Zag net een mooi filmpje over de cilinderkoppen van de 1200 2010 modellen en vraag me af hoe de kleppen gesteld worden( als dat nog nodig is). Ben tot nu toe gewend met moertjes en boutjes bij de boxers, ken uiteraard de andere manieren hoe maar hoe nu bij dit type?
Volgens mij heeft Han verslag gedaan van zijn eerste beurt en aangegeven hoe het gaat. (even zoeken, gevonden!:_
http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=2403&p=24356#p24356
Het kleppen stellen van de 2010 modellen is toch weer wat complexer dan de vorige modellen die gewoon werkte met boutje moertje . de 2010 werkt met kommetjes/cupjes ipv klepstelplaatjes zoals bij de K. dat betekend eerst de waarde meten dan zien wat er is geplaatst en dan berekenen welke je nodig hebt. dus zeker in het begin een extra rit naar de dealer voor de correcte cupjes.
Hans
Hoi.
Hier wordt de klepspeling bepaald door de hoogte van een halfrond bolletje, zeg maar een doorgezaagde kogel.
Stellen gaat net als met shims, dwz. meten wat de actuele speling is, shim/bolletje demonteren, opmeten en terug rekenen wat de nieuwe shim moet zijn.
Dit ook weer in stappen van 0,05 mm.
Doe mij maar gewoon boutje/moertje.
Groeten, Paul.
Als de constructie goed is dan hoef je met shims minder vaak te stellen. Mijn F650 maar ook mijn Suzuki’s hoefde ik veel minder vaak af te stellen dan mijn stoterstang motoren met boutje moertje. Maar ook motoren met bovenliggende nokkenassen en tuimelaars moesten bijna altijd bijgesteld worden. Het is even wennen dat wel.Maar boutje moertje gaat wel wat sneller. Bij mijn F650ST was het nokkenassen eruit en nokkenaskettingspanner verwijderen. Dus wel even meer werk. En dan lukt het meestal met een schuifmaat al omdat die tot 0.05 mm kan meten. De micrometer is nog iets handiger maar niet echt nodig. Maar bij de Yamaha die mijn broer had kon je de shims er zo onder uit halen. Toch wel leuk werkje.
Ton
@baird, Waar heb je dat filmpje gezien? Ben wel benieuwd! Overigens de 1300 waterkoeler boxer,zou die hydraulische klepstoters hebben? Naar ik heb vernomen komt de 1300 in 2012… ?
Grtzz J.
Naar aanleiding van de vraag van Baird hoe men de kleppen steld van een R1200RT werd ik toch een beetje nieuwsgierig en vond ik de volgende foto reportage op het motorforum.nl
Een beetje vet, zodat het halve maantje blijft plakken.