I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Hallo allemaal

Zijn er hier rijders die het I-ABS van hun motor hebben verwijdert ik wil dit namelijk gaan doen omdat ik het systeem niet vertrouw na de vele berichten erover op diverse fora’s .
De pomp die er nu opzit werkt perfect is door de vorige eigenaar laten vervangen in 2014 ik heb de rekening liggen ervan maar ik speel met de gedachte deze toch te verwijderen mede omdat ik geen zin heb op plots uit het onverwachte geen of nagenoeg geen remdruk meer te hebben .
Rij bijna elk jaar naar de eifel of het zwarte woud en wil het niet meemaken

wie kan er iets meer over vertellen ?

bedankt alvast

Probeer de zoekfunctie van het forum eens. Er is werkelijk al heel erg veel over geschreven op het RT-forum!

[groet]

Bert M

Samenvattende, wat zoal de revue al eens is gepasseerd;

Als het systeem uitvalt is het niet zo dat je helemaal geen remdruk meer hebt, de remming zal meer moeite kosten vanuit jou handen/vingers omdat het bekrachtigde gedeelte is weggevallen op dat moment.
En geloof mij, als je een tijdje met dat bekrachtigde systeem gereden hebt, zal het ten 1e flink schrikken zijn en een enorme gewenning zonder dat systeem.

Een goed werkend systeem die ook nog eens recentelijk is vervangen zou ik gewoon lekker laten zitten;

Ten eerste kán ABS een letterlijk life-saver zijn, vandaar ook dat het bij nieuwe motoren verplicht aangebracht wordt door de fabrikanten.
BMW was daarin dus wat meer vooruitstrevender. :wink:

Ten tweede, jou verzekeringspremie kan (ook) gebaseerd zijn op het tevens aanwezig zijn (en werken) van het ABS systeem.
Zou je het verwijderen, zal je daar zeer waarschijnlijk melding van moeten maken bij je verzekering, en zal je verzekeringspremie mogelijk omhoog kúnnen gaan.
Het niet melden bij je verzekering kan strafbaar zijn en/of bij een ongeval (wat ik absoluut 100% nooit voor je hoop noch toewens, uiteraard) bij een technisch onderzoek aan jou motor boven water komen, en je mogelijk heel veel problemen kunnen geven bij je verzekering.
Met name dan voor de schade aan jouzelf, maar ook eventuele aansprakelijkheid aan andere schades et al.

Ten derden, ik weet niet krek exact hoe het zit, maar aangezien je een major technische wijziging doet aan het voertuig, kán het zijn dat je een herkeuring moet aanvragen bij de RDW. Dus extra kosten.

Ten vierde, als jij ooit jou motor verkoopt, zadel je dus de toekomstige eigenaar met een mogelijk probleem op van jou keuze nu.
Als je niet vergeet hem/haar dat te vertellen, waar ik uiteraard niet vanuit ga.

Ten vijfde, het verwijderen van het systeem is niet echt eenvoudig. Als je het zelf wilt gaan doen.
Laat je het doen, zijn de kosten vaak ook navenant.
Wat in principe echt zonde is, als het systeem goed werkt en vrijwel hagelnieuw is.

Als je tijdig (= minimaal elk jaar) en door een zeer kundig & nauwkeurig (lees: niet bijvullen maar echt volledig doorspoelen en vervangen van de remvloeistof) monteur laat doen, moet je er in principe lang en probleemloos gebruik kunnen maken van het systeem.

Het is vaak achterstallig en/of verkeerd onderhoud waar dat systeem met name behoorlijk gevoelig voor is.

Kortom, laten zitten totdat je echt voor de keuze komt te staan voor reparatie of giga storingen.

Het bovenstaande klinkt misschien zwart-wit en is natuurlijk geheel een persoonlijke mening, maar liever dat dan wanneer je allerlaatste aardse gedachte “had ik nu maar ABS gehad” is, alsjebegrijptwatikbedoel.

Ik wens je veel wijsheid toe in je keuze.

inspector gadget

bedankt voor de duidelijke uitleg en tips ik zal het rdw eens bellen een deze dagen in hoeverre er melding van gemaakt dient te worden en op welke wijze

bedankt

Als de pomp goed werkt en nog geen 2 jaar oud is, zou ik hem echt niet verwijderen. Goed blijven onderhouden is het toverwoord en dan heb je er volgens mij ook veel profijt van

[groet]

JoJo

(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons _001 )

In zijn overwegende bewoordingen heeft Inspector Gadget in eerste instantie het begrip mogelijke “life-saver” genoemd.

Ook ik wens jou de wijsheid toe bij de beslissing om het ABS wel of niet te verwijderen . . .

inspector gadget wat een wijze worden wordt er stil van :wink: maar alle gekheid op een stokje mijn R1200 RT staat nu bij Gerjo ook ivm een defect aan de ABS kost iets van rond de €1100 het is mijn eerste motor met ABS in 35 jaar maar werken zal het gewoon voor het geval dat. En vergeet niet een hobby kost geld.

mvg

Jeroen

Big RT Smile

En vergeet ook niet dat hier hele volksstammen aan R1150RT’s (en 1e release 1200RT, die hebben krek hetzelfde systeem) op het forum aanwezig zijn die zonder problemen al jaren rondtoeren,

Als het werkt, laten zitten, en tijdig & goed het onderhoud laten doen.

Better to have and not need it, than to need it and not have it. (anymore)

Ik heb nog nooit een cardioloog een preventieve by-pass langs voorts gezonde aderen zien uitvoeren, omdat er een statistische kans bestaat dat de patient wellicht ooit een hartinfarct krijgt…

En daar kun je de door jou voorgenomen ingreep eigenlijk het beste mee vergelijken.

[groet]

Bert M

+1
Wat mij betreft is ABS een van de belangrijkste ontwikkelingen om de veiligheid op de motor te verhogen. Volgens mij is dit nu ook wettelijk verplicht voor nieuwe motoren, (of wordt het binnenkort verplicht). Onbegrijpelijk dat iemand dit eraf wil halen.
ik wil nooit meer zonder!

Als je alles preventief verwijdert dat kapot kan gaan op je Beemer, dan start ie niet eens.
Lekker laten zitten dat ABS systeem !

Angst is een slechte raadgever, de angst dat een systeem het fataal begeeft op het moment dat jij net voor die ene bocht in de Eiffel remt is erg klein. Als je je zorgen maakt over die kleine kans is er nog wel een rijtje fatale gebeurtenissen te bedenken in relatie tot motorrijden. :open_mouth:

Goedenavond.
Mijn BMW R 1150 RT van 2003 heeft nog nooit problemen met ABS gegeven.Ik spoel het hele syteem om de 2 jaar door en laat het dan even uitlezen .
Gr-Kees

Ik ken er nog 1 Bert:

Ik zie mij al langskomen bij de Volvo dealer met de vraag: “Wilt u a.u.b. het veiligheidssysteem (inclusief het ABS) verwijderen uit mijn V70 ?” De reactie op deze vraag laat zich raden . . . :open_mouth:

[groet] Eilert

Hi

Zijn er hier rijders die het I-ABS van hun motor hebben verwijdert

Om op je antwoord te komen, ja ik. Iedereen heeft een duidelijk mening hierover mening hierover.
Ik heb mijn ABS 2 jaar geleden afgehaald. Waarom beetje zoals wat je benoemt.
Ondertussen heb ik 40,000 km gereden van Istanbul, Paris, Scotland (met mijn vrouw achterop) en in de Alpen.
Ik heb vroeger (Norton en R100RS) ook meer dan 150,000 km zonder ABS. Ik rij defensief en ik leef nog :smiley: .
Ik heb niet veel vertrouwen in al de electronica. Ik werk al jaren op de OK. Je eigen blik en interpretatie is goud waard en kan niet vervangen worden.
Daarom rij er veel idioten in hun auto’s, ze zijn nergens bang voor.
Dit is mijn eigen ervaring en mening.
Succes.
Adam

Een ieder mag zijn mening hebben, with all due respect. Maar de argumenten die hier aangehaald worden zijn als statistiek bedrijven op één meting, in de stijl van : mijn opa heeft altijd gerookt en is 92 geworden dus ondanks het roken wordt je oud.
Fijn voor jou dat het altijd goed gegaan is en ik hoop dat dat zo blijft en dat je heel oud wordt, maar:
Dit gaat over motorfietsen en niet over auto’s. Anderen, waaronder ik zelf, hebben een of meerdere malen profijt gehad bij het hebben van een werkend ABS-systeem, in sommige gevallen zelfs ongeval voorkomend. Als gekeken wordt naar de grotere getallen dan zien we dat het hebben van een systeem als ABS wel degelijk effect heeft op het (niet) krijgen van een ongeval. Een opvallende voorbeeld is een uitkomst dat een motorrijder, door verschillende oorzaken, bij een noodstop maar 58% van het beschikbare remvermogen gebruikt in het geval van een motor zonder ABS, motorrijders die een motor met ABS hebben en daarmee geoefend zijn halen een veel grotere remvertraging, de enkeling die het ABS-systeem niet vertrouwde deed het juist beduidend slechter.

Ik beschouw mezelf als een redelijk ervaren motorrijder die zich bewust is van het ABS-systeem, daar ook mee geoefend heeft onder beroerde omstandigheden en nu weet dat ik onder alle omstandigheden het maximale uit het remvermogen kan halen van mijn motor en dat ik daar op kan vertrouwen, uiteraard rij ik ook defensief want ik zit niet te wachten op de situatie dat ik alsnog remweg te kort kom.

Er zijn meer onderzoeken gedaan maar lees enige conclusies hieronder en voor de diehards staan er linken naar de hele onderzoeken.

http://www.mosac.eu/veilig-motorrijden/onze-problemen-ongevalrapporten/specifieke-onderzoeken/remmen-als-doodsoorzaak/vavryn-rem-zonder-en-met-abs/

Laten we eens tussentijds resumeren welke argumenten (pro/contra) de revue inmiddels gepasseerd hebben:

• Het I-ABS van de R1150RT (en de eerste series R1200RT) is een gevoelig systeem waar, zeker in geval van achterstallig onderhoud, storingen statistisch gesproken veel kunnen voorkomen.
  • Vervangen is zeer kostbaar, revisie is ook niet goedkoop.
  • Per 1-1-2016 dienen nieuwe motorfietsen bij wet uitgerust te zijn met een werkend ABS-systeem (overgangsregeling voorraad eindigt per 1-1-2018).
  • Uit diverse onderzoeken blijkt dat motorrijders met gemiddelde rijcapaciteiten, beter in staat zijn hun motor veiliger en binnen een kortere remweg tot stilstand te brengen, indien hun motorfiets is uitgerust met ABS, dan wanneer de optie ABS ontbreekt.
  • Het uitbouwen van een (nog) goed functionerend systeem wordt over het algemeen gezien als een nutteloze onderneming.
  • Het uitbouwen van de ABS-unit bij de voornoemde R1150RT is een technisch complexe operatie die nagenoeg onomkeerbaar is.
  • Het uitbouwen van de ABS-unit kan worden aangemerkt als een structurele wijziging aan de het motorvoertuig, waarbij het raadzaam is om de bij zowel bij de eigen verzekeringsmaatschappij als bij de RDW te informeren, of een en ander gevolgen heeft voor de dekking van de verzekering als mede de geldigheid van de typegoedkeuring van het voertuig. Dit om uiterst pijnlijke verrassingen achteraf, in geval van ongeval, te voorkomen.
  • Het niet melden van eerdere uitbouw in geval van verkoop of inruil van de motorfiets, kan aangemerkt worden als bewuste misleiding.

Op grond van deze elementen, die inmiddels in de voorgaande discussie zijn aangedragen, kan iedereen voor zichzelf bepalen wat zwaarder weegt en hoe er mee om te gaan. Ik wens de Topic-Starter veel wijsheid toe!

[groet]

Bert M

ook ik heb al twee keer flink het ABS systeem gebruiken moeten. Ik denk dat als ik deze niet had ik 2 ongelukken gehad heb (ja ik rij ook rustig maar een automobilist die nog effe vol gas door het rood rijd als de mijne al (lang) groen heeft, daar kan defensief rijden ook weinig bij helpen (of je moet blijven wachten bij groen en zeker zijn dat er geen andere auto’s in de buurt zijn :wink: )

Ik zou héél graag een net-nieuwe i-ABS unit op mijn 2003 R1150RT willen hebben!
Laten we wel wezen, met zo’n bijna nieuwe unit en per 2 jaar (grondig) spoelen is er toch een te verwaarlozen risico?

Ik lees het verhaal nu pas, maar de haren rijzen me te berge bij het lezen van het startverhaal.
Alle gegronde redenen om abs te laten zitten, zijn de revue inmiddels gepasseerd. Ik heb daaraan niets toe te voegen.
ABS is een levensreddend systeem. Niet alleen voor de berijder, maar ook voor derden die ongevraagd bij een ongeval betrokken kunnen worden.
Dus: bezint eer gij begint!