Een petitie om de dijken open te houden voor motoren teken ik eigenlijk nooit. Gezien het gedrag van sommige motorrijdende groeperingen, op overwegend staande V twins van Amerikaanse makelij, neemt een gemeente wel eens een initiatief om haar dijken in het weekend van alle motorrijders te vrijwaren. Hoewel ik zo n beslissing over alle motorrijders hun hoofden betreur, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ik woon niet aan een dijk, maar in een stedelijke omgeving en daar is het in het weekend veilig en ook rustig toeven. Dat is op zo 'n dijk wel eens anders.
Het werd het college van B & W te Lingewaard in 2016 ook eventjes teveel zij kondigde een verbod af voor gemotoriseerd verkeer over ‘hun’ dijk. De argumentatie betrof zowel de verkeersveiligheid als de overlast voor de bewoners. Tegen dit besluit is o.a de MAG en de KNMV bij het college in beroep gegaan. Dit beroep werd echter door het college afgewezen.
In de afwijzing zagen de KNMV en de MAG weer aanleiding om het verkeersbesluit van het college aan de rechter voor te leggen. Die oordeelde : Verkeersbesluit onvoldoende gemotiveerd. Geen onderzoek verricht waaruit blijkt dat met de maatregel de belangen van verkeersveiligheid en beperking van overlast worden gediend
Om kort en goed te gaan: de rechter heeft het besluit van B &W om de dijk in het weekend af te sluiten voor motoren ongegrond verklaard. De motoren mogen op die plek weer de dijk op. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat B & W het er niet bij laat zitten en de argumentatie om de dijk te sluiten juridisch bij zal stellen - vanuit een onderzoek en bijgestelde motivering - om vervolgens tegen deze uitspraak in beroep te kunnen gaan.
Zo houden we elkaar wel aan het werk in Nederland. Als motorrijder zit ik wel eens met kromme tenen als zo n stoet voorbij dendert. Motorrijden is vooral individuele vrijheid, waarbij het kuddegedrag van manegepaarden niet past.
Tegelijk ligt er weer een open kans om het kaf van het koren te scheiden door de handhaving op orde te brengen mbt snelheid en overgeproduceerde decibellen. Op de een of andere manier lijkt zo’n effectieve maatregel in Nederland nooit van de grond te komen. Ik hoor alweer gepiep over ontoereikende budgetten en gebrek aan mankracht in het weekend.
Gebrek aan mankracht leidt over het algemeen tot hogere & besteedbare budgetten…
Ik kan jouw standpunt dan wel gevoel in deze goed volgen fransgabler.
Afgezien van de verdere (juridische) stappen van deze gemeente is de vraag of er hier ook sprake is van jurisprudentie. Het (mogelijk) afsluiten van dergelijke doorgaans pittoreske dijken komt vaker voor in Nederland. Deze gedane gerechtelijke uitspraak lijkt mij zeer relevant en richtinggevend voor uitspraken door rechters in de toekomst. Dan is er dus sprake van jurisprudentie.
Dat is een uitspraak (uit mijn hoofd) ruim 10 jaar geleden van de Raad van State.
(Als je het echt wilt weten dan moet ik in mijn archieven op zolder zoeken. )
Dat is het hoogste rechtscollege in dit soort gevallen waarbij een (verkeers)besluit van de overheid wordt aangevochten.
Bij die uitspraak bepaalde de RvS dat de gemeente gerechtigd is een weg af te sluiten voor bepaalde soorten voertuigen (beleidsvrijheid).
Echter dat het verkeersbesluit ondersteund dient te worden en de rechtvaardiging dient te vinden in een gedegen onderzoek.
Immers meten is weten.
Wat onder “gedegen” moet worden verstaan daar deed de RvS geen uitspraak over.
De uitspraak van de bestuursrechter is geheel in lijn met de uitspraak van de RvS. Het besluit werd niet gedragen door (gemotiveerd met) een gedegen onderzoek.
Dat is de reden dat het verkeersbesluit werd vernietigd.
Mocht de gemeente besluiten alsnog een onderzoek uit te voeren dan kan de gemeente alsnog besluiten de dijk af te sluiten voor motoren.
De gemeente heeft daarover - naar mijn weten - nog geen uitspraak over gedaan.
Mocht dat gebeuren dan is de euforie over het huidige resultaat niet meer dat een Pyrrusoverwinning.
Duidelijk is dus dat een gemeente de afsluiting van een dijk voor motoren onderbouwd met een gedegen onderzoek moet kunnen motiveren. Het is ook in de toekomst aan de rechter of deze het onderzoek ook daadwerkelijk gedegen kan noemen dan wel oordelen. Over specifiek dat laatste is dus (nog) geen jurisprudentie middels de Raad van State.
Los van het juridische getouwtrek, dat zal toch ooit ergens eindigen:
Een gemeente die begaan is met haar inwoners op de dijk, kan te allen tijde vol inzetten op handhaving. Natuurlijk is het intensiever om rotte appels uit de mand te plukken dan het handhaven van een algemeen verbod, maar het is wel zo fair.
Het aantal motorrijders in een groep is geen issue, zoals schoolgaande pubers bij de deur van de supermarkt in hun pauze worden gereguleerd, maar goedkeuring op type motor, geluid en snelheid zijn te checken en ook te meten.
Bij de TT van Assen worden zich misdragende motorrijders er ook uitgepikt op weg naar en vanaf het circuit. Veel rijders met open pijpen zetten op weg naar Duitsland toch even de originele E goedgekeurde uitlaat op hun motor. Handhaving heeft een duidelijke werking, de organisatie ervan loont.
Punt is dat de rechter in dit soort gevallen slechts marginaal toetst (mag toetsen). Hij gaat niet in diepte in op het onderzoek.
De rechter is geen onderzoeksinstituut gaat het onderzoek of de resultaten niet herhalen of beoordelen, tenzij het onderzoek echt ondermaats is.
Dat begrijp ik MofkaP. Ik doel ook meer op een aantal door een rechter benoemde criteria (richtlijnen) waaraan een onderzoek moet voldoen. Door het ontbreken van deze (algemene) richtlijnen voor een onderzoek blijft het zoals fransgabler terecht aangeeft, een juridisch getouwtrek tussen de verschillende partijen. Een rechter zal dus in elke afzonderlijke specifieke situatie zijn of haar oordeel vellen.
Ik heb na 40 jaar lezen en gedreig over dijkafsluitingen zin om eens ongenuanceerd over dit onderwerp los te gaan: Gewoon de wetten handhaven met een blik koddebijers en de rotte appels er uit vissen, anders stop ik met meebetalen voor het in standhouden van die @#$%^&*dijken, ik woon hoog genoeg om droge voeten te houden…
O, en zijn we nu ineens ook ‘bevorderd’ tot milieu-delinquenten, volgens het artikel. Maar och, hebben de wielrenners nu eens de kans…, of mag ik hier niet bij generaliseren . Jammer dat door een minderheid (de lavaaimakers en ‘stoere’ bikers) ook het plezier aan motorrijden voor de ‘gewone’ man/vrouw wordt vergald. In onze buurlanden zijn de verboden reeds verder en algemener doorgevoerd. En dat kan ik me ook nog eens héél goed voorstellen ook…
Nu kom ik niet zo vaak op dijkweggetjes, en al helemaal niet in een weekend, maar ik dacht eerst toch even dat het serieus was (tot iemand 1 april begon te reopen)
Het zegt toch wel iets over het verkeersbeleid* in dit land dat een dergelijk extreem plan pas bij nadere beschouwing als 1-aprilgrap wordt gezien en niet gelijk door de mand valt. Ongetwijfeld zijn veel die dit nog een goed plan vinden ook
* Quote van een oud collega:
Het is geen toeval dat beleid en debiel met dezelfde letters worden geschreven
Ik deel het standpunt van FransGabler. Zelf wonen wij aan een dijk, die sinds twee weken weer flinke overlast geeft. Wat voor overlast dan, eigenlijk alleen de genoemde V-twins met open uitlaten. Het aantal motoren is hoog, maar dat is in het algemeen geen probleem, hardrijden is ook meer uitzondering dan regel.
Afsluiten van een dijk voor motorrijders is denk ik teveel van het goede. Geluidsoverlast aanpakken is wenselijk. Ik verbaas mij echt over de “open uitlaat houding”. Is het je wel eens opgevallen dat deze groepen bij een stop allemaal een half uur bezig zijn om de gehoorbescherming uit de oren te vissen. Ze vinden zelf het geluid waarschijnlijk ook onaangenaam.
Het doet mij meer denken aan spelkaarten met een knijper op je fiets monteren en dan stoer om je heen gaan kijken. Wie is er niet jong geweest. Southpark heeft anders een goede aflevering over Harley-rijders met hun geluidsoverlast… Wie is niet jong gebleven
Handhaven is waarschijnlijk toch een probleem. Een beroep doen op gezond verstand, gaat denk ik ook niet meer lukken. Afsluiten van de dijk gaat mij te ver…
Heb in het verleden heel wat toertochten georganiseerd en daar stond dan altijd in de voorwaarden bij “Loud pipes NOT welcome” en daar kreeg ik altijd commentaar op dat ik niet zo flauw moest doen en een beetje ‘sportief geluid’ moest kunnen, nou nee dus, snijbrander erop om die rotdingen er af te halen …
Ik heb veel vertrouwen in de onderbouwde stukken die @mofkap produceert vanuit zijn deskundigheid.
Zo stelt hij op een vergelijkbar forum vast dat vanuit de Europese regelgeving " geïmporteerde motorfietsen met 1.000 cc of meer wettelijk nog steeds een geluidsniveau mogen hebben van 106 (+2) dB(A). Dat is vergelijkbaar met een F16 op 150 meter hoogte of een helicopter op 30 meter hoogte"
Dat betekent wel dat de legaliteit van geÏmporteerde motoren > 1000cc rechtstreeks leidt tot het sluiten van interessante wegen in het weekend voor motoren die aan een andere regelgeving dienen te voldoen. Als ik mofkap goed begrijp, dan heeft handhaving op geluidsniveau bij het type weekend-warriors geen zin vanwege hun uitzonderingspositie.
Europese wetgeving is traag als olie tijdens strenge nachtvorst, die zal voorlopig niet veranderen. De voorbeeldwerking van de straaljager / helicopter spreekt boekdelen, dat wil niemand.
Op snelheid zijn deze V twin rakkers zelden te betrappen. Daarvoor ontbreken zowel de stuurmanskunsten als de mogelijkheid om te sturen op snelheid in de grote groepen, zoals hierboven beschreven door ervaringsdeskundige @edward1968. Er lijkt tenminste sprake te zijn van een impasse.
Handhaving is zondermeer al lastig, zeker op dijken. Want de wettelijk voorgeschreven omstandigheden waarbij de meting dient plaats te hebben, zijn streng.
De meting vindt plaats in de open lucht.
Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan, indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de motorfiets bevinden. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De motorfiets wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB(A) lager zijn dan het geluidsniveau dat in het kentekenregister (of in de tabel) is vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
Voor aanvang van de meting moet de motor van de motorfiets op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets.
Dan nog de meting zelf en de wijze van meten om tot een rechtsgeldige meting te komen.
Er worden drie achtereenvolgende metingen gedaan, de hoogste waarde geldt. Het verschil tussen die drie metingen mag niet meer bedragen dan 2 dB(A). Direct voor en na de meting moet de apparatuur worden gecontroleerd en gekalibreerd; het verschil tussen die twee controlemetingen mag niet meer zijn dan 1 dB(A).
Zijn de verschillen groter dan is de meting ongeldig.
Een langsrijdende andere motor, een grasmaaier, een overvliegend vliegtuig, een stel spelende kinderen of loeiende koe kunnen de meting al verstoren en ervoor zorgen dat die ongeldig is.
Dan moet opnieuw worden gecontroleerd, gekalibreerd en gemeten, en dat kost (te) veel tijd.
TIP: Maak altijd een filmpje als je op uitlaatgeluid wordt gecontroleerd. Al is het alleen maar om zelf (achteraf) te kunnen controleren of aan alle voorwaarden voor een geldige meting is voldaan.
… mijn tip zou zijn: zorg ervoor dat je geen herrie pijp hebt. Heb je nergens last van, niet met politie, niet met omwonende en andere mensen die anders geconfronteerd worden met de herrie Mocht je graag een herrie pijp rijden dan lijkt het circuit daar een mooie plek voor (of zijn daar ook al geluidsnormen?)! hoef je je ook niet aan de snelheid te houden