I-ABS systeem verwijderen r 1150 rt

Topic starter heeft op 8 maart 3 berichten geplaatst en heeft daarna niet meer gereageerd.

Maar volgens de systeem-informatie is de topic-starter wel terug geweest op 21 maart @ 17:00.
Er zal dus teen-en-tander wel gelezen zijn, schat ik zo in …

De commentaren spreken voor zich.

Zou toch wel fijn zijn als je een vraag stelt ook reageert op de antwoorden.

Ik kan mij voorstellen dat de beste man een beetje geschrokken is.
Hij was in de veronderstelling dat een haperend ABS wel eens gevaarlijk (wegvallen van remdruk) kon zijn en vroeg om raad.
Alle goed bedoelde adviezen en commentaren geven hem nu de indruk dat hij een onbesuisde actie voornemens was.

Helaas kan ik uit eigen ervaring spreken dat een uitvallend ABS systeem écht niet leuk is.
Het overkwam mij op de snelweg met 120 km per uur.
Opeens een alarmerend geknipper van het beroemde lampje dat al snel constant ging branden.
Ik kon gelukkig eenvoudig uitwijken naar een afrit en kwam er meteen achter dat minimale remkracht inhoudt dat je dus héél hard moet kunnen knijpen en trappen!
Bij Oscar Motorservice bleek mijn ABS pomp niet meer te reanimeren en een nieuwe kost dan, all in, 1800 Euro.
Voor een RT van 13 jaar oud vond, en vind ik dat een wel erg grote investering welke een te groot gat in onze huishoudbegroting zou slaan.
Ik heb dus besloten de pomp er af te laten halen en staal omwonden remleidingen te laten monteren.
Dit werkt voor mij prima, ik heb veel meer “gevoel” in de remhendel en, bij het passen rijden kan ik nu op de achterrem veel lekkerder insturen.
De opmerkingen dat de motor niet goed verzekerd en/of opnieuw gekeurd moet worden lijken mij een beetje paniekvoetbal.
Immers, er bestaan ook motoren waarvan het ABS uit te schakelen is… zijn die rijders dan ook in overtreding?
In de typegoedkeuring is overigens meegenomen dat het remvermogen voldoende moet zijn bij een “uitgevallen” ABS systeem.

Het verwijderen van de pomp was mijn keuze en daar sta ik na een jaar nog steeds volledig achter.

Groeten,

EgbeRT

Ik sta nog steeds volledig achter die opmerking;
Immers je doet een ingrijpende wijziging in de technische uitvoering van een voertuig.
Vandaar mijn dringende advies dit na te vragen bij de instantie RDW en je verzekering.
Want de type-goedkeuring én kentekenregistratie omvatten weldegelijk een formele registratie van dergelijke inrichtingen.
Net zoals roetfilter gemonteerd ja/nee, katalysator ja/nee, geluidsniveau uitlaatdemper, uitstoot-gegevens, en zo nog wel meer gegevens.

Dat van die rest-remvermogen is een wettelijke eis bij elk voertuig, immers je moet ten alle tijden, ongeacht de storing, defect et cetera, nog kunnen remmen.
Dat is dus geen optie of iets moois wat Herrn BMW bedacht heeft, dat is een minimale eis. Punt.
En BMW geeft ook aan, dat bij een dergelijke storing je kunt verder rijden. Naar een plaats van herstel.

Maar of het verwijderen van het systeem, ook gevolgen heeft voor de RDW (herkeuring) en/of verzekering, weet ik niet.
Sommige wet- en regelgeving is ongehoord streng en sommige regels wordt totaal geen handhaving op gedaan.
En vooral als motorrijder zou je moeten willen weten of een dergelijk ingrijpende wijziging gevolgen heeft voor jou verzekering.
Liever nu dan achteraf, als je verzekering weigert na een ongeval tot betaling van schade, aan jou en/of het verhalen van de schade van de tegenpartij op jou doet. Omdat je vergeten bent ooit te melden dat ABS verwijdert is.

Want, met alle respect, je geeft zelf al de ervaringen aan; -naughty-
Zonder de bekrachtigde remmen is het remmen echt totaal anders, dus ook andere remweg, remvertraging en zo voort.
Dat jij de matige remleidingen vervangen hebt door goede & betere remleiding, heel verstandig. Petje af. Respect!
Maar dat zal niet een ieder doen die (ook) het systeem verwijdert.
En zal die persoon dan maar moeten hopen dat de remleidingen nog redelijk zijn, de remvloeistof nog tip-top is, en zo voort, in een moment van paniek nog genoeg spier-geheugen (!) heeft te weten dat er heel anders (krachtiger etc) geremd moet gaan worden.

Het verwijderen echt de meest onverstandige keuze die je in mijn optiek kunt maken.
Je veiligheid serieus in het gedrang brengen voor de te-veel geld, sorry, nimmer. Nooit.

Sorry hoor maar het duiden dat het een beetje paniekvoetbal is, ervaar ik een beetje als een zwaktebod.

De topic-starter zie ik ook niet reageren, kan dus een slotje op wat mij betreft, voordat de topic het uit verder uit de bocht slaat. (leuke woordspeling).

Ik zal in ieder geval verder niet meer reageren, mijn punten en van vele anderen die daar in vergelijkbare strekking over denken, moge onderhand oogverblindend duidelijk zijn.

Dank natuurlijk dat jij jou mening en ervaringen hebt gedeeld.

Ieder zijn mening verder natuurlijk, maar ik zou daar echt nooit zo gemakkelijk aan voorbij willen gaan.

Enough said.
/Unsubscribe.

Een filmpje ter illustratie…

http://giphy.com/gifs/interesting-motorcycle-abs-RtW1lhCOnsxWw

[groet]

Bert M

"Dit beeld zegt meer dan duizend woorden . . . "

Hier dan een reactie van mij waar kennelijk om gevraagd word in een van de antwoorden in dit topic

vanaf dat ik de post heb geplaatst heb ik hier wel degelijk op internet over heel veel zitten lezen en er zijn dus wel een paar dodelijke ongevallen gebeurd de afgelopen jaren met een i abs systeem dat weigerde in europa en amerika , ook als ik op internet ga zoeken wat ik de afgelopen dagen heb gedaan kom je tegen dat er systemen zijn die na 4000 km al de geest gaven dus het verhaal met achterstallig onderhoud gaat er bij mij niet in .
Ook ga ik de bmw niet verkopen ook al zou ik het systeem verwijderen daar rij ik iets te lang motor voor ongeveer 36 jaar en altijd motoren zonder abs gehad en nog nooit een schuiver of ongeval gehad dus ook nooit abs nodig gehad .
Het is wel heel zuur dat BMW dealers het altijd gooien en verschuilen achter achterstallig onderhoud terwijl heel het internet vol staat met verhalen van weigerende systemen en het ook bekend is bij het rdw en de dealers even als de importeur ik zeg dan geef toe dat het een ontwikkel fout is en los het op maar daar gaat niemand aan beginnen en is de klant de sigaar en die draait voor de kosten op .

Zolang het systeem werkt laat ik het zitten maar weigert of geeft het systeem de geest gaat het er per direct vanaf ongeacht wat een ieder er over roept .

is duidelijk, voor mij ‘einde discussie’. :mrgreen:

Ik hoop echt van harte dat het systeem jou levenslang geen enkel probleem geeft natuurlijk.
Ik respecteer je overwegingen, en mocht het ooit inderdaad problemen geven, hoop ik dat het opgelost kan worden.
Er zijn wat tips te vinden heb ik zoal begrepen die je kunt doen mocht je onverhoopt problemen met het systeem hebben.
Not all is always lost.

Toegegeven, het is een bijzonder gevoelig onderdeel van het ontwerp, en onjuist en/of onvolledig onderhoud kán (en helaas te vaak: zal) problemen opleveren.
Ook de kwaliteit van het systeem kan je behoorlijk op afdingen, BMW heeft daarin slechte keuzes gemaakt, helaas.

Desalniettemin, het is 1 van de meest krachtige rem-systemen die ik ooit op een motor ben tegengekomen, het remt bijna je schaduw eruit. :wink:
En ik blijf qua looks de 1150RT nog altijd 1 van de mooiste BMW’s vinden. _004

Maar inderdaad genoeg hierover, geniet!

Laat duidelijk wezen dat het voor mij nooit een discussie is geweest maar een vraag op een voornemen om te doen ik ben me ten dege bewust dat abs mensenlevens kan redden maar ook kan kosten als het niet werkt op het moment dat je het nodig hebt en er op rekent dat het werkt spreek uit ervaring met de vrachtwagen .
Ik ga ook niet zeggen dat het allemaal onzin is wat er op de voertuigen gezet word maar als je erop rekent dat het werkt en het weigert dienst te doen heb je het toch dun in de broek zitten denk ik dan .