Heb onlangs een R1100RT / '99 gekocht en dat ding stuurt geweldig.
Ik heb met mijn KTM SMT regelmatig op het circuit gereden en ook supermotard mee gereden, dat gaat er heftig aan toe en al m’n randjes van m’n banden zijn er af! Dat is met zo’n KTM ook prima spelen ondanks z’n 990cc.
Nu ik die Beemer Tour ervaar, merk ik dat ie ontzettend scherp stuurt, wel een stukkie zwaarder uiteraard dan die KTM, maar ben er van overtuigd dat ie net zo plat kan gaan! Nog niet aan toe gekomen, door ons prematuur samen zijn. Zit nu nog op ca. 0,7cm op 't randje van de achterste band.
Wat zijn jullie ervaringen? Volgens mij kan ik h nog veeeel platter gooien op veilige basis!
Onlangs wilde een patsertje mij in de bocht inhalen en ik gooi 'h ff om en weg patser, dat ding stuurt gewoon goed.
Hoor graag!
Ben in Italië afgelopen September 2012 heel schuin gegaan. Wij noemen het stuk waar je niet over rijd de “Schaamstreek”
van je band, want: schaam je eigen dat je daar niet overheen rijd want daar heb je ook voor betaald.
En zo smal was dus mijn schaamstreek met een R1150RT
Motorgroet BMWRené
Ha geweldig, ja juist schaamranden noem ik dat, da’s precies waar ik zit, maar die randjes moeten toch echt van m’n schaamstreek vandaan! Bedankt voor je goede foto!
De RT is een motor die zich ondanks het hogere gewicht in vergelijking met een supersport zeer goed onder racecondities laat rijden. Ik heb mijn RT op het circuit met de stepjes aan de grond gereden. De RT is uitgerust met Metzeler banden waar de schaamrandjes waren gereduceerd tot ca 5 mm, verder kom je dus niet met deze banden want de stepjes zijn wel de grens, snel daarna komen de kleppendeksels.
Wel had ik de indruk dat de RT nog niet aan zijn grens zat, dus zonder cilinders en stepjes kun je nog platter.
En echt ik geloof het echt, heb juni jl. VRO-3 gedaan en daar was een Belg met een 1200GS… Tjonge, tjonge die gozer reed iedereen eruit. Al die midlive’s met hun prachtige Duc’s met bij behorende kleding, nergens waren ze en die GS maar lekker door blijven rossen, heerlijk.
Nu heb ik gelezen dat de wielbasis van een GS tov een RT nog ff wat anders is, waardoor die RT nog beter stuurt. Moet goed komen toch!? En die steppies zijn nie voor niets flexibel, cilinders idd niet - maar dan zit je wel heeel fout of goed, hoe je 't noemen wil, de veiligheidsmarge waar ik 't in eerste instantie over had, is dan natuurlijk niet meer.
Tja, geloof het of niet maar er hoeven geen schaamrandjes te zijn.
Zolang je de band aan het eind van het profiel nog kan laten cuppen dan zit je met de steppen aan de grond hoor.
En dat cuppen komt echt niet door te lage druk, mijn bandenspanning is voor 2,7 en achter 2,9 tot 3,1
Leuk allmaal dat "platte gedoe’ maar ik heb ook eens gelezen dat een R 11xx RT zo plat ging dat hij op zijn platte … belande.
Dit kwam omdat er een kuil/hobbel in het wegdek zat waardoor de bok het wegdek raakte en het achterwiel los kwam - soort hefboom - en kledder tegen de grond.
Dus pas op, het is niet zonder risico allemaal.
Toen ik nog 1150 reed, kwam de bok bij voortduring tegen het wegdek, eerder dan de stepjes zelfs. Nooot plat gegaan hoor.
Met de 1200 nog nooit de bok tegen de grond gekregen. Met rijden dan hè.
Toen ik bij mijn 1150 nieuwe banden moest hebben, zei de monteur: 'u bent zeker een hele voorzichtige rijder?
Hmm, dat zou hij ook tegen mij kunnen zeggen. Ik maak voor woon-werk aardig wat snelwegkilometers, en daar zitten gewoon te weinig bochten in om een beetje plat te gaan. Op- en afritten soms, maar meestal lukt het daar niet om tempo te maken door de andere weggebruikers. Ik heb nu dus ook weer vierkante banden, vooral achter is het midden best plat aan het worden. Tijd voor een setje MPR3’s bij de volgende beurt.