was erg confronterend, ik zakte steeds. Toen ben ik maar eens gaan studeren in zijn theorieboek. :wink:

Er is geen sprake van moeten in dit geval.
Er is door de jaren heen een gedragsregel ontstaan dat de invoegers de uitvoegers voor laten gaan.

Ronald

@BertM
Zo heb ik dat ook met matching speed geleerd en en zo doe ik het. De assumptie is dat geven en nemen vanzelfsprekend is maar het is niet altijd zo. :O
Het lijkt soms dat het een uitdagend sport is bij sommige mensen om zo agressief mogelijk in- of uit te voegen. Beleefdheid en richtingaanwijzers spelen geen rol. Het is het recht van de sterkste ! Omdat ik geen zin heb over een strook van 10 meter de uitdaging aan te gaan neem ik dan een passieve rol in het spelletje. Ook met ritsen gaat het door iemand met een bestelbus of leasewagen soms stroef. Ze rijden heel snel expres dat gat wat eigenlijk open moeten zijn voor de ritsende auto snel dicht. De resultaat is ipv doorstroming een hele stoet auto’s moeten aan de rem gaan. Maar ik heb geen probleem er mee, ik pas me aan. I wilde zeker weten hoe de regel staat.

@Wil51
Het lijkt mij inderdaad een goed idee om een opfris cursus theorie en praktijk te doen.

gr, Kenny

Hallo naamgenoot,

In artikel 54 van het RVV 1990 kun je terugvinden wat je zoekt, of eigenlijk niet.
Art 54 gaat over bijzondere manoeuvres,

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Maar ja op een in- / uitvoegstrook, zoals in jouw voorbeeld, doen beide partijen een bijzondere manoeuvre.
Dus wie geeft wie nu voorrang ??

De Wegenverkeerswet 1994 is zoals het al aangeeft 1994 ingevoerd. Hierbij zijn sommige zaken niet meer geregeld.
Maar heeft de wetgever een nieuwe term bedacht “geef je verstand voorrang”. Oftewel dit is de geest van de wet.

In het geval jij aanhaalt Kenny is het dus niet wettelijk geregeld wie er nu wie voor moet laten gaan.
En zal de weggebruiker zijn gezond verstand moeten gebruiken en moeten handelen naar de geest van de wet “Geef je verstand voorrang”

Voor de handhavers ( politie ed ) is het dus niet mogelijk om verbaliserend op te treden betreffende het niet voorrang verlenen, maar zal dan moeten terugvallen op het kapstokartikel.
Art 5 van de WVW’94, wat spreekt over gevaar of hinder en alles wat er bij staat.
ALs er tenminste een gevaar of hindersetting is geweest.

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord.
Maar voor elke motorrijder geldt natuurlijk, en dat weten de meeste wel, GEEF JE VERSTAND VOORRANG… _004

[groet]

Tuono. 8)_

Hoe herken je die?

Héél eenvoudig…

++++ topantwoord _004 Big RT Smile

Bert M

Wat een klets, Zal wel een grap zijn ? Soms snap ik ze niet. Zal wel aan mij liggen.

@ Tuono,
Jouw antwoord is zo helder dat het vertroebeld de zaken Big RT Smile

@ moh-fan
Dat is een winnende antwoord !!!
De nieuwe modellen A6 of Insignia. Opdringerig linksrijdende bumperklever met een witte overhemd die de gaspedaal intrapt alsof de brandstof door de baas betaald wordt :unamused:

Was dus geen grap; wat een stigma en dat voor motorrijders. BMW nog wel…

Die kunnen net zo hard achteruit als vooruit Big RT Smile

Voor smartphonehouders: de VW Rijbewijs en CBR Toets apps zijn ook leuk om te kijken of je kennis nog up-to-date is.

Klopt! Het was een inkopper! :laughing:

Over stigma’s gesproken…

Bedankt voor de tip! _004

Van jou snap ik het; van Kenny had ik een meer overwogen standpunt verwacht.