De levensduur van een helm is naast het materiaal waar de helm van gemaakt is, ook afhankelijk van gebruik.
Een regel die ik hanteer is dat een helm van polycarbonaat bij normaal gebruik ongeveer 2-3 jaar meegaat. Bij een helm gemaakt van carbon of kevlar hou ik een levensduur van ongeveer 4-5 jaar aan. Dit wordt grotendeels bepaald door de blootstelling aan UV straling. Polycarbonaat reageert anders op UV straling dan carbon of kevlar. Deze laatste twee kunnen beter tegen UV straling en gaan vanuit die optiek langer mee.
Verder vormt het gebruik van de helm ook een factor waarmee rekening dient te worden gehouden. Normaal gebruik voor mij is dat ik de helm 5 dagen per week gebruik voor het woon-werk verkeer en soms met een tourrit. Wanneer de helm niet wordt gebruikt ligt deze op een stoel zonder helmtas of andere bescherming.
Hier heb ik het nu alleen over het materiaal waarvan de helm gemaakt is en gebruik. Wat naar mijn mening niet zo zeer de levensduur maar meer de “draagduur” of “gebruiksduur” bepaalt is hoe de helm qua comfort en degelijkheid goed blijft. Zo heb ik gedurende anderhalf jaar een NZI helm gedragen. Toen voor mij financieel het maximaal haalbare. Na de anderhalf jaar was de helm dusdanig achteruit gegaan op het gebied van comfort (regenwater achter vizier) maar ook veiligheid (pasvorm, helm te los op het hoofd), dat er toen maar een helm moest komen van een meer gerenomeerd merk.
Kijk nu komen we ergens. Levensduur en gebruik/draag comfort. Zodra een helm niet lekker meer zit kan je bij de wat duurdere helmen een nieuwe binnenvoering kopen om zo de levensduur van de helm te verlengen of je kan prijstechnische gezien de prijs binnenvoering en ouderdom helm beter een nieuwe helm kopen. Maar dat zijn persoonlijke keuzen die hier aan ten grondslag liggen. Geheel blijft de vraag hoe lang gaat een helm nu mee? En hoe beoordeel je de geboden veiligheid van de helm!
Staan veel zaken in echter ook hier ontbreekt weer de reden waarom je een helm na vijf jaar moet vervangen.
Omdat het materiaal is verouderd? Ja dat kan wel zijn maar waar op is dat gebaseerd. Ik kan ook roepen dat mijn auto, motor, fiets, badkuip na vijf jaar vervangen moet worden, maar is dat wel zo! Is dit niet een mooie verkoop stunt of kreet!
Daarbij is artikel ook nog eens van Termaat en dat is een motorzaak in Nijmegen is het dan objectief? Natuurlijk begrijpt een ieder dat materiaal van wat dan ook verouderd en niet nieuw blijft. Hoewel sommige mensen hun oude motor voor nieuw prijs denken te kunnen verkopen maar dat even terzijde. Hoe veilig is veroudering van materiaal en wanneer wordt die veroudering onveilig? En hoe veilig is veilig, is een keurmerk veilig? In keuring zal ook verschil zitten. Je kan een helm keuren en uitkomen op b.v een 6 maar ook keuren en uitkomen op een 10 uiteindelijk krijgen ze allebei het zelfde keurmerk. Dus wat zegt een keurmerk over de kwaliteit van veiligheid behalve dat het voldoet aan het minimale?
Ben het wel eens dat een helm tijdig vervangen moet worden. Maar wat is tijdig en veilig. Zelf vervang ik mijn helm uiterlijk na vijf jaar gebruik. Langer gaan ze echt niet mee. Maar ik vervang mijn helm op gevoel (zit niet lekker meer), uiterlijk (mooi of ziet hij er niet meer uit), emotie (voelt hij nog veilig), budget dat speelt minder meer gevoelskwestie dus wat aangeeft vervangen die helm.
Voor helmen gemaakt van polycarbonaat geldt dat de kunstof buitenschaal (die van polycarbonaat) gemaakt wordt met behulp van zgn. weekmakers. De weekmakers zijn nodig om het materiaal verwerkbaar te maken. En hier hebben we de achilleshiel van de polycarbonaat helm. De weekmakers zorgen ervaar dat de buitenschaal onder invloed van UV straling broos wordt. Dit proces is voor het blote oog onzichtbaar. Deze broosheid maakt dat de integriteit van de buitenschaal afneemt en daarmee het schokabsorberend vermogen negatief beinvloedt.
Helmen gemaakt van carbon/kevlar of andere composiet materialen zijn hier eigenlijk ongevoelig voor. Immers, de buitenschaal wordt opgebouwd uit lagen en toevoegingen zoals weekmakers zijn niet nodig om het materiaal verwerkbaar te maken. Gesteld kan worden dat helmen gemaakt van composietmateriaal een “onbeperkte” levensduur kent. Bij dit soort helmen speelt de pasvorm en het comfort na meerdere jaren gebruik een grote rol bij de keuze de helm te vervangen.
Arbodiensten stellen bij veiligheidshelmen van ploycarbonaat een vervanging voor na 3-5 jaar gebruik. Composiet helmen gaan langer mee en de arbodiensten gaan hier uit van vervanging na 5-10 jaar. LET OP!!! Dit betreft veiligheidshelmen en geen motorhelmen. Echter de buitenkant van de beide type helm wordt op vergelijkbare wijze geproduceerd en een parallel m.b.t. gebruik is zeker aanwezig.
Een motorhelm wordt m.i. zwaarder belast. Weer en wind bij 100+ km/u, zweet, etc. Dus een marge t.o.v. de gebruiksduur bij veiligheidsdhelmen is aan te bevelen.
Niets is zeker in het leven en zelfs dit niet. De veiligste manier van motorrijden is niet motorrijden. Ik heb redelijk vertrouwen in conclusies van gerenormeerde instanties, maar het is geen exacte wetenschap. Dus we zullen het nooit precies weten vrees ik.
Begin van deze week een setje nieuwe binnenvoering ( nieuwe wangstukken en topvoering) voor mijn Nolan N103 besteld en vandaag al binnen bij de motorzaak en dus gelijk op gehaald en vanavond gemonteerd.
Nou dat is een heel verschil gelijk een veel beter pasvorm, gelijk aan de pasvorm toen ik de helm haast 4 jaar geleden heb gekocht en dat voor 70 euro, dus dat vindt ik wel de moeite waard .
Peter
Pasvorm is met nieuwe voering weer als nieuw. Dat is een klein stukje veiligheid. Echter de buitenschaal is vier jaar oud. Volgens een aantal formuleren moet je over een jaar toch aan een nieuwe helm geloven! En daarom is de vraag zo belangrijk hoelang gaat een helm nu mee! En waarop is het antwoord gebaseerd! En daar is nog geen goed antwoord op gekomen. Alle antwoorden zijn van ik vertrouw de fabrikanten, ik vertrouw het keurmerk, of ik geloof en eigen aannames.
Maar echt onderbouwd met testen, rapporten is er niet. Dus helmen en levensduur blijft duister!
De kosten van aanschaf en afschrijving van je helm kun je het beste afzetten tegen de waarde van het hoofd waar normaalgesproken die helm omheen zit… En sommige mensen zullen die waarde wat lager inschatten dan anderen… En we kunnen dan ook niets anders doen dan die mensen, op basis van die afweging, volledig gelijk te geven…
Tenzij iedereen elkaar napraat, ben ik op basis van diverse internetsite’s tot de conclusie gekomen dat 5 jaar na productiedatum, de helm zijn/haar maximale veiligheid op zijn minst begint te verliezen.
Ook op genoemde site’s geen wetenschappelijke onderbouwing. Zijn aannames en persoonlijke interpretaties van een aantal zaken! Maar natuurlijk bepaald ieder zelf wanneer een helm wordt vervangen. Maar de vraag is wanneer is het echt nodig?
Is een helm van zes jaar ineens onveilig, en vijf jaar en een dag is ook zes jaar ook onveilig? En de dag voor dat de helm vijf jaar is is hij dan nog veilig? Natuurlijk is dit extreem genoemd maar het gaat juist er om hoe weet of zou je kunnen weten wanneer een helm niet voldoet of niet meer geheel voldoet aan de eisen danwel minimum eisen van veiligheid voor een helm! Vraag blijft dan ook wanneer is een helm veilig en wanneer moet je hem vervangen en kan je dit zelf meten of vaststellen of kan een dealer dat en wat zouden de normen dan moeten zijn!
Met de laatse spreker ben ik het helemaal eens.
En natuurlijk heeft een helm geen onbeperkte levensduur dat weten we allemaal maar net als de laatste reactie schreef is de helm na 5 jaar en 1 dag ineens onveilig ik denk het ook niet en dan is de investering van een nieuwe binnenvoering na krap 4 jaar niet verkeerd en kan ik de helm in iedergeval die laatste 1 of 2 jaar met een fris en veilig gevoel nog gebruiken
Peter
Zo ik al op de 21ste schreef is het geen exacte wetenschap. Dan is er nog maar één manier en dat is proefondervindelijk testen…bij voorkeur met een helm van een ander
Om een helm te testen heb je gegevens nodig waar aan een helm minimaal zou moet voldoen. En deze eisen zijn er alleen voor een nieuwe helm. Verder heb je een totale levensloop van de te testen helm nodig. Want een helm die alleen maar 1 maal per week met mooi weer is gebruik de afgelopen 5 jaar of een helm die de laatste 5 jaar iedere dag is gebruikt zou al een verschil in meting moeten opleveren. Vandaar dat er feitelijk eisen moeten zijn waar aan een helm na enige gebruikersjaren aan zou moeten voldoen. Dit zou op een eenvoudige manier vastgesteld moeten worden. Met de huidige testen van nieuwe helmen is de helm na de test niet meerbruikbaar. Dus die manier van testen zou gelijk vernietiging van de helm betekenen. Tja en het ging juist om een test of een helm nog bruikbaar is. Al met al blijft het een zaak van eigen gevoel van veiligheid, vertrouwen in product en gebruikte materialen, risico beheersing en budget dat nu de vervangingciclus bepaald. Daar de wetenschap dit niet kan aangeven!