Frankrijk en het fluo vestje wordt verplicht vanaf 2016

Zoals de titel al aangeeft, fluo vest (met CE markering) verplicht mee te hebben, zoals voor de auto’s, vanaf januari 2016. Was hier al eens in een ander draadje aangehaald ergens in mei maar wou het toch nog even in de aandacht brengen. Beter voorbereid dan een boete betalen. Enige verschil met de auto’s is dat je deze bij slechte zichtbaarheid (mist of regen bv) en tijdens de nacht WEL moet dragen buiten de bebouwde kom (zowel de piloot als de passagier)

http://www.moto.be/nl/news/frankrijk-verplicht-het-bezit-van-een-fluo-vest-voor-motorrijders-vanaf-2016/1553

De officiële tekst, geverifieerd op 01/01/2016

En circulation, le conducteur doit disposer, sur lui ou dans un rangement de son véhicule, d’un gilet de haute visibilité homologué avec un marquage CE apposé dessus.

Lorsqu’il est amené à quitter son véhicule immobilisé sur la chaussée ou ses abords à la suite d’un arrêt d’urgence, le conducteur doit le revêtir.

Lorsqu’ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.

Le non-respect de cette obligation est passible d’une amende pouvant aller jusqu’à 38 € en cas non-détention et jusqu’à 750 € en cas de non port du gilet à la suite d’un arrêt d’urgence.

Laagvlieger? :wink:
Maar ik begrijp dat er de bestuurder bedoelt bedoelt wordt. _004

Hoe effectief het zal zijn, naast de (wettelijk verplichte) reflectie-strepen op de helm, is weer een aparte discussie. :$

wou het maar meegeven ter informatie. Wij rijden hier constant in “la douce France” daar op een boogscheut van de deur. 'k Moet dus zelf zien dat ik het niet vergeet lol

over het verplicht dragen buiten de bebouwde kom en 's nachts staat niets in het door jou aangehaalde bericht en met Frans is het niet echt gelukt, graag uitleg _001

Wat ik begreep is dat je het bij je moet hebben…
Ingeval van pech aantrekken.

Zoals overigens ook in Luxemburg!

Dus, hup naar de action(of dergelijke), vestjes scoren en ergens wegstoppen onder de buddyseat en je bent weer klaar _004

Grtzzz,

Han

Lorsqu’ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.

vertaald geeft dat dus: wanneer ze 's nachts rijden of met slecht zicht overdag moet elke bestuurder en zijn passagier een fluo vest dragen buiten de bebouwde kom.

Als ze bij de Action een CE goedgekeurde fluo vest verkopen is dat geen enkel probleem. Andere fluo vestjes - zonder CE keuring dus - kunnen door de verzekering een hoop gelul en miserie opleveren bij eventueel ongeval.

Le non-respect de cette obligation est passible d’une amende pouvant aller jusqu’à 38 € en cas non-détention et jusqu’à 750 € en cas de non port du gilet à la suite d’un arrêt d’urgence.

Vert.: Het niet naleven van de verplichting wordt bestraft met een boete vanaf 38 euro in het geval van het niet bij zich hebben tot 750 euro indien het vest niet gedragen wordt bij een noodgeval.

Het gaat er weer op z’n Frans kostbaar aan toe. Ik dacht dat we in Europa er naar streefden om de regelgeving een beetje te synchroniseren, maar dit lijkt in dat kader al weer nergens naar…

[groet]

Bert M

Net als toen die blaaspijpjes…

he Ce keurmerk is trouwens: EN 471 dacht ik

voor wat betreft Luxemburg is het enkel verplicht voor fietsers en voertuigen die in het GD de Luxembourg ingeschreven zijn.

Ik ben net terug uit Franrijk, (wintersport) onderweg kwam ik een paar motorrijders tegen, zonder fluo vestje aan.
De regel zal wel zijn, bij je hebben voor noodgevallen.

:mrgreen: eerst lezen, dan becommentariëren graag.

Hoe zit het met gele refelecterende jassen in deze discussie? Maken die het dragen van een vestje overbodig of moet er alsnog een vest overheen. En hoe wordt de CE-keur van zo’n jas beoordeeld/vastgesteld? Ik rijd in een jas van een motor-ambulancier dus ga ervan uit dat aan alle (NL-)normen wordt voldaan…

Daarnaast zie ik wel problemen met de wettelijk verplichte reflectiestrepen op de helm. Het zelf modificeren van een helm (geen goedkope C3) kan bij schade wel eens tot verzekerings-/aansprakelijkheidsproblemen leiden…

[groet] Michael

In Frankrijk kennen ze blijkbaar geen jassen met fluorescerend materiaal er in verwerkt. Hoofdreden is hoogstwaarschijnlijk dat je er enkel verplicht bent om een helm te dragen (sic). Dus naar de letter dien je alsnog een fluo jasje bij je te hebben en te dragen bij nacht of slecht zicht buiten de bebouwde kom.

Inderdaad, een helm aanpassen of het nu herspuiten is of reflectiemateriaal aanbrengen , mag eigenlijk niet omdat deze de intrinsieke eigenschappen van de helm kunnen beïnvloeden (bv de lijm van reflectiestrip kan de verf aantasten, daarna de helmschaal waardoor je bij een ongeval toch ernstig letsel zou kunnen oplopen).

In de norm EN471 (EN 1ISO 20471 van 2013) spreken ze over fluorescerende kleding (http://www.iso.orgisocatalogue_detail.htm?csnumber=42816). Dus in principe moeten de fluo delen in je jas daar dan aan voldoen. Een keuring voor je jas zelf? Die is er niet, enkel voor de naden (ISO 4916:1991) en de schuurvastheid van het gebruikte materiaal.

Wellicht een goede vraag voor onze inhuis-Gendarmerie-Colonel Dominique?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Bedenk dat Frankrijk kampioen “onzinnige wetten verzinnen” is. En ook kampioen " niet handhaven onzinnige wetten".
Kijk maar wat er terecht is gekomen van de verplichting om alcoholtesters bij je te dragen.

Mee eens!

[groet]

Bert M

Bij de Lidl voor 2 euro

Schermafbeelding 2016-01-25 om 22.45.07.png

One size, fits all en flappert lekker…

Ik heb ‘vroeger’ ook met zo’n hesje gereden, was geen success.
Met een klein beetje regen werkt die klittenband voor geen meter meer, en dan heb je op de snelweg al snel een wapperende gele vlag achter je rug. Hesjes met rits zijn iets duurder, maar véél beter geschikt voor gebruik op de motor.

Ik sluit mij geheel bij GerbeRT aan! Perfecte oplossing. Ik rij al twee jaar met zo’n ritsvest en je merkt er niets van.

[groet]

Bert M