Gisteren dagje Den Haag, uiteraard gecombineerd met het ophalen van het eindresultaat. Pas laat thuis, meteen de fiets uit de schuur (Ajax stond toch al achter) en wat foto’s geschoten:
Uiteraard stukje gereden want ik was zeer benieuwd of de transplantatie van het verwarmingselement was geslaagd. En dat was het zeker.
Ik zat prinsheerlijk op het Corbin voor de operatie, vond het zadel hooguit een klein tikje aan de harde kant. Dat had ik niet gezegd bij het inleveren. Wel dat ik graag de voorkant ietsje smaller zou willen. Omdat het zadel wat in mijn benen drukte bij het stoplicht, had ik het zadel in de lage stand. Na de operatie is het toch een klein tikje zachter geworden, waarschijnlijk wegens de inbouw van het verwarmingsmatje waar een laagje schuim overheen is gegaan. De opstaande rand achter is ietsje verlaagd (ze wisten waarom ik het overgenomen door hen verbouwde zadel had verkocht: ik zat te veel op de opstaande rand), maar daardoor ging ik met het zadel in de lage stand als vanzelf net wat verder naar achteren zitten. Even gestopt en het zadel omhoog hetgeen ook voor mijn knieën beter is. En ik zit magnifiek! T.z.t. wil ik ook zo iets op de RS. Vrouwlief daar al psychisch op voorbereid…
Enig puntje van kritiek: het deel achter heeft witte stiksels en het deel voor heeft zwarte… Dat had naar mijn idee anders gekund… Maar om daarvoor nog een keer een dagje Den Haag te gaan doen…
Enige twijfelpunt nu: gooi ik het originele, als nieuwe, zadel nou wel of niet in de verkoop? Dat zadel is beduidend knapper dan de Boonstra Parts exemplaren waar €75,- voor wordt neergeteld, dus ik zou denk ik prima €85,- voor dat originele deel met verwarming kunnen vragen. Nu mijn gerenoveerde Corbin van verwarming is voorzien, gaat dat originele deel niet meer op de fiets komen. Qua inruilen, hoor ik u denken, daar gaat geen sprake van zijn. Deze blauwe RT blijft bij mij tot ie zodanig op is dat een enkele reis Polen of Afrika een einde aan haar leven in Nederland zal gaan maken… Daarom had ik de fiets destijds ook blauw gespoten: moeilijke vragen hoef ik niet te beantwoorden bij een eventuele verkoop. (Al heeft de fiets wel ooit, gespoten en wel, ongeveer 8 uur te koop gestaan, ik was toen erg pessimistisch over de heelkansen van mijn defecte knieën na een val van 6 meter uit een boom, had daarmee de kundigheid van de orthopeed van het Diakonessenhuis te Utrecht en Zeist te zwaar onderschat, moet die man nog nodig een fles wijn gaan brengen. Vrouwlief kreeg er lucht van, is verpleegkundige n.b. opgeleid door het Diak, en die gebood me ONMIDDELIJK de fiets uit de verkoop te trekken! Want daar zou ik eindeloos spijt van krijgen. En inmiddels weet ik zeer zeker dat zij gelijk heeft gekregen. Niet voor niets ben ik 27 jaar inmiddels bij haar).
Weet je trouwens dat Hernn BMW de originele zadels (i.i.g. v.d. 850/1100/1150) vanaf het achterste zitgedeelte echt vastlijmen? Het gevolg is dat op den duur het relatief sterke skai op die plek kan gaan scheuren. Dit is mij verteld en heb ik gezien toen ik mijn zadel daar liet aanpassen. Uiteraard verlijmt TL het stuk wat ze vervangen in het zadel. Daarover komt nog een dunne schuimlaag en vervolgens dus het skai zonder lijm.
Je zal morgen ondanks de voorspelde tropische temperaturen vast niet smelten Berrybeer!
Weer wat geleerd Eilert . Ik ga overigens met mijn Wunderlich zadel en niet met mijn BMW comfortzadel omdat ik die…nergens in huis meer kan vinden . Ik weet zeker dat ik die jaren geleden in een doos verpakt heb (in bubbeltjes plastic) en dat ik die doos bij de laatste verbouwing nog in mijn handen heb gehad.
Vandaag een bezoekje gebracht bij - om een Koot & Bie term te gebruiken - de “vrije jongens” uit “De Haag” ( Of u hier ken pinnen meneer? Tuurlijk ken dat hier; even hiero het straatje uitlope en links om de hoek zit de Appie, daar ken u pinnen zoveel als u wil )
Er was volgens de heren niets mis met het schuim in mijn Wunderlich zadel, echter wel met het feit dat het schuim vastgelijmd zat aan het dek; dat hebben ze van elkaar gescheiden zodat ik nu een ‘zwevend’ dek op mijn zadel heb. Vooraan in het zadel zaten aan weerszijden twee bobbels en die zijn er nu afgehaald. Of het allemaal geholpen heeft weet ik eerlijk gezegd niet, daar was het ritje van 5 kwartier terug naar huis te kort voor. Mocht het inderdaad niet geholpen hebben, kan ik mij weer in Den Haag melden en wordt er alsnog nieuw schuim ingezet. Voor dat laatste gaf Remco mij zijn visitekaartje met daarop handgeschreven het bedrag dat ik vandaag al betaald heb…uiteraard cash!
Nou, ik heb inmiddels wat langer gereden op mijn “Als Nieuw Corbin Zadel”. Wou dat ik het ding ook in de Boeing 737 cockpit mee kon nemen. Zit prinsheerlijk! Originele “oude” zadel maar te koop gezet, alhier en ook op Marktplaats want ik zie echt niet in waarom ik dat nou nog op de fiets zou zetten… Om te beginnen vindt ik het nieuwe Corbin met dat witte biesje ook gewoon mooier om te zien, zeker in combinatie met de achterkant. Enige waar ik wellicht in de toekomst ook ooit nog voor te porren zou kunnen zijn: billen ventilatie! Ja, ik hoor u lachen, maar in de Ford Mondeo Vignale zit dat dus mooi ingebouwd he, billen airco EN billen verwarming. Het hele jaar door comfortabele zit temperatuur!
Mijn Touratech zadel was een “doorwaaizadel” met een speciaal topschuim om de billen te ventileren, zoals jij het zo plastisch noemt. Maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Toen ze het bij Tijger leathers uit elkaar haalden was het niet meer dan een ander laagje topschuim waar de heren minachtend over deden. Dat dat ooit meer zou moeten of kunnen ventileren was hun een raadsel.
Door al dit ‘zadelgeweld’ ook maar eens geinformeerd bij ze voor het rijdersdeel van mijn Corbin zadel. Vorig weekend 2 dagen naar Sauerland geweest en na vele km’s kreeg ik toch wel last. Het zadel gaat al heel wat jaartjes mee dus een nwe vulling kan sowieso geen kwaad.
Net terug uit Den haag, behalve zadelverbetering, ook maar meteen de buren uit huis gehaald, omdat de winkel van de fotograaf (rechts van tijger leathers op de hoek) in de hens stond, spanning en sensatie, maar eigenlijk niets ernstigs, binnenbrandje.
Op de terugweg natuurlijk meteen goed kunnen testen, want erg veel files op weg naar Heerlen en Pinkpop.
In eerste instantie dacht ik, goddomme, wat is dat hard, maar gaandeweg waardeer je dat wel, want ook na 3 uurtjes rijden raak je de zadelplaat nog niet. En dan de prijs, €135 voor beide zadeldelen, met terugplaatsing van het originele dek (want daar mankeert nooit wat aan, aldus de man van TL, hadden ze die centen maar besteed aan het schuim). En klaar in 55 minuten.
Over enige tijd zal het zadel zich wel bewezen hebben, wordt vervolgd.
Blauw was inderdaad mooier geweest. Maar ik heb dit zadel ooit overgenomen van iemand die zijn DOHC in had geruild op een LC en daarbij het originele zadel op de DOHC had terug gezet.
Dat was dit zadel:
Dat had ik gekocht net nadat ik uit het ziekenhuis was gekomen van mijn val vorig jaar. Dus niet echt goed proefgezeten. Pas met rijden kwam ik er achter dat ik door die opstaande rand waar heel mooi “R1200RT” in was geborduurd, te veel naar voren werd gedwongen. Als ik dan wat naar achteren ging, zat ik met mijn bips op die opstaande rand. Comfortabel was anders… “Vorm voor Functie” gaat bij mij bij sommige dingen wel op (RT laten blauwspuiten) maar voor andere dingen dus duidelijk niet…
Enfin, dat voorste deel dus verkocht, het achterste was ik nog altijd zeer tevreden mee, alsmede mijn regelmatige passagier (mijn dochter) en mijn minder regelmatige passagier (mijn vrouw, die rijd meestal op haar ST achter me aan, maar bij bezoekjes aan evenementen e.d. zit ze bij mij achterop).
Toen afgelopen winter combi gereden origineel voor (billenverwarming) en Tijger Leathers achter en uiteindelijk de knoop doorgehakt om het Corbin op te laten knappen en van verwarming te laten voorzien. Achterste deel had al een witte bies, dus voor dan ook maar een witte bies. Zodoende…
Net ruim 4000km achter de rug (of onder de bips, wat je wil ) en de laatste dagen waren een ware martelgang. Wat een pijn in het zitvlak en de onderrug.
Ik zie zelfs een rimpeling in het zadel dus het lijkt mij duidelijk. Via de zoekfunctie heel veel info ingewonnen en vanuit Frankrijk reeds een afspraak bij Tijger Leathers gemaakt voor volgende week. Ik ben erg benieuwd!
Toen ik laatst bij TL was adviseerden ze mij om de skai bekleding van het zadel vooral aan te houden en dus opnieuw te gebruiken. Na 17 jaar verkeerd het nog in onberispelijke staat. Skai is zeer sterk en blijft goed onder alle weersomstandigheden. Een leren zadel kan veel minder goed tegen zon en regen. Je dient een leren zadel bovendien regelmatig in te vetten om scheuren in het zadel te voorkomen. Skai heeft nagenoeg geen onderhoud nodig.
Vorig week was het eindelijk zover. Het rijdersdeel is weer voorzien van een nieuwe binnenvoering. En zooo, dat is wel weer ff wennen die hardheid…Lijf maar m.n. rug moest er even aan wennen. Verbaasde mij eigenlijk maar na die paar dagen is het helemaal top. Nog geen lange rit gemaakt sindsdien maar ben benieuwd. Goede reden om iets te plannen
Ik begrijp dat je in eerste instantie verbaasd was. Het originele zadel is echter (en zeker als het al wat ouder is) veel te zacht. Zo zacht zelfs dat je derrière verandert in geloogd eiken. Je zit dan namelijk op de hard plastic leest van Herrn BMW en daar ben je niet blij mee. Veel plezier met je nieuwe zadel!
Vorig jaar mijn R1150RT Comfort zadel bij Tiger Leathers laten voorzien van steviger schuim, nu eindelijk een lange rit gemaakt: 6640km in 18 dagen Noorwegen, ben er erg blij mee, had dat jaren eerder moeten doen!
Geloogd eiken… Zo voelde het wel op mijn 2014 RT/LC na een ritje naar Normandie, 620 km en best wel afzien qua zadel. Vorige week even contact gehad met TL en na mijn werkvakantie even een afspraak maken. Zij adviseerden idd het originele dekje te blijven gebruiken.