Ik heb anderhalf jaar geleden een Touratech (Kahedo) zadel aangeschaft voor mijn R1200RT LC omdat het standaard zadel veel te zacht is en doorzit, maar nu zit ook dit zadel door. Daarom een afspraak gemaakt met Tijger leathers.
Ook heb ik op langere ritten last van mijn rug. De recent aangeschafte Wunderlich stuurverhogers geven wel iets verlichting, maar het probleem is daarmee nog niet over.
Volgens Tijger leathers was het schuim in mijn zadel niet alleen te zacht maar ook verkeerd van vorm. Het zadel loopt naar voren af en dat is volgens hen het probleem. Vandaag heeft mijn zadel nieuw steviger schuim gekregen en is vlakker gemaakt. De eerste indruk is positief maar een lange rit moet uitsluitsel brengen of de klachten nu ook echt minder zijn.
Binnen 1 uur was het zadel helemaal uit elkaar, nieuw schuim gemonteerd en op maat gemaakt, gepast en weer afgewerkt! Ongelooflijk. Nog ongelooflijker was de prijs: mijn zadel kostte destijds meer dan €400 ; nu heb ik een beter zadel voor…€85
Ik zou afgelopen jaar al bij hun langs om op deze wijze mijn zadel aan te passen, maar ben er nog niet geweest. Ik bel komende week voor een afspraak. Het zijn zeker de kosten niet voor een goed zittend zadel.
Geregeld weer een steeds terugkerend onderwerp. Er is op dit forum al zoveel over geschreven en gereageerd. Ook nu weer en als ik dan reacties lees dat men er bijna zonder meer vanuit gaat dat men bij aanpassen meteen een “goed zittend” zadel denkt te hebben, dat vraag ik me af worden die “oudere zadeldraadjes” soms niet meer gelezen.
Misschien is het iets om een ‘Aanraders’ post te plaatsen… bij aankoop van wen RT raden wij-
Verhoogd ruit- opties…
Vlakker aangepast zasel- opties…
Accu- opties…
Onderdelen, blah blah- opties…
Enzo…
In ieder geval een naar voren gekanteld zadel op een RT met rechtop rijverhouding is heel slecht voor de rug en heupen.
Vandaag meer dan 470 km gereden en het zadel is goedgekeurd! Ik heb vandaag totaal 6 uur lang op het zadel gezeten, met 2 pauzes en de rugpijn is grotendeels weg. Super bedankt Tijger leathers
het positieve bij Tijger leathers is: Ben je niet tevreden, dan ga je terug en ze bezien hoe het probleem (kosteloos) is op te lossen. Klasse service en ik spreek uit ervaring en heb daar geen aandelen.
Hoeveel km’s had je gereden met het TT-zadel toen je begon te bemerken dat het door begon te zitten?
Anderhalf jaar zegt niet zoveel maar het aantal km’s dan wel uren die je op het zadel hebt gezeten wel
Dank alvast voor het antwoord.
Grtz, Mart.
Ik rijd zo’n 20.000 km per jaar met de motor, dus in anderhalf jaar ongeveer 30.000 km.
Nog even wat gerekend en geschat: dat is ongeveer 600 uur geweest.
Thanx. Dan ben ik over een half jaar ook aan de beurt hoor ik net 1e jaar ook 20K gereden op de RTLC
Hoewel ik op dit moment niets vreemd merk aan het zadel. Zou wel heel snel zijn, sneller zelfs dan het originele zadel, dat het TT zadel door gaat zitten…
Toen ze bij Tijger leathers het Tt zadel open maakten vonden ze het maar niks: veel te zacht schuim. Dus het is een wonder dat wij het nog wat vinden en er anderhalf jaar mee doen.
Ik heb begrepen dat ze de bestaande verwarming kunnen overnemen, of zelfs in kunnen bouwen; maar check voor de zekerheid zelf bij Tijger leathers voor jouw type motor.
Ze hebben voor mij achteraf zadel verwarming ingebouwd in een door hen aangepast zadel dat ik had overgenomen, dat was voor mijn R1200RT uit 2010 (DOHC variant). Was een prachtig zadel wat ze hadden gemaakt en in opdracht van de vorige eigenaar was dat voorzien van een opstaand randje waar heel fraai “R1200RT” in was geborduurd. Zat voor mij echter voor geen meter, dus dat deel heb ik inmiddels via het bekende MP verkocht. Ik zit nu ook met een zadel aanpas dillema:
Laat ik het originele zadel, waar een verwarmingsmatje in zit, voorzien van steviger schuim en precies dezelfde bekleding als het door hen reeds gemaakte achterste deel (dat heb ik gehouden)
Laat ik het Corbin zadel dat ik heb gekocht bij mijn RT voorzien van een nog te kopen verwarmingsmatje en dezelfde bekleding als het achterste deel…
Luxe problemen…
Het Corbin zit eenmaal rijdend perfect, heb hele dagen op dat zadel doorgebracht. Het zadel heeft nu zo’n 80k een berijder gehad over de loop van een dikke 10 jaar en dat laat zich aanzien (het zadel is destijds van een 2005 RT overgezet naar de 2010 RT), het leer is aan het “doorslijten”. Nadeel van het Corbin zadel: als ik stil sta bij het stoplicht, dan drukt het wat in mijn benen. Verder oogt ie een klein beetje lomp. Maar eenmaal rijdend zit je echt vorstelijk…
Enfin, tot de komende winter rijdt ik voornamelijk met de RS en als ik met regen en frisheid (zoals deze week) met de RT rij, dan kan ik me wel zonder zadelverwarming redden. Dus die knoop hak ik ergens in september door, ik hoop dan namelijk wel een 14 dagen zonder de RT te kunnen zodat ze bij Tijger Leathers de operatie 1 of 2 uit kunnen voeren.
+1, ik zou ook voor Optie 3) kiezen, Corbin zadel zit vaak heerlijk en een 2nd life is m.i. meer dan de moeite waard …
PS: Valt mij erg tegen van TouraTech, ik had beter verwacht. Zeker gezien de prijsstelling.
Aan de andere kant, Kahedo is de huisleverancier van BMW.
Je vraagt je af …
Anyhoe, voor mij persoonlijk gaat functie altijd boven looks, zeker als om het comfort, zoals het zadel, windscherm e.d, gaat.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.
Dank voor je verslag en de fotos. Misschien toch maar eens een dagtrip aan wagen.
Ik heb een extra voor- en achterzadel over voor mijn RT, met verwarming.
Weet iemand of Tijger een zadel kan renoveren met originele verwarming?