Helmen

We zouden eens een briefje kunnen sturen aan een motorblad of ze dit kunnen testen? Wellicht dat zij een aantal -afgeschreven en regelmatig gebruikte- helmen willen doneren aan de wetenschap. Arai heeft een testcentrum en zou daar wellicht weer wat promotie uit kunnen halen???

Kruip vanavond wel even in de computer om die mail te versturen…

Als dit gaat lukken zou dit geweldig zijn. Zou zeker een hoop duidelijk maken met betrekking tot veiligheid van een oudere helm. En als een motorblad dit gaat doen is zeker de onafhankelijkheid gewaarborgd! Succes met de mail hoop echt dat dit kan bijdragen aan motorveiligheid!

Vraag is gesteld, afhankelijk van antwoord van de een, gaan we mogelijk verder met een ander _004

Dave geweldig _004 _004 nu hopen op positief antwoord!

Reactie motorblaadje 1 (afgelopen maandag ontvangen, maar nu pas tijd om te posten):

Hallo Dave,

Jazeker, het zou interessant voor ons zijn om hier een test mee te doen en daarna uitsluitsel over de verjaringstermijn van een helm te kunnen geven. Maar: dat gaat volgens mij nooit lukken. Elke helm is anders en om op basis van één destructieve test op een paar helmen, die verschillen qua leeftijd, design, fabrikant en ‘verbruik’, bindende uitspraken te doen lijkt me erg riskant. Ik denk dat het ook de reden is dat er nog nooit echt goed onderzoek naar gedaan is. En al zou je dat wel doen, dan heb je ook nog het probleem van verschillende testmethoden. Zo gebruikt Arai in Hoevelaken en scherpe punt van enkele kilo’s die ze van twee meter (ofzo) naar beneden op de helm laten vallen. Dát is een destructieve test die echt wel laat zien hoe sterk de schaal is. Maar de TUV bijvoorbeeld test weer op een heel andere manier, die gebruiken methoden waar bijvoorbeeld Arai helemaal niet zo goed uitkomt, maar goedkope helmen zoals ROCC weer veel beter. Oftewel, en hier kom ik weer uit bij het begin van mijn onsamenhangende maandagochtend-verhaal: elke helm, elke test en dus ook elke uitkomst van verschillende testen zullen verschillend zijn.

Bedankt voor je input en wie weet… Ik zal het hier nog eens in de groep gooien, het is zeker interessant.

Op basis hiervan een mail teruggestuurd met een testvoorstel :smiley: . Benieuwd wat daar weer op volgt Big RT Smile

Had dit al min of meer verwacht. We zien dus dat geen fabrikant of onafhankelijke instantie het aan durft om zijn of een aantal helmen te testen omdat er mogelijk iets uitkomt wat ze niet kunnen beïnvloeden en naar hun hand kunnende zetten. Conclusie over hoelang kan je met een helm doen en waar komt het verhaal van 5 en 7 jaar vandaan is dus duidelijk een verkoop verhaal/truc dat gebaseerd is op omzet maken en niet op veiligheid van de gebruiker! Ander gezegd veiligheid is ondergeschoven aan geld!

Weet ik niet, de reactie is niet die van een belanghebbende, maar van een redacteur die de haalbaarheid van een vraag analyseert… Bovendien ben ik er van overtuigd dat helmfabrikanten je liever drie helmen verkopen dan eentje waarin je verongelukt…

Volgens mij is de leeftijd van de helm niet doorslaggevend. Gewoon zelf controleren, zit de helm niet te ruim en zijn alle onderdelen nog in goede staat.

Mijn vorige AGV was na vijf jaar ( 80000 km) versleten, maar mijn huidige Schubert (ook vijf jaar oud) kan nog zeker een paar jaar mee.

Groet,
Kees Jan

Volgens mij speelt ouderdom van materiaal helm zeker wel een rol. Maar hoe snel materiaal moeheidsverschijnselen gaan vertonen kan ik niet aangeven. Dit omdat materiaal er best goed kan uitzien maar kan de sterkte onder invloed van zon sterk worden beïnvloed. Als ik de binnenvoering zie kan ik wel zien of die versleten is, pasvorm die niet meer goed is kan je wel voelen. En beide kan je vervangen maar buitenschaal daar zit nu het probleem, dat zie je niet en meten kan ook niet maar is wel het belangrijkste van veiligheidsonderdeel. En zolang daar geen onafhankelijke meting op kan plaats vinden blijft de vraag wanneer is een helm versleten. Kunnen zelfs de vraag stellen is een dure helm beter dan een goedkoper helm, beide zijn toch goedgekeurd! Zoals het nu is bepaald ieder zelf zijn helm keuze en wanneer hij die gaat vervangen of dat hij de binnenkant vervangt en nog even kan gebruiken. Kort gezegd gevoel bepaald de levensduur helm. Zoals ook gevoel de soort helm bepaald. Is een helm nu een gevoelsproduct?