Om de opnames van mijn motorritten wat beter (lees leuker) in beeld te brengen en ik voorbeelden op YouTube zag hoe ik dit kon doen (met meerdere actioncams dus) besloot ik om naast mijn GoPro Hero 3+ Silver edition nog een camera aan te schaffen. Uiteraard begint de zoektocht op youtube. Wat verwacht ik van een actioncam en (niet geheel onbelangrijk) wat heb ik ervoor over. Het eerste vereiste is dat de kwaliteit van de opnames goed zijn. Wat mij daarnaast erg aansprak zijn de video’s waarop de overlay te zien is van de meest uiteenlopende informatie. GPS, snelheid etc. etc. Mede hierdoor kwam ik terecht bij de Garmin Virb Elite. Hierna volgde de zoektocht op Marktplaats die niet lang duurde. Voor een prijs die beneden mijn verwachting lag scoorde ik de camera die ik wilde met alle accessoires die ik nodig heb.
Hier de eerste indruk van de door mij aangeschafte Garmin Virbe Elite:
Om te beginnen voelt de camera stevig aan waardoor ik gelijk de indruk kreeg met een degelijk product te maken te hebben. Net als de Garmin navigatiesystemen, waarvan ik meerdere exemplaren bezit, heeft de Virb een coating die rubberachtig aanvoelt en waardoor de camera stevig in de hand ligt. In vergelijking met de GoPro hero 3+ silver voelt de Garmin nogal zwaar aan. Niet dat ik dit een bezwaar vind, het draagt namelijk ook bij aan het idee dat je met een solide apparaat te maken hebt. Wat ik verder een positief punt vind aan de Virb Elite, is dat de accu 2.5 tot 3 uur filmen toestaat. Dit is in vergelijking tot de GoPro zowat 2x zo lang (al moet dat voor mij in de praktijk nog blijken) Ik heb de Garmin namelijk vandaag pas ontvangen. Wat verder opvalt is de gigantische slider knop waarmee je een opname start (terwijl de camera uit staat) Deze is met motor handschoenen aan heel erg goed te bedienen. Via de handige app op je smartphone (zowel Apple (IOS) als Android) kun je eenvoudig alle instellingen aanpassen op de Garmin. Dit verschilt overigens niet van de GoPro die ook een app ter beschikking stelt met vergelijkbare mogelijkheden. Niet in de laatste plaats ben ik erg gecharmeerd van het scherm op de Garmin waarmee je de camera gemakkelijk kunt richten en ook je opnames terug kunt kijken. Dit gaat overigens niet ten koste van de levensduur van de batterij . Het scherm heeft namelijk geen achtergrond verlichting. Wat ik een nadeel vind ten opzichte van de GoPro is dat de Garmin niet kan opnemen terwijl de batterij wordt opgeladen. De GoPro heeft deze mogelijkheid wel. Op mijn R1200RT heb ik USB poorten gemonteerd met als doel de GoPro permanent van spanning te voorzien om onderweg niet de accu te hoeven vervangen. Dit werkt perfect. Helaas is dit met de Garmin dus niet mogelijk.
De kwaliteit van de opnames:
Uiteraard was ik het benieuwdst naar de kwaliteit van de opnames. Ik heb diverse zaken getest. Om te beginnen de beeldstabilisatie. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat deze kan tippen aan de beeldstbilisatie van de Sony AS20 en andere Sony modellen. Dat wil niet zeggen dat ik er ontevreden over ben. Als ik het namelijk vergelijk met de GoPro die geen stabilisatie heeft, is het beeld veel minder schokkerig. Wat dat betreft: positief dus! In het zonlicht is het beeld goed te noemen. Ik betwijfel zelfs of iemand het verschil ziet tussen de GoPro en de Garmin Virbe Elite. Waar de GoPro in uitblinkt is het aantal FPS. De Garmin komt niet verder dan 1080 met 30 FPS. De GoPro 3+ silver komt tot 1080 met 60 FPS. De vraag is natuurlijk of dit nodig is. De standaard instelling waarmee ik met de GoPro opneem is ook 1080 met 30 FPS. Dit levert een prima resultaat op. Wat wel gelijk opviel was de kwaliteit van de opnames bij matig licht. De Garmin geeft een beduidend beter resultaat bij weinig licht. En dit scheelt niet een beetje!!
Kortom ben ik zeker niet ontevreden met de Garmin Virbe Elite.
Wat ik niet wil nalaten te vermelden is de kwaliteit van de mounts van de Garmin. De camera is eenvoudig vast te klikken op de bijgeleverde mount en zit daarnaast ook nog eens zeer stabiel.
Uiteraard ga ik op korte termijn de Garmin testen op de motor, waarna ik mijn bevindingen hier zal uitbreiden of eventueel herzien. Wordt vervolgt!