In- en uitvoegen op snelweg

Wat op de hoofdrijbaan rijdt of hier vanaf komt heeft voorrang op het invoegend verkeer. De invoeger zal dus min of meer in een dankjewelhoek zitten over hoeveel ruimte hem of haar gegunt wordt.
En de brutalen hebben natuurlijk altijd voorrang, vanwege het gezonde verstand van de andre partij.

Gr Hans

Ietsje anders maar heeft er wel mee te maken: hebben jullie ook zo’n hekel aan mensen die van de rechterbaan met 100 of een klein beetje minder naar de linkerbaan schuiven om invoegers de ruimte te geven? Sterker nog: als je daar niet aan meedoet kun je boze blikken van de invoegers krijgen. Ergerlijk.

Naar Duits voorbeeld dus…nu nog leren stoppen voor een VOP als een voetganger wil oversteken…, of blijven we daar (ook) te veel haast voor houden?

Maar om terug te keren naar het topic: het uit- en invoegend verkeer op beide rijbanen wordt tegenwoordig gezien als gelijkwaardig, zo was dat tenminste 3 jaar geleden nog toen ik m’n A-rijbewijs haalde.

Niet dus, toen niet en nu nog steeds niet!!
Het is een niet geregelde bijzondere manoeuvre, niets meer en niets minder.
Ga je in de fout dan ga je richting artikel 5 van de WVW.

Het is niet nieuw, velen van ons vertellen op verjaardagen dat wanneer zij nu een theorie danwel praktijkexamen zouden moeten doen zij waarschijnlijk zouden zakken.
En dat klopt.
Tijdens de RAI worden proeven gedaan met theorie-examens voor bezoekers, 85% zakt!!
En als je het in theorie al niet goed meer weet hoe is dan de praktijk-uitvoering? Precies, domweg slecht.
Echter de meeste van ons worden gered door de ander als eerste en in tweede plaats middels de ervaring van rijden, immers vrijwel een ieder houdt gedeeltelijk rekening met de ander om dat zij het ook niet precies weten, m.a.w. je speelt in op de situatie zoals die ontstaat zoals de ander het ook uiteindelijk doet en daarom gaat het vaak goed en soms mis uit pure domheid / haantjesgedrag of stomweg te laat reageren op de situatie enof het herkennen dat je de grens van het kunnen van het voertuig gepasseerd bent.
Kijk eens eerlijk en goed in de spiegel naar jezelf en erken dat je ook wel eens mazzel hebt gehad wat niet JOUW verdienste was in het verkeer.

Eigenlijk zou het noodzakelijk zijn om niet het rijbewijs te verlengen om de 10 jaar maar eerder om te bewijzen dat je dit waardig bent!
Het zou een eerste stap kunnen zijn.

groet,

RhanRT

De vraag wie er voorrang heeft wordt beantwoord in art 54 Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990). Die bevat de volgende tekst.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren,
Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland | 35
zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg
oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van
de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van
de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en
van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer
voor laten gaan.

Volgens mij is het duidelijk dat je als invoeger voorrang verleent aan degene die op de hoofdrijbaan rijdt en blijft rijden. Als er zowel een invoeger en een uitvoeger elkaars ruimte “bestrijden” dient gezond verstand de situatie op te lossen. Dat laatste is natuurlijk moeilijk want vaak ben jezelf de enige die zijn gezond verstand heeft meegenomen toen je de weg opging. Maar een defensieve opstelling kan je leven redden. Via bijgevoegde Link is het mogelijk een brochure van de rijksoverheid aangaande verkeersregels te downloaden. Voor Kenny. Deze is ook in het Engels te Downloaden.
[groet] Jos1200rt

Ik zie dat er een foutje in mijn Tekst zit :blush: voor de duidelijkheid is de tekst art 54 van het regelement:
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren,
Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland | 35
zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg
oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van
de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van
de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en
van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer
voor laten gaan.

[groet] Jos1200rt

DIt is informatie die ik kan gebruiken.
Als ik het goed begrijp (is hoe ik ook geleerd had) degene die van baan of richting wijzigt moet voorrang verlenen.
M.a.w. verstand of geen verstand van doorrijdende snelweg gebruikers moet iemand die op de snelweg vanaf een oprit op de hoofdbaan wilt bijvoegen
is verplicht om op een opening te wachten.
Heb ik deze goed?

100 punten Kenny, maar dat wil niet wegnemen dat we volgens ‘gentleman agreement’ de ‘invoeger’ de ruimte geven. Dat is wat ik altijd doe nl. zonder daarbij de andere weggebruikers te ‘ergeren’. Regel blijft de basis, maar door in consensus aan het verkeer deel te nemen is ons leven toch veel prettiger.

Kenny volgens mij is de regel eenvoudig terug te brengen met dit ezelsbruggetje. Little donkeybridge. degene die op dezelfde rijbaan blijft heeft voorrang.Ga je wisselen dan geef je de ander voorrang.

Voor wat betreft wat er geschreven was over het uitwijken bij een invoegstrook. Je ziet al steeds meer dat op de plaatsen waar een invoegstrook is er een doorgetrokken streep bijkomt tussen de twee rijbanen aan de rechterzijde van de onderbroken streep. Dit houdt in dat de weggebruiker op die plaats niet van de rechter naar de linker rijstrook mag wisselen. Dit om gevaarlijke situaties te voorkomen. Persoonlijk vind ik dat dit extra duidelijkheid geeft. De invoeger weet dat degene die op de hoofdbaan rijdt niet uitwijkt.

Tijdens mijn rijopleiding heb ik altijd geleerd dat je rijdend op de invoegstrook, maar daar waar hij nog niet paralel met de hoofdbaan loopt zo vroeg mogelijk de beslissing neemt tussen welke voertuigen op de hoofdrijbaan je invoegt. Zodra je deze beslissing hebt genomen pas je je snelheid aan.

En als motorrijder blijf ik bij mijn onderschrift. Drive carefully, Alleen een kat heeft zeven levens.

Goed om helderheid te krijgen !! _004
Ik probeer altijd een heer in het verkeer te zijn een vind ik in het algemeen mijn medeweggebruikers ook.
Er zijn een paar afzonderlijke incidenten waarbij ik door de auto bestuurder min maar grootdeels meer geforceerd was om met een invoeg actie van de bestuurder een snelle uitwijk manoeuvre te gaan doen. Ik twijfelde of ik wat fout had gedaan of verkeerd opgesteld was op de hoofdrijbaan en daarom heb ik hier mijn vraag gesteld.
Nu weet ik 100% zeker dat ik wel weer tegen een ware wegmisbruiker kwam.

Ik zie juist steeds meer (althans hier in ZO Brabant) de andere situatie: een doorgetrokken streep aan de linkerkant van de onderbroken streep. Hiermee wordt voorkomen dat verkeer op de linker rijstrook, ter hoogte van de invoegstrook terug naar de rechter rijstrook gaat.Dit is inderdaad een levensgevaarlijke situatie (invoegers kunnen verkeer op de linker rijstrook gemakkelijk over het hoofd zien…). Dit komt blijkbaar zo vaak voor (of men acht het gevaar zo groot) dat men deze maatregel ervoor bedacht heeft.

Wat Jos1200rt heeft geschreven, heb ik nog nooit gezien… (en lijkt me ook een tamelijk overbodige maatregel _001 )

bij Rotterdam, komend van af Den Haag richting Dordrecht/Gouda kom je zo’n streep tegen, ik vind het doodeng: het verkeer komt steeds dichter op elkaar te rijden, wil wisselen van rechts naar links maar mag nog niet. Persoonlijk gaat mijn eigen veiligheid boven de bepaling van zo’n streep van een paar mm dik: als het me dan ook echt te gek wordt ben ik weg naar het vrije asfalt.

_004 _004 _004

Klopt al een bus. Ook geleerd dat je zelfs de berm of vlucht strook onder bepaalde omstandigheden beter kan pakken dan in een nauwe gevaar zone te komen.
Beter een bon dan een rolstoel.

En wat in ZO brabant te zien is kun je ook bekijken op bijv. de A2 in Limburg. En helemaal eens met PaP en het lijkt me ook het meest logisch; de bestuurders op de rechterrijbaan kunnen (met <100 km/h :laughing: ) naar de linkerrijbaan uitwijken als een invoeger die rechterrijbaan dreigt te gaan bezetten. Wat wordt het toch duidelijk op de weg :$ .

Bij afslag Galgenwaard in Utrecht staat (stond? kom 'r niet zo vaak meer) zo’n streep bij de uitvoegstrook. Je mag daar een eind voor de uitvoegstrook al niet meer van linkerbaan naar rechts. _001 http://goo.gl/maps/6ytj8

Foutje? Aan de andere rijrichting is een invoegstrook zonder doorgetrokken streep…

Britse aannemer ingehuurd?