GEWEEST: Mid-Nederlandse RT Forum toertocht Zaterdag 11 september 2021

RT Tourtocht ‘Langs Blauw en door Groen’ op zaterdag 11 september 2021

Update voor Garmin/Zumo gebruikers:
Van drie Zumo gebruikers heb ik de melding ontvangen dat hun route slechts 123 km is, 27 km tekort dus.

PanEuroel had aanvankelijk ook dat probleem en loste dat als volgt op:
_-Ik heb alles verwijderd en opnieuw gedownload.
-Programma; My route app. navi: Zümo XT

• Bestand opgeslagen als Here Navigation Gold. Verstuurd naar mijzelf via e-mail en via Garmin Explorer geïmporteerd in de Zümo.
  • Trackbestand is 150,93 km (MRA)
  • Route nu in de Zümo 151 km.
    Alles in orde nu._

1150RT fan loste het als volgt op:
_Garmin Zumo600 :
Wanneer je de route op het apparaat laat herberekenen komt de afstand op 151km. Dit kan je doen door:
-Naar de route op de Zumo te gaan (bij mij onder het menu Aangep. routes),
-Daar voor Wijzigen kiezen

• Daarna kiezen voor Herberekenen._

1150RT fan zegt daarover:
Ik denk dat het in de praktijk tijdens het rijden ook zonder dit herberekenen goed gaat, hij zal je niet dwars door het weiland sturen, maar het is prettig te weten dat het overeenstemt met de werkelijke afstand.

Edit: deze RT Forum toertocht is verplaatst van 15 mei naar 11 september. Dit n.a.v. het per 26 juni opheffen van vrijwel alle beperkingen/maatregelen n.a.v. COVID-19 in Nederland door de Rijksoverheid.

De deelnemers aan deze RT tourrit ontvingen hun gegevens al wat eerder. Voor RT forumleden die het leuk vinden om de route op een ander moment te rijden, staan alle gegevens hieronder. De route-track vanuit MRA en de track uit Mydrive zijn ook vanuit die omgeving te downloaden.

In deze rubriek vind je het archief.zip bestand om te downloaden met:

• de track van +/- 150 km (marge 1 km)

• de route/track van +/- 150 km. (marge 1 km)

• begeleidende tekst met aandachtspunten

• de afbeelding van de track met POI voor start, koffie/lunch en eindbestemming.

• Het route/trackbestand uit MRA kun je rechtstreeks inzien en downloaden. Links in de balk voorzien van route-informatie

• De track uit Mydrive kun je ook rechtstreeks inzien en downloaden. Dit is de kale track, zonder verdere informatie.

• Een animatie over de route vind je in dit filmpje.

Aangemelde deelnemers:
01 RendeRT ()
02 Willem K.
03 Jos WRSM
04 fransgabler (
)
05 Venzent ()
06 WernerB (
) (onder voorbehoud)
07 Therèse (onder voorbehoud)
08 Walter
09 Nico4sen & Fieni (duo) ()
10 Bas P. (
)
11 BertL ()
12 HanTeRT (
)
13 Kat en Ka1200 (2 x solo) () ()
14 Trebor ()
15 JoJoTheFirst met vriendin (duo) (
)
16 RTbeRT
17 ToineD ()
18 PanEuroel (onder voorbehoud) (
)
19 ArjanW ()
20 DickJe
21 Cees 1150RTfan
22 Isaac (
)

(*) = Met werkende navigatie op het stuur.

Om wat tipjes van de sluier op te lichten:

• De route is 149,19 km en zal ex-stops ongeveer 3,5 uur duren.
  • De gpx route en track zijn gelijkgetrokken voor de TomTom en de Garmin/Here kaart.
  • In de Zumo’s komt een Here kaartfoutje voor, met een eenvoudige oplossing in dit filmpje.
  • Vanaf donderdag 9/09 0.00 uur kan de route vanaf deze post worden gedownload in diverse formaten.(GPX.route & track, POI, ITN en PDF)
  • Op maandag 6 sept verschijnt er al 'n korte routeanimatie met enkele aandachtspunten. Wil je je laten verrassen? Sla dan de animatie vooral over.

Plaatsen en tijden:

• Datum: zaterdag 11 september 2021.
  • Startpunt MacDonald te Schiphol Oost, pal langs de Buitenveldert baan. (baan nr. 09-27)
  • Adres: Loevesteinse Randweg 200, 1118 EL Schiphol.
  • 10.30 uur voor een welkom, kennismaking en korte toelichting. Plaats: buiten, links onder het afdak van de Mac (zie afbeelding mac)
  • Vanaf 10.45: ‘en route’ in zelf samen te stellen kleine groepjes.
    .
    macplane.png
    .
    Deze Mac is eenvoudig aan te rijden vanaf de A2/A4/A44/A5/A9/A10.

Overnachten in de directe omgeving:
Voor een budget hotel overnachting ligt o.a.het Ibis budget hotel pal tegenover deze Mac.

• Adres: Schipholweg 185, 1171 PK Badhoevedorp
    ,
    ibis2.jpeg
    ,
    Voor een luxere overnachting komt het vorig jaar geopende Renaissance Hotel op 500 mtr van de Mac. in aanmerking.
  • Adres: Meester Jac. Takkade 35, 1432 CB Aalsmeer•0297 228 686
    .
    renaissance.jpeg
    .
    .
    Voor een gezellig en betaalbaar hotel pal bij het oude dorp van Amstelveen - op 3 km van de startlocatie - is er hotel Alp de de Veenen.
  • adres: Ouderkerkerlaan 19 1185 AC Amstelveen
    .
    veenen.jpeg
    .
    .
    Liever in een chaletje of je eigen tentje? Op minder dan 1 km ligt de goed uitgeruste camping ‘EuroParcs Citycamping Amsterdamse Bos’
  • adres: Kleine Noorddijk 1 1187 NZ Amstelveen.
    .
    80.png
    .
  • Ontbijt bij de Mac wordt al vanaf 07.00 uur aangeboden.

Wat vooraf gaat:
Sinds 15 mei - de oorspronkelijke datum van deze tour - is er aan de wegen op de route het nodige veranderd. Zo gaat de geplande route richting Amstel via de Nesserlaan net in deze periode op de schop en is daar afgesloten. De alternatieve route loopt dwars door de werkzaamheden aan de verdieping van de A9 bij Amstelveen. Daar doet zich een constant veranderd druk en bovenal chaotisch verkeersbeeld voor van door elkaar lopende tijdelijke op- en afritten en toegangswegen, die bovendien met een laagje stuifzand bedekt zijn. Alle reden om ook deze route via het A’damse bos en Amstelveen te mijden en een paar km over de A9 te rijden. De chaos is vanaf de A9 aan de rechterkant bij de afslag Amstelveen goed te zien. Wij nemen de afslag Ouderkerk a/d Amstel.
Niet heel erg leuk, wel zo veilig.

Ook het centrum van Uithoorn - pal langs de terrasjes bij het water - ligt open vanwege wegwerkzaamheden tot 13 (!) september. Hier maken we een omweggetje via de N201 onder het Aquaduct van de de Amstel door.

Jammer, maar geen zorgen. Er blijven nog genoeg kruip- en sluipdoor weggetjes over naast groene doorgaande wegen.

Met de route verandert ook de lunchlocatie twee keer: de eerste gaat door de covid failliet, de tweede is door personeelsgebrek maar gedeeltelijk open en heeft op 11 september een proeverij. Daar ‘konden wij nog wel bij’, maar gezien het Covid verhaal lijkt het verstandiger op zoek te gaan naar een andere, wat minder drukke locatie met een binnenruimte en twee buitenterrassen. We zouden het bijna vergeten, maar Covid waart nog steeds rond en op 11 september zijn nog niet alle maatregelen van tafel.

Info over de route: ‘Langs blauw en door groen’:
Niet in de gelegenheid geweest om te tanken bij aankomst op de Mac? Bij rp 14 - na 21 km - rijden we al langs een Esso pomp aan de rechterkant van de kruising.

De rit gaat vanaf de Schiphol Buitenveldert-baan naar de Amstel, gevolgd door een aantal jaagpaden met wat smallere wegen langs en zelfs tussen allerlei soorten watertjes door. Het blauw gaat over het vele water onderweg. Hopelijk niet van boven.
.
Een prima gelegenheid om onderweg koffie te drinken is ‘Het oude Rechthuis’, op rp 33 na 56 km en 1 uur en 20 minuten. Er is een terras, een binnenruimte en als het drukker wordt, dan gaat nog een extra zaaltje open. Op die manier kan er Covid-proof koffie worden gedronken.
.
ouderechthuis.jpeg
Het Oude Rechthuis. Adres: Adres: Dorpsstraat 40 te Aarlanderveen…
Bij rp 52 te Hekendorp, na 82 km rijden, zit er bij Goejanverwelle een venijnige omhooglopende haarspeldbocht naar rechts in de weg. Auto’s staan daar vaak stil vanwege het kruisende verkeer. De weg loopt bovendien nog schuin naar de berm af. Alle ingrediënten om daar stilstaand om te vallen zijn daar aanwezig. Vooral de rijders met duo passagier: Let op! Neem de tijd en de ruimte om de krappe U bocht te nemen.
.
IMG_7806.jpeg
Oplopende haarspeldbocht rechtsom het monument van vrouwe Justitia.

De lunchlocatie wordt bereikt bij routepunt 59 bij ‘Over de Brug’ te Haastrecht, dat na 2 uur rijden en 81 km bereikt wordt. ‘Over de Brug’ heeft naar keuze een terras aan de voorkant, een binnenruimte en een terras aan de Hollandse Ijssel.
.
IMG_7810.jpeg
‘Over de Brug’, met links het terras aan de Hollandse IJssel. Adres:Veerlaan 1 Haastrecht…
Daarna gaat de rit verder door het Groene Hart. Vanaf de lunch zijn de wegen wat breder en dat rijdt, met een lunch op de maag, ook wat makkelijker door. Na 60 km en en een dik uurtje rijden eindigen we bij een groot terras te Abcoude in de Ronde Venen: Café Restaurant De Eendracht, Hoogstraat 37 te Abcoude.
.

.
Parkeren vd motoren bij De Eendracht:
abcoudeparkeren.jpg
Links: tegenover de Eendracht op de stoep, achter de witte auto. Rechts: blauwe parkeerzone, daarachter vrij parkeren.‘Liever niet op het terrein van de Eendracht zelf aan de rechterzijde’, aldus de directie vd Eendracht. Staat alles vol, dan rest ons weinig keuze…
.
De A2 ligt daar pal bij met alle aansluitingen op de eerder genoemde A wegen.

De gpx route is diverse keren voorgereden, ook onafhankelijk door de forumleden Venzent met Garmin/Zumo en FSchuurman met Scénic. Op 31 augustus is de bijgestelde route nog laatst door ondergetekende nagereden met TomTom550. Alle bekende wegblokkades en aangekondigde wegwerkzaamheden zijn in de route verwerkt. Soms worden wegen ook zonder tijdige aankondiging geheel of gedeeltelijk tjjdelijk afgesloten. Mochten er zich toch nog onverwachte zaken onderweg voordoen, dan wordt er een beroep op de vindingrijkheid van de deelnemers en/of hun navs gedaan.
.
Vanuit de drone:.
bmw.jpg
.
Deelname geschiedt onder eigen risico en verantwoordelijkheid. Aanwijzingen in de route zijn slechts aanbevelingen, er geldt geen verplichting om deze aanwijzingen en/of aanbevelingen op te volgen. Verkeersdeelname is voor eigen risico en verantwoordelijkheid. De organisatie is niet verantwoordelijk voor ongevallen of schade van welke aard ook

Super initiatief Frans! _004

Mooi ook om dit deel van Nederland eens te ontdekken. Het geven van een stukje perspectief op de wat langere termijn is in deze tijd altijd fijn. _004

Mooi initiatief Frans, we ondersteunen en supporten het natuurlijk van harte.
Deze uitnodigende route komt ongeveer overeen met de route die we tijdens het
RT-treffen 2013 >> hebben gereden.
Prachtige en ook goed bereikbare omgeving.
Ik heb het evenement geplaatst op Forummededelingen >>

Da’s mooi, dank je wel voor het plaatsen.

Die route uit 2013 heb ik even even nagezocht en ingeladen. Heel bijzonder, midden in het basecamp-gdb / itn tijdperk werd de route ook al aangeleverd - met een vooruitziende blik op de nieuwe standaard - in het gpx formaat.

Na beide routes met elkaar vergeleken te hebben, blijken er een stukje van 7 km langs de Amstel en een stukje van 1,5 km boven Harmelen overeen te komen. De rest van de 140 km loopt over andere wegen en ook een andere richting op.

Het is nu eenmaal een klein landje op de brommerd.

De als maar krimpende maatregelen - muv de 1,5 mtr regel - bieden vanaf 26 juni de mogelijkheid om de tourtocht van 15 mei alsnog op een latere datum te houden. Op 26 juni zelf lijkt een wat korte termijn, wellicht is het dan logischer om de rit na de vakantieperiode , de Tour de France, Wimbledon en het Europees Kampioenschap Voetbal te plannen. Dan is er bij de meeste RT rijders ook weer wat ruimte in de agenda’s.

De datum die dan in zicht komt is zaterdag 11 september 2021.
Een beladen datum overigens, de aanslagen van die dag liggen nog vers in het geheugen en dateren dan alweer 20 jaar terug. Time flies.

Je kunt alvast inschrijven met een pb of een ‘plaats reactie’ onder deze post, waar ik bovenstaand lijstje van zal bijhouden.

Helemaal mee eens. Na de vakantieperiode ga ik graag mee.

Mogelijk zal het KNMV-motorevent op 11 en 12 september roet in het eten gooien qua aantal deelnemers.

https://motorrijders.nl/motorfest/

Er zijn in het verleden altijd wel andere evenementen geweest die samenvallen op RT-forum tourritten. De één komt de datum goed uit en de ander kan om welke reden dan ook niet. Het is waar je de prioriteit aangeeft.

We hebben deze datum opgenomen in de forumagenda. Ik ben blij om na lange tijd weer eens een tourrit met het forum te kunnen rijden en bekende en onbekende forumleden te mogen begroeten! _004

Ik ben er graag bij! _004

Zet mij maar op de lijst, rij graag mee. _004

Prachtige rit, Frans! Dank daarvoor.
Thérèse en ik sluiten ons dan ook graag aan bij deze mooie toertocht door een prachtig stukje Nederland.

By the way: lijkt een beetje op de route die we ooit reden met het Rt-forum, waarbij gestart en geëindigd werd bij “De Houten Vier” in Abcoude, als ik het me goed kan herinneren. We werden daar ontzettend leuk bediend door een geslaagd evenbeeld van Gerard Cox…Mooie dag-mooie herinneringen!

Mocht Thérèse met haar f650gs buiten het beeld van “boxers” vallen, stapt ze gewoon bij mij achterop!

In elk zijn we met z’n tweeën van de partij!

Zonder mij te mengen in de organisatie, daar is fransgabler de man voor, kan ik je op voorhand zeggen dat Thérèse vooral op haar F650GS mag en kan meerijden! En je weet het Werner: wij zijn zuinig op onze vrouwelijke forumleden! _004

De meerderheid van deelnemers/deelneemsters zal komen op een BMW boxer, maar er zullen ook andere type motoren al dan niet BMW aan deelnemen. En dat is helemaal oké. Het gaat uiteindelijk om het plezier in het motorrijden! _004

Zet Fieni en mij ook maar op het lijstje. Een mooi verzetje zo na de vakantieperiode.

Mooi initiatief. Ik wil graag mee maar ben waarschijnlijk (en hopelijk) dan nog niet terug van vakantie. E.e.a. moet z’n beslag nog krijgen, ivm land nog niet opengesteld. Als ik zekerheid heb zal ik me, al dan niet, opgeven.

Het openen van landen lijkt in een stroomversnelling te komen, al is de USA daar nog even een grote uitzondering op. Dikke kans dat je daardoor alsnog in de gelegenheid wordt gesteld om de tourtocht op 11 september mee te rijden.

Zowel Venzent met de Garmin/Zumo als Frank Schuurman met de Iphone en Scenic hebben inmiddels de route zelfstandig voorgereden, waarvoor mijn hartelijke dank. De Garmin / Zumo nav maakt gebruik van het Here kaartmateriaal. Wat we op voorhand verwachtten aan Here kaartfouten kwam onderweg ook uit. Met deze ervaringen in het achterhoofd is het mogelijk om daar - behalve het filmpje in de post hierboven - gerichte adviezen voor de Garmin/Zumo navs te geven. Die onafhankelijke testritten hebben aandachtpunten opgeleverd, die in de route zijn verwerkt.

De track blijkt technisch in ieder geval te kloppen. De route wil ik graag op donderdag 9 september 2021 in verschillende bestandsformaten op het forum publiceren. MRA gebruikers kunnen de bestanden ook direct met een link downloaden. Aandachtspunten in de route worden in een route pdf bestand vermeld met het betreffende routepunt.
Oproep:
Wat nog openstaat is 'n vacature om de route voor te rijden vanaf 1 september, gericht op de onvermijdelijke gele borden met aangekondigde of concrete wegomleggingen. Een ideale kans om de route toch te rijden als je zaterdag 11 september niet kunt, of om je nav eens goed uit te proberen. Laat je het even weten als je de route wilt voorrijden vanuit de gpx route/track?

Heren, ik wil graag deelnemen aan deze tourtocht, maar ik weet niet hoe en waar ik me kan aanmelden. Is er ergens een link die ik over het hoofd heb gezien?

Goede morgen Frans

Ik vrees dat ik dan nog aan het werk ben ( aan boord) maar als ik thuis ben dan kom ik graag, 1 persoon. Als de datum dichterbij komt weet ik meer.

Dank voor t initiatief en wie weet tot dan.
-groet-
Tom

Bas, dit is een prima manier om je aan te melden, je staat erbij!

Tom, je staat erbij met een helder ‘onder voorbehoud’ in het geval het schip wind en/of stroming tegen mocht hebben.
Als je de deelname tegen die tijd even laat weten, is dat prima. Goede vaart alvast gewenst!

Leuk, een rit met het forum. Doe graag mee!
Is er eventueel een mogelijkheid een introducee mee te nemen? Mijn broer Gerard op k1200lt heeft misschien interesse om aan te haken. Indien niet, geen enkel punt.

Hoewel zo’n K1200LT flink wat ruimte inneemt, kan je broer op zijn BMW vooralsnog meerijden. Het meerijden wordt pas een probleem als hij met de 300 + kilo machine van het asfalt in de drassige berm bij Reeuwijk geraakt. -naughty-

De groep is nog niet te groot en het rijden vindt ook niet in een lange sliert plaats met een geel hesje voor en achter met flashlights vanonder de radiateurs. Jullie staan er bij. _004

Wil mij graag opgeven voor deze tourtocht.

Groet,

Han