Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Dat is weer eens een mooi staaltje wettelijke mierencopulatie. De wetgever schrijft voor dat de wetshandhaver aan allerlei (onmogelijke) haarkloverij dient te voldoen, terwijl het verschil tussen volwassen motorfietsgeluid en de toepassing van een blerpijp op grote afstand te horen is.

Als de wet zo’n meting voorschrijft vind ik dat prima, maar dan gaan we het anders doen: we gaan een testcentrum oprichten (bij voorkeur ergens dicht in de buurt van zee) waar bij een gereed vermoeden van overschrijding van de geluidsnorm (zulks ter beoordeling van de handhaver), de motor getest moet gaan worden. Spijtig genoeg zal, omdat zo’n test heel erg nauwkeurig moet en heel erg vaak overgedaan moet worden, de wachttijd minstens een maand of drie bedragen. Tijdens die wachttijd staan de motorfietsen in de buitenlucht in “quarantaine” op het terrein en mag er niemand, anders dan het bevoegd gezag, aankomen. Ook de eigenaar/houder niet. Na drie tot zes maanden krijgt de eigenaar de motor (of wat er dan na zoutinwerking nog van over is) weer terug met een certificaat of de uitlaat ok is of niet. Eens kijken of het animo tot het maken van herrie dan nog zo groot is…

Geluidsproductie is met het beperkte menselijk gehoor niet te meten of vast te stellen. Wat voor de één overmatig hard klinkt, is voor de ander normaal geluid en klinkt voor een derde als muziek in de oren.
De ene frequentie is niet de andere en hoort ook niet als de andere, terwijl de geluidsproductie in dB(A) hetzelfde kan zijn.
Wat is het verschil tussen een roffelende en ploffende haarlie of een Japanse naaimachine die hoog in de toeren jankend de bochtjes trekt?
Alleen meten is weten.

Open uitlaten is maar een heel klein deel van het probleem.
Het gaat op de totale geluidsbelasting en geluidsdruk op die weg gedurende een bepaalde tijd.
En de verkeersonveiligheid die het aantal motoren met zich meebrengt.
Daar is onderzoek voor nodig.
De vraag is dan nog of een weg mag worden afgesloten zolang voor sommige motoren 106 dB(A) nog steeds wettelijk is toegestaan.

Trouwens het is eenvoudig te controleren of een uitlaat voorzien is van de voorgeschreven demper.
Met een bezemsteel.

Zonder mij in de discussie te begeven over hoe nu wel of hoe nu niet te moeten testen met allerhande ingewikkelde digitale apparatuur en omstandigheden, spreekt onderstaande blijkbaar beproefde methode mij bijzonder aan. _004

Ik zie de dienstdoende politie ambtenaar al staan met een bezemsteel langs een mooi landelijk gelegen dijkje . . . :laughing:

Zou het in Duitsland en Oostenrijk ook zo zijn geregeld?

In Duitsland zijn de regels op detail iets anders.
Verschil is bijvoorbeeld dat er zich binnen een afstand van 20 meter van de microfoon geen geluidsbron mag bevinden.
Er wordt gemeten zowel bij stilstand als tijdens het voorbij rijden.
Ook drie metingen met een maximaal onderling verschil van 2 dB(A), alleen wordt het gemiddelde genomen.
Bij stilstand gelden dezelfde normen als in Nederland, die liggen voor elke motorfiets vast.
Bij het voorbij rijden (met 50km/h) zijn er verschillen in toerental en versnelling afhankelijk van de motorfiets.
De microfoon moet op ongeveer 7 meter afstand staan, op het dichtst bijgelegen punt van het voorbij rijden.
Dan gelden ook andere (lagere) waarden dan bij stilstand. voor motorfietsen is dat maximaal 84 dB(A).
Dat lijkt weinig, maar geluid neemt kwadratisch af bij verdubbeling van de afstand (bij een puntbron).
Dat is ongeveer 6dB(A) per afstandverdubbeling.
Produceert de uitlaat op 50cm nog 106dB(A), dan is er op 7 meter nog maar 84 dB(A) over.
Daarbij gelden bij voorbij rijden andere (lagere) regels voor toerental en versnelling.

Lijkt me geen goed idee.
Als een voertuig in beslag is genomen vanwege een dergelijke verdenking…
Dan is de beherende partijd, de overheid dus, 100% verantwoordelijk voor het in dezelfde staat houden van het voorwerp.
Gaat de overheid heel veel geld kosten als boven beschreven methode gebruikt wordt, om te beginnen dus dat die 3 maanden later uitgevoerde meting niet bewijst wat de geluidsproduktie 3 maanden eerder was vanwege diezelfde zout inwerking.


En ja, ik vind ook dat alle knalpijpen per direct van de weg gehaald moeten worden.
Hiervoor is echter een andere methode…een WOK melding , waarmee de eigenaar verplicht wordt op eigen kosten de motor te laten herkeuren bij de RDW.

een WOK melding kan alleen als daarvoor de overtreding is geconstateerd, niet op verdenking of gevoel.

Conclusie is dus dat iedere oetlul gewoon met open pijpen kan rijden, voor de andere motorrijders de boel verkl :imp: ten en er eigenlijk mee weg komt. Ik kwam gisteren weer zo’n kudde tegen van dat niet nader te noemen Amerikaanse merk met pakweg 50 x 2 open pijpen en die hoge Puch-stuurtjes, ben blij dat we precies de andere kant op reden want daartussen wil je niet gevonden worden …

Ik kan het niet nalaten enige woorden toe te voegen aan dit draadje.

Wellicht zou de motorbranche zelf een goede bijdrage kunnen leveren door simpelweg die lawaaipijpen niet meer aan te bieden.
Hier ligt een mooie taak voor de Bovag zou je kunnen stellen.
Feitelijk vind ik het ook van de zotte dat allerlei rotzooi waarvan de wetgever het gebruik verbiedt de handel daarin gewoon legaal is.
Als ik lees dat er al uitlaten worden verkocht (Dr.Jekill & Mr.Hyde) met een klep erin die dmv draadloze afstandsbediening open en dicht kan (om de handhavers om de tuin te leiden) is het in mijn beleving ook onmogelijk geworden om te handhaven op wettelijke geluidsbepalingen. De wetgever zal dan -ter controle- gaan inzetten op een APK verplichting voor motoren. De argumenten daartoe zijn immers “Luid” en duidelijk!
En laat die APK verplichting voor motoren nou een (omzet-)hartenwens zijn van de branche die de herriepijpen aan de man brengt!
Telkens weer steekt de discussie over APK voor motoren immers de kop op als gevolg van de lobby die de Bovag in het Haagse doet.
Als klant van Bovag bedrijven (wie is dat niet?) sponseren we dus feitelijk de bedrijven die de herriepijpen verkopen -en daarmee de toegang tot dijkwegen bemoeilijken- en zijn we bovendien behulpzaam om uiteindelijk die APK verplichting rond te krijgen.

gr v Ciske

De praktijk is dat ze dan die lawaaipijp vervangen voor de APK en daarna weer terug plaatsen.
Zolang er géén échte handhaving is wordt dat nooit wat!

En dat is idd de dagelijkse praktijk in Engeland. Een niet nader te noemen autoforum alhier heeft een rubriekje “Ik moet naar de MoT (APK) en wil graag een street legal … lenen” . :unamused: