Helmen

Er zijn veel helmen in allerlei soorten en maten! Maar wat bepaald nou voor jou wat een goede helm is? Moet hij er geweldig uitzien, goed passen, makkelijk sluiten, systeem helm, integraal, vizier met pinlock, ventilatie, veel zicht hebben of andere mogelijkheden. Kortom veel zaken die aandacht vragen of is de prijs de belangrijkste factor! Ja zeg het maar wat beïnvloed jou keus! _001

De helm moet vooral goed passen. Daarnaast gemakkelijk te openen (ook voor derden in geval van een ongeval). En de helm moet vooral stil zijn. Of de helm mooi is, maakt mij niet uit. Als ik ik 'm op heb zie ik het toch niet en als ik 'm niet op heb, kijk ik er niet naar.

http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=46&t=5755&p=63416&hilit=neotec#p63416

Mijn helm moet van goede pasvorm zijn, een dampvrij en geïntegreerd zonnevizier hebben, stil zijn, makkelijk verwijderbare en wasbare bekleding hebben en moet bovenal veilig zijn.

Veilig is inderdaad een belangrijke zaak maar hoe meet je dat?

Deze keuze van de helm is voor mij heel persoonlijk en ik denk voor elk ander ook. Een helm waar de een bij zweert kan ik niet op mijn hoofd hebben. BMW/Shuberth, Nolan bijvoorbeeld zitten bij mij voor geen meter. Na een lange pasronde is mijn keuze begin dit jaar op een HJC SY-Max 3 gevallen omdat deze aan al mijn eisen voldeed en vooral omdat de pasvorm perfect was . . .
Maar of de veiligheid van een helm te meten is betwijlef ik . . . . _001 Je mag er van uitgaan dat de gerenommeerde merken aan alle veiligheids eisen voldoen . . . . toch :confused::

Je mag inderdaad verwachten dat een helm voldoet aan de veiligheidseisen. Maar is dat wel zo? Een aannemer moet een goed huis bouwen, een politieagent is onkreukbaar, in een ziekenhuis wordt je weer beter. Kijk dat zijn ook verwachtingen maar zijn ze wel altijd zo? Dus voor veiligheid moet je blindelings vertrouwen op het zegeltje in je helm? Ik weet geen andere oplossing, maar ben niet van plan om het te testen door een klapper te maken. :smiley:

Er zijn verschillende normen om een helm te testen, de bekende EC normen en de Snel test. De laatste is strenger en er zijn nog maar weinig helmen die daar aan voldoen, wat me destijds bij het lezen globaal opviel is dat de EC uit gaat van één klap terwijl de amerikaanse uitgaat van meerdere klappen voordat je stil ligt.

http://www.smf.org/testing

Een wijs man antwoordde eens op de vraag over goedkope of dure helmen: " Een helm mag kosten wat je kop je waard is",

_004

Heb je m,n kop wel eens goed bekeken ? Zijn er gratis helmen :confused:: of nog beter geld toe :confused:: :smiley:

4 jaar geleden hadden mijn vrouw en ik een Caberg justissimo helm en hebben toen een flinke klapper gemaakt toe we ( samen met mijn vrouw achter op ) bij een snelheid van ongeveer 130 op de duitse snelweg voor me een sukkel in een koekblik ineens onnodig een noodstop maakte en ik er achteop klapte.
Gelukkig hadden we beide haast geen verwondingen alleen veel blauwe plekken en ik een gescheurd polsbotje, maar onze helmen waren aan alle kanten gekrast van het vizier tot de zijkant en dan schrik je wel even en ben je blij dat je geen jethelm op hebt of met je helm open geklapt rijdt.
-1150- Peter

Begrijp dat de systeemhelm een behoorlijke klap heeft opgevangen. Maar gelukkig had je een goede helm die erger heeft voorkomen. Vraag is dit schuifschade die aan de helm is ontstaan of is het echt een klap geweest. Neem aan dat je de helmen gelijk heb vervangen voor nieuwe en,de vraag is nu zijn het de zelfde geworden of een ander merk?
Zo ja een ander merk waarom dan juist die helm?

De grootste schade was schuif schade ik heb verder geen schade kunnen ontdekken wat veroorzaakt was door de klap.
Natuurlijk hebben we de helmen gelijk vervangen, maar aangezien ik met de Caberg ook last had van pijnpunten hebben we toen gekozen voor de Nolan N103 omdat deze voor ons een hele goede pasvorm heeft zonder pijnpunten wat voor ons eigenlijk een van de belangrijkste criteria en verder kwalitatief ook verder goed in elkaar steekt , al zal dat misschien bij een enkel model mis gaan.
Zoals ik al eerder schreef zijn we na 4 jaar nog steeds zeer tevreden met deze helmen.
Pas geleden de nieuwe Nolan N104 bekeken en inderdaad net als in een laatst in Motoplus verschenen helmemtest vindt ik de nieuwe knoppen om de helm te openen te klein.
Aangezien onze huidige helmen nog in prima staat zijn ( nog nooit laten vallen en verder zonder een krasje ) hebben we besloten om binnenkort nieuwe binnen voering voor onze helmen aan te schaffen want na 4 jaar wordt dat wel minder en is dat dan weer fris en hopenlijk lomt dat de pasvorm ook weer wat ten goede.
-1150- Peter

Het advies is helm vernieuwen na 5 jaar. Door veroudering van materiaal gaat de helm zijn bescherming langzaam verminderen

Dat dacht ik ook maar gisteren ergens op het world wide web een stukje gelezen in een duits artikel waar men dat beslist tegen sprak en daar had men het over een vervangings termijn van 7 jaar.
Het zal er ook wel aan liggen hoe je met je helm om gaat , wij zijn altijd heel voorzichtig en zorgen dat hij niet valt ook hangt hij thuis in en een verwarmde garage met de beschermhoes er over heen.
Hier onder staat de link naar het Duitse artikel
http://www.motorradonline.de/de/bekleidung/helme/beratung-wie-lange-halten-helme/106776
[groet]
Peter

Ik meen me te herinneren dat ook het materiaal (ABS, Polyester, kevlar) daar een rol in speelt.
En hoe je 'em bewaart: in ieder geval niet in de directe zon.

Om de vijf jaar heb ik ooit gelezen. De UV straling is de grootste boosdoener. Het maakt het materiaal broos.

En voor gemiddeld 10 euro per maand neem ik geen risico.

[groet]

Als uv de grootste boosdoener is bij het verouderen van een helm dan lijkt mij een vaste vervangdatum van 5 jaar niet juist.
Als ik weinig km maakt met de motor dan zal mijn helm weinig uv krijgen. Rij ik heel veel km per jaar dan zou mijn helm heel snel vervangen moeten worden? Zou het dan niet beter zijn om het aantal gebruiksuren aan te geven! Lijkt mij wel logisch!

:sunglasses: _001 :smiley:

ik denk dat de 5 jaar gebaseerd is op gemiddeld gebruik. En UV is de grootste boosdoener…de grootste van kennelijk nog een paar boosdoeners.

Als uv de grootste boosdoener is bij het verouderen van een helm dan lijkt mij een vaste vervangdatum van 5 jaar niet juist.
Als ik weinig km maakt met de motor dan zal mijn helm weinig uv krijgen. Rij ik heel veel km per jaar dan zou mijn helm heel snel vervangen moeten worden? Zou het dan niet beter zijn om het aantal gebruiksuren aan te geven! Lijkt mij wel logisch!

/quote]
ik denk dat de 5 jaar gebaseerd is op gemiddeld gebruik. En UV is de grootste boosdoener.

Zelfs dit antwoord met aanname is dus persoonlijk. Uv hoe meet je dat op je helm? En zit er verschil in iemand die 3000 km per jaar rijdt en iemand die 30.000 km per jaar rijdt? Moet laatste persoon zijn helm eerder vervangen dan de eerste persoon? En hoe zit het dan met de levensduur van een helm in zonnige en niet zonnige landen? Kortom hoe weet je of een helm veilig is, niet veilig is of wat dan ook. Volgen we dus blindelings het stickertje op de helm( keurmerk) of volgen we verhalen van gebruikers, of zegt beschadiging van de helm iets , kortom wat is een veilige helm, hoe weet ik dat en hoe kan ik dat jaarlijks controleren? :confused::

Op het gevaar af dat dit een onmogelijke discussie gaat worden stel ik toch dat je geen helm van ouder dan 5 jaar moet willen verkopen en ook niet als je vermeld dat de helm vrijwel niet gebruikt is en dus als nieuw zou zijn.
Voorbeeld:
Stel je koopt een brood bij de ambachtelijke bakker, het deeg is optimaal en met liefde behandeld en gekneed, daarna zorgvuldig gebakken tot een brood en het heeft uit kunnen ademen.
Jij koopt nu dat brood, perfect van kwaliteit.
Het beste om voedsel, en dus ook dat brood, te kunnen bewaren om later te consumeren is om het te doen invriezen.
Jij doet dat dus ook en na een paar weken geniet je na ontdooien van dit brood.
Maar nu laat je dit brood 5 jaar in de vriezer, mag je dan verwachten dat de kwaliteit van dit brood na ontdooien na 5 jaar ingevroren te zijn geweest hetzelfde is qua smaak als 5 jaar geleden?
Brood, nooit gebruikt, nooit eerder ontdooid, ik zou zeggen: eet smakelijk maar ik koop wel een vers brood!

groet,

Han